• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Läst lite om hacking movements som stoppar sekundvisaren när kronan är utdragen till ett visst läge.
Men vad heter det när sekundvisaren stannar OCH går till kl 12?

Eftersom ingen bryr sig om min högst relevanta, och kanske livsavgörande fråga, pingar jag ogenerat @Echo Delta och hoppas på svar! :cool:

Ingen fara! Såg frågan tidigare och fick fundera lite. På svenska heter det sekundstopp eller stoppsekund när klockan stannar när man drar ut kronan i visarställläget. På engelska kallas detta Hack seconds ofta, men det luriga är att även nollställningen (följt av att den stannar där.) har kallats samma sak av en del tillverkare. Får gräva lite djupare i saken!

Ingen fara! Såg frågan tidigare och fick fundera lite. På svenska heter det sekundstopp eller stoppsekund när klockan stannar när man drar ut kronan i visarställläget. På engelska kallas detta Hack seconds ofta, men det luriga är att även nollställningen (följt av att den stannar där.) har kallats samma sak av en del tillverkare. Får gräva lite djupare i saken!
Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till! :)

Är de någon skillnad på breitling navitimer och cosmonauten, eller är de samma klocka?
Cosmonaut har 24-timmarsvisning! :)
001.jpg

Ifall jag har ett garantiärende till AD, är det nödvändigt att ha med mig box eller räcker Garantikort och själva klockan??

Jag är ute efter ett 20 mm Phoenix natoband i grå färg. Urtid.com har slut på dessa för tillfället. Är det någon som vet vart man kan få tag på dessa från Sverige? Ska bara ha just detta och har ingen lust att beställa från exempelvis Monkeyswag. Tack på förhand.

Måste man betala moms och tull när man köper klocka från storbritannien nu iom brexit?
Ja, troligtvis, d v s om nu England verkligen går ur och beroende på vad de kan förhandla fram för avtal med EU.
Fram till det att de totalt avslutat arbetet med utträde, är det inre marknad som gäller, d v s ingen moms eller tull

Jag ser ofta på detta forum klockor som i princip ser ut som en rolex submariner, men det är ingen submariner utan det är t.ex. en Seiko eller liknande.

t.ex.:
1e57fab0ea348167359e58a8f479383f.jpg

Hur är tankegången när man köper dessa? Är det att man alltid Egentligen vill ha en submariner men av diverse anledningar inte vill lägga ut samma mängd pengar utan bestämmer sig för att köpa något som försöker efterlikna just en submariner så mycket som möjlig tills man kanske vid ett senare tillfälle köper just en sådan? Nu menar jag inte att exempelvis Seiko är en dålig klocka eller liknande. Vill man att folk ska tro det är en rolex och förhoppningsvis kollar dom inte noga, men så verkar ju inte vara fallet i och med att det läggs upp bilder på dom och vissa verkar ju inte vara relativt billiga heller. Kom denna design innan submariner och rolex tog designen av någon annan?

Folk såklart inom detta intresse avskyr ju fejkklockor av många valida orsaker men att en klocka så uppenbarligen försöker se ut som en annan mycket dyrare variant verkar inte folk tyckta är speciellt eller konstigt osv vilket jag tycker är intressant.

Svenska tillägget:
Man får köpa vad man vill såklart.
Menar inte att någon är bättre om den här det här istället för det där.
Jag jämför inte Seiko ovan med fejkklockor

Rätt vettigt utseende på en klocka känner jag. Oavsett märke är det lixom en skön kombination av allt det dom du tycker har gemensamt. Min känsla iaf

Jag ser ofta på detta forum klockor som i princip ser ut som en rolex submariner, men det är ingen submariner utan det är t.ex. en Seiko eller liknande.
Hur är tankegången när man köper dessa? Är det att man alltid Egentligen vill ha en submariner men av diverse anledningar inte vill lägga ut samma mängd pengar utan bestämmer sig för att köpa något som försöker efterlikna just en submariner så mycket som möjlig tills man kanske vid ett senare tillfälle köper just en sådan? Nu menar jag inte att exempelvis Seiko är en dålig klocka eller liknande. Vill man att folk ska tro det är en rolex och förhoppningsvis kollar dom inte noga, men så verkar ju inte vara fallet i och med att det läggs upp bilder på dom och vissa verkar ju inte vara relativt billiga heller. Kom denna design innan submariner och rolex tog designen av någon annan?
Folk såklart inom detta intresse avskyr ju fejkklockor av många valida orsaker men att en klocka så uppenbarligen försöker se ut som en annan mycket dyrare variant verkar inte folk tyckta är speciellt eller konstigt osv vilket jag tycker är intressant.
Svenska tillägget:
Man får köpa vad man vill såklart.
Menar inte att någon är bättre om den här det här istället för det där.
Jag jämför inte Seiko ovan med fejkklockor
Min första klocka. Gillar dykare & klockor som tål att användas, kostade mig 900kr och kändes som sjukt mycket för en klocka. Sitter här nu med 2 submariners. Seikon är kvar och dammar i skåpet. Just utseendemässigt är ju de flesta dykare väldigt lika, men det förekommer säkert att folk köper dessa klockor för att de just liknar något dyrare. Alla tänker ju olika, kan likväl vara för att de (ännu) inte har råd med en riktig sub/annan dyrare dykarklocka.

Min första klocka. Gillar dykare & klockor som tål att användas, kostade mig 900kr och kändes som sjukt mycket för en klocka. Sitter här nu med 2 submariners. Seikon är kvar och dammar i skåpet. Just utseendemässigt är ju de flesta dykare väldigt lika, men det förekommer säkert att folk köper dessa klockor för att de just liknar något dyrare. Alla tänker ju olika, kan likväl vara för att de (ännu) inte har råd med en riktig sub/annan dyrare dykarklocka.
Köpte du den utan att ha just submariner i tankarna?

Köpte du den utan att ha just submariner i tankarna?
Bra fråga! Var tvungen att kolla min första post i presentationstråden. Så här skrev jag för nästan exakt fyra år sen. :)
Min första "riktiga" klocka är en Seiko dykarmodell som jag gillar starkt, mycket klocka för pengarna men än är man inte nöjd. Nästa köp lutar åt en Seiko Sumo, samt en G-Shock för att träna i. Sedan efter det får man se vart de går, suktar efter bland annat en Omega PO men har på senaste tiden kollat en del på Oris. Vi får helt enkelt se.

Försäkrar ni era dyrgripar på nåt särskilt vis eller kan man räkna med att hemförsäkringen täcker ifall någonting händer med ens klocka?
En massa saker kan ju hända menar jag - man kan bli bestulen, länken kan paja så att klockan glider av, man kan tappa den i toaletten och råka spola ner den osv... (Ja - det sista var ett skämt.)
Hur tänker ni?

Försäkrar ni era dyrgripar på nåt särskilt vis eller kan man räkna med att hemförsäkringen täcker ifall någonting händer med ens klocka?
En massa saker kan ju hända menar jag - man kan bli bestulen, länken kan paja så att klockan glider av, man kan tappa den i toaletten och råka spola ner den osv... (Ja - det sista var ett skämt.)
Hur tänker ni?
De allra flesta hemförsäkringar har en allriskdel med ett högsta ersättningsbelopp om 80 000 kr. Är klockan värd mer än så kan det vara värt att teckna en tilläggsförsäkring, ja.

Tillbaka
Topp