• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

Lyden

Panerai
En plats för dig som älskar cocktails och vill bli inspirerad och lära dig mer om allt som rör sprit, barteknik, cocktailhistoria eller bara dela med dig om dina erfarenheter.

Precis så beskriver en branschkollega som skapade gruppen ”Hemmabaren” på Facebook, det blev snabbt min favoritgrupp och jag tycker att den förtjänar en egen tråd här på Klocksnack!

Först ut vill jag dela med mig av min absoluta favorit, nämligen en Negroni - som består av lika delar Gin, Campari & röd vermouth.

Blanda lika delar Gin, Campari och röd vermouth rörglas fyllt med is. Rör om och sila upp i ett old fashioned-glas, eller varför inte i ditt favoritglas med en stor isbit i. Garnera med ett apelsinzest.

Kort historia:
En drink som sägs ha skapats 1919 i florens när överste Camillo Negroni bad bartendern att byta ut sodavattnet mot gin i hans favoritcocktail, Americano. Dessutom så bytte även bartendern ut citronszest mot ett apelsinzest för att markera att det var en annan drink.

Nog med historia, nu vill jag se vad som finns i glasen!


41A4E529-C96B-416E-AF08-C96B3A23C78C.jpeg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Utmärkt trådstart, har saknat nåt mer generellt kring sprit och cocktails!
Här är en av mina favoriter när det kommer till ren godisdricka (och visuellt slående cocktails): Grasshopper!
Lika delar (30-45ml beroende på hur törstig jag är) Crème de Menthe, Crème de Cacao och vispgrädde. Skaka med is, servera i ditt tjusigaste glas och garnera med lite riven choklad på!
7F5F618A-AFBD-407A-8E4C-12FB0D90E1F3.jpeg
 

SJ Smythe

Cartier
Låt oss drömma oss bort till sommaren... Jag är svag för Mint Juleps som är fräscha och svalkande men med lite klös.

Bourbondrinken förknippas med amerikanska södern och har anor tillbaka till 1700-talet om man skall tro det man läser. Mycket populär inte minst vid The Kentucky Derby där drinken serveras i stort antal. Woodford Reserve har sponsrat ett tag men tror möjligen Old Forester tagit över nu.

Görs traditionellt i silver- eller tennmuggar men jag kör Old fashioned-glas om man inte har såna hemma.

Personligen gillar jag inte om det blir för sött men lite socker måste man ha så länge man inte tar bort för mycket av bourbonen bara. Min favorit som jag oftast använder är Wild Turkey 101.

Receptet:

1-2 tsk florsocker eller knappt 1.5 cl sockerlag

En ”skvätt” vatten, drygt två tsk ungefär. Lite mindre om sockerlag.
Ca 10-12 myntablad (inga kvistar)

Muddla bladen (ordentligt men ej någon våldsam bladmosning)

Bygg på glaset till hälften med krossad is

Fyll på 6 cl bourbon

Rör om

Fyll på resten av isen

Garnera med myntakvist och två avklippta sugrör

58ED5A63-37BF-49F4-A9BE-E05602C7E3CE.jpeg
 
Senast ändrad:

SJ Smythe

Cartier
En plats för dig som älskar cocktails och vill bli inspirerad och lära dig mer om allt som rör sprit, barteknik, cocktailhistoria eller bara dela med dig om dina erfarenheter.

Precis så beskriver en branschkollega som skapade gruppen ”Hemmabaren” på Facebook, det blev snabbt min favoritgrupp och jag tycker att den förtjänar en egen tråd här på Klocksnack!

Först ut vill jag dela med mig av min absoluta favorit, nämligen en Negroni - som består av lika delar Gin, Campari & röd vermouth.

Blanda lika delar Gin, Campari och röd vermouth rörglas fyllt med is. Rör om och sila upp i ett old fashioned-glas, eller varför inte i ditt favoritglas med en stor isbit i. Garnera med ett apelsinzest.

