• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hårt eller löst...

Löst hellre än tight. Tycker inte det är vackert när länken skär in i huden och får handleden att se svullen ut.

Känner att min länk sitter för löst på morgonen och för tight på dagen.. Gummiband nästa?

Eller en Sub/Deepsea med Glidelock-spänne ;)

deepsea%2Bbreitling%2B058.JPG

Tajt som två bävrar i ett stuprör. Ser jag inte sjömonstret siluett inpressad i huden när jag tar av mig klockan har jag en dålig dag.

Om man inte ser på märkena på handleden om länken är polerad eller ej så sitter den för löst.

Skämt åsido, brukar få märken på handleden så får väl säga att tight är så det ska vara :)

Beror lite på klockans vikt och passform. Stor panerai funkar lillfingret. En mindre, lättare speedmaster på länk funkar det med två fingrar. Lite lösare lite ledigare...

Lagom är bäst (huhuhu) men hellre lite för tajt än lite för slappt. Tajt som fan när det gäller gummi/nato

Jag får klaustrofobi och irriterar mig om klockan sitter för tight på länk, vill gärna ha pekfingret under på morgonen, handleden sväller mycket för mig under dagen. På nato får det dock sitta tightare, läder är nånstans mittemellan.

Vill att den skall gå att skjuta upp på handleden så lillfingret brukar vara lagom. Dock är det något som tilltalar mig med en sjukt stretchad jubilee som hänger rejält. En släkting har burit sin datejust dagligen sedan inköp på 70-talet och det är något charmigt med att man nu skulle kunna klämma in en pingisboll under bandet.

Lyfter den här gamla skorven från 2014...

Jag har efter ett halvt liv bestämt mig för att prova tygarmband av något slag inför sommaren.

Hur funkar det med t.ex ett Nato? Måste man dra åt dom eller kan man bära dom lite lösare också?

Lyfter den här gamla skorven från 2014...

Jag har efter ett halvt liv bestämt mig för att prova tygarmband av något slag inför sommaren.

Hur funkar det med t.ex ett Nato? Måste man dra åt dom eller kan man bära dom lite lösare också?
De ska sitta tight, annars blir det orimligt obalanserat IOM att bandet väger typ 0 gram. Kan vara riktigt nice om man har ett schysst band, jag gillar oftast de som är lite grövre i texturen då det verkar som att friktionen håller klockan bättre på plats. De mjukare har också en tendens att korva sig för mig, blir vare sig bekvämt eller snyggt.

Gällande huvudfrågan beror det lite på klockan och dess länk. Min gamla SMP ville jag ha lillfingerslöst, min Zenith på integrerad länk vill jag ha betydligt tightare. Kan inte riktigt förklara varför, kan ha att göra med vikten på ekipagen.

Tillbaka
Topp