Nej. Du ställer in det via appen så löser den det.
Givetvis kan du skapa olika rum där du grupperar in olika antal puckar till olika tändningar, så du sätter ett schema/scenario och sen väljer du vilka puckar detta ska gälla för. Du kan även programmera att din strömbrytare triggar olika scenarion vid enkelklick/dubbelklick osv.
Alltså. Tänk att Plejden är en vanlig dimmer, fast smart.
Dvs för varje "tändning" sätter du en puck.
Tex:
- Inredningsbelysning köksskåp har du på en brytare = en Plejd
- Spotar tak kök, en brytare = en Plejd
- Nedpendlad armatur köksbord, en brytare = en Plejd
- Ytterbelysning = en Plejd.
Det finns dock en Krondimmer där du har två utgångar, dvs du får "två dimmrar" i en puck. Men du är fortfarande begränsad på belastningen för totaleffekten på båda utgångarna tillsammans är samma (har jag för mig iaf) som på deras vanliga dimmerpuck.
Dvs du får ju ha koll på vad för typ av ljuskällor och vilken effekt dessa ligger på.
Sen går det att använda Plejden som ren sändare/mottagare också ifall man inte vill ha det på brytare och köra det trådlöst via luren, alternativt köpa plejds egna trådlösa strömbrytare. (Bra om du vill flytta en befintlig strömbrytare lite kvickt och lätt)
Du kan rent krasst använda dessa som en dum/vanlig dimmer också, bara via strömbrytaren. Jag kör ofta på det alternativet när en kund "bara vill ha en dimmer" men har noll koll på vilken sorts armatur samt ljuskälla dom ska ha.. Perfekt att bara gå in i appen och ändra vilken belastning kunden har (Halogen/Led bakkant/Led framkant osv.)
Annars ska man ha 10 olika sorters dimmrar med sig för att helgardera att där är en dimmer som lirar med ljust deras ljuskälla...
Ang Gateway så är de enda funktionerna den ger dig med Plejdarna att kunna tända/släcka samt göra inställningar på dina puckar om du befinner dig på annan plats i världen än inom räckvidd via BT.
Samt om du vill styra det via Google Home så krävs även en Gateway.
Så personligen ser jag ingen större nytta utav denna, men det beror ju på vilka krav man har