• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Fick en flaska kanadensisk wkisky av en kamrat som varit där. Vad gör man av den? Det blir inte med kanadensiskt än lönnsirap, va’?
Så en ”Old Canadian” fick det bli!

IMG_4731.jpeg
IMG_4732.jpeg


1,5 cl lönnsirap
6 cl whisky
2 stänk Ango
2 stänk Ango Cacao

Tänkte att chokladbitter skulle framhäva lönnsirapen lite och det blev kanon. Liiiite väl söt, kanske, så nästa gång blir det bara 1 cl. sirap i den.
Skippade twist för att behålla grundsmaken.
Vet att det finns valnötsbitters; det hade nog varit kanon istället för choklad för att få fram ”träigheten” i sirapen.

Kul variation!
 

Lyden

Panerai
OLD GIBSON 🍸

Gibson anses den vara en kusin till den kanske mest kända drinken i hela världen - Dry Martinin. Den utmärks av garnering med syltlök istället för oliver. Här får vi sötman från våran Old Tom Gin, som balanseras upp med lite sälta från saltlösning och avslutas med en härlig syrlighet från syltlöken.

Recept:
• 5cl Lydén Distillery Old Tom Gin
• 1 cl Torr Vermouth
• Några droppar saltlösning*
• Syltlök

Hur man gör den:
Häll Gin, torr Vermouth och saltösning i ett rörglas tillsammans med mycket is, rör om i cirka 20 sekunder för en perfekt utspädning. Sila upp i ett kylt cocktailglas och garnera med syltlök. Servera och njut.

Saltlösning* - blanda 80 gram vatten med 20 gram salt och rör om tills saltet är upplöst.

Kom ihåg, drick ansvarsfullt.


Gibson.jpeg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Min nya guilty pleasure är white russian men tycker vodka blir så 'meh' i den drinken så jag bytte ut den mot lagrad rom. Adderade lite Cointreau också och vips var det en annan drink men samma stuk och mycket godare. Har den ett namn?

4cl lagrad rom
2cl Kahlua
1cl Cointreau
2cl vispgrädde

Bygg i lowballglas på is

1000026760.jpg
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Min nya guilty pleasure är white russian men tycker vodka blir så 'meh' i den drinken så jag bytte ut den mot lagrad rom. Adderade lite Cointreau också och vips var det en annan drink men samma stuk och mycket godare. Har den ett namn?

4cl lagrad rom
2cl Kahlua
1cl Cointreau
2cl vispgrädde

Bygg i lowballglas på is

1000026760.jpg
Den får prövas, tack för tips.
 

Lyden

Panerai
Här kommer receptet på Rabarberpaj

Du behöver:
5cl Lydén Distillery Rabarbaro Gin
7,5cl Rabarbercordial*
Brynt smör- och vaniljskum**
Smuldeg***

Mät upp Rabarbaro Gin och Rabarbercodial i en shaker. Fyll shakern med is och skaka tills shakern är kall. Sila upp drinken i ett passande glas med mycket is - gärna en stor isbit. Spritsa över det brynta smör- & vaniljskummet och garnera med smuldeg. Servera och njut.


Rabarbercordial*
250g vatten
250g socker
250g rabarber
Citronsyra

Koka upp vatten, socker & rabarber tills sockret har löst sig och mosa rabarbern, låt det svalna och sila av den mosade rabarbern. Tillsätt citronsyra efter smak, så rabarbercordialen blir välbalanserad och alldeles perfekt sötsyrlig. Häll upp på flaska och förvara i kylen, håller flera veckor.


Brynt smör- och vaniljskum**
200g vatten
200g socker
25g smör
10cl äggvita
Vaniljstång

Koka upp vatten, vaniljstången och socker tills sockret har löst sig, låt det svalna.
Bryn smör, sila av i en finmaskig sil och låt smöret svalna. Sila sedan det brynta smöret en gång till och rör sakta ner det i sockerlag. Plocka ur vaniljstången, häll sedan i det i en sifon (0,5 L), tillsätt äggvitan och ladda med 2 gräddpatroner. Skaka sifonen väl och håll den kyld - kallare sifon = kompaktare skum.


Smuldeg***
1dl mjöl
1dl socker
25g smör

Blanda ingredienserna i en bunke, lägg ut tunt på en plåt och baka i ugnen på 225 grader tills smulorna har fått en fin gyllene färg. Låt smulorna svalna, krossa sedan dem och förvara i en burk.


Kom ihåg, drick ansvarsfullt.
 

mrsimonadventure

Omega
2-Faktor
Här kommer receptet på Rabarberpaj

Du behöver:
5cl Lydén Distillery Rabarbaro Gin
7,5cl Rabarbercordial*
Brynt smör- och vaniljskum**
Smuldeg***

Mät upp Rabarbaro Gin och Rabarbercodial i en shaker. Fyll shakern med is och skaka tills shakern är kall. Sila upp drinken i ett passande glas med mycket is - gärna en stor isbit. Spritsa över det brynta smör- & vaniljskummet och garnera med smuldeg. Servera och njut.


