• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Gällande kalibrering så har jag för mig att på min LG C3 OLED så kom det upp någon guide för kalibrering. Visade typ 6 bilder med samma motiv på bilden med lite olika färgbalans och ljusstyrka. Klicka på den som känns bäst för ögat sen vidare till nästa bild. Sen skapa AI en profil enligt mina preferenser.

Blev otroligt nöjd efter det. Bilderna var ju valda så att alla färger gicks igenom.

Endast om jag ska vara extremt petig så är den röda färgen något för stark vilket får makrobilder i 4k HDR på ett äpple 🍎 (typ testfilm sånna som rullar i butikerna) att äpplet mer se ut som en 3D renderad modell än äkta vara.

Däremot vet jag att svärfar betala 1500 för installation av TVn på Elgiganten. Det innefatta uppstart i butiken och att de valde språk!!! Anslutningar till nätverk m.m. fick jag
hjälpa honom med sen när tvn var hemma.

Men installation och kalibrering är ju olika saker. Hade jag inte varit nöjd med bilden och inte fått till det själv så hade jag övervägt att kalibrera proffesionellt men så är inte fallet för mig.

Det brukar gå med ett snabbt ”kort” hårt ryck. Sen hjälper du den upp igen med två händer. Finns lite klipp på Youtube om det.
Tack! Har testat det. Fick tips av han jag köpte den av att ta i så att jag nästan tror den går sönder. Det hade fungerat för honom när det hände en gång men jag tror nästan det bara blev värre av det. Nu finns det inget kvar i rullen eller vad man säger. Den är nere till max. Har sett några klipp på YouTube där de skruvar isär ena sidan och manuellt rullar/spänner duken. Tror det får bli sista utvägen om ingen har något annat tips? :(

Bilagor

• IMG_4108.jpeg
    IMG_4108.jpeg
    879.4 KB · Visningar: 6
Tack! Har testat det. Fick tips av han jag köpte den av att ta i så att jag nästan tror den går sönder. Det hade fungerat för honom när det hände en gång men jag tror nästan det bara blev värre av det. Nu finns det inget kvar i rullen eller vad man säger. Den är nere till max. Har sett några klipp på YouTube där de skruvar isär ena sidan och manuellt rullar/spänner duken. Tror det får bli sista utvägen om ingen har något annat tips? :(
Nu vet jag inte hur den är konstruerad, men är det så att rullen är dragen så långt ut att duken tagit slut eller har rullen gått mot ett mekaniskt stopp?

Finns det någon möjlighet att pilla upp silvertejp på ovansidan rullen så att du kan rulla ut den lite till och på så vis komma förbi klicket för upprullningsfjädern?

Lycka till!

Nu vet jag inte hur den är konstruerad, men är det så att rullen är dragen så långt ut att duken tagit slut eller har rullen gått mot ett mekaniskt stopp?

Finns det någon möjlighet att pilla upp silvertejp på ovansidan rullen så att du kan rulla ut den lite till och på så vis komma förbi klicket för upprullningsfjädern?

Lycka till!
Duken har tagit slut. Är maximalt nere eller vad man säger.

Duken har tagit slut. Är maximalt nere eller vad man säger.
Då hade jag försökt fästa tejp på ovansidan så du kan rulla ut duken lite till. Får du inte plats med fingrarna får du försöka pilla med nåt smalt du hittar i hemmet. Fäst tejpen i ändan nära själva spärren, annars får du med "flexet" i upprullningsrullen, vilket försvårar ytterligare.

För att vara övertydlig med vad jag menar så dammar jag av mina bästa paint-skillz :)
Screenshot 2025-01-10 145808.png

Då hade jag försökt fästa tejp på ovansidan så du kan rulla ut duken lite till. Får du inte plats med fingrarna får du försöka pilla med nåt smalt du hittar i hemmet. Fäst tejpen i ändan nära själva spärren, annars får du med "flexet" i upprullningsrullen, vilket försvårar ytterligare.

