• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hatten av för Filip Tysander (Daniel Wellington)

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tänker osökt på låten av Povel Ramel -Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Men bara jag som inte tycker att de ser särskilt exklusiva ut? Random 500krs dressare ifrån tratten ser ju mer exklusiv ut med djup och textur på tavlorna osv. Hittar inte det längre men läste någonstans att deras marginaler var helt absurda per klocka. Någon som kan få fram siffran?

Nu låter jag superneggig men tycker helt ärligt att det är en överprisad skräpprodukt, men företaget går helt klart bra så han gör ju allting rätt hitintills i allafall.

Men jag håller med om att de inte ser exklusiva ut.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Otroligt imponerande det som de byggt upp. Mest ur ett entreprenörsperspektiv än något annat men absolut imponerande. Riktigt bra gjort. :)

Som klockentusiast så är inte klockorna något att hurra för men personligen så tycker jag att det är roligt att ointresserade människor helt plötsligt börjar intressera sig för klockor. Att de sen inte bär superintressanta dinkor är väl vad det är men jag känner de som börjat med en DW på äldre dagar och som nu börjar leta riktiga klockor. Tveksamt om det hänt utan snygga modeklockor som tex DW.
 

paradis

Audemars
Tycker jag ser reklam för hans klockor överallt , är på Ebay ock letar efter något, helt plötsligt så dyker det upp reklam ,en annons om DW klocka, Facebook samma sak med många fler andra sidor . Det måste kosta en förmögenhet, .................
 

ybey

Omega
Filip är entreprenör ut i fingerspetsarna och bl.a. Sålt smala slipsar över nätet fram till att DW blev succé. Otroligt driven och dessutom väldigt sympatisk, verkligen värd all framgång. Man blir ändå lite avundsjuk mtp. Att man själv rockade dressare på Nato under studietiden utan att komma på denna geniala idé.
Marginaler har jag fått berättat för mig ligger på ca. 50%. Så blir en slant per klocka..
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tycker jag ser reklam för hans klockor överallt , är på Ebay ock letar efter något, helt plötsligt så dyker det upp reklam ,en annons om DW klocka, Facebook samma sak med många fler andra sidor . Det måste kosta en förmögenhet, .................
Jag antar att det bara är bannerannonsering med cpc (cost per click).
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Filip är entreprenör ut i fingerspetsarna och bl.a. Sålt smala slipsar över nätet fram till att DW blev succé. Otroligt driven och dessutom väldigt sympatisk, verkligen värd all framgång. Man blir ändå lite avundsjuk mtp. Att man själv rockade dressare på Nato under studietiden utan att komma på denna geniala idé.
Marginaler har jag fått berättat för mig ligger på ca. 50%. Så blir en slant per klocka..

Kul att höra! :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är väl snarare tvärtom? Att klockor är på uppgång igen som mode accessoar? SVT har ju haft inslag där de berättat om att intresset för vintage och klockor i allmänhet har boomat, vilket även märks av på medlemsantalet här.
Stämmer nog bra. Enligt Bloomberg-artikeln så steg försäljningen av analoga quartzklockor (läs: DWs prissegment) med 21% mellan 2009 och 2014 i USA enbart. Och är det någonstans "vanligt" folk har en iPhone i fickan så är det där...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag förutspår nästa storsäljare. Badklockan.

Säljargument.

1 - Du kan bada med den. Den tål vatten ner till 200 meter.
2 - Du får med länk, ett gummiband och ett mesh.
3 - Du kan byta själv med skruvmejseln som du får med.
Nu skall man egentligen inte ge sådana här tips gratis, men punkt 3 kommer inte göra den till en stor-säljare. Det är för krångligt för gemene man att byta band med en skruvmejsel som ändå kommer att tappas bort (ungefär som pennan/"stylusen" till de tidiga "läsplattorna" a'la Palm Pilot et al.) Det behövs en mekanism där man verktygslöst kan byta band, ungefär som på Apple Watch. Punkt 2 kommer nog inte heller att flyga, det blir för dyrt att tillhandahålla. Bättre att öka upp marginalen och bara slänga med ett men att erbjuda de två andra som tillbehör. Vassego' nu är det bara att gå ut och börja tjäna miljonerna... ;)
 

VCalmen

Cartier
Filip Tysander är för klockorna vad Gessle är för popmusiken.
Han må ha ett populärt märke men det är forfarande skitfula klockor.
 

