• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ja då verkar det som att guld på stål och guldfyllt är samma sak..typ
Ja, fast tekniken är olika och det verkar vara betydligt mer guld när det är "guldfylld" än när det är plätterat. Men de nämner inte stål som basmetall i det förra fallet, bara koppar och mässing, men det kanske kan vara stål också... (artikeln verkar vara uselt maskinöversatt f.ö.; "ögonslitage" :rolleyes:)
 

Amarin

Breitling
Var kan jag hitta 19mm läderband för en klocka med fasta bandstift? Med fördel online eller i göteborgsområdet.
 

Stegev

Breitling
Hej,

Vet ni om det går att få loss en sliten skruv till metallarmband?

Planen är att ta den till proffs men ville ändå fråga här. Det är nog 2-3 skruvar som jag inte får loss.
 

Bilagor

  • IMG_1802.jpeg
    IMG_1802.jpeg
    198.2 KB · Visningar: 1

Johan12

Omega
2-Faktor
Ungefär hur pass mycket rörelse brukar krävas för att en klocka ska ha full gångreserv?

Detta kanske är lite som att fråga hur långt ett snöre är men provar ändå :)
 

m4n63

Omega
2-Faktor
Min favvo-beater har stannat :-(

Rör man den lite runt i luften så kan den gå igång några sekunder för att sedan stanna igen. Skruvar jag på kronan så står den antingen helt stilla, eller så ibland går den igång några sekunder för att sedan stanna igen.
Det är en Seiko SRPD57K1 som är ca 3,5 år gammal.

Någon som har tips om vad det kan vara eller om det är något som är mer vanligt än annat på dessa?

Det är ju en beater, så jag är ju inte direkt rädd om den, men jag kan samtidigt inte komma på att den varit ute för något speciellt som skulle skada den. Används typ varje dag under de perioder när den har används, och jag har haft för vana att då dra upp den manuellt ca 20-30 drag (vilket typ blir ett halvt varv) innan jag tar den på mig.
 
Topp