För att vara övertydlig med vad jag menar så dammar jag av mina bästa paint-skillz :)
Screenshot 2025-01-10 145808.png
Många tack! Men jag förstår nog ändå inte. 😅Du menar alltså att jag ska fästa tejpen på baksidan av rullen och försöka dra lite till? Finns inte risken att hela duken lossnar då? Jag tog en bild så du kan se hur den sitter.

Ursäkta om jag är trög. Uppskattar verkligen att du tar dig tiden!

Bilagor

• IMG_4131.jpeg
    IMG_4131.jpeg
    509.4 KB · Visningar: 6
  • IMG_4132.jpeg
    IMG_4132.jpeg
    391.6 KB · Visningar: 5
Många tack! Men jag förstår nog ändå inte. 😅Du menar alltså att jag ska fästa tejpen på baksidan av rullen och försöka dra lite till? Finns inte risken att hela duken lossnar då? Jag tog en bild så du kan se hur den sitter.

Ursäkta om jag är trög. Uppskattar verkligen att du tar dig tiden!
Ja, på ovansidan, så att duken dras ut lite till, men på den första bilden ser det ut som att det finns lite duk kvar att dra i?

Annars ser gaveln relativt enkel ut att ta bort.

Ja, på ovansidan, så att duken dras ut lite till, men på den första bilden ser det ut som att det finns lite duk kvar att dra i?

Ja nu när jag tittade närmare ser det ut att vara ett par cm duk kvar. Kanske går att dra ner lite till som du säger och hoppas att den rullar upp sig. Jag ska kolla på det under dagen.

Monterat upp min 77” LG OLED EVO C4. Kör med ljudlimpa från Samsung, 995c. Kör allt via Apple TV. Vilken skillnad mot en 8 år gammal lcd. Nu satt HDR och dolby vision till filmmaker mode och tagit bort energispar och bildförbättrande AI med mera. Allt som de som testat den rekommenderar. Kopplat limpan från eARC på tv till ARC på limpan. Vet inte om jag annars får informationsreturen tillbaka till tv som visar på skärmen att det t.ex. är dolby atmos via soundbar. Kenske inte den roligaste bilden men ville visa vad som skrivs på skärmen vad det gäller vilken bildkvalitet och vilket ljud som just nu körs. Nöjd!
IMG_0055.jpeg

Monterat upp min 77” LG OLED EVO C4. Kör med ljudlimpa från Samsung, 995c. Kör allt via Apple TV. Vilken skillnad mot en 8 år gammal lcd. Nu satt HDR och dolby vision till filmmaker mode och tagit bort energispar och bildförbättrande AI med mera. Allt som de som testat den rekommenderar. Kopplat limpan från eARC på tv till ARC på limpan. Vet inte om jag annars får informationsreturen tillbaka till tv som visar på skärmen att det t.ex. är dolby atmos via soundbar. Kenske inte den roligaste bilden men ville visa vad som skrivs på skärmen vad det gäller vilken bildkvalitet och vilket ljud som just nu körs. Nöjd!
IMG_0055.jpeg
Snyggt.
Ser rätt och riktigt ut.

Edit: man ser på våra bilder att ljusstyrkan är helt ok med oled även i ljusa rum.

Tack för hjälpen! Tyvärr visade det sig att låsbiten som håller fjädern var helt körd när vi öppnade upp den. Blir att beställa hem en ny duk. Tur instegsdukarna inte är så fasligt dyra.

Börjat fundera på att uppgradera TV:n och sneglat mot LG C4 samt Samsung S90D (65"). Några synpunkter från ert håll? Kommer använda mig utav en Apple TV som det mesta kommer gå igenom, om det nu spelar roll. En tidigare Samsung-tv gav upp efter några år samt att jag läst en del om att deras kvalitetskontroll inte är top-notch. Sony har jag väldigt god erfarenhet av, men deras OLED ligger också mycket högre i pris. :)

Om någon är sugen på Samsung Q995D så har jag ett helt nytt paket hemma.
Valde att gå för en annan lösning.

