• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Här kommer nästa läskande sommar-special.

Bourbon och aperol​

Jag vet inte om denna har något namn. Jag improviserar fritt.
  • 4 cl bourbon
  • 4 cl aperol
  • 2 stänk apelsinbitters
Min fru ville ha en halv, utan bitters. Efter att ha smakat ville hon ha lite mer sötma, så jag lade till lite agavesirap i hennes. Tyvärr har hennes fantastiska kvarts-GS stannat och behöver nytt batteri. Min spring drive som är inköpt ungefär samtidigt glider naturligtvis vidare.

PXL_20240705_175218119.jpg

Senast ändrad:
Någon som har erfarenhet av cachaça och vet om smaken skiljer sig markant från vit rom?

Känns lite slösaktigt att köpa en flaska som bara funkar till en drink bara för att kunna göra några caipirinhas på sommaren.

Någon som har erfarenhet av cachaça och vet om smaken skiljer sig markant från vit rom?

Känns lite slösaktigt att köpa en flaska som bara funkar till en drink bara för att kunna göra några caipirinhas på sommaren.
Jag köpte en flaska cachaça förraveckan. Det var en helt annan smak i jämförelse med t.ex Havanna ljusrom.

@Lyden och ginmixologists recept:

Smöret
5cl smörtvättad gin (i brist på Lydéns körde jag Roku)
3cl limejuice
2cl rabarbersockerlag
1cl Coinanteau (ska vara triple sec enligt receptet men hade inte hemma)
Skakas och silas i kylt cocktailglas

En del förberedelser med smörtvättningen men sjukt gott!

1000029210.jpg

Tar Aperolen slut kan man alltid göra en Milano Torino Spritz!
(Milano Torino var typ föregångaren till Negroni eller nåt…)

1 del Campari
1 del röd Vermouth
3 delar prosecco
1 splash sodavatten
ev lite, lite sockerlag om man vill ha den lika söt som en Aperol Spritz, men det ville inte jag… 😝

(Aperol Spritz till vänster, M/T Spritz till höger.)

IMG_5560.jpeg

Pre-batchar ”lite” French 75 som fördrink för kvällens kräftskiva med 22 pers.
(det mousserande vinet är bara med på bild än så länge, jag lovar… 😝)

Gillar verkligen inte när cocktailbarer pre-batchar sina cocktails, eftersom halva nöjet är att som kund se dem byggas, men skönt när man ska servera samma drink till många på ett mingel.

French 75 är den optimala fördrinken i stora sällskap tycker jag. Än så länge har jag inte mött nån som inte gillar den och den känns lite ”flärdig” och lyxig.

Recept:
1 del gin
1/2 del sockerlag 1:1
(jag kör uteslutande med 50/50 vanligt strösocker och råsocker i mina sockerlager, men i just French skulle det kanske bli snyggare med helt transparent sockerlag)
1/2 del citron

Skakas på is, serveras i champagneglas och toppas med 1-2 delar torrt mousserande vin/champagne.

IMG_5770.jpeg

Pre-batchar ”lite” French 75 som fördrink för kvällens kräftskiva med 22 pers.
(det mousserande vinet är bara med på bild än så länge, jag lovar… 😝)

Gillar verkligen inte när cocktailbarer pre-batchar sina cocktails, eftersom halva nöjet är att som kund se dem byggas, men skönt när man ska servera samma drink till många på ett mingel.

French 75 är den optimala fördrinken i stora sällskap tycker jag. Än så länge har jag inte mött nån som inte gillar den och den känns lite ”flärdig” och lyxig.

Recept:
1 del gin
1/2 del sockerlag 1:1
(jag kör uteslutande med 50/50 vanligt strösocker och råsocker i mina sockerlager, men i just French skulle det kanske bli snyggare med helt transparent sockerlag)
1/2 del citron

Skakas på is, serveras i champagneglas och toppas med 1-2 delar torrt mousserande vin/champagne.

IMG_5770.jpeg
Jag tror det var Harry Craddock som sa att cocktails ska göras en och en, men om man har många gäster så tar det lång tid innan alla har fått sin första.