Psykel

Patek
Säga vad man vill om DW's klockor, men jag tycker ju iallafall att det är kul att det finns ett "riktigt" klockföretag som säljer så pass bra. Ärligt talat, har man inte ett klockintresse så bryr man sig nog inte så mycket om hantverket bakom eller har nån koll på andra märken än Rolex eller möjligtvis Omega. Svenssonklockbärare, om man kan kalla dom det, köper nog hellre en klocka från ett företag dom känner till, som Boss, Gant och så vidare än av ett för dom okänt märke. Då tycker jag att det är bra att DW ändå finns som ett renodlat klockmärke att köra på. Jag ser varje såld DW som en osåld Diesel eller Marc Jacobs, snarare än en osåld Patek eller AP.
Och dom är ju bra mycket snyggare än många av alternativen bland modeklockorna...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hatten av för han. Jag kan inte ens förstå mig på såna summor pengar.

Dock så kunde jag inte hålla mig för skratt när jag läste detta
"It began, unlike many watches, with the strap. In 2006, Filip Tysander was backpacking through Australia when he met a wanderer named Daniel Wellington. This was back before everybody had a smartphone, when people still wore a watch to tell time. "
 

Camo00

Patek
Hatten av för han. Jag kan inte ens förstå mig på såna summor pengar.

Dock så kunde jag inte hålla mig för skratt när jag läste detta
"It began, unlike many watches, with the strap. In 2006, Filip Tysander was backpacking through Australia when he met a wanderer named Daniel Wellington. This was back before everybody had a smartphone, when people still wore a watch to tell time. "
Hahaha, jag dör... :D
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hatten av för han. Jag kan inte ens förstå mig på såna summor pengar.

Dock så kunde jag inte hålla mig för skratt när jag läste detta
"It began, unlike many watches, with the strap. In 2006, Filip Tysander was backpacking through Australia when he met a wanderer named Daniel Wellington. This was back before everybody had a smartphone, when people still wore a watch to tell time. "
Just det där är det lite humor över. Mobiltelefoner visade tiden även för 9 år sedan och att han tog namnet efter en vandrare, låter lite väl mycket efterkonstruktion för att få en lagom intressant historia bakom namnet.
Men jävligt bra jobbat att bygga upp företaget till de försäljningsnivåer de har idag.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Hatten av för han. Jag kan inte ens förstå mig på såna summor pengar.

Dock så kunde jag inte hålla mig för skratt när jag läste detta
"It began, unlike many watches, with the strap. In 2006, Filip Tysander was backpacking through Australia when he met a wanderer named Daniel Wellington. This was back before everybody had a smartphone, when people still wore a watch to tell time. "

Just det där är det lite humor över. Mobiltelefoner visade tiden även för 9 år sedan och att han tog namnet efter en vandrare, låter lite väl mycket efterkonstruktion för att få en lagom intressant historia bakom namnet.
Men jävligt bra jobbat att bygga upp företaget till de försäljningsnivåer de har idag.
Ja, just det där är ju antagligen en välkryddad historia. :)
 

Poppe

Cartier
Imponerande, men som någon annan skrev så låter det lite som en fabricerad historia om namnet och historien bakom. Lite som alla mushroom-brands som har en smaskig historia om en gammal krum urmakare i en källare på 1850-talet.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Om man är nyfiken på DW så kan man lyssna på när han gästar framgångspodden. Där nämner han vad han har för klockor. Har lagt upp tråd om det innan :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag strölyssnade på podden (orkade inte lyssna på hela) men han säger mitt i någonstans att han har inga dyra klockor efter DW fungerar bra till det mesta... Däremot gillar han bilar.
 

Babinus

Cartier
Men hur konstigt är egentligen detta?

50-plussare med deg köper Armanikostymer och liknande för summor med himlen som tak. 50-plussare med normal ekonomi köper kläder från Dressman och KappAhl.
50-plussare med lite mindre, men ändå mer deg än normalt, köper liknande, men med aningen finare märken.

De runt 20-strecket har andra moden. De utan deg köper stentvättade jeans och huvtröjor utan märken. De med lite mer deg köper liknande med märken som Diesel, G-Star och liknande. 20-åringar som badar i pengar är färre än 50-plussare i samma situation, men de finns. De köper precis vad fan de vill.

Om de köper en Patek eller diamantbeströdd DW, beror på smak eller vad de vill signalera.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
image.png


Nyheterna rapporterar om att bostadsbubblan har "pyspunka". Filip Tysander begs to differ! ;)
 

Zingo

Rolex
Vet vi att han inte gör det då?
Han borde kunna bidra, och samtidigt casha lägenheten (se nedan).
Måste säga att jag är tokigt imponerad - att grunda företaget 2011, och visa dessa siffror fyra år senare... Sjukt!
image.jpeg
Det är sjukt imponerande siffror, än mer imponerande kommer siffrorna från 2015-2016 vara. Frågan är om de når 2 mdkr eller "bara" 1,5 mdkr i omsättning...
 
Topp