Jag tyckte det lät som ett hittepåord, eller nån slags svengelska, men en sökning gav direkt den här träffen:När man beskriver klockan som "guldfylld" är det samma sak som guld på stål?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag tyckte det lät som ett hittepåord, eller nån slags svengelska, men en sökning gav direkt den här träffen:När man beskriver klockan som "guldfylld" är det samma sak som guld på stål?
Ja då verkar det som att guld på stål och guldfyllt är samma sak..typJag tyckte det lät som ett hittepåord, eller nån slags svengelska, men en sökning gav direkt den här träffen:
Ja, fast tekniken är olika och det verkar vara betydligt mer guld när det är "guldfylld" än när det är plätterat. Men de nämner inte stål som basmetall i det förra fallet, bara koppar och mässing, men det kanske kan vara stål också... (artikeln verkar vara uselt maskinöversatt f.ö.; "ögonslitage" )Ja då verkar det som att guld på stål och guldfyllt är samma sak..typ
Jag har för mig att Hanna och Sanna redde lite i det där i ett av deras senare avsnitt av Klocksnackpodden.Ja då verkar det som att guld på stål och guldfyllt är samma sak..typ
Köpte en liten gummiboll i en leksaksaffär. Funkar på det mesta och ingen risk för repor!Önskar tips på ett boettöppningsverktyg i vettig kvalitet till ett hyggligt pris.
Har provat det men vissa av baklocken sitter som berget.Köpte en liten gummiboll i en leksaksaffär. Funkar på det mesta och ingen risk för repor!
Beror helt på vilken klocka det är.Önskar tips på ett boettöppningsverktyg i vettig kvalitet till ett hyggligt pris.
Loctite 243 (blå) finns på Clas Ohlson och kallas "Loctite Normal" där. Det går precis lika bra som 222 (lila). Flera tillverkare använder den blå varianten, bl a Sinn och CWC. Jag använder 243 för länkar och har aldrig haft några problem.Någon som vet var jag kan köpa Loctite 222 i Stockholm?
Loctite 243 (blå) finns på Clas Ohlson och kallas "Loctite Normal" där. Det går precis lika bra som 222 (lila). Flera tillverkare använder den blå varianten, bl a Sinn och CWC. Jag använder 243 för länkar och har aldrig haft några problem.
Skruvlåsning normal Loctite | Clas Ohlson
www.clasohlson.com
Denna har fungerat bra tycker jag. Inte perfekt men väl värt sina pengar.Önskar tips på ett boettöppningsverktyg i vettig kvalitet till ett hyggligt pris.
Mineralglas kan du inte polera med polywatch. Mineralglas lär du byta ut som det blivit repor i det.Har klickat hem en något äldre klocka från tradera med ett glas i behov av polering, cirka 80-90 tal.
Finns det någon fingervisning i form av år när klockor generellt gick över till mineral från akryl?
Eller kvittar det då polywatch funkar till båda?
Zenith museum är min gissning, även om länken kanske säger annatHej,
Någon som har koll på vad för klocka detta är?
Såg den på million dollar listing.
Grymt stort tack!Zenith museum är min gissning, även om länken kanske säger annat
Tips på någon i Sverige som säljer 20mm bandstift till Rolex med lug hols? Typ 1675 för att ta ett exempel.
Så moderna klockor (om de inte blivit använda utöver det vanliga) bör inte visa någon märkbar stretch i länkarna öht. De på bilderna verkar inte göra det heller.Hur skulle ni säga skicket är på dessa länkar (avseende stretch)?
Letar efter en Omega Seamaster 1957 Trilogy (ref. 234.10.39.20.01.001) i så fint skick som möjligt. Just dessa två är från runt 2019-2021. Har ingen koll på just dessa modeller. Antar att såpass nya klockor inte hunnit stretcha så mkt ännu?
Bild 1:
Klocka 2:
Movado!Hej,
Någon som har koll på vad för klocka detta är?
Såg den på million dollar listing.
Det är dagligt användande under lång tid som resulterar i stretch, och möjligtvis bristfällig rengöring av länken under samma tid. En länk som hålls ren slits mindre.Så moderna klockor (om de inte blivit använda utöver det vanliga) bör inte visa någon märkbar stretch i länkarna öht. De på bilderna verkar inte göra det heller.
Antar att han menar äldre länkar av olika märken med mindre robust konstruktion (t.ex rolex länkar från före 2004). Dvs länkar med med ihåliga länkbitar, ihåliga ändlänkar samt äldre länkar med pins kanske är mer benägna att stretcha än nyare solida.Det är dagligt användande under lång tid som resulterar i stretch, och möjligtvis bristfällig rengöring av länken under samma tid. En länk som hålls ren slits mindre.