Rabarbercordial*
250g vatten
250g socker
250g rabarber
Citronsyra

Koka upp vatten, socker & rabarber tills sockret har löst sig och mosa rabarbern, låt det svalna och sila av den mosade rabarbern. Tillsätt citronsyra efter smak, så rabarbercordialen blir välbalanserad och alldeles perfekt sötsyrlig. Häll upp på flaska och förvara i kylen, håller flera veckor.


Brynt smör- och vaniljskum**
200g vatten
200g socker
25g smör
10cl äggvita
Vaniljstång

Koka upp vatten, vaniljstången och socker tills sockret har löst sig, låt det svalna.
Bryn smör, sila av i en finmaskig sil och låt smöret svalna. Sila sedan det brynta smöret en gång till och rör sakta ner det i sockerlag. Plocka ur vaniljstången, häll sedan i det i en sifon (0,5 L), tillsätt äggvitan och ladda med 2 gräddpatroner. Skaka sifonen väl och håll den kyld - kallare sifon = kompaktare skum.


Smuldeg***
1dl mjöl
1dl socker
25g smör

Blanda ingredienserna i en bunke, lägg ut tunt på en plåt och baka i ugnen på 225 grader tills smulorna har fått en fin gyllene färg. Låt smulorna svalna, krossa sedan dem och förvara i en burk.


Kom ihåg, drick ansvarsfullt.
Stort tack!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Pre-batchar en skvätt Negroni till en tillställning till ikväll.

Mackmyra Gin - lagrad på Amaronefat
(”eget” fat - vansinnigt god!)
Spriteriets röda Vermouth
Campari
En skvätt vatten
(för att ”simulera” rörning/utspädning - förvaras iskallt till ikväll)

Gott-gott! 😋

IMG_5021.jpeg
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
Nu är det i princip tomt på vagnen, så ska ta och fylla på nu i veckan.

Har kollat igenom tråden och blivit inspirerad, men behöver nu istället vägledning till vad jag faktiskt ska köpa…

Vad hade ni rekommenderat gällande dessa?
  1. Gin
  2. Vodka
  3. Whiskey/bourbon till drinkar
  4. Tequila, både till drinkar och rent
  5. Ljus rom
  6. Vermouth
Finns det något mer kul som jag bör köpa? 🙂
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Nu är det i princip tomt på vagnen, så ska ta och fylla på nu i veckan.

Har kollat igenom tråden och blivit inspirerad, men behöver nu istället vägledning till vad jag faktiskt ska köpa…

Vad hade ni rekommenderat gällande dessa?
  1. Gin
  2. Vodka
  3. Whiskey/bourbon till drinkar
  4. Tequila, både till drinkar och rent
  5. Ljus rom
  6. Vermouth
Finns det något mer kul som jag bör köpa? 🙂
Hej. Kul att du blir inspirerad!

1) Så dyr du har råd med… Men Tanqueray är en bra mellanvariant som inte sticker ut åt något håll.
2) Jag använder själv nästan aldrig vodka i cocktails så jag har ingen åsikt. Absolut duger väl? Eller Smirnoff, fast det är väl ryskt? Det köper man inte idag, kanske. Nåt folk känner igen? Nåt ukrainsk? Nåt finsk?
3) Nu snackar vi…
Maker’s Mark är lite av en benchmark när det gäller bourbon för mig. Och det är ju mest bourbon i cocktails och inte skotsk whisky. Tycker även enklare saker funkar. I Whiskey Sour funkar t.o.m. Jim Beam, men jag tycker personligen att t.ex. Four Roses eller Bulleit är roligare.
En Rye ”behövs” oxå till roligare cocktails. Bulleit’s är ok, men Rittenhouse är creddigare.
4) Dålig koll… Andra har nog bättre förslag, MEN; jag slår ett slag för en hygglig Mescal i hemmabaren. Finns inte så mycket att välja på men jag gillar San Cosme.
5) INTE Bacardi… 😝 Tycker personligen att Havanna Club funkar till de flesta romdrinkar. Både 3-årig och den mörka (5-årig?!? 7-årig kanske). Men det finns förstås massa alternativ/smaker att välja bland.
6). Torr vermouth; varför krångla till det - Noilly till drajjor. Och var inte blyg. Minst 1/5-del vermouth! Annars är det bara ett glas kall gin!
Röd?!? Där kan man krångla till det… Tipset är att uppgradera från Martini till nåt bättre. Alla snackar om Antica Formula som är grym, men lika dyr som ginen i en Negroni… Jag har kört mycket Cocchi som jag personligen tycker är lite roligare än Martini.

Men med allt detta sagt; köp det som passar dig budget. Ett gott hantverk, mycket is och schysst garnityr slår alla dyra spritsorter med hästlängder!

