• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hårt eller löst...

[Bobo]

Rolex
De ska sitta tight, annars blir det orimligt obalanserat IOM att bandet väger typ 0 gram. Kan vara riktigt nice om man har ett schysst band, jag gillar oftast de som är lite grövre i texturen då det verkar som att friktionen håller klockan bättre på plats. De mjukare har också en tendens att korva sig för mig, blir vare sig bekvämt eller snyggt.

Gällande huvudfrågan beror det lite på klockan och dess länk. Min gamla SMP ville jag ha lillfingerslöst, min Zenith på integrerad länk vill jag ha betydligt tightare. Kan inte riktigt förklara varför, kan ha att göra med vikten på ekipagen.
Tack för svar!
Jag tenderar att ha ganska så stora och tunga pjäser...

Innebär det att man i princip måste bestämma sig för ovanför eller nedanför knölen på morgonen och sen hålla sig till det?

Jag trodde att jag hade mina klockor ganska så löst, men efter att ha läst den här tråden verkar det som att löst är ett löst definierat begrepp. Kan absolut inte få in ett finger av någon modell mellan länk och handled på någon av mina klockor, men kan utan problem "skaka" ner dom till under knölen om dom glider upp...
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för svar!
Jag tenderar att ha ganska så stora och tunga pjäser...

Innebär det att man i princip måste bestämma sig för ovanför eller nedanför knölen på morgonen och sen hålla sig till det?

Jag trodde att jag hade mina klockor ganska så löst, men efter att ha läst den här tråden verkar det som att löst är ett löst definierat begrepp. Kan absolut inte få in ett finger av någon modell mellan länk och handled på någon av mina klockor, men kan utan problem "skaka" ner dom till under knölen om dom glider upp...
Du kan ju alltid knäppa upp och knäppa in under dagens gång, är vad som brukar ske för mig. Prova, jag tycker det kan vara roligt.
 

[Bobo]

Rolex
Du kan ju alltid knäppa upp och knäppa in under dagens gång, är vad som brukar ske för mig. Prova, jag tycker det kan vara roligt.
Jag vill så gärna gilla dom då jag är sugen på en bronsklocka... Gillar verkligen looken.
Tror dock att jag lägger ner både brons- och tygplanerna baserat på ditt svar.
Känns inte som att det skulle funka för mig.:(
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har den senaste tiden börjat "våga" bära vissa typer av klockor lösare (ca 1 lillfinger emellan) av någon anledning... Tidigare körde jag allt rätt tajt.

Dagens gubbsportklocka med gubbhäng :)

20200424_094427.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Lyfter den här gamla skorven från 2014...

Jag har efter ett halvt liv bestämt mig för att prova tygarmband av något slag inför sommaren.

Hur funkar det med t.ex ett Nato? Måste man dra åt dom eller kan man bära dom lite lösare också?
Eller så hoppar du på de mer elastiska varianterna som finns, s.k MN-band är för det mesta löjligt sköna och håller även tyngre klockor på plats. Erika's håller särklass bäst kvalle imo, inte helt gratis men tycker ändå det är värt pengen.
 

[Bobo]

Rolex
Eller så hoppar du på de mer elastiska varianterna som finns, s.k MN-band är för det mesta löjligt sköna och håller även tyngre klockor på plats. Erika's håller särklass bäst kvalle imo, inte helt gratis men tycker ändå det är värt pengen.
Har kollat på dom varianterna också, men dom känns ännu sämre om man vill ha en lösare fit...
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Lite luft vill jag ha, men inte så pass mycket att klockan glider ner och möter handen. Alltså tajt nog så att klockan inte glider ner och möter handen när man står upp/rör på sig, men inte så pass tajt att det känns klämmande eller lämnar märken.
 

[Bobo]

Rolex
Lite luft vill jag ha, men inte så pass mycket att klockan glider ner och möter handen. Alltså tajt nog så att klockan inte glider ner och möter handen när man står upp/rör på sig, men inte så pass tajt att det känns klämmande eller lämnar märken.
Jag tror att ordet du letar efter är "lagom".:D
 

RobinK

Omega
2-Faktor
Lagom, såklart! Mer åt lösa hållet än tighta hållet på länk. Man vill ju kunna böja på handleden ordentligt!
 
Topp