• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har pandemin lagt sig som en våt filt över oss...

Jag har blivit mindre aktiv senaste året, om jag ska försöka idka någon form av ”självkritik”.
Jag har haft oerhört mycket att stå i utanför klockfandom, men framför allt känner jag att jag inte kan bidra med något.
Det finns redan trådar i överflöd där jag, eller någon annan, svarat med all den kunskap jag har, om man ska se forumet som en kundkapsbank.

Ska man se de mer sociala aspekterna av forumet så är det svårt att vara social på ”hela” forumet, eftersom vi är så jäkla många. Där blir de de märkes- eller ämnesspecifika trådarna som gäller.

Det diskuteras val det som medlemmarna finner intressant?
Vad en minoritet tycker och tanker ska/bor/maste diskuteras och hur detta lampligen gors ar ju totalt ointressant om den stora graa massan medlemmar vill prata om nagot helt annat.
Förstår vad du menar men kan inte riktigt hålla med. Om jag startar en tråd där jag uttryckligen vill att det pratas Citizen, ska jag då böja mig för att majoriteten av de som skriver i den väljer att diskutera Seiko? Eller priser, eller handlare, eller kanoter… du förstår vad jag menar? Detta är /var ett forum med fokus på klockor. Det finns avdelningar som avhandlar annat, ska hela den delen av forumet som ska handla om klockor böja sig för att majoriteten vill snacka annat även där? Det tycker inte jag. Att väldigt många hänger här dagligen är ju på grund av att det blivit något av en FB grupp där ordet alltid är fritt (även jag i perioder). Ett renodlat klockforum skulle inte leda till dagliga besök av medlemmarna är min uppfattning (jag skulle själv inte behöva/vilja det). I slutändan handlar det lite om hur man vill att forumet ska fungera och vilken funktion det ska fylla för medlemmarna. En betydligt hårdare moderering i just klocktrådarna tycker jag skulle vara bra 😊

Förstår vad du menar men kan inte riktigt hålla med. Om jag startar en tråd där jag uttryckligen vill att det pratas Citizen, ska jag då böja mig för att majoriteten av de som skriver i den väljer att diskutera Seiko? Eller priser, eller handlare, eller kanoter… du förstår vad jag menar? Detta är /var ett forum med fokus på klockor. Det finns avdelningar som avhandlar annat, ska hela den delen av forumet som ska handla om klockor böja sig för att majoriteten vill snacka annat även där? Det tycker inte jag. Att väldigt många hänger här dagligen är ju på grund av att det blivit något av en FB grupp där ordet alltid är fritt (även jag i perioder). Ett renodlat klockforum skulle inte leda till dagliga besök av medlemmarna är min uppfattning (jag skulle själv inte behöva/vilja det). I slutändan handlar det lite om hur man vill att forumet ska fungera och vilken funktion det ska fylla för medlemmarna. En betydligt hårdare moderering i just klocktrådarna tycker jag skulle vara bra 😊

Välkomna in i Sinn-tråden alla mods för att moderera bort OT 🌞

lord-of-the-rings-you-shall-not-pass.gif

• Like
Reactions: Jox
Finns väl bara en tråd (mikrotråden) där det ibland behöver modereras för att det säljs klockor i tråden eller snackas filmtips i flera sidor. Märkligt nog är det just de personerna som stör sig på ledning, gruppgillar alla negativa kommentarer om moderering och försöker styra vad andra ska få kommentera.

Moderering är aldrig målet. Ytterst sällan det behövs i märkestrådar.
Njae, både du & jag kacklade ju nyligen prishöjningar i GS-tråden…:rolleyes:
Nödvändigheten av skruvad krona, vattentäthet, folks olika preferens med storlek... Det finns väldigt mycket i de flesta trådar som inte är informativt kring märket som ska diskuteras. Det är inte många trådar som går att ha som kunskapsbas utan rejält bläddrande bland annat postande.

