• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har pandemin lagt sig som en våt filt över oss...

@yonsson @Von
hJvGv4CtMsgrS (1).gif

"jag är den mest passiv-aggressiva människan världen skådat"
yonsson- GUD och moderator 211007.
Det kan inte vara lätt för dig. Jag kan viga en plats till dig på KLM Hanssons-eventet så kan vi diskutera din fascination för mig IRL istället för att det ska behöva fylla alla trådar.

Fast när @yonsson gör ett riktigt jäkla fett klavertramp så är det helt klart berättigat att ifrågasätta kan jag tycka, två timmar och en Pannakompis var allt som krävdes för att herr moderator skulle plocka billiga poäng och göra sig lustig på någon annans bekostnad.
Ser jäkligt illa ut när man inte lever som man lär, extra illa när man är en del av forumledningen som Bamse så fint skulle kallat det.

Fast när @yonsson gör ett riktigt jäkla fett klavertramp så är det helt klart berättigat att ifrågasätta kan jag tycka, två timmar och en Pannakompis var allt som krävdes för att herr moderator skulle plocka billiga poäng och göra sig lustig på någon annans bekostnad.
Ser jäkligt illa ut när man inte lever som man lär, extra illa när man är en del av forumledningen som Bamse så fint skulle kallat det.
Absolut! Ber om ursäkt för detta! Ska ta mina konflikter med mina beundrare/förföljare via PM eller ännu hellre IRL i fortsättningen. Kanske svårt att förstå men även moderatorer är människor med begränsat tålamod.

För att besvara frågan som @Bezelman ställde så beror min relativa inaktivitet på att energin inte funnits och att jag mest hängt i Panerai-delen.
Egentligen skulle jag lagt mer energi på att hitta min drömklocka men då ingen sådan egentligen verkar finnas inom räckhåll så har jag tappat sugen.
Så det är lite därför jag inte postat mer.
Lite där jag varit också. Pandemin har nog tagit lite energi o glädje ur en hel del saker tror jag. Såhär när man ser tillbaks på det. Då har jag ändå ett jobb som funkar minst lika bra på distans...

Det kan inte vara lätt för dig. Jag kan viga en plats till dig på KLM Hanssons-eventet så kan vi diskutera din fascination för mig IRL istället för att det ska behöva fylla alla trådar.
Ska ta mina konflikter med mina beundrare/förföljare via PM eller ännu hellre IRL i fortsättningen. Kanske svårt att förstå men även moderatorer är människor med begränsat tålamod.
Sicket charmtroll. Hade tänkt fråga om du ville ta en snabbis på posthotellet om tio men nu vet jag inte längre 🙁
Nä, tycker vi släpper det här nu och knäcker en bärs eller två nån gång istället, fredspipa?

Senast ändrad:
Att det är mindre aktivitet på forumet kan bero på att varenda tråd spårar ur fullständigt.

antingen det eller så ska det diskuteras rolex, priser och köer.
Det diskuteras val det som medlemmarna finner intressant?
Vad en minoritet tycker och tanker ska/bor/maste diskuteras och hur detta lampligen gors ar ju totalt ointressant om den stora graa massan medlemmar vill prata om nagot helt annat.

Att det är mindre aktivitet på forumet kan bero på att varenda tråd spårar ur fullständigt.

antingen det eller så ska det diskuteras rolex, priser och köer.
Hahaha ja den hör tråden är delvis farligt nära men samtidigt en del intressanta åsikter. Jag tror att det generellt bland många av oss (oavsett KS) finns en lite uppdämd frustration och lite energi-tapp som kanske märks av mer än man tror själv. Själv är jag helt klart lite grinig 😁

Absolut! Ber om ursäkt för detta! Ska ta mina konflikter med mina beundrare/förföljare via PM eller ännu hellre IRL i fortsättningen. Kanske svårt att förstå men även moderatorer är människor med begränsat tålamod.
Fast det är ju inte ett beteende som någon annan kommersiell aktör skulle kunna komma undan med i sin kommunikation, min arbetsgivare accepterar inte den ursäkten från de av våra medarbetare som jobbar kundtjänst/sociala medier. Nu antar jag att moderering av KS inte är ett heltidsjobb men likväl är det rösten ”från ovan” med totalt tolkningsföreträde det är tal om.