Så vid större bjudningar brukar jag förblanda old fashioned på en hel flaska bourbon och en hela flaska tequila för att snabba upp det hela, samt göra en tillbringare med mintsirap och limeklyftor för att snabbt servera mojitos.

Jag ser absolut inget fel med det. Senare under kvällen kan man göra dem en och en.

IMG_5933.jpeg
IMG_5932.jpeg
Fick massa lime över förra helgen och gjorde en cordial på lika delar limejuice och strösocker som fick dra ihop med limeskalen i kylen i 2 dygn.

Resultatet av den blev en Gimlet (1 del gin, 1 del cordial) till frun och dottern och en egenpåhittad(?) variant till mig med 1 del Mezcal, 1 del cordial och några droppar saltlösning (20%) till mig.

Skakas på is, garneras med de kanderade limeskalen som dragit med i cordialen.

Riktigt bra!
Skål!

Det börjar bli dags att förbruka somriga ingredienser med lägre alkoholhalt som tar plats i kylen, vilket inkluderar Aperol. Därför kommer här en av mina sommarfavoriter:

Bourbon och Aperol​

• Bourbon, 4 cl
  • Aperol, 4 cl
  • Apelsinbitters, 2 stänk
Rör med is och servera på is i ett old fashioned-glas. Garnera med apelsinskal.

1000000564.jpg

Gårdagens go’-cocktail.

Fick inspiration från ett recept och slängde ihop en Peach Whiskey Sour.
Bourbon är min favoritsprit och persika min favoritfrukt, så det borde bli bra…

1/2 nektarin - mixad med stavmixer med 3 cl. citron och 3 cl sockerlag.
Skakades sen med 6 cl bourbon, 4 droppar Peach Bitter som jag hittade i barenskåpet och lite äggvita.

Riktigt bra! Nästa gång mindre/ingen sockerlag, tror jag. Gillar ju ”stiffa” cocktails.
Och bittern gjorde verkligen susen!

IMG_5943.jpeg

En av årets kanske viktigaste veckor är nu igång, Negroni Week! 🥃

Negroni Week äger rum 16–22 september och är en global hyllning till den klassiska cocktailen Negroni. Under veckan samlas barer och restauranger världen över för att inte bara servera denna ikoniska drink, utan också för att bidra till välgörenhet. En del av intäkterna från varje såld Negroni går till viktiga ändamål, med fokus på hållbarhet och rättvisa inom matindustrin.

Perfekt att utforska nya barer och samtidigt göra en positiv skillnad. Håll utkik efter Negroni Week-evenemang nära dig – varje drink gör skillnad!

Negroni, en klassisk italiensk cocktail som består av gin, röd vermouth och Campari i perfekt balans. Med sin bittersöta smak och eleganta enkelhet är den både uppfriskande och sofistikerad.

Kom ihåg, drick ansvarsfullt!

negroni.jpeg

En av årets kanske viktigaste veckor är nu igång, Negroni Week! 🥃

Negroni Week äger rum 16–22 september och är en global hyllning till den klassiska cocktailen Negroni. Under veckan samlas barer och restauranger världen över för att inte bara servera denna ikoniska drink, utan också för att bidra till välgörenhet. En del av intäkterna från varje såld Negroni går till viktiga ändamål, med fokus på hållbarhet och rättvisa inom matindustrin.

Perfekt att utforska nya barer och samtidigt göra en positiv skillnad. Håll utkik efter Negroni Week-evenemang nära dig – varje drink gör skillnad!

Negroni, en klassisk italiensk cocktail som består av gin, röd vermouth och Campari i perfekt balans. Med sin bittersöta smak och eleganta enkelhet är den både uppfriskande och sofistikerad.

Kom ihåg, drick ansvarsfullt!

negroni.jpeg
Perfekt! Hade ingen aning om den veckan. Passande nog landade en röd vermouth på det lokala systemet för upphämtning idag.

Stöttat ju visserligen ingen bar då. Men bor inte så centralt så negroni på bar blir det mest på resande fot.