Jag tycker att moderatorerna (ja, Yonsson i det här fallet som får utstå en del skit) gör ett bra jobb överlag! Glöm inte att de också är människor/forummedlemmar, de kan ju också ha sätt att uttrycka sig på som man vanligtvis inte skulle störa sig på, men bara för att de är moderatorer så stör man sig för att det helt plötsligt känns "pekpinne". Tycker bara det är bra att även moderatorer bidrar till diskussioner, som kan bli hetsiga ibland.

För min egen del så har min aktivitet på forumet minskat i takt med att intresset svalnat generellt.
Har man testat massa olika klockor genom åren finns där inte så mycket kvar att bli exalterad över. Man har en ganska hög grundnivå av kunskap och kännedom (särskilt om man också som jag scannar av Watchuseek och RolexForums dagligen, dock ej medlem) och det finns inte så mycket mer att bidra med eller be om hjälp med själv.

Forum har alltid ett bäst före datum för mig. Det var samma för oss som kommer ihåg träningsforumen Maxx och Kolozzeum. En gång i tiden var det massiv aktivitet i dessa, men allteftersom "gamla originalmedlemmar" slutar så tycker man (från den generationen som man själv identifierar sig mest med) naturligtvis att "det är inte som förr, bara nytt folk nu" osv. Lite samma sak jag ser på Klocksnack nu.

Sen att det bara förekommer samma frågor i vänstervarv i träningsforumen, t ex "Hur ökar jag i bänkpress", och "Vilket är det bästa träningsprogrammet?" Dessa frågor är motsvarigheten till "Hur får jag tag i Sportrolex, Kommer min klocka öka i värde"-frågorna som tar upp majoriteten av platsen på klockforumen idag.
Utöver det är det dagliga wristshots på ett par av forumfavoriterna dvs Speedmaster och Panerai. Det blir väl tröttsamt efter ett tag. Det ligger i sakens natur.

Jag har nu snart varit medlem i 5 år. Inte många inlägg har det blivit (utöver fluff då) eftersom jag inte är speciellt kunnig, däremot intresserad. Några av er som skriver här verkar vilja ha en egen liten klubb för egen beundran och det kan ni säkert lätt starta. Go for it! Här är en härlig blandning av superkunniga "klocknördar", en hel del product placement av personer nära ett märke må de vara anställda hos märket i sig,säljare, AD, influencers eller "bara" entusiastiska osv och det kan ibland vara svårt att genomskåda vad som är vad och inte alla är öppna med vem de är och andra är (jag menar här öppna om att de rent faktiskt företräder ett märke, inte att de skall lägga ut sin adress så de kan få påhälsning av "Foodora".) @Echo Delta är exempel på medlem som är helt öppen med att han jobbar åt IWC och han är dessutom hjälpsam, trevlig och kunnig.

Många som skriver otroligt fint om klockor och tar fantastiska bilder och så inser man att det mest handlar om att de vill sälja klockan i K/S, ett par månader skriver de i annan tråd att den där klockan minsann inte alls levde upp till det de ville och de flippade den direkt... Men så kan vi säkert alla få det med en klocka och det betyder ju inte att den nye ägaren inte är glad för klockan. Smaken som baken... Min poäng är bara att många inlägg har en agenda och det måste man genomskåda.

Huvuddelen av medlemmarna är av helt naturliga orsaker inte utbildade urmakare med tekniskt och historisk kunnande men gemensamt för de flesta är med säkerhet intresset för klockor (varför annars hänga här?) .

Ganska få skrytmånsar men det kanske man kan tacka Foodora för? Att vissa märken domineras av de som är intresserade av värdet går det nog inte att göra så mycket åt och ärligt talat även om jag inte väljer klocka själv utifrån potentiell värdestigning har väl ingen något emot att ens inköp stiger istället för faller i värde?

Tycker det är ett fåtal som skriver 50 inlägg för att sälja parfym men ok om det stör får väl de som styr forumet ändra inställningarna/reglerna. De av Er som har lite kunskap om det skrivna ordet vet att det är mycket lättare att feltolka än om man sitter face2face och talar med varandra. Med vår allt mer lättkränkta kultur så blir det lätt fel, det går ju bara att läsa tidigare inlägg i denna tråden för att se hur lätt det blir så.

