• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Jag köper resonemanget! Haft en 75" sedan 2018 som jag är supernöjd med, så vid byte vill jag gå upp i storlek och inte bara bildkvalitet. Eftersom man som bekant mäter TV på diagonalen är 75->83 ca ändå 22% större bildyta. Men vi får se, det skulle kunna bli en 85" icke-OLED likaså, typ någon av TCLs vassare modeller!
Jag är helt med på resonemanget med bildyta, men man får en väldigt bra projektor och duk för de pengarna som levererar bra mycket mer än 22% mer bildyta.
Nu passar det ju inte alla rum och användningsmönster som sagt.
Sålde min projektor med 12h på lampan när vi spontanköpte ett hus där det inte passar, men oj vad jag saknar det.
En helt annan upplevelse.

Jag är helt med på resonemanget med bildyta, men man får en väldigt bra projektor och duk för de pengarna som levererar bra mycket mer än 22% mer bildyta.
Nu passar det ju inte alla rum och användningsmönster som sagt.
Sålde min projektor med 12h på lampan när vi spontanköpte ett hus där det inte passar, men oj vad jag saknar det.
En helt annan upplevelse.
Absolut, hade jag haft ett hus med biogrotta så hade jag övervägt projektor igen! Hade Epson EH-TW9300 i min förra lägenhet på ca 100" 16:9 samt hemmabyggd maskning för 2.39:1 och det blir ju mäktigt.

20181027_185536.jpg

Men i lägenhet blir det en kompromiss, dom låter rätt illa, alstrar en hel del värme och krav på mörkläggning vilket blir lite besvärligt i ett vanligt vardagsrum när man sitter precis under.

Kontentan är väl att man blivit lite lat med åren, och det är smidigare (men kanske tråkigare) med TV

Senast ändrad:
Absolut, hade jag haft ett hus med biogrotta så hade jag övervägt projektor igen! Hade Epson EH-TW9300 i min förra lägenhet på ca 100" 16:9 samt hemmabyggd maskning för 2.39:1 och det blir ju mäktigt.

20181027_185536.jpg

Men i lägenhet blir det en kompromiss, dom låter rätt illa, alstrar en hel del värme och krav på mörkläggning vilket blir lite besvärligt i ett vanligt vardagsrum när man sitter precis under.

Kontentan är väl att man blivit lite lat med åren, och det är smidigare (men kanske tråkigare) med TV
Snyggt.
Helt enig!

Fasen nu gör ni mig sugen på att byta tv med allt snack. Kör fortfarande min 65" Sony Xf9005 från 2018.

Har nyligen byggt ny dator som jag nyttjar som spelkonsol till TVn och inser att många nyare oled säkert skulle höja upplevelsen ytterligare.

Är dock lite kluven mellan mini led eller oled.

Fasen nu gör ni mig sugen på att byta tv med allt snack. Kör fortfarande min 65" Sony Xf9005 från 2018.

Har nyligen byggt ny dator som jag nyttjar som spelkonsol till TVn och inser att många nyare oled säkert skulle höja upplevelsen ytterligare.

OLED är bättre på i princip allt, förutom ljusstyrka och färger (om du inte går upp till typ LGs G5-serie eller motsvarande) så det hänger lite på om man har svårt med reflektioner från gigantiska fönster, eller i varje fall kan dra för gardiner.

Dom bästa icke-OLED är dock riktigt bra, t ex Sony Bravia 9 och TCL C8K

Sen har OLED en till eventuell nackdel vid filmtittande, dess extremt snabba paneler kan göra att tittaren upplever stutter vid uppspelning av 24p-material (typ alla filmer) för oss som är van gamla långsamma LED-tvs som maskerar detta bättre. Det finns dock motion smoothing-inställningar som avhjälper detta någorlunda, läget heter real cinema eller dylikt.

OLED är bättre på i princip allt, förutom ljusstyrka och färger (om du inte går upp till typ LGs G5-serie eller motsvarande) så det hänger lite på om man har svårt med reflektioner från gigantiska fönster, eller i varje fall kan dra för gardiner.