Vad är det för kommersiell produkt som ska skapas? Hur nöjd är man med den utvecklingen? Hur bidrar den enskilda moderatorn/ägaren till detta? För just nu känns ”Kränktsnack” för egen del endast som en trött påminnelse om hur bra folk (med ett fåtal undantag) är på att hålla med varandra om små massproducerade smyckens förträfflighet. Och nåde den som inte håller med.

Lite där jag varit också. Pandemin har nog tagit lite energi o glädje ur en hel del saker tror jag. Såhär när man ser tillbaks på det. Då har jag ändå ett jobb som funkar minst lika bra på distans...
Ja, mitt jobb har jag skött hemifrån till 99% men man behöver ju lite mänsklig kontakt och en småbarnsförälder har det varit en extra prövande tid för den mentala hälsan. Energin har gått åt på annat håll helt enkelt. Har flippat några klockor men entuisiasmen för att pröva nytt har liksom dött och med den har intresset för att diskutera klockor överhuvudtaget i stort sett upphört. Men jag skall försöka bryta mig ur detta på något vis. Det är bara lite knepigt när väldigt få klockor skapar det där habegäret..

Fast det är ju inte ett beteende som någon annan kommersiell aktör skulle kunna komma undan med i sin kommunikation, min arbetsgivare accepterar inte den ursäkten från de av våra medarbetare som jobbar kundtjänst/sociala medier. Nu antar jag att moderering av KS inte är ett heltidsjobb men likväl är det rösten ”från ovan” med totalt tolkningsföreträde det är tal om.

Vad är det för kommersiell produkt som ska skapas? Hur nöjd är man med den utvecklingen? Hur bidrar den enskilda moderatorn/ägaren till detta? För just nu känns ”Kränktsnack” för egen del endast som en trött påminnelse om hur bra folk (med ett fåtal undantag) är på att hålla med varandra om små massproducerade smyckens förträfflighet. Och nåde den som inte håller med.
Är det måhända lite OT nu? Borde jag moderera? Eller riktar du det till mig som person? Gjorde jag ett grovt övertramp och du är min chef? Blir lite svårt för mig att förstå vem av oss du riktar inlägget till och vem av oss som ska svara….

Eller så är det så att jag är här för att jag faktiskt gillar klockor och att jag råkar moderera. Det är en ganska liten del av det jag skriver som har att göra med moderering. Målet är att moderera så lite som möjligt.

Bara för att jag råkar vara moderator innebär det inte att jag har någon skyldighet att alltid vara 100% diplomatisk om du trodde det. Du kan ju testa moderera själv en vecka och se hur kul/enkelt det är. Eller Swisha 50k/månad så kan jag skapa ett konto där jag är diplomatisk.

Är det måhända lite OT nu? Borde jag moderera? Eller riktar du det till mig som person? Gjorde jag ett grovt övertramp och du är min chef? Blir lite svårt för mig att förstå vem av oss du riktar inlägget till och vem av oss som ska svara….

Eller så är det så att jag är här för att jag faktiskt gillar klockor och att jag råkar moderera. Det är en ganska liten del av det jag skriver som har att göra med moderering. Målet är att moderera så lite som möjligt.

Bara för att jag råkar vara moderator innebär det inte att jag har någon skyldighet att alltid vara 100% diplomatisk om du trodde det. Du kan ju testa moderera själv en vecka och se hur kul/enkelt det är. Eller Swisha 50k/månad så kan jag skapa ett konto där jag är diplomatisk.
Jag beskriver varför jag som medlem blir mindre och mindre aktiv, du får själv utläsa och ta åt dig av vad du vill. Är moderering så jobbigt att du inte vill göra det för klocksnack.se bör du inte göra det (jag gör det inte tex), anser du att allt är utmärkt önskar jag dig lycka i det. Anser ägarna att allt är utmärkt är det uppenbarligen något som kommer fortsätta, med eller utan en annan som bidragande faktor.

