• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Galaxy

Rolex
Jag har en DJ 1601 med WG-ring och hade valt den igen då den passar till allt. Och då menar jag allt.

Utan tvekan en DJ. med alternativ oyster, jubile, läder, slät ring, räfflad ring och mängder av tavlor kan man variera sig in i absurdum.

Har haft båda och jag tycker OQ är lite roligare. En fördel är att den visar rätt tid;)
Använder OQ mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Sedan är den skön just för upplevelsen, enl mig att, klockan känns större än vad den är.
Bjussar på bilder

image.jpg
image.jpg


Håller med er alla tre, DJ känns väldigt mångsidig, och kan med ett snabbt bandbyte bli en grym dressklocka. OQ känns å andra sidan mer speciell och väldigt rolig. Blir svårt detta... som tur är har jag drygt 2 månader att fundera. :) Har du något wristshot Compiss?
 

billo

Cartier
Hellooooo testar igen!

Håller på att kollar på en SS UTC. Finns det många sådan falska klockor i omlopp.

Skall man behöva kontrollera denna klocka hos en urmakare. Eller är de bara att tuta och köra om man hittar ett bra ex på blocket.

Tack i förhand
 

F-L-P

Panerai
Hellooooo testar igen!

Håller på att kollar på en SS UTC. Finns det många sådan falska klockor i omlopp.

Skall man behöva kontrollera denna klocka hos en urmakare. Eller är de bara att tuta och köra om man hittar ett bra ex på blocket.

Tack i förhand

Har aldrig hört talas om falska sjöö sandström någonsin. Så skulle klassa de som väldigt safe. Men finns ju falska casio så man kan ju aldrig vara helt 100..
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Hellooooo testar igen!

Håller på att kollar på en SS UTC. Finns det många sådan falska klockor i omlopp.

Skall man behöva kontrollera denna klocka hos en urmakare. Eller är de bara att tuta och köra om man hittar ett bra ex på blocket.

Tack i förhand
Håller med F-L-P, SOS är ju ett rätt litet märke, sett ur ett internationellt perspektiv. Men jämför ändå ett köpeobjekt med en bild från deras hemsida. Men ganska safe.


Skickat från iPhone
 

Skolläraren

Panerai
Är Oysterquartz vattentät till 100m i sitt grundutförande? Självklart förstår jag att service kan behövas, men tanken på en oysterquartz i gulguld är extremt lockande just nu.
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Hejsan! Letar efter läderremmar till min Breitling Superocean Heritage 42 mm, någon som vet vart man kan få tag på en sådan rem och hur lätta de är att montera på själv? Tack på förhand
EDIT:
Letar efter originalrem, svart med vit sömn och viklås som ett komplement till min stållänk
 

F-L-P

Panerai
Hejsan! Letar efter läderremmar till min Breitling Superocean Heritage 42 mm, någon som vet vart man kan få tag på en sådan rem och hur lätta de är att montera på själv? Tack på förhand
EDIT:
Letar efter originalrem, svart med vit sömn och viklås som ett komplement till min stållänk

Original finns hos AD, kan bli ganska dyrt . Brukar inte vara allt för klurigt att montera av o på, men repor kan det bli på baksidan av bandhornen om man inte passar sig.
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Original finns hos AD, kan bli ganska dyrt . Brukar inte vara allt för klurigt att montera av o på, men repor kan det bli på baksidan av bandhornen om man inte passar sig.

Tack för snabbt svar!
Har pratat med AD här i Malmö (Bernard Hukes Ur) och där låg prislappen på ca 6000 riksdaler vilket känns okej men inte värt. Online "AD" kanske har någon? ser lite på Chrono24 men svårt att se ifall det är original eller ej.
 

jbbs

Omega
Ännu en (dum?) fråga.
Vad är det för skillnad på en klocka som är köpt på t.ex uret.se och en som är köpt i en svensk AD?
Tack på förhand.
 

Brogren

Cartier
Ännu en (dum?) fråga.
Vad är det för skillnad på en klocka som är köpt på t.ex uret.se och en som är köpt i en svensk AD?
Tack på förhand.