Kantarell OF på g…

Drack en fantastisk sådan i somras på Dykarbaren i Sandhamn.

Infuserar lite bourbon med några kantareller. Får stå ett dygn eller två. Sedan ska den ”fat-washas” med lite smör.

Passade på att frysa in några kantareller i klaris oxå. Och sockerpicklade några små fina kantareller för att dekorera med.

Tanken är att söta med lönnsirap och sen ”vanlig” bitter, tror jag.

Facit kommer vad det lider… 😝

IMG_6076.jpeg
IMG_6080.jpeg

Och under tiden jag fixade med kantarellerna ovan igår kväll, sippade jag på en Rye/cognac espresso OF.

Gjorde Sazerac i helgen och hade lite förblandad rye/cognac kvar. Hittade även lite espressosockerlag i kylen och tänkte att det skulle väl funka?!?

Det gjorde det!

6 cl rye/cognac (50/50)
1 cl espressolag
4 droppar kaffebitter
2 droppar Angostura
Apelsintwist

Det är så kul, enkelt och gott att variera sin OF med olika typer av sötning och sen möta upp med mån kul bitter!

Testa!

Bilagor

• IMG_6079.jpeg
    IMG_6079.jpeg
    342.3 KB · Visningar: 5
Och under tiden jag fixade med kantarellerna ovan igår kväll, sippade jag på en Rye/cognac espresso OF.

Gjorde Sazerac i helgen och hade lite förblandad rye/cognac kvar. Hittade även lite espressosockerlag i kylen och tänkte att det skulle väl funka?!?

Det gjorde det!

6 cl rye/cognac (50/50)
1 cl espressolag
4 droppar kaffebitter
2 droppar Angostura
Apelsintwist

Det är så kul, enkelt och gott att variera sin OF med olika typer av sötning och sen möta upp med mån kul bitter!

Testa!
Next level, fasen vad kul!

IMG_6085.jpeg
IMG_6087.jpeg
IMG_6088.jpeg
Next level som @par uttryckte sig här ovan…
Min fru tittar på mig som om jag vore en hundvalp som råkat kissa på mattan och bara skakar uppgivet på huvudet åt mig. 😝

Kantarellinfuserad bourbon klar. Inte så mycket kantarellsmak, så jag kör nog med lite kantareller i smöret för att maxa lite när jag smörtvättar den om en vecka eller så.

Stoppade kantarellerna från bourbonen i en egen burk med lite extra sötat pickelspad så får vi se vilken som blir bäst; vanliga picklade kantareller eller de bourbonmarinerade. Tänkte rulla dem i lite socker och garnera cocktailen med när det väl blir dags.

Å så en jättestor Sazerac till köksfixet.

Skål!

Negroni Week är över för den här gången, min roligaste den här veckan var den här vita saken.

Lika delar James Gin Asian Parsnip, Bordiga Bianco och ett varuprov som jag hade hemma på en helt klar bitter som heter "Rouge!".

Aningen för söt för min smak så fick bli några spray Artiglio di Tigre (som jag importerar, finns på många Systembolag just nu). Riktigt stolt över Artiglio som jag tjatade på producenten att ta upp produktionen på, efter att ha varit i malpåse under några år. Gör underverk i en Negroni enligt mig!

/Hillarn
1000020582.jpg

Någon som har en kul idé till drink att göra på fredag? Tänker att det kan vara en blinkning till kanelbullensdag. Så lite höst med kanel, någon som får feeling?

Någon som har en kul idé till drink att göra på fredag? Tänker att det kan vara en blinkning till kanelbullensdag. Så lite höst med kanel, någon som får feeling?
Höst med kanel skulle denna kunna passa som jag inte har något namn på men provat några gånger och passar bra för årstiden:

5 cl bourbon
3 cl äppelmust
2 cl lönnsirap
5 droppar Angostura bitter

Skakas och silas upp i ett rocksglas modell lite större med en stor isbit och garnera med en kanelstång och eventuellt en äppelskiva.

Tillbaka
Topp