Kort historia:
En drink som sägs ha skapats 1919 i florens när överste Camillo Negroni bad bartendern att byta ut sodavattnet mot gin i hans favoritcocktail, Americano. Dessutom så bytte även bartendern ut citronszest mot ett apelsinzest för att markera att det var en annan drink.

Nog med historia, nu vill jag se vad som finns i glasen!


41A4E529-C96B-416E-AF08-C96B3A23C78C.jpeg

Åh, Antica är fint. Mycket gott i en Manhattan t.ex. Kör ibland med vanlig Martini Rosso men det är himla gott med Antica istället!
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Trevligt! Bidrar inte med något i glaset idag då min lill-lördag nog bara blir vanlig onsdag idag.

En hemmabar inramas med fördel i möbelform, men det var länge sedan jag hade en själv. En snickarbyggd historia som fick stå ute men under tak hos oss, och den hade både spotlights, inbyggd kyl och kallvatten indraget. Succé på festliga tillställningar. Hittade iaf några gamla bilder på hur den såg ut. Fick lämna 2014 och finns numera i foajén på Waxholms Bryggeri (tror jag).

53549165-C987-4149-83B5-4245BEEEDDD6.jpeg


0D65CE2D-F5EF-44A0-86D1-778F2B62D836.jpeg


DE0E11E1-0E7F-4B5A-B261-7AF46793DFF3.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Bra trådstart!

Synd att jag precis bestämt mig för en vit månad, annars hade det kommit ett Old Fashioned-inlägg här framåt kvällen...

Jag föredrar att bygga min Old F direkt i glaset för att få lite olöst socker kvar i botten så drinken utvecklas efterhand man dricker den och isen spär ut den.
Även om den där stora klara isbiten som de flest barer stoltserar med är trevligt så blir detta en godare, mer komplex drink enl. mig.

Alltså:
1 tsk rårörsocker ner i ett hyfsat stort Old Fashioned-glas. (bara show med sockerbit på servett etc.)
2-3 droppar ”vanlig” Angostura Bitter
1-2 droppar Angostura Orange
Några droppar vatten.
Rör/muddla en stund. Lämna lite olösta sockerkorn.
På med en handfull is, mer än du tror... Snåla INTE!
Häll i 6-8 cl hygglig bourbon.
Rör ordentligt. En barsked (gärna med vinklat huvud) är bra att ha här!
Fyll upp med is och toppa med en skvätt bourbon till och en twist med ett apelsinskal - mycket viktigare än man tror! En citrontwist kan va’ snyggt oxå. Och vill man snobba till det slänger man i ett marashinobär av bra kvalitet, men det är egentligen helt onödigt.

1E4A18ED-F7CB-4A1F-8F18-306F4ADBC3B0.jpeg

(gammal bild bara för att...)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
En annan favorit är förstås Whiskey Sour, men den är lite uttjatad. Men gör man Whiskey Sour så får man inte glömma lite Angostura. Gärna konstnärligt droppad i äggviteskummet.
En bra variant är Smokey Whiskey Sour där man även tillsätter en cl. riktigt rökig whisky. Blir en kul version (fast då struntar man i Angosturan!)

Kan även rekommendera Gin, citron, espresso, tonic-drinken som ibland kallas för ”Worlds Best Gin & Tonic” eller nåt sånt. Tror den kommer från Hernös receptdatabas.
Fast jag föredrar den som en Sour/Gin-Fizz variant.

Så här:

Skaka 5 cl gin, 2 cl citronjuice och 3 cl espressosockerlag (koka upp lika volym espresso/socker) på massor av is. Vill man ha extra bra skum så slänger man i lite äggvita innan man skakar. Och vill man ha extra, extra mycket skum så skakar man allt utan is en liten stund och därefter i med is.
Sila upp i passande glas (typ Old F) och toppa ev. med nån cl. tonic. Funkar utmärkt helt utan tonic.
Kan med fördel göras på Rom också, men blir då väldigt söt.

