• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Helt ärligt... Om man tar Rolexfansen...

Ricrob

Patek
Jag är väldigt unik för att jag är utrustad med ett stort underliv. Det som är exceptionellt är min förmåga att pissa. Jag har ca 6 miljarder små hål jag kan kiss ur ut ifrån ifall alla på hela jorden skulle disssa min klocka.

If you diss I´ll piss!
Näääe nu måste jag gå och lägga mig!
/John R

Fy satan John, det kan inte bara varit rosé som slunkit ner igår kväll..? :wideyed:
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Det finns jättemkt kunniga Rolex-bärare, men skulle nog vilja påstå att majoriteten av de med Rolex på armen är muppar, vet eg inget om det de bär. Som jag nämnde tidigare anser jag Rolex har blivit och varit länge väldigt "mainstream".
Förstår att det smärtar när någon talar illa om sitt favoritmärke, men är väll bara att acceptera det finns olika åsikter och smaker, är ju det som gynnar mångfalden och intresset för ett forum som detta.

Sen kan ju någon med insikt i Rolex utveckling informera lite om Rolex's innovationer och vad de gör för att komma framåt, eller är det så att de lever på gamla meriter och designer?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min upplevelse är att man bäst gillar det man vet mest om. Kan man mycket historik och detaljer om tillverkning och olika tekniska innovationer, så är det lättare att uppskatta detaljer i kvaliteten. Jag gillar inte Ducati eller Triumph för att de gör bäst motorcyklar, utan för att historiken är tilltalande hos dessa märken. Sen är ju design en subjektiv sak.

I övrigt är kvalitet inte så jävla lätt att mäta som vissa tror. Det finns olika borstningar, olika material på visare och index, olika sliptekniker, gjuttekniker mm mm som sammantaget skapar skillnader mellan olika klockors kvalitet. För att uppskatta och värdera kvalitet måste man kunna se de subtila skillnaderna. Som exempel kan nämnas skillnaden i maskinapplicerad och handapplicerad lyspasta. Det är nog ytterst få på detta forum som kan beskriva kvalitetsskillnaden mellan olika modeller av AP/Paket och Omega och varför olika tillverkningsprocesser ger olika resultat. Skillnaderna finns där dock, både när det gäller finish och urverk.

Jag påstår inte på något sätt att jag är fantastiskt bra på att urskilja dessa skillnader, men när någon säger att ett visst märke gör skitklockor, så är det nästan uteslutande på grund av okunskap. Personligen skiter jag fullständigt i vad ni lägger era pengar på. Köp det som får det att rycka i baguetten. Det jag stör mig på är att personer som inte kan avgöra skillnader i kvalitet tror sig kunna det. Jag har bland annat läst en person jämföra en skx007 med en submariner. Han var ju extremt kocko, men ni fattar poängen. Ett exempel är att alla verkar tro att saffirglas is the shit. Ja, saffirglas har sina fördelar, men även sina nackdelar. Värderingen av vad som är bäst ligger i små detaljer som fettavstötning, reflektioner, färgskiftningar, mm mm.

Ignorance is bliss.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad gör en klocka bra? Att den är dyr? Att den håller tiden perfekt? Att den har egentillverkat verk? Att urverket har en miljon delar? Att grannen vet hur mycket den kostar? Att märket är anrikt med en fantastisk historia?

Överlag är det väl ganska subjektivt vad man går igång på? Kan inte se att det finns något rätt eller fel.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Min upplevelse är att man bäst gillar det man vet mest om. Kan man mycket historik och detaljer om tillverkning och olika tekniska innovationer, så är det lättare att uppskatta detaljer i kvaliteten. Jag gillar inte Ducati eller Triumph för att de gör bäst motorcyklar, utan för att historiken är tilltalande hos dessa märken. Sen är ju design en subjektiv sak.

I övrigt är kvalitet inte så jävla lätt att mäta som vissa tror. Det finns olika borstningar, olika material på visare och index, olika sliptekniker, gjuttekniker mm mm som sammantaget skapar skillnader mellan olika klockors kvalitet. För att uppskatta och värdera kvalitet måste man kunna se de subtila skillnaderna. Som exempel kan nämnas skillnaden i maskinapplicerad och handapplicerad lyspasta. Det är nog ytterst få på detta forum som kan beskriva kvalitetsskillnaden mellan olika modeller av AP/Paket och Omega och varför olika tillverkningsprocesser ger olika resultat. Skillnaderna finns där dock, både när det gäller finish och urverk.

Jag påstår inte på något sätt att jag är fantastiskt bra på att urskilja dessa skillnader, men när någon säger att ett visst märke gör skitklockor, så är det nästan uteslutande på grund av okunskap. Personligen skiter jag fullständigt i vad ni lägger era pengar på. Köp det som får det att rycka i baguetten. Det jag stör mig på är att personer som inte kan avgöra skillnader i kvalitet tror sig kunna det. Jag har bland annat läst en person jämföra en skx007 med en submariner. Han var ju extremt kocko, men ni fattar poängen. Ett exempel är att alla verkar tro att saffirglas is the shit. Ja, saffirglas har sina fördelar, men även sina nackdelar. Värderingen av vad som är bäst ligger i små detaljer som fettavstötning, reflektioner, färgskiftningar, mm mm.

Ignorance is bliss.
Otroligt bra skrivet, finns inget att tillägga.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sen tycker jag det är en sak att gilla något själv. Att försöka vinna denna typ av diskussion är bara dumt då någon som tycker Rolex är överskattat förmodligen inte kommer att ändra uppfattning bara för att någon skriver milslånga inlägg i ämnet. Samma gäller självklart Seiko, Omega, Patek och god knows what. Fler kommer att gilla vissa saker, läs Rolex bland klockintresserade, medan vissa andra gillar annat. Respektera det istället för att försöka tvinga på andra twisted opinions bara för att ni tycker att er uppfattning om något är bättre motiverad än gemene mans.
 

timeisonmyside

Breitling
Det är lite kul att sådana här trådar alltid dyker upp med jämna mellan rum. Själv har jag inga problem med varken Rolex eller Seiko, det är snarare bärarna av de förstnämnda som är problemet (givetvis ingen på detta forum;) Har både Rolex och GS men identifierar mig hellre med Seikoägare än Rolexägare (tyvärr)

Peace!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Nöjer mig med att visa den här:
e24268a8239f6a45fdcd14d93712b048cf93419c
men kom igen, vad har du för källkritik egentligen? man kan inte bara visa upp en lite graf utan några som helst säkra källor. I vilken utsträckning har man låtit denna fråga få besvaras hos människor och i vilka länder?

Nää killar. Nu skippar vi lågstadiedebatten. Om ni ska övertala, låt oss då få höra både etos patos OCH LOGOS!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag gillar inte Rolex för deras tekniska innovationer eller urverk. Jag gillar dom för designen och tidlösheten i vissa av deras modeller. Simple as that. Lite som att köra HD. Skiten skramlar och brakar samman då och då, men likt fan är det HD.
Alla behöver verkligen inte gilla Rolex men det är ett av de starkaste varumärken som finns, därav dess popularitet.
 
Topp