• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Tänkte köpa en lupp för att se lite bättre. Någon som har något bra tips på lupp? Vill gärna ha en lupp som man kan fälla in i handtaget, tänk som en fällkniv. Vilken styrka är lämplig?

Använder dessa.

IMG_2454.jpeg

Någon som har tips på hur man lättast får av locket på denna Seiko?
Tänkte byta batteri, men går bet…
IMG_3048.jpeg
IMG_3046.jpeg
IMG_3047.jpeg

Finns ju en skåra och ett litet ”hål” så tänker att det finns ett litet trix.
Tacksam för tipps🙏

IMG_3048.jpeg
IMG_3046.jpeg
IMG_3047.jpeg

Tacksam för tipps🙏
Kan tyvärr inte hjälpa dig men fick en likadan klocka i konfirmationspresent. Min första ”finklocka” Kronan lossnade tyvärr. Men kul att se en som lever ❤️

IMG_3048.jpeg
IMG_3046.jpeg
IMG_3047.jpeg

Tacksam för tipps🙏
Skåran och hålet är till för att man ska montera locket så att de linjerar. I övrigt är det nog bara att köra in en boettkniv och bända till. Du kanske behöver en press för att montera tillbaka det.

Skåran och hålet är till för att man ska montera locket så att de linjerar. I övrigt är det nog bara att köra in en boettkniv och bända till. Du kanske behöver en press för att montera tillbaka det.
Försökt med det, men sitter som berget. O svårt att få grepp.
Den har säkert aldrig öppnats så kanske lite oxid o skit som inte gör det enklare 🙃

God afton, vart i Stockholm lämnar jag in en Seiko Alpinist sarb 017 för ruckning, och vad kommer det kosta mellan tummen och pekfingret?

Tack på förhand

Christian H

Hur lång livslängd kan man räkna med när det gäller billiga automatiska urverk typ från Seiko, NH 34 eller 35 eller liknande från andra tillverkare, innan de irriterande dåliga på att hålla tiden? Är det någon skillnad om uren används dagligen eller med uppehåll, om man har andra ur att rotera med? Finns det verk som är bättre än andra? Prisklass upp till 3500:-

Det är dagligt användande under lång tid som resulterar i stretch, och möjligtvis bristfällig rengöring av länken under samma tid. En länk som hålls ren slits mindre.
Möjligtvis? Det är främmande partiklar som nöter ner länkar. Rostfritt mot rostfritt eller guld mot guld är minimalt slitage.

Jag kanske har en tankevurpa, möjligen är jag för hjärntrött för att komma ihåg...
Om jag använder quickset för datum, kommer det slå om nästa gång efter 12?
Alltså, om jag använder quickset exempelvis kl 15:30 så kommer det skifta vid 00:00 och visa rätt imorgon?
Om jag använder quickset 09:30 kommer det skifta 12:00 och alltså fel imorgon?

Jag kanske har en tankevurpa, möjligen är jag för hjärntrött för att komma ihåg...
Alltså, om jag använder quickset exempelvis kl 15:30 så kommer det skifta vid 00:00 och visa rätt imorgon?
Är klockan rätt inställd, alltså att den slår om vid 24 så kommer den göra det när du använder quickset.

Den bryter endast datum, inte tiden.

Nej datum växlar en gång per 24h så 00:00 om klockan är rätt ställd. Quickset matar förbi växlingen mot visarna som blir oförändrad.

Däremot anger flera tillverkare att man inte skall använda quickset mellan 21-03 för risk att skada mekanismen.

Edit 2:a på bollen 😅

Är klockan rätt inställd, alltså att den slår om vid 24 så kommer den göra det när du använder quickset.

Den bryter endast datum, inte tiden.
Ah, så har jag inte sett på saken. Du menar alltså att det inte spelar någon roll när på dygnet man använder quickshift, det utgår ifrån hur klockan skiftat innan?

Nej datum växlar en gång per 24h så 00:00 om klockan är rätt ställd. Quickset matar förbi växlingen mot visarna som blir oförändrad.

Däremot anger flera tillverkare att man inte skall använda quickset mellan 21-03 för risk att skada mekanismen.

Edit 2:a på bollen 😅
Av den anledningen ställer jag alltid datum manuellt första dagen. Då vet jag att jag passerar midnatt med råge och vart på dygnet jag befinner mig. Sen kan jag växla med quickset när jag vet att jag befinner mig i den ”trygga zonen”.
Ett exempel på urverk som kan gå sönder är valjoux 7750. Verkar känsliga för detta.