Gamla bilder...


C386E75C-13B1-4B62-A413-5E1B1B11965D.jpeg
52F93601-1BA3-4A22-87A0-82B6182EDBF4.jpeg
 

Lyden

Panerai
Vad har ni i glasen ikväll?

Själv så kör jag en Hanky Panky! 🤤💥

Recept:
30ml Lydén Distillery Navy Gin (funkar kalasbra med annan gin också)
30ml Söt Vermouth - Antica Formula
2-3 skvättar Fernet Branca

Blanda ingredienserna i ett rörglas med is. Rör om cirka 20 sekunder, sila upp i ditt snyggaste cocktailglas och garnera med ett apelsinzest.

Skål & trevlig fredag!

FD47A505-9084-47CA-82EA-5ABA8CA42ECE.jpeg
 

SJ Smythe

Cartier
Bra trådstart!

Synd att jag precis bestämt mig för en vit månad, annars hade det kommit ett Old Fashioned-inlägg här framåt kvällen...

Jag föredrar att bygga min Old F direkt i glaset för att få lite olöst socker kvar i botten så drinken utvecklas efterhand man dricker den och isen spär ut den.
Även om den där stora klara isbiten som de flest barer stoltserar med är trevligt så blir detta en godare, mer komplex drink enl. mig.

Alltså:
1 tsk rårörsocker ner i ett hyfsat stort Old Fashioned-glas. (bara show med sockerbit på servett etc.)
2-3 droppar ”vanlig” Angostura Bitter
1-2 droppar Angostura Orange
Några droppar vatten.
Rör/muddla en stund. Lämna lite olösta sockerkorn.
På med en handfull is, mer än du tror... Snåla INTE!
Häll i 6-8 cl hygglig bourbon.
Rör ordentligt. En barsked (gärna med vinklat huvud) är bra att ha här!
Fyll upp med is och toppa med en skvätt bourbon till och en twist med ett apelsinskal - mycket viktigare än man tror! En citrontwist kan va’ snyggt oxå. Och vill man snobba till det slänger man i ett marashinobär av bra kvalitet, men det är egentligen helt onödigt.

1E4A18ED-F7CB-4A1F-8F18-306F4ADBC3B0.jpeg

(gammal bild bara för att...)
Mycket fint! Spännande med lite angostura orange, måste testa någon gång. Jag brukar ta ett apelsinskal och ge ett par sprut av oljorna över drinken innan servering, den där citrusaromen måste vara där tycker jag. Undrar hur stor skillnaden är oljor/angostura orange?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Mycket fint! Spännande med lite angostura orange, måste testa någon gång. Jag brukar ta ett apelsinskal och ge ett par sprut av oljorna över drinken innan servering, den där citrusaromen måste vara där tycker jag. Undrar hur stor skillnaden är oljor/angostura orange?
Ja en twist är nödvändig! Både gott och snyggt!
Apelsin Angostura förstärker apelsintouchen. Lärde mig det av en bartender på Himlen i Sthlm har jag för mig.
 

Psykel

Patek
På tal om godis... Bakade mig en kladdkaka i helgen, och körde vispad Grasshopper till! 3 dl grädde med 2 msk Crème de Menthe och Crème de Cacao vardera i gräddsifonen. Var en halvspontan idé, men måste säga att den blev riktigt lyckad! Tror nog att jag ska testa liknande grejer i framtiden. Vispad White Russian?
A665CB10-D40C-4BC4-9368-5CFDA9DB6459.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
På tal om godis... Bakade mig en kladdkaka i helgen, och körde vispad Grasshopper till! 3 dl grädde med 2 msk Crème de Menthe och Crème de Cacao vardera i gräddsifonen. Var en halvspontan idé, men måste säga att den blev riktigt lyckad! Tror nog att jag ska testa liknande grejer i framtiden. Vispad White Russian?
A665CB10-D40C-4BC4-9368-5CFDA9DB6459.jpeg
Kul idé!
 

