• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Tja! Existerar det nån Rolex Sub ref med polerade bandhorn och polerad mittlänk (oysterarmband) Gamla boetten ska väl tilläggas, alltså inte keramisk bezel. Tror mig ha spottat en fejk..
 

snoozarn

Patek
2-Faktor

Dyr! Gamla modellen, dvs 2500 och utan länk dessutom. För några tusenlappar till får du nya 8500 med länk här på KS exempelvis. Mycket bättre deal. Om du verkligen vill ha 2500 modellen finns det betydligt billigare, med länk lite här & var. Dyker upp på blocket och KS. Från 17-22k har jag sett.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
På tal om dumma frågor. Plockade ut en speedy från UV. Den stannar ständigt och då menar jag inte ibland utan varje minut vid sekund 58-60. Gör mig galen och börjar rulla igång igen så fort man skakar på handleden. Mejlade dem och fick svaret "ibland kan de ta ett tag innan klockan fungerar felfritt då den legat stilla ett tag"
Kan väl inte stämma?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
På tal om dumma frågor. Plockade ut en speedy från UV. Den stannar ständigt och då menar jag inte ibland utan varje minut vid sekund 58-60. Gör mig galen och börjar rulla igång igen så fort man skakar på handleden. Mejlade dem och fick svaret "ibland kan de ta ett tag innan klockan fungerar felfritt då den legat stilla ett tag"
Kan väl inte stämma?
Låter som något är fel. Är den manuell eller automatisk?
 

RDFG

Cartier
Tja! Existerar det nån Rolex Sub ref med polerade bandhorn och polerad mittlänk (oysterarmband) Gamla boetten ska väl tilläggas, alltså inte keramisk bezel. Tror mig ha spottat en fejk..


Nej inte vad jag vet (om det är en stålmodell vi pratar om). TT/guld/vitguld modellerna har ju PCL och det är väl det närmsta man kommer. Bortser man från just submariner har ju 116710 PCL och är lik en sub på håll men då är det å andra sidan nya boetten och keramisk bezel.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Begär att få skicka tillbaks den till säljaren alternativt att säljaren bekostar en översyn och eventuell reparation. Är det uret vintage du köpt ifrån? Då borde det finnas någon sorts garanti.
Ska vara ett års garanti enligt UV men de förnekar ju att det ska vara något fel på den. Skulle även vara fullset till klockan. Fick klockan för tre veckor sen och fortfarande inte fått kort/papper. De menar att de ska skickas i efterhand och att de fortfarande inte fått sakerna från därifrån klockan kommer vilket de inte informerade mig om när jag köpte klockan.

Uretvintage... Vilket jäkla skämt företag.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ska vara ett års garanti enligt UV men de förnekar ju att det ska vara något fel på den. Skulle även vara fullset till klockan. Fick klockan för tre veckor sen och fortfarande inte fått kort/papper. De menar att de ska skickas i efterhand och att de fortfarande inte fått sakerna från därifrån klockan kommer vilket de inte informerade mig om när jag köpte klockan.

Uretvintage... Vilket jäkla skämt företag.

Skicka tillbaka och få stålarna tillbaka, för mycket som inte stämmer med den.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ska vara ett års garanti enligt UV men de förnekar ju att det ska vara något fel på den. Skulle även vara fullset till klockan. Fick klockan för tre veckor sen och fortfarande inte fått kort/papper. De menar att de ska skickas i efterhand och att de fortfarande inte fått sakerna från därifrån klockan kommer vilket de inte informerade mig om när jag köpte klockan.

Uretvintage... Vilket jäkla skämt företag.
Mycket tråkigt. Tyvärr är det inte första gången jag hör om att UV agerar oseriöst :(
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Hej, jag söker en glasring till min DJ 116200, har idag en slät.
Är ute efter en i vitguld. Någon som har några tips? Har haft koll på Kaplans o.s.v. under ca 1 års tid men det dyker inte upp något. Tacksam för svar!
Om du inte har fått svar en, har inte kollat hela tråden.
Det kan finnas hos urdelar.se eller Ånge urdelar.
Annars finns det alltid AD att gå till.
 