Om man köper en klocka NOS. Säg 7-8 år gammal, hur bör man tänka kring service överlag? Hur nära eller långt borta i tiden är rimligt?

Ah, så har jag inte sett på saken. Du menar alltså att det inte spelar någon roll när på dygnet man använder quickshift, det utgår ifrån hur klockan skiftat innan?
Ställ alltid datumet först. Snurra förbi klockan 12 med timvisaren så vet du var på dygnet du är, dvs om den skiftade eller inte.
  • Dra upp klockan
  • Kolla var på dygnet du är med timvisaren
  • Ställ datum
  • Ställ tid

Ja. Urverket håller reda på om klockan är 12 eller 24. Quickshift flyttar bara fram datumskivan ett steg, oberoende av urverkets position.

Edit: Urverket är 24-timmars. Det är bara urtavlan och visarna som är begränsade till att visa 12.

Helt ny i detta så kannske en dum fråga. Har skaffat en begagnad Seiko Chronograph. Den har en sliten bezel och jag funderar på att ersätta den. Finns det reservdelar att beställa någonstans inom Sverige eller EU som ni rekommenderar?

Helt ny i detta så kannske en dum fråga. Har skaffat en begagnad Seiko Chronograph. Den har en sliten bezel och jag funderar på att ersätta den. Finns det reservdelar att beställa någonstans inom Sverige eller EU som ni rekommenderar?
Beror på ålder på klockan och vilken referens det är. Referensen är den sifferkombination som du troligtvis hittar på baklocket xxxx-xxxx. Första fyra siffrorna är urverket, sista fyra är boetten/modellen. Om det är ett kvartsur så består kombinationen även av bokstäver. Det är den sifferkombination du använder när du ska söka efter delar m.m. Bild på klockan hjälper.

Senast ändrad:
Är ny på forumet så detta kanske skrivs i fel tråd, men är det någon som har rekommendation på en bra box/låda för förvaring?

Hej. Har en klocka som inte gick så bra, fortare sig mer än jag trodde, ca 30spd. Kontaktade tillverkaren, som kunde ta in den för översyn, men rekommenderade först att jag skulle kolla om klockan på något sätt var magnitiserad. Var runt på 3 olika urmakare, kända och mindre kända inne i stan, ingen ville hjälpa till, eller kom med andra förklaringar att tillverkaren försökte lägga över allt ansvar på mig etc. Ringde ett samtal till Erikson i Sumpan, dom fattade direkt, och jag var välkommen in, så skulle dom kontrollera och vid behov avmagnitisera klockan. Klockan går nu inom cosc efter besöket hos Erikson på 5 minuter. Andra gången jag var inne där, har aldrig köpt något, men klämt och kännt på framförallt Omega. Vilket otroligt bemötande och fin service dom ger. Kommer garanterat vända mig dit igen när jag behöver. 5 stjärnor, vilka proffs. Man känner sig välkommen där, det betyder massor. Flera stora butiker på "fina" gatan som har mycket att lära.

Hej. Har en klocka som inte gick så bra, fortare sig mer än jag trodde, ca 30spd. Kontaktade tillverkaren, som kunde ta in den för översyn, men rekommenderade först att jag skulle kolla om klockan på något sätt var magnitiserad. Var runt på 3 olika urmakare, kända och mindre kända inne i stan, ingen ville hjälpa till, eller kom med andra förklaringar att tillverkaren försökte lägga över allt ansvar på mig etc. Ringde ett samtal till Erikson i Sumpan, dom fattade direkt, och jag var välkommen in, så skulle dom kontrollera och vid behov avmagnitisera klockan. Klockan går nu inom cosc efter besöket hos Erikson på 5 minuter. Andra gången jag var inne där, har aldrig köpt något, men klämt och kännt på framförallt Omega. Vilket otroligt bemötande och fin service dom ger. Kommer garanterat vända mig dit igen när jag behöver. 5 stjärnor, vilka proffs. Man känner sig välkommen där, det betyder massor. Flera stora butiker på "fina" gatan som har mycket att lära.
Kul men Inlägget kanske lämpar sig bättre för hissa/dissa tråden?

Tillbaka
Topp