Nudelpalm

Omega
Jag kör en ny drink varje vecka nu under 2021, januari var Ginuari och då gjorde jag Martini, Tom Collins, French 75 och Negroni. Februari kommer bli FebruaRye och fokusera på Rye/bourbon-drinkar, börjar med en klassisk Bourbon Sour och så har jag en Manhattan på gång också.

Har inte köpt nya glas eller utrustning än så det är Old Fashioned-glas, champagneflöjter och vinglas som gäller och en proteinshaker för skakning men det funkar!
 

Bilagor

  • 13DFD179-BFB7-4C79-A18C-D6A345800EFE.jpeg
    13DFD179-BFB7-4C79-A18C-D6A345800EFE.jpeg
    541.8 KB · Visningar: 15
  • 707C0E05-CDC0-44FC-A2C7-0F2CBDE292E1.jpeg
    707C0E05-CDC0-44FC-A2C7-0F2CBDE292E1.jpeg
    556.8 KB · Visningar: 12
  • 92D883C7-A96A-4839-865E-473236D2A764.jpeg
    92D883C7-A96A-4839-865E-473236D2A764.jpeg
    555.9 KB · Visningar: 13
  • 257CB372-F631-4675-A8A6-939900E122FC.jpeg
    257CB372-F631-4675-A8A6-939900E122FC.jpeg
    261.7 KB · Visningar: 14

Psykel

Patek
Jag kör en ny drink varje vecka nu under 2021, januari var Ginuari och då gjorde jag Martini, Tom Collins, French 75 och Negroni. Februari kommer bli FebruaRye och fokusera på Rye/bourbon-drinkar, börjar med en klassisk Bourbon Sour och så har jag en Manhattan på gång också.

Har inte köpt nya glas eller utrustning än så det är Old Fashioned-glas, champagneflöjter och vinglas som gäller och en proteinshaker för skakning men det funkar!
Snyggt! Vad blir det för teman i mars, april och maj?
 
Läste någonstans eller hörde kan fan inte minnas. att många utav cocktailsen drinkarna kom under spritförbudet i usa. Folk brände hemma o det smakade fan så folk blandade ut spriten med olika saker för att det skulle gå att dricka. Förutom kapten grogg såklart den snåle fan :) men kan någon bekräfta det eller har jag helt enkelt drömt det 😃
 
Finns det en definition på vad som är en cocktail och vad som är en drink? Är det samma lika?
i mitt huvud är en cocktail mer klassisk med få men framträdande ingredienser medans en drink är socker och kolsyra.
 

JB_XII

Rolex
Whisky sour är riktigt fräscht.
En av favoriterna ihop med OF.

Högt upp på listan ligger även GT, finns i massa olika varianter. Men en helt ”vanlig” är inte fel.
Viktigare än massa garnityr och annat fräckt är en bra gin, en bra tonic och ett bra glas :)

Tar sällan bilder på drinkar eller annan förtäring. Men här är två av ovan nämnda från i somras iallafall.

F672AF0C-3424-46B1-A54A-F655DA9F064E.jpeg


FB313B86-0598-4421-B12B-6E0D073FD9D6.jpeg
 

Psykel

Patek
Finns det en definition på vad som är en cocktail och vad som är en drink? Är det samma lika?
i mitt huvud är en cocktail mer klassisk med få men framträdande ingredienser medans en drink är socker och kolsyra.
Det är ingen direkt skillnad på betydelse, men jag föredrar cocktail eftersom det som du säger ger mer av ett klassiskt och elegant intryck.
Jag skulle väl säga att rom och cola är en drink, medan Cuba Libre är en cocktail. Sen finns det ju underkategorier som longdrink och shortdrink och så vidare.
Ursprungligen var en cocktail specifikt en blandning av sprit, vatten, socker och bitters. När sen andra typer av cocktails började dyka upp så beställde dom som ville ha "originalet" en "old fashioned cocktail", vilket som man ser på receptet (fast byt vatten mot is i modern tid) numera är en Old Fashioned.
Kan för övrigt rekommendera YouTube-kanalerna How to Drink och The Educated Barfly för grymma drinkrecept, underhållande videos och en del cocktailhistoria.
 