Jag kunde lätt skriva vad och vilka märken som just nu inte intresserar mig men det ändras över tid så det ger inte mycket mening. För egen del tycker jag att ofta blir väldigt trevligt bemött när jag ställer en fråga till de som kan mer om en specifik klocka eller ett urverk. Allt förändras hela tiden så nej det kanske inte är lika kul för Er som varit här länge, I get it. Missförstå mig inte , klaga gärna det är skönt det med. Trevlig helg ;-)

statler-waldorf-muppet-critics.jpg
Ojdå, varför blev jag inblandad i detta??? Säger som 4 åringarna, "det var inte jag" ;)

Jag haller med dig i stort och tror vi tycker ganska lika anda.
Ursprungsamnet ska hallas i tradarna. Att medvetet forstora gillar jag inte utan vill man som i ditt exempel prata Seiko sa far man starta en ny trad for just det och lamna din Citizen ifred.
Men att saga Citizen ska vi inte overhuvudtaget diskutera har pa forumet,trots ett flertal medlemmars aktiva deltagande och lasa traden tycker jag inte man ska.
Oavsett amnet som diskuteras.

Om ovanstaende sedan ar bra eller daligt,ja det ar ju upp till den enskillde medlemmen att avgora.

Jag tycker att moderatorerna (ja, Yonsson i det här fallet som får utstå en del skit) gör ett bra jobb överlag! Glöm inte att de också är människor/forummedlemmar, de kan ju också ha sätt att uttrycka sig på som man vanligtvis inte skulle störa sig på, men bara för att de är moderatorer så stör man sig för att det helt plötsligt känns "pekpinne". Tycker bara det är bra att även moderatorer bidrar till diskussioner, som kan bli hetsiga ibland.

För min egen del så har min aktivitet på forumet minskat i takt med att intresset svalnat generellt.
Har man testat massa olika klockor genom åren finns där inte så mycket kvar att bli exalterad över. Man har en ganska hög grundnivå av kunskap och kännedom (särskilt om man också som jag scannar av Watchuseek och RolexForums dagligen, dock ej medlem) och det finns inte så mycket mer att bidra med eller be om hjälp med själv.

Forum har alltid ett bäst före datum för mig. Det var samma för oss som kommer ihåg träningsforumen Maxx och Kolozzeum. En gång i tiden var det massiv aktivitet i dessa, men allteftersom "gamla originalmedlemmar" slutar så tycker man (från den generationen som man själv identifierar sig mest med) naturligtvis att "det är inte som förr, bara nytt folk nu" osv. Lite samma sak jag ser på Klocksnack nu.

Sen att det bara förekommer samma frågor i vänstervarv i träningsforumen, t ex "Hur ökar jag i bänkpress", och "Vilket är det bästa träningsprogrammet?" Dessa frågor är motsvarigheten till "Hur får jag tag i Sportrolex, Kommer min klocka öka i värde"-frågorna som tar upp majoriteten av platsen på klockforumen idag.
Utöver det är det dagliga wristshots på ett par av forumfavoriterna dvs Speedmaster och Panerai. Det blir väl tröttsamt efter ett tag. Det ligger i sakens natur.
Instämmer men kopplat till min ursprungsfundering så borde ju aktiviteten tas över av nya entusiastiska medlemmar även om andra tröttnar. Men jag fick mer känslan att att den generella "vitaliteten" och engagemanget sjunkit.

Instämmer men kopplat till min ursprungsfundering så borde ju aktiviteten tas över av nya entusiastiska medlemmar även om andra tröttnar. Men jag fick mer känslan att att den generella "vitaliteten" och engagemanget sjunkit.
Vi får inte glömma att det finns flera andra plattformer utöver KS. Instagram kryllar av klockentusiaster, ett sätt att få följare, lägga upp bilder och bli en del av watch community internationellt.

Tillbaka
Topp