Ackelman

Breitling
Hej alla.

Min första kommentar här men det är såhär att jag har råkat tappa min klocka ner i backen så hela glaset sprack i tusen bitar.
Jag var in till en urmakare och han kunde tyvärr inte få tag på nytt glas som var tillräckligt stort.
Så min fråga till er är om ni vet någonstans man kanske skulle kunna köpa det?
Det skall vara ett runt kupigt glas med diameter på 423..

Tacksam för svar!
 

plattfot

Rolex
Hej alla.

Min första kommentar här men det är såhär att jag har råkat tappa min klocka ner i backen så hela glaset sprack i tusen bitar.
Jag var in till en urmakare och han kunde tyvärr inte få tag på nytt glas som var tillräckligt stort.
Så min fråga till er är om ni vet någonstans man kanske skulle kunna köpa det?
Det skall vara ett runt kupigt glas med diameter på 423..

Tacksam för svar!

Beror på märke, kupning och material, men här är en bra början:
http://www.verkmastarna.se/category.html/glas
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Jag behöver, enligt mitt försäkringsbolag fixa värderingsintyg.
Har några frågor angående det,
Vart, Kaplans, Rob?
Hur lång tid tar det?
Lämna en dag, hämta nästa?
Ska tillbehören (box, länkbitar) med?
Något mer som jag bör tänka på?

Tackar på förhand!
/T
 

Glusch

Cartier
Nu kan jag inte besvara alla dina frågor WHU, men lite tips kan jag ge dig. De flesta ställen verkar ta 2-4 dagar på sig att göra värderingen. Vid låg belastning brukar man kunna plocka upp det dagen efter. Ta med dig alla tillbehör då ytter/innerbox, cert, länkbitar etc etc höjer det totala värdet på ditt sett.

Har endast lämnat in på Kaplan och för mig tog det 2 dagar.
 
  • Like
Reactions: WHU

Taxman

Rolex
2-Faktor
Som jag har beskrivit i en annan tråd har jag köpt en SMP 2222.80 som jag ska ge till min fru. I samband med att jag slog in paketet noterade jag att "lumen" på visarna tycks lysa blått medan pluttarna på tavlan är gröna. Jag trodde att hela alltet skulle lysa grönt? Kommentarer?
 

Maro

Audemars
Sackar en Quartz när det behövs batteribyte? Vet att vissa indikerar på olika sätt med sekundvisaren bla. Men kan dom då alltså bara börja gå saktare?
 

Marckus

Panerai
Jag behöver, enligt mitt försäkringsbolag fixa värderingsintyg.
Har några frågor angående det,
Vart, Kaplans, Rob?
Hur lång tid tar det?
Lämna en dag, hämta nästa?
Ska tillbehören (box, länkbitar) med?
Något mer som jag bör tänka på?

Tackar på förhand!
/T
Ta med alla tillbehör såsom Box, cert etc. Kaplans värderingskostnad är ett fast pris + en procentuell andel sv urets marknadsvärde. Minns inte exakta priser, men har använt mig av både rob och kaplans. Kommer i fortsättningen välja rob, pga pris, snabbhet och service. Billigare och trevligare än kaplans och klart samma dag om man har tur
 
  • Like
Reactions: WHU

mruhr

Panerai
2-Faktor
och 18k är samma "kvalitet" man brukar ha i sina smycken, jag har det i alla fall i min ring... Den har suttit på fingret i 9 år oavbrutet. visst finns det dins men inte så mycket. En DD tar man nog av sig när man lägger sten på uppfarten...
Min ringa är mer repig än stora dings så det kanske är mer det man får räkna med? 5 år på fingret har gjort sitt...
 
Topp