Lyden

Panerai

Simple.​


Recept:
• 5cl Lydén Distillery Dry Gin
• 5 cl färskpressad grapefruktjuice
• 5cl Fever Tree Mediterranean Tonic
• En skiva grape

Hur man gör den:
Börja med att fylla ditt favoritglas med is, häll sedan lika delar Gin, grapefruktjuice och tonic. Garnera med en skiva grapefrukt.

Servera och njut!

2_MG_4943.jpg
 

Nudelpalm

Omega
Det är ingen direkt skillnad på betydelse, men jag föredrar cocktail eftersom det som du säger ger mer av ett klassiskt och elegant intryck.
Jag skulle väl säga att rom och cola är en drink, medan Cuba Libre är en cocktail. Sen finns det ju underkategorier som longdrink och shortdrink och så vidare.
Ursprungligen var en cocktail specifikt en blandning av sprit, vatten, socker och bitters. När sen andra typer av cocktails började dyka upp så beställde dom som ville ha "originalet" en "old fashioned cocktail", vilket som man ser på receptet (fast byt vatten mot is i modern tid) numera är en Old Fashioned.
Kan för övrigt rekommendera YouTube-kanalerna How to Drink och The Educated Barfly för grymma drinkrecept, underhållande videos och en del cocktailhistoria.
För ungefär 100 år sen när jag var på en bar i ett studentområde i mellersta USA så var det absolut billigaste att köpa (efter öl) rail drinks - de spritsorter som står i rännan längst fram på baren + valfritt virke från ”läskpistolen”.

Jag tänker då att en drink är 2 ingredienser och enkelt att blanda och serveras i ett större glas (GT, Cuba Libre, Aperol Spritz) medan en cocktail är mindre och/eller mer avancerad i tillagningen och/eller innehåller ”udda” ingredienser.

En Old Fashioned blir då en cocktail pga storleken + angostura bitter, en Whisky Sour för att den kräver skakning, en martini pga två spritsorter + storleken osv.
 

Psykel

Patek
För ungefär 100 år sen när jag var på en bar i ett studentområde i mellersta USA så var det absolut billigaste att köpa (efter öl) rail drinks - de spritsorter som står i rännan längst fram på baren + valfritt virke från ”läskpistolen”.

Jag tänker då att en drink är 2 ingredienser och enkelt att blanda och serveras i ett större glas (GT, Cuba Libre, Aperol Spritz) medan en cocktail är mindre och/eller mer avancerad i tillagningen och/eller innehåller ”udda” ingredienser.

En Old Fashioned blir då en cocktail pga storleken + angostura bitter, en Whisky Sour för att den kräver skakning, en martini pga två spritsorter + storleken osv.
Mja, i svenska termer så är sprit + virke en grogg. Enligt experterna (efter lite googling) så är, i svenskan, drink mer av ett samlingsnamn. En cocktail är en drink, en grogg är en drink, men en grogg är aldrig en cocktail.
Sen hänger det väl på hur man själv vill använda termerna. Jag säger aldrig drink själv, endast cocktail. Men jag kör ju inte direkt Beefeater + Schweppes tonic i PET-flaska i ett mjölkglas när jag blandar mig en GT, utan lägger tid och arbete med kvalitativa ingredienser även på enklare cocktails. En drink och en grogg dricker man för att bli full, en cocktail har ett annat syfte.
Men det är som sagt min tolkning, åsikt och val.
 
Topp