Jag kopierar Singular och hans informativa svar han skrev på sin klockblogg för ett par år sedan:

Vi har varit inne på gråhandlare en mängd gånger och samma sak gäller som alltid – det finns inga givna svar. Det kan mycket väl vara full garanti på klockan, beroende på hur den vita butiken valt att handlägga sitt smusslande (dvs om de stämplat alla papper korrekt...) och om allt stämmer kommer exempelvis reklamationer skötas snyggt även hos svenska handlare som Nymans (under förutsättning att AP har världsomspännande garanti...). De kommer dock inte neka dig att lämna klockan för service/reparation, men det kostar som bekant en slant...
Det finns olika former av gråhandlare – dels de ofta internetbaserade handlarna som exempelvis Uret.se där man praktiskt taget pekar på en klocka i en stor katalog, betalar sina slantar och gråhandlaren därefter skickar ut en förfrågan till en stor mängd handlare i världen vem av dem som kan sälja den modell kunden vill ha till lägstbjudande. Den typ av gråhandlare du talar om funkar på ett lite annorlunda sätt, där ett företag eller en person har den finansiella möjligheten att på ett bräde köpa en hel del klockor från en AD (för att sen sälja styckvid) och därmed både får en bra rabattsats och blir en uppskattad kund. Detta hjälper handlaren att exempelvis komma upp i de av tillverkarna efterfrågade volymerna som krävs för att sälja vissa märken.
 

F-L-P

Panerai
Tack för snabbt svar!
Har pratat med AD här i Malmö (Bernard Hukes Ur) och där låg prislappen på ca 6000 riksdaler vilket känns okej men inte värt. Online "AD" kanske har någon? ser lite på Chrono24 men svårt att se ifall det är original eller ej.

Har inte koll på nåt ställe som kan tänkas sälja online tyvärr, kan vara värt att hålla koll på kaplans för att hitta ett beggat till bra pris.

Gillar inte att svara på en annan fråga än den som är ställd men; har du använt viklås under någon längre tid någon gång? jag tycker själv att det är snyggt men sjukt obekvämt så det ligger mest i lådan. känns som ytterst få använder det över huvudtaget.

själv skulle jag nog köra på ett specialbeställt MJ/ER/Cheepo band med vanligt spänne och köpt 12 flaskor champagne för mellanskillnaden. nästan bättre kvalle (AD band är ruskigt överprissatta), och passar både klockan och mig perfekt. och bubbel är najs.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Hej,

Jag har en kompis som säljer en Oris Classic med datum som han köpte kring millenieskiftet med metallänk och i metallutförande vit urtavla. Klockan ser bra ut med några mindre repor på boetten- inget man tänker på. Vad är ett rimligt pris att betala?
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Har inte koll på nåt ställe som kan tänkas sälja online tyvärr, kan vara värt att hålla koll på kaplans för att hitta ett beggat till bra pris.

Gillar inte att svara på en annan fråga än den som är ställd men; har du använt viklås under någon längre tid någon gång? jag tycker själv att det är snyggt men sjukt obekvämt så det ligger mest i lådan. känns som ytterst få använder det över huvudtaget.

själv skulle jag nog köra på ett specialbeställt MJ/ER/Cheepo band med vanligt spänne och köpt 12 flaskor champagne för mellanskillnaden. nästan bättre kvalle (AD band är ruskigt överprissatta), och passar både klockan och mig perfekt. och bubbel är najs.
Har bara viklås på mina nuvarande klockor, riktigt skönt tycker jag! :p
Well bubbel är ju nice....
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Hej,

Jag har en kompis som säljer en Oris Classic med datum som han köpte kring millenieskiftet med metallänk och i metallutförande vit urtavla. Klockan ser bra ut med några mindre repor på boetten- inget man tänker på. Vad är ett rimligt pris att betala?


Ingen som har input?




Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

Eric 76

Breitling
Hej, jag söker en glasring till min DJ 116200, har idag en slät.
Är ute efter en i vitguld. Någon som har några tips? Har haft koll på Kaplans o.s.v. under ca 1 års tid men det dyker inte upp något. Tacksam för svar!
 
Topp