En gång var jag ute och gjorde ett fältjobb. Hamnade inne i en hage som jag trodde var tom. Väl ungefär i mitten av hagen hörde jag dova, tunga steg som närmade sig bakom mig- en stor tjur! Jag flydde och lyckades rädda mig genom att hoppa över en stengärdsgård. Flåsandes satt jag där bakom muren, i vad som kändes som några sekunder, innan jag återigen hörde samma dova steg. Helt otroligt! Tror ni inte att tjurrackaren hittat dit också?!

Tramsigt, insiktsfullt, OT, otydligt, kränkande? Döm själv.

Senast ändrad:
En gång var jag ute och gjorde ett fältjobb. Hamnade inne i en hage som jag trodde var tom. Väl ungefär i mitten av hagen hörde jag dova, tunga steg som närmade sig bakom mig- en stor tjur! Jag flydde och lyckades rädda mig genom att hoppa över en stengärdsgård. Flåsandes satt jag där bakom muren, i vad som kändes som några sekunder, innan jag återigen hörde samma dova steg. Helt otroligt! Tror ni inte att tjurrackaren hittat dit också?!

Tramsigt, insiktsfullt, OT, otydligt, kränkande? Döm själv.
Tror du inte att det bara var så att det var en annan tjur, att det fanns en ny hage på andra sidan stenmuren?

Till tråden: Varför jag ej är så aktiv, under vissa perioder.
1 totalt godtyckligt modererande och pekpinnar left and right, som sedan moderatorn själv bryter mot, bara till att läsa denna tråd. Pallar man ej själv kritik , diskussioner, får man fundera lite….
2 Rolex trötthet
3 Detta är en hobby och ”livet” vid sidan av, jobb, familj etc kräver all energi, som sig bör…
4 Väldig dålig utveckling av forat, mkt same same, ingen förnyelse, minus några mkt bra inititativ

Till tråden: Varför jag ej är så aktiv, under vissa perioder.
1 totalt godtyckligt modererande och pekpinnar left and right, som sedan moderatorn själv bryter mot, bara till att läsa denna tråd. Pallar man ej själv kritik , diskussioner, får man fundera lite….
Så var drevet igång igen då. Spännande då du i princip bara skriver i Breitlingtråden eller ”vad gör du nu-tråden” nu för tiden och där modereras det i princip aldrig.

Jag har nu snart varit medlem i 5 år. Inte många inlägg har det blivit (utöver fluff då) eftersom jag inte är speciellt kunnig, däremot intresserad. Några av er som skriver här verkar vilja ha en egen liten klubb för egen beundran och det kan ni säkert lätt starta. Go for it! Här är en härlig blandning av superkunniga "klocknördar", en hel del product placement av personer nära ett märke må de vara anställda hos märket i sig,säljare, AD, influencers eller "bara" entusiastiska osv och det kan ibland vara svårt att genomskåda vad som är vad och inte alla är öppna med vem de är och andra är (jag menar här öppna om att de rent faktiskt företräder ett märke, inte att de skall lägga ut sin adress så de kan få påhälsning av "Foodora".) @Echo Delta är exempel på medlem som är helt öppen med att han jobbar åt IWC och han är dessutom hjälpsam, trevlig och kunnig.

Många som skriver otroligt fint om klockor och tar fantastiska bilder och så inser man att det mest handlar om att de vill sälja klockan i K/S, ett par månader skriver de i annan tråd att den där klockan minsann inte alls levde upp till det de ville och de flippade den direkt... Men så kan vi säkert alla få det med en klocka och det betyder ju inte att den nye ägaren inte är glad för klockan. Smaken som baken... Min poäng är bara att många inlägg har en agenda och det måste man genomskåda.

Huvuddelen av medlemmarna är av helt naturliga orsaker inte utbildade urmakare med tekniskt och historisk kunnande men gemensamt för de flesta är med säkerhet intresset för klockor (varför annars hänga här?) .

Ganska få skrytmånsar men det kanske man kan tacka Foodora för? Att vissa märken domineras av de som är intresserade av värdet går det nog inte att göra så mycket åt och ärligt talat även om jag inte väljer klocka själv utifrån potentiell värdestigning har väl ingen något emot att ens inköp stiger istället för faller i värde?

