• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Kolla runt på Chrono 24 hade varit mitt första förslag, se efter någon som verkar vara i samma skick som hans. Sedan kan man kanske alltid vara jävlig och påkalla "kompispris"
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Snabb fråga:

När slutade man använda radium i lysmassan på klockor?

Har nämligen hittat en Citizen som säljaren hävdar har "radium hands and markers" men klockan är som äldst från 1986, det var väl länge sedan (typ 60-talet) som man fortfarande använde radium?
 

Maverick

Omega
Någon som har koll på spelet bakom alla oanvända, sprillans nya, klockor på Chrono24? När man söker på klockor som finns i aktuellt sortiment så dyker det upp massor som är "oanvända", från 2014, garanti kvar etc., men med ett betydligt billigare pris än listpris. Kollade t ex på en Portofino som kostar 54' hos AD i Sverige och som "oanvänd" går för 39' på Chrono24. Finns någon hake? Vem köper en ny klocka hos AD och sedan flippar den oanvänd efter en månad på en begagnatsite?
 

David

Bödeln
Vem köper en ny klocka hos AD och sedan flippar den oanvänd efter en månad på en begagnatsite?
Gråhandlare.

Något förenklat köper de stora mängder klockor för strax över AD:ns självkostnadspris. Sedan säljer de klockorna för något mer. AD:n håller omsättning uppe utan att ge rabatter, vilket de inte får, och gråhandlaren gör en liten vinst på varje klocka. Tillverkarna blundar eftersom AD:ns fina fasad ser bra ut, och de säljer fler klockor.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
[quote uid=4871 name="mruhr" post=639560]Hej,<br /> <br />Jag har en kompis som säljer en Oris Classic med datum som han köpte kring millenieskiftet med metallänk och i metallutförande vit urtavla. Klockan ser bra ut med några mindre repor på boetten- inget man tänker på. Vad är ett rimligt pris att betala?[/quote]<br /><br />3000kr<br/>


Ok då ligger det i linje med det som jag trodde, har på c24 bara sett en liknande och den var 350€
 

Belic

Cartier
Det har tidigare diskuterats om ett bandstriftsverktyg som ser ut som en pincett. Någon som har koll på vilket jag menar? Finns ett från bergeon men detta är ett billigare. Pluspoäng om ni vet att den passar till en 116710 ;)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tips på en dressare med månfas? Quartz eller automat kvittar, men gärna under 3k. Åt en ointresserad vän så han är nog öppen för alla förslag så länge den ser schysst ut
 

Belic

Cartier
Det har tidigare diskuterats om ett bandstriftsverktyg som ser ut som en pincett. Någon som har koll på vilket jag menar? Finns ett från bergeon men detta är ett billigare. Pluspoäng om ni vet att den passar till en 116710 ;)


Svarar på min egen fråga och kommer med en ny ;)

Här finns det lite olika pincett-liknande verktyg: http://www.watch-tool.de/html/bracelet_tools.php

Frågan är vilken som passar på en modern sportrolex/116710 gmt. Det är ganska varierande storleker med allt från 1mm upp till 2mm. Någon som sitter med kollen? ;)
 

egbert

Panerai
Rocka, struts, ödla, alligator - vad är politiskt korrekt?
Är det några exotiska läder man bör undvika med hänsyn till djurens rätt, utrotningshot eller dylika skäl? T ex elefant går ju bort, vad jag förstår.
Finns det någon svart lista?
 
Rocka, struts, ödla, alligator - vad är politiskt korrekt?
Är det några exotiska läder man bör undvika med hänsyn till djurens rätt, utrotningshot eller dylika skäl? T ex elefant går ju bort, vad jag förstår.
Finns det någon svart lista?
I mina ögon beror det på hur det är tillverkat och hur de fått tag på djuret. Har en elefant dött av naturliga orsaker och någon köper den för att göra klockarmband är det väl inget fel liksom. Förstår din fråga och vad du menar, men tänker man på "djurens rätt" så är väl allt läder/skin är "fel" då bör du kansle hålla dig till tyger och syntetiskt. :p
 
I mina ögon beror det på hur det är tillverkat och hur de fått tag på djuret. Har en elefant dött av naturliga orsaker och någon köper den för att göra klockarmband är det väl inget fel liksom. Förstår din fråga och vad du menar, men tänker man på "djurens rätt" så är väl allt läder/skin är "fel" då bör du kansle hålla dig till tyger och syntetiskt. :p
Men nja, generellt sett så brukar man väl säga att man inte ska köpa lädertyper osv som kan bidra till ökat tjuvskytte osv. Kan dock inte hitta / komma på någon vettig lista
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon annan än Uret som har svar på varför man begär mer för en begagnad 114060 än en ny?

Ny: http://www.uret.se/rolex-submariner-svart-stal-o40-mm-p-18556.html
Begagnad: http://www.uretvintage.se/rolex-submariner-pv-53061.html


För att den ena är tillgänglig omedelbart och den andra kan du få vänta månader på? Vet inte vad Uret har för ordinarie leveranstider på Sub men den finns ju inte i lager hos dem enligt sajten.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Den på uret.se är inte tillgänglig omedelbart menar jag.
Du betalar extra för att korta leveranstiden. Inte helt ovanligt.
 

Galaxy

Rolex
Kvalar kanske inte in som klockrelaterad, men väl om en KS-medlem (som känns som en för liten frågeställning för att starta ny tråd om). Var håller Ernesto hus? Från att ha varit en mycket aktiv medlem till någon jag inte sett skymten av på en månad, Var håller du hus?! :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kvalar kanske inte in som klockrelaterad, men väl om en KS-medlem (som känns som en för liten frågeställning för att starta ny tråd om). Var håller Ernesto hus? Från att ha varit en mycket aktiv medlem till någon jag inte sett skymten av på en månad, Var håller du hus?! :)
Intressant att du frågar. Jag tänkte samma sak tidigare idag. Efter lite sökning noterade jag att vår Ernesto skrivet lite under vintage. Så helt borta är han inte.
 
Topp