Korrekt! men endast via Bluetooth då, så du måste befinna dig i närheten av pucken.Kanske dum fråga men om jag förstår rätt går det alltså t ex att ställa en timer direkt på plejdpucken via mobilen utan att pucken har kontakt med något annat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Korrekt! men endast via Bluetooth då, så du måste befinna dig i närheten av pucken.Kanske dum fråga men om jag förstår rätt går det alltså t ex att ställa en timer direkt på plejdpucken via mobilen utan att pucken har kontakt med något annat?
Det skrev jag i ett tidigare inlägg, man måste ha batteribackup (eller en gateway) för att få minnesfunktionEn annan nackdel som jag märkt med plejd är att klockan nollställs om strömmen går.
Ska man ha en sån enhet per puck? Jag har ju ett antal puckar. Har även en gateway men den når tyvärr inte till alla enheter i huset :/Det skrev jag i ett tidigare inlägg, man måste ha batteribackup (eller en gateway) för att få minnesfunktion
En räcker för hela anläggningen, ta valfri puck och klicka i.
Nej en batteripack räcker för hela anläggningen! Monteras på valfri puck.Ska man ha en sån enhet per puck? Jag har ju ett antal puckar. Har även en gateway men den når tyvärr inte till alla enheter i huset :/
Skumt... Har en Puck som är i garaget som är en separat byggnad utomhusNej en batteripack räcker för hela anläggningen! Monteras på valfri puck.
Tycker dock det verkar märkligt att du tappar inställningarna när du har gateway för denna ska ge dig minnesfunktionen som batteripack också gör! Dock aldrig testat det själv..
Ang. Räckvidden så ska det ju inte spela någon roll såvida du inte har någon puck ensam i en helt annan del av en större bostad?
Det räcker ju att Gateway’n har räckvidd till ”första” pucken, är sen alla andra puckar inom räckvidd med varandra så pratar dem genom varandra, det är ju så Mesh funkar.
Länken ovan avser ju trådlöst Wi-Fi men principen är densamma då Plejdarna använder samma teknik
Ikeas smarta lampor funkar med HUE.Söker E14 lampor som ska sitta på en spotskena och lira med Philips hue-bryggan. Philips egna E14 finns bara i denna form:
Någon som har förslag på annat märke som är kompatibel med Philips hue och skulle se ok ut på denna spotskena?
Tack för tipsen!Ikeas smarta lampor funkar med HUE.
Du kan ju köpa G14 finns omvandlare till E14 har jag för mig
Alt HUE G14 med omvandlare.
Fast spotskena med E14?
Hue har ju en ny E14-modell som heter Luster. Den har åtminstone en annan form, men till din armatur borde man ju ha rena spotlights med E14-infästning.Söker E14 lampor som ska sitta på en spotskena och lira med Philips hue-bryggan. Philips egna E14 finns bara i denna form:
Någon som har förslag på annat märke som är kompatibel med Philips hue och skulle se ok ut på denna spotskena?
Tack för tipsen!
Örsjö kör tydligen med E14. Köpte den innan jag hade en tanke på smart hem
Köp Star 3 från Örsjö Belysning
Köp Star 3 från Jonas Bohlin Från Örsjö Belysning. Fri frakt för beställningar över 1 000 kr. | NO GAwww.nordiskagalleriet.se
menade givetvis GU10 till E14, exvTack för tipsen!
Örsjö kör tydligen med E14. Köpte den innan jag hade en tanke på smart hem
Köp Star 3 från Örsjö Belysning
Köp Star 3 från Jonas Bohlin Från Örsjö Belysning. Fri frakt för beställningar över 1 000 kr. | NO GAwww.nordiskagalleriet.se
Imo det absolut enklaste systemet om man inte har något större intresse men det innebär också att det kommer med en del begränsningar. För en vanlig Svensson som bara vill styra lite lampor är det perfekt, inte någon större skillnad i pris gentemot en vanlig dimmer heller.Vår elektriker snackar plejd när vi ska totalrenovera vårt hus. Jag har småkollat lite men är ju helt rudis på ämnet. Vad säger ni? Waste of money el helt ok för att styra hemmet?
Vi bestämde plejd under renoveringen av rent ekonomiska skäl då vi ville ha dimmer i alla rum och plejd var 50kr billigare/rum än schneider. Samt att vi fick smarta funktioner på köpet, så inget att klaga på.Vår elektriker snackar plejd när vi ska totalrenovera vårt hus. Jag har småkollat lite men är ju helt rudis på ämnet. Vad säger ni? Waste of money el helt ok för att styra hemmet?
Vi bestämde plejd under renoveringen av rent ekonomiska skäl då vi ville ha dimmer i alla rum och plejd var 50kr billigare/rum än schneider. Samt att vi fick smarta funktioner på köpet, så inget att klaga på.
Rekomenderar att ni också köper plejads egna ”vred” då det var mycket smidigare funktion än återfjädrande knappar.
Edit: länk också: https://www.plejd.com/sv-se/produkter/RTR-01
Snyggt!
Någon som använder Tibber? Flyttar till hus i dagarna och signade upp mest för att testa och se om det kan ge något med timdebitering på elen och kanske styra luftvärmepumpen och ev övrig uppvärmning så småningom. Hemautomation är väl ett träsk som man troligtvis kommer ramla alldeles för långt ner i…
Troligtvis blir det väl inte billigare om man inte optimerar järnet och har elbil och sånt men kul att prova tänkte jag. De körde någon drive nu så man fick 500 kr bonus i deras shop (ja, jag bjuder förstås gärna in för bonus. Skicka PM i så fall).
Var borde man börja för att kunna spara något öht? Elmätare? Styrning av värme? Något annat? Huvudsaklig värme är luft-luftvärmepump, kompletterat med direkt-el och kamin.
Har ni testat Tibber men lämnat kanske? Varför?
Letar en bra smart plug som enkelt kan styras via Apple-produkter (iPhone, Mac, AW...).
Hittade den här hos Apple men tänkte att ni kanske har andra tillverkare att rekommendera?
Letar en bra smart plug som enkelt kan styras via Apple-produkter (iPhone, Mac, AW...).
Hittade den här hos Apple men tänkte att ni kanske har andra tillverkare att rekommendera?
Vet du om den funkar med Apple Homekit?Smart plug on/off (SPR-01)
www.plejd.com
Inte helt klar på vad den kan och inte kan. Beställde en i går och får den i dag så kan återkomma med rapportInnebär ’smart’ att den ska kunna mäta förbrukning etc?
Vill man bara kunna styra prylar så kör jag Ikeas. Fula men funktionella.
Är Hue ett alternativ?Inte helt klar på vad den kan och inte kan. Beställde en i går och får den i dag så kan återkomma med rapport
Är egentligen bara ut efter något enkelt för att tända/släcka lampor och struntar i elförbrukning.
Inte helt klar på vad den kan och inte kan. Beställde en i går och får den i dag så kan återkomma med rapport
Är egentligen bara ut efter något enkelt för att tända/släcka lampor och struntar i elförbrukning.
Men då har du en app från IKEA som du styr med?Jag har kört Ikeas ett par år just för det ändamålet. Har funkat fint. Blir smartare och smartare med tiden/utvecklingen också.
Skulle absolut kunna vara. Är helt ny på det här området men Philips system verkar ju fungera ihop med Homekit.Är Hue ett alternativ?
Men då har du en app från IKEA som du styr med?