Tycker det är ett fåtal som skriver 50 inlägg för att sälja parfym men ok om det stör får väl de som styr forumet ändra inställningarna/reglerna. De av Er som har lite kunskap om det skrivna ordet vet att det är mycket lättare att feltolka än om man sitter face2face och talar med varandra. Med vår allt mer lättkränkta kultur så blir det lätt fel, det går ju bara att läsa tidigare inlägg i denna tråden för att se hur lätt det blir så.

Jag kunde lätt skriva vad och vilka märken som just nu inte intresserar mig men det ändras över tid så det ger inte mycket mening. För egen del tycker jag att ofta blir väldigt trevligt bemött när jag ställer en fråga till de som kan mer om en specifik klocka eller ett urverk. Allt förändras hela tiden så nej det kanske inte är lika kul för Er som varit här länge, I get it. Missförstå mig inte , klaga gärna det är skönt det med. Trevlig helg ;-)

statler-waldorf-muppet-critics.jpg

Jag har nu snart varit medlem i 5 år. Inte många inlägg har det blivit (utöver fluff då) eftersom jag inte är speciellt kunnig, däremot intresserad.
Samma för mig är inne på mitt tredje år och har överlag en positiv upplevelse. Utöver mycket intressant läsning så har jag också generellt alltid fått bra och konstruktiva tips/råd.
Tycker det är ett fåtal som skriver 50 inlägg för att sälja parfym men ok om det stör får väl de som styr forumet ändra inställningarna/reglerna. De av Er som har lite kunskap om det skrivna ordet vet att det är mycket lättare att feltolka än om man sitter face2face och talar med varandra.
Som jag ser det så handlar det inte bara om parfym. Upplever stundtals att det är en handfull som spenderar 95% på lifestyle’s olika avdelningar och 4% på diverse Köp och sälj och sedan 1% med att kapa klocktrådar eller skapa generellt rätt trist stämning med både irrelevanta och bemästrande kommentarer. Likt du skriver så är in min bok en huvudregel att aldrig skriva något som man inte kan stå för F2F.

Med vår allt mer lättkränkta kultur så blir det lätt fel, det går ju bara att läsa tidigare inlägg i denna tråden för att se hur lätt det blir så.
Utöver lättkränkthet så finns ju även attityden att man minsann har rätt till xyz…. för att man har möjlighet att spendera 100kSEK kontant på en GMT. Kölistdiskussionerna är bra exempel på detta.

Men som sagt på det hela taget gillar jag KS och har lärt mig grymt mkt. Om inte annst så har jag fått upp ögonen för många andra modeller och märken.
🙂

Samma för mig är inne på mitt tredje år och har överlag en positiv upplevelse. Utöver mycket intressant läsning så har jag också generellt alltid fått bra och konstruktiva tips/råd.

Som jag ser det så handlar det inte bara om parfym. Upplever stundtals att det är en handfull som spenderar 95% på lifestyle’s olika avdelningar och 4% på diverse Köp och sälj och sedan 1% med att kapa klocktrådar eller skapa generellt rätt trist stämning med både irrelevanta och bemästrande kommentarer. Likt du skriver så är in min bok en huvudregel att aldrig skriva något som man inte kan stå för F2F.

Utöver lättkränkthet så finns ju även attityden att man minsann har rätt till xyz…. för att man har möjlighet att spendera 100kSEK kontant på en GMT. Kölistdiskussionerna är bra exempel på detta.

Men som sagt på det hela taget gillar jag KS och har lärt mig grymt mkt. Om inte annst så har jag fått upp ögonen för många andra modeller och märken.
🙂
Börja inte på kö diskussioner :banghead: Slutade köpa LV till frun efter att jag inte kunde gå in i butiken och peka på det jag ville ha och betala, istället skulle jag boka tid hos en "advisor". Av samma anledning kommer jag inte ställa mig i kö till at köpa en klocka... Men de märkena gör ju så för att det visar marketing research att det fungerar och ger mer försäljning annars gjorde inte så. Det kan jag inte klandra märket för men jag kan välja bort märket och det gör jag.

Tillbaka
Topp