Lycka till!
 

Bonazzi

Omega
Pre-batchar en skvätt Negroni till en tillställning till ikväll.

Mackmyra Gin - lagrad på Amaronefat
(”eget” fat - vansinnigt god!)
Spriteriets röda Vermouth
Campari
En skvätt vatten
(för att ”simulera” rörning/utspädning - förvaras iskallt till ikväll)

Gott-gott! 😋

IMG_5021.jpeg
Världsklass! Aldrig provat Spriteriets vermouth, bra grejer?
 

Bonazzi

Omega
En Negroni är alltid en Negroni. Aldrig fel! Får prova den, har kört mestadels på Punt E Mes men är nog dags för lite nytt.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Nu är det i princip tomt på vagnen, så ska ta och fylla på nu i veckan.

Har kollat igenom tråden och blivit inspirerad, men behöver nu istället vägledning till vad jag faktiskt ska köpa…

Vad hade ni rekommenderat gällande dessa?
  1. Gin
  2. Vodka
  3. Whiskey/bourbon till drinkar
  4. Tequila, både till drinkar och rent
  5. Ljus rom
  6. Vermouth
Finns det något mer kul som jag bör köpa? 🙂
1. Hernö Navy strength.
2. Purity Vodka Signature 34.
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
@Rock_N_Ron @bernoulli
Stort tack för rekommendationerna!
Såg fram emot att få prova lite nytt, men finns mycket kvar att önska.

Gin blev en Tanqueray som jag tidigare inte köpt hem. Har haft en från Hernö innan, dock ingen Navy strength- den får det bli till nästa gång.

Vodka blev en Purity Vodka Signature 34 som även denna blir helt helt ny för mig, kul!

Blev också en Havanna, haft innan och på rekommendation så ett säkert kort.

Bourbon blev en ganska tråkig Jim Beam, är inget fel på den men inte heller något nytt. Såg mest fram emot att prova en Maker’s Mark som hade fått fina betyg och en rekommendation. Fanns dock inte i butik så blir en beställning och jämföra skillnaderna.

Tequila utbudet tog dock priset för att vara det absolut värsta. Fanns 4 stycken olika, varav en var den röda hatten och dem övriga bortsett från denna inte var 100% Agave.
Den här dock fått helt ok betyg så skall nog också funka.

Både Antica Formula och Cocchi var slut, fanns dock på det andra bolaget så får bli en komplettering i veckan så jag kan jämföra med Martini Rosson.

Blir spännande det här!
 

Bilagor

  • IMG_4187.jpeg
    IMG_4187.jpeg
    744.9 KB · Visningar: 3

hedbrg

Panerai
Nu är det i princip tomt på vagnen, så ska ta och fylla på nu i veckan.

Har kollat igenom tråden och blivit inspirerad, men behöver nu istället vägledning till vad jag faktiskt ska köpa…

Vad hade ni rekommenderat gällande dessa?
  1. Gin
  2. Vodka
  3. Whiskey/bourbon till drinkar
  4. Tequila, både till drinkar och rent
  5. Ljus rom
  6. Vermouth
Finns det något mer kul som jag bör köpa? 🙂
1. Tycker Stockholms bränneri är vansinnigt bra. Vill du något snyggare så kanske monkey 47. Eller hernö botanical flavoured är grym med. Du behöver en handfull olika beroende på vad du vill göra av den.

2. Allt utom absolut, den jäveln smakar bara finkel och kräver mycket grejer från en drink för att dölja det. Absolut elyx är schyst och funkar rent med. Vattudalen är ett bra alternativ med.

3. Markers mark är en bra basnivå.

4. Jarana blanco tycker jag är schyst i drinkar och funkar hyfsat rent

5.

6. Antica formula och noilly prat
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Midsommarcocktailen pre-batchad för imorgon!

Proportioner (x 4):
5 cl gin (Tanqueray - taxfree-styrka)
3 cl rabarbersyrup (enl. ICA’s recept)
2 cl citronjuice
3 dasches grapefruktbitters (funkar säkert med vanlig Ango oxå, men kanske minska lite då)
3 droppar saltlösning.

Vid servering tänkte jag muddla en jordgubbe i shakern hälla på 10 cl av ovan och lite äggvita, dubbelskaka och sila upp i kylt glas.
Toppas med några cl sodavatten och garneras på nåt käckt sätt.

(bild på serveringen får komma imorgon)

Glad Midsommar på er!

IMG_5095.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jordgubbsnegroni funkar faktiskt riktigt bra nu när det är midsommar!

Muddla en jordgubbe eller två i rörglaset, på med gin, vermouth, Campari och is.
Rör.
Häll upp på ny is, grovsilat duger. Lite gubbkött är bara gôtt.
Garnera med apelsintwist och en halv gubbe om du orkar.

Skål!

IMG_5122.jpeg
 
Topp