Jag tycker att du resonerar helt rätt när du klurar ut vilken bandlängd du ska ha just till denna klocka. Min slutsats utifrån det du skriver skulle vara att köpa Arthem xs och därmed få en tom bättre längd än ditt befintliga band.Jag tänker köpa ett Artem armband men eftersom det kommer från Australien är det ju bra om det passar.
Artem har två aktuella storlekar Standard (75/115 mm som passar en handled på 6,5”-7,25”) och XS (66/105 passar 5,9”-6,5”) och min 6,7” (17 cm) handled skulle alltså platsa i lite i underkant för Standard.
Men … deras storleksguide vet ju inte hur stor min klocka är (40 mm) eller hur långt där är lug to lug (49,6)
Det borde istället vara bättre att titta på armbandet som sitter på klockan idag (se bild).
Det armbandet är 75/110 mm dvs sammanlagt 5 mm kortare än Artem Standard eller 14 mm längre än Artem XS.
Jag använder det innersta hålet och har sex hål kvar att använda om jag skulle behöva spänna ut klockan.
Min egen slutsats: jag vet inte hur hålen sitter på Artem men eftersom Standard är 5 mm längre än befintligt armband är det stor risk att jag kommer att sakna hål för min handled. Artem XS är 14 mm kortare men om hålen sitter likadant som på det befintliga armbandet skulle jag använda ett av hålen i mitten på det vilket borde vara perfekt.
Så varför ber jag nu om er expertis? Jo, det är inte första gången jag gjort liknande övningar med självklara slutsatser och det har ändå slutat med; jaha, tänkte inte det …
Stort tack för att ni har läst så här långt och titta gärna på bilden och hjälp mig!