• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemautomation

Skulle absolut kunna vara. Är helt ny på det här området men Philips system verkar ju fungera ihop med Homekit.
Yes. Det lirar kanon med Homekit. Kör själv så. Men du kommer ju behöva gå in i Hues system med en Hue Bridge för att få till det. Samma om du kör på Ikeas motsvarighet. Du behöver deras brygga för att få till Homekit-integreringen.

Yes. Det lirar kanon med Homekit. Kör själv så. Men du kommer ju behöva gå in i Hues system med en Hue Bridge för att få till det. Samma om du kör på Ikeas motsvarighet. Du behöver deras brygga för att få till Homekit-integreringen.
Tackar för infon!

Fick hem min Eve smart plug i går och trots att den borde vara enkel att installera var det en hel del strul.
Det började med att den inte gick att lägga till varken i Eve-appen eller Homekit-appen pga att iCloud skulle synka (tydligen ett vanligt problem).
Tog bort mitt "hem" (som var i princip tomt) från Homekit och då funkade det bättre.
Fick testa att lägga till smart pliuggen 3 gånger innan det funkade.

I Eve-appen kan man styra ungefär samma saker som i Homekit: Av/på, schemaläggning osv.
Blir lite kaka på kaka men tänkte nog bara använda Homekit.

Beställde iaf 4 st till från Amazon där de var lite billigare, 350:- st.

Sen såg jag att Eve stöder Thread så man slipper ha en bridge:

"Thread technology is specifically developed for smart home applications to improve connectivity between accessories. Now, HomeKit products can communicate not only using Wi-Fi or Bluetooth, but also using Thread.

The big difference with this technology is that Thread creates a mesh network. Within this, lights, thermostats, outlets, sensors, and more can also talk to each other free of the constraint of having to go through a central hub, such as a bridge. That’s because a Thread network doesn’t need one. If a single accessory fails, the data packets are simply relayed to the next in the mesh. In short: The network becomes more robust with every additional Thread accessory. "

Har du någon länk? Hittar bara icke-dimbar. Lightstrip på engelska. Vet inte korrekt översättning till svenska.
Fixa en egen? Tejpa fast denna eller liknande på en skena.
Screenshot_20231119-030326.png
Screenshot_20231119-030442.png

Har du någon länk? Hittar bara icke-dimbar. Lightstrip på engelska. Vet inte korrekt översättning till svenska.
Ser att den inte släppts i Sverige ännu. Den kommer heta Ormanäs och är ungefär som Hues ljusslinga.

Ser att den inte släppts i Sverige ännu. Den kommer heta Ormanäs och är ungefär som Hues ljusslinga.

Det där verkar lovande! Googlat lite, hittar inget om när den kommer till Sverige.

Edit: Chatted med Ikea, de verkar inte ha något datum.

Senast ändrad:
Har köpt ett nytt hus där det finns några Plejd puckar installerade. Det fungerar super smidigt för de redan installerade enheterna. Dock skulle jag vilja komplettera med ytterligare några puckar så jag kan justera dimmer på LED spottar i kök, i några sovrum och uterum m.m. Vill även installera en gateway så jag kan styra det när jag är utom räckvidd för bluetooth.

Är totalt 6 st. klick brytare med dimmer funktion på väggarna nu som jag vill få möjlighet att styra i mobilen och skapa grupper så jag t.ex. kan släcka alla samtidigt från sängen på kvällen.

Men när jag kollar krävs det att auktoriserad elektriker installerar puckarna? Vad är det för dumheter? Är ju värdens enklaste kopplingsschema och dessutom är alla armaturer/dosor redan förberedda så det är bara att klicka in då all el är nydragen i huset 2021…

Hur har ni andra gjort med era Plejd installationer?

Senast ändrad:
Har köpt ett nytt hus där det finns några Plejd puckar installerade. Det fungerar super smidigt för de redan installerade enheterna. Dock skulle jag vilja komplettera med ytterligare några puckar så jag kan justera dimmer på LED spottar i kök, i några sovrum och uterum m.m. Vill även installera en gateway så jag kan styra det när jag är utom räckvidd för bluetooth.

Är totalt 6 st. klick brytare med dimmer funktion på väggarna nu som jag vill få möjlighet att styra i mobilen och skapa grupper så jag t.ex. kan släcka alla samtidigt från sängen på kvällen.

Men när jag kollar krävs det att auktoriserad elektriker installerar puckarna? Vad är det för dumheter? Är ju värdens enklaste kopplingsschema och dessutom är alla armaturer/dosor redan förberedda så det är bara att klicka in då all el är nydragen i huset 2021…

Hur har ni andra gjort med era Plejd installationer?
Det är ju inget unikt för Plejd då det är Elsäkerhetsverket som bestämmer vad du som lekman får och inte får göra i en elanläggning.

Efter 10 år har jag kastat ut telldus/tellstick som bara funkat sämre över tid. Har skaffat strömbrytare som kommunicerar med wifi via app och har använt smartlife för installationen och sedan google home för att sätta scheman. Har även en luftrenare jag styr på samma sätt. Det jag saknar är en termometer för att kunna mäta upp utomhustemperatur. Finns massor om jag googlar men skulle helst vilja ha en där man bara hänger ut en sladd/sensor genom ventilationsfönstret. Shelly har sensorer/sladdar och finns på styrahem.se men fattar inte om man bara kan köpa en termometerpuck/boll och om man kan koppla ihop dom. Någon som vet?

Hej!
Jag har en Homey fr 2017 samt en massa Zwave-, Zigbee- och några Wi-Fi-enheter.
Jag har tex 5 Fibaro rörelsevakter som sedan aktiverar Plejd, fibaro eller Ikea-enheter. I 9 fall 10 så funkar det men skulle vilja att systemet har bättre tillförlitlighet.
Löser jag det genom att köpa nya Homey Pro 2023? Eller gå över till Home Assistant?
Eller byta till Plejds nya rörelsevakter?
Andra tips emottages tacksamt😊

Jag tror att jag har koll på hur Zigbee-nätverket ska se ut samt inga döda enheter i Zwave.

Edit. Det är inte bara Fibaros rörelsevakter som strular utan även andra enheter där omstart av deras resp app ofta krävs.

Tillbaka
Topp