Dom bästa icke-OLED är dock riktigt bra, t ex Sony Bravia 9 och TCL C8K

Sen har OLED en till eventuell nackdel vid filmtittande, dess extremt snabba paneler kan göra att tittaren upplever stutter vid uppspelning av 24p-material (typ alla filmer) för oss som är van gamla långsamma LED-tvs som maskerar detta bättre. Det finns dock motion smoothing-inställningar som avhjälper detta någorlunda, läget heter real cinema eller dylikt.
Jag kör ju som sagt Sony idag och är väldigt nöjd med den bilden och även på den använder jag deras motion smoothing. Den går att ställa från 1 till 5 och jag har den på 2. Mao lite hjälp på traven.

Så jag får väl göra min undersökning och kolla lite i butiker. Nackdel med Sony oled är att de kostar en bra bit över LG.

Jag har stora fönster bakom mig och TVn tyvärr men jag har också möjlighet att mörklägga med mörkläggningsgardiner.

Det som skaver lite att gå över till OLED (förutom den lägre ljusstyrkan kontra min nuvarande Samsung Q9FN) är den 24p-stutter som kommer upplevas när man går från en gammal släpig LCD till en OLED. Jag vet dock att dom förbättrat motion smoothing så det finns lägen som fixar detta utan att paja flytet i bilden helt (soap opera effect)
Är du känslig för bristande filmflyt, satsa på Sony. Även Panasonic har bättre bildprocessor än koreanerna LG tex.
Avseende elektronik från Kina, undviker jag dyr sådan. De etablerade märkena är mer beprövade där med mjukvaruuppdatering o service då produkter är äldre.

Sedan att japanerna har mest erfarenhet av tv märks och är bilden viktig satsa på någon av dessa.
Vår nyinköpta LG oled finns i vardagsrummet men skulle aldrig byta ut biogrottans tv mot något annat än en Sony.
Där finns en Panasonic plasma idag helt överlägset bildflyt.

Är du van vid Sony köp en ny Sony i så fall.
I vardagsrummet bytte vi ut en Sony LCD till en LG Oled och alla se skillnaden i bild flyt och naturlighet. Sedan är ju LG’s fjärrkontroll, helt värdelös jämfört med Sony.

En tv för tvtittande och tv-serier som är ganska liten 55 tum i vårt fall funkar dock hyggligt bra men skulle aldrig få för mig att köpa en stor icke Sony för film där snabba rörelser o panoreringar ofta finns

Är du känslig för bristande filmflyt, satsa på Sony. Även Panasonic har bättre bildprocessor än koreanerna LG tex.
Avseende elektronik från Kina, undviker jag dyr sådan. De etablerade märkena är mer beprövade där med mjukvaruuppdatering o service då produkter är äldre.

Sedan att japanerna har mest erfarenhet av tv märks och är bilden viktig satsa på någon av dessa.
Vår nyinköpta LG oled finns i vardagsrummet men skulle aldrig byta ut biogrottans tv mot något annat än en Sony.
Där finns en Panasonic plasma idag helt överlägset bildflyt.
Sony Bravia 9 är typ den bästa icke-OLED tvn på marknaden om man inte behöver den allra högsta ljusstyrkan (där drar nån Samsung och TCL ifrån litegrann)

Så den finns definitivt med i kalkylen! Tyckte 85"an var lite dyr (45tkr) men såg att man kan köpa den riktigt förmånligt via Benify:

Screenshot 2025-08-16 193501.png

Jag väntar nog till Black Friday ändå, vad man än säger om den rea-perioden brukar den vara gynnsam gällande just TV-apparater

TCL QM8K verkar riktigt intressant, dock är modellen vi får i EU inte exakt likadan tyvärr (C8K)

Senast ändrad:
Är du van vid Sony köp en ny Sony i så fall.
I vardagsrummet bytte vi ut en Sony LCD till en LG Oled och alla se skillnaden i bild flyt och naturlighet. Sedan är ju LG’s fjärrkontroll, helt värdelös jämfört med Sony.

En tv för tvtittande och tv-serier som är ganska liten 55 tum i vårt fall funkar dock hyggligt bra men skulle aldrig få för mig att köpa en stor icke Sony för film där snabba rörelser o panoreringar ofta finns
Ja jag lär gå på Sony.

Kommer ihåg att jag köpte min xf9005 för 14000kr när de sