• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Hej finns klockan kvar?"

Nu har jag bara sålt en klocka via Blocket (16613) och det gick som ett lavemang förutom han som mailade från en "lånad" mail och undrade: Klocka kvar? Jag mycket intresse Rolex, ring mig.
Numret var registrerat på en person som jag efter diverse googlande definitivt inte hade någon lust att träffa och göra affärer med.
Annars så stämmer det att läsförståelse inte ligger direkt högt bland spekulanter.
Om jag säljer en liten sedan pga att jag behöver kombi inför barnafödande så vill jag knappast byta mot en Yamaha 250cc.
Om jag säljer en barnvagn för 800:- så kan du inte sätta din fru på bussen 4 mil bort och sedan ringa och säga att hon har 400:- med sig och räknar med att ta vagnen med sig hem.
Det funkar heller inte att maila 15 ggr angående en Volvo 850R med alla möjliga frågor när du bor en mil bort. Kom och titta på bilfan istället din flöjt.
Sorry för OT men kunde inte hålla mig.

Det är lugnt. Vi finns här för dig att vädra ut dina åsikter! Håller med om allt för övrigt. ;)

Har fått den två gånger idag. Den absolut bästa konversationen är:
"Vad vill du ha vid snabb affär? Jag måste bara sälja min egen klocka först"...
"/.../ Vad innebär snabb om du ska sälja din först?"
*Inget svar*
"Detta är inte längre en snabb affär. Klockan är tillgänglig för begärt pris".

Suck.

Jag är en av dessa odågor som brukar börja Min meddelanden på detta vis. Oftast är det så att jag kollar på flera klockor och/eller är lite osäker på om jag verkligen vill ha klockan.

Det gör att jag kanske hammer "först i kön" om det finns fler intressenter och framförallt köper jag mig lite betänketid.

Sedan har det faktiskt hänt flera gånger att objektet inte finns kvar, men det är ju ändå en rätt onödig fråga.

Jag är en av dessa odågor som brukar börja Min meddelanden på detta vis. Oftast är det så att jag kollar på flera klockor och/eller är lite osäker på om jag verkligen vill ha klockan.

Det gör att jag kanske hammer "först i kön" om det finns fler intressenter och framförallt köper jag mig lite betänketid.

Sedan har det faktiskt hänt flera gånger att objektet inte finns kvar, men det är ju ändå en rätt onödig fråga.
Att du börjar dit meddelande med att fråga om den finns kvar är inget fel i, en del är väldigt dåliga på att avsluta annonsen efter en försäljning. Det som är irriterande är när allt de skriver i meddelandet är "finns klockan kvar" eller liknade och sedan inte hör av sig något mer efter att man har svarat att den gör det.

Något som även är irriterande är när man får ett mail med en mängd frågor samt önskemål flera bilder, gärna då i några specifika vinklar för att sedan aldrig höra av spekulanten igen efter att han har fått all info/bilder som efterfrågats. Ett enkelt "tack men nej tack" kan väl vara på sin plats.
Har även vart med om spekulanter som har fått ett pris som det är nöjda med och sedan hör man inget ifrån de fören ett par dagar senare och då blir de sura för att jag har sålt klockan (eller vad det nu är som är till salu) till någon annan. Vill man göra en affär så slå till så fort båda parter är nöjda med pris och villkor. Jag som säljare kan inte sitta och vänta på att en spekulant tittar runt på andra objekt innan han bestämmer sig eller försöker få fram pengar till köpet.
Har köparen inte pengar till en affär fören om några dagar så säg det så tar vi det därifrån inte bara säga "jag tar den" för att sedan inte svara på meddelande fören ett par dagar senare.

Tycker också det kan vara en berättigad fråga, det är fan ingen ordning och reda på Blocket - många (de flesta?) struntar ju faktiskt i att ta bort annonsen efter försäljning eller markera varan som såld. Ett av många irritationsmoment med Schibsteds kassako.
Ja. Och innan man går vidare i köptankarna vill man veta att den verkligen finns tillgänglig.

Var en som hörde av sig till mig och bjöd ÖVER mitt satta pris, och kunde swisha direkt bara jag gav honom mitt nummer. Jag kände ju direkt att saker inte stämde. Men bad om hans nummer och ringde anonymt. Numret var inte regggat och personen som svarade heter nog inte " Anders" som han utgav sig för. Men han var ettrig och ville göra affär. Jag förklarade att jag inte kommer göra affär med någon anonym och han får maila en bild på legg innan (helt ok att täcka för sista 4). Samtalet tog slut ganska kort efter det och inte hört något från personen sen dess.

Tror personen ville reka inför inbrott/rån. Så ett tips är att inte ha spårbara nummer till era annonser.

Var en som hörde av sig till mig och bjöd ÖVER mitt satta pris, och kunde swisha direkt bara jag gav honom mitt nummer. Jag kände ju direkt att saker inte stämde. Men bad om hans nummer och ringde anonymt. Numret var inte regggat och personen som svarade heter nog inte
" Anders" som han utgav sig för. Men han var ettrig och ville göra affär. Jag förklarade att jag inte kommer göra affär med någon anonym och han får maila en bild på legg innan (helt ok att täcka för sista 4). Samtalet tog slut ganska kort efter det och inte hört något från personen sen dess.

Tror personen ville reka inför inbrott/rån. Så ett tips är att inte ha spårbara nummer till era annonser.

Det fetmarkerade är verkligen något som man måste ha i åtanke!

Många har till ganska nyss kunnat leva i en ganska så skyddande bubbla bestående av tex sitt fina bostadsområde, sin arbetsplats och kanske båt- eller golfklubben på fritiden.

Men nu tränger sig verkligheten på i allt fler arenor
sjukvården
barnens skolan
rån och inbrott i hemmet

och det är därmed inte konstigt att man även via Blocket får smaka på hela samhällets smörgåsbord av individer.

Var en som hörde av sig till mig och bjöd ÖVER mitt satta pris, och kunde swisha direkt bara jag gav honom mitt nummer. Jag kände ju direkt att saker inte stämde. Men bad om hans nummer och ringde anonymt. Numret var inte regggat och personen som svarade heter nog inte " Anders" som han utgav sig för. Men han var ettrig och ville göra affär. Jag förklarade att jag inte kommer göra affär med någon anonym och han får maila en bild på legg innan (helt ok att täcka för sista 4). Samtalet tog slut ganska kort efter det och inte hört något från personen sen dess.

Råkat ut för honom också.. När jag ringde honom så lät han definitivt inte som någon Anders.. Bad också om bild på körkort m.m.. Men det ville han inte utan ville swish pengarna direkt och så skulle jag beställa taxibud till en av hans kompisar.. Riktigt obehagligt allting.. Sov hyfsat dåligt ett par nätter efteråt..

På tal om alla dom där "finns klockan kvar, är intresserad" frågorna på blocket så har jag en teori..

Fått många sådana frågor men typ aldrig hört något mer efteråt.
Så jag gjorde så här, har en ny DJ2 ute och när jag fick ett sådant mail så skrev jag ett seriöst svar och sänkte priset från 64 till 40. Ett vansinnigt pris som skulle få vem som helst som är intresserad sätta sig i bilen och åka direkt såklart.. Jag skulle aldrig sälja den för det priset men jag var bara ute efter ett svar..
Gjort exakt så på dom senaste 5 frågorna och inget svar.. Alls.
Använder Blocket någon form av "spök" skrivare som random bara hör av sig???

På tal om alla dom där "finns klockan kvar, är intresserad" frågorna på blocket så har jag en teori..

Fått många sådana frågor men typ aldrig hört något mer efteråt.
Så jag gjorde så här, har en ny DJ2 ute och när jag fick ett sådant mail så skrev jag ett seriöst svar och sänkte priset från 64 till 40. Ett vansinnigt pris som skulle få vem som helst som är intresserad sätta sig i bilen och åka direkt såklart.. Jag skulle aldrig sälja den för det priset men jag var bara ute efter ett svar..
Gjort exakt så på dom senaste 5 frågorna och inget svar.. Alls.
Använder Blocket någon form av "spök" skrivare som random bara hör av sig???
Psykreformens effekt...finns många som behöver vård eller annan hjälp ;)

Råkat ut för honom också.. När jag ringde honom så lät han definitivt inte som någon Anders.. Bad också om bild på körkort m.m.. Men det ville han inte utan ville swish pengarna direkt och så skulle jag beställa taxibud till en av hans kompisar.. Riktigt obehagligt allting.. Sov hyfsat dåligt ett par nätter efteråt..

Han som vill beställa taxibud har jag också rånat ut för två gånger dessutom. Han prutar inte en krona och skriver dåligt vilket avslöjar honom direkt.

Han som vill beställa taxibud har jag också rånat ut för två gånger dessutom. Han prutar inte en krona och skriver dåligt vilket avslöjar honom direkt.
Exakt så!
Men vad vill han uppnå? Är han ute efter personuppgifterna? Någon måste ju ha råkat ut för honom och släppt för frestelsen och skickat swish numret.. Vad har hänt efter det?

Exakt så!
Men vad vill han uppnå? Är han ute efter personuppgifterna? Någon måste ju ha råkat ut för honom och släppt för frestelsen och skickat swish numret.. Vad har hänt efter det?

Vid en annons var han sjukt kåt på att få mitt kontonummer. Han påstod att han var inne på Handelsbanken och skulle blåsa iväg pengarna. Hade det varit Nordea med personkonto så hade jag sett ett syfte. Troligtvis är det så att han kommer börja hota med polisanmälan och annat så fort han gjort överföringen trots att han aldrig gjort det.

Ett tips till alla som gör affärer med okända är att be om deras jobbmail. Svårt att kunna maila från [email protected] som ett exempel.

Har fått den två gånger idag. Den absolut bästa konversationen är:
"Vad vill du ha vid snabb affär? Jag måste bara sälja min egen klocka först"...
"/.../ Vad innebär snabb om du ska sälja din först?"
*Inget svar*
"Detta är inte längre en snabb affär. Klockan är tillgänglig för begärt pris".

Suck.
Den snabbaste affären är väl när någon som vet vad den vill ha hör av sig och köper för begärt pris? Allt dravel om pris fram och tillbaka gör bara affären långsam och osäker. Så jag förstår inte de som ställer frågan "vad vill du ha vid snabb affär?". Vad sägs om begärt pris så att det faktiskt kan bli en snabb affär?

Den snabbaste affären är väl när någon som vet vad den vill ha hör av sig och köper för begärt pris? Allt dravel om pris fram och tillbaka gör bara affären långsam och osäker. Så jag förstår inte de som ställer frågan "vad vill du ha vid snabb affär?". Vad sägs om begärt pris så att det faktiskt kan bli en snabb affär?
Håller helt med!

Samma sak med säljare som skriver "obs, priset gäller vid snabba affär". Har det någonsin hänt att en klocka sålts för mer än annonserat pris med argumentet "du var ganska snabb, men inte tillräckligt, nu kostar den 5000kr mer".

Har också varit med om han. Eller en likadan idiotjävel som han. Han var väldigt hetsig och ville att jag skulle skicka grejerna direkt, tydligen var det viktigt för honom att jag skickade den från min hemadress också. (inte alls märkligt)

Hade inte förstört min dag om han halkar och bryter bägge benen i vinter!

Screenshot_20170901-095053.png

Tillbaka
Topp