Tänkte istället för att hålla på med retur till Samsung så kollar jag här om någon är sugen. Pris, samma som jag betalade 9500kr.

Edit: såld

Senast ändrad:
Börjat fundera på att uppgradera TV:n och sneglat mot LG C4 samt Samsung S90D (65"). Några synpunkter från ert håll? Kommer använda mig utav en Apple TV som det mesta kommer gå igenom, om det nu spelar roll. En tidigare Samsung-tv gav upp efter några år samt att jag läst en del om att deras kvalitetskontroll inte är top-notch. Sony har jag väldigt god erfarenhet av, men deras OLED ligger också mycket högre i pris. :)

Personligen hade jag gått på en LG C4.
1. Bättre bild out of the box om du väljer rimliga bildlägen (Filmmaker mode / Cinema).
2. Stöd för Dolby Vision
3. Bra support om det blir strul med panelen även efter några år (bara känslan efter att ha läst runt, ingen egen erfarenhet).
4. Mycket bra möjligheter att kalibrera både SDR, HDR10 och Dolby Vision väldigt exakt.

Ny duk uppe men har stött på patrull direkt. Blir inte klok på min denon receiver. Kopplar in HDMI-kabeln från projektorn i ”monitor”-porten. Sen fungerar ingenting, typ. Recievern vägrar att hitta varken chrome cast eller Apple TV som jag kopplat in i någon av de andra portarna. Det märkliga är att om jag tar min gamla dvd så fungerar det direkt? Har haft alltihop och lite till tidigare inkopplat i min tv utan problem. Testat med en rad olika kablar men som sagt, allt fungerade på tvn när jag testade senast.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Edit: om jag kopplar chrome cast direkt i projektorns hdmi fungerar det men då får jag ju inte allt kopplat till hemmabiot.
image.jpg

image.jpg

Senast ändrad:
Ny duk uppe men har stött på patrull direkt. Blir inte klok på min denon receiver. Kopplar in HDMI-kabeln från projektorn i ”monitor”-porten. Sen fungerar ingenting, typ. Recievern vägrar att hitta varken chrome cast eller Apple TV som jag kopplat in i någon av de andra portarna. Det märkliga är att om jag tar min gamla dvd så fungerar det direkt? Har haft alltihop och lite till tidigare inkopplat i min tv utan problem. Testat med en rad olika kablar men som sagt, allt fungerade på tvn när jag testade senast.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Edit: om jag kopplar chrome cast direkt i projektorns hdmi fungerar det men då får jag ju inte allt kopplat till hemmabiot.
image.jpg

image.jpg
Antar attt Blu-ray kabeln märkt "Monitor" bara är felmärkt? Annars har du ju problemet där :)

Antar attt Blu-ray kabeln märkt "Monitor" bara är felmärkt? Annars har du ju problemet där :)
Ja jag testade lite hej vilt med olika kablar. Ställde frågan i en grupp på fb och kom fram till att min receiver är för ny och projektorn för gammal. Blev något knas i överföringen. Lösningen var att dra ner bildkvaliteten på min Apple TV. Lite sämre bild men duger gott för att testa på projektor innan ev uppgradering. :D
IMG_4274.jpeg
IMG_4275.jpeg
IMG_4310.jpeg

Ja jag testade lite hej vilt med olika kablar. Ställde frågan i en grupp på fb och kom fram till att min receiver är för ny och projektorn för gammal. Blev något knas i överföringen. Lösningen var att dra ner bildkvaliteten på min Apple TV. Lite sämre bild men duger gott för att testa på projektor innan ev uppgradering. :D
IMG_4274.jpeg
IMG_4275.jpeg
IMG_4310.jpeg
Fallout ❤️

TV rea just nu och tänkte uppgradera min 10 år gamla philips.
Budget ca 15 isch k.någrq tips?

Bra tips!
Beroende på tittavstånd till skärm så kanske värt att kolla på 65”
Värt att veta-C4 modellen är från 2024 och snart kommer nya modeller. Nya features men då oxå till högre pris så C4 är mest ”bang for the buck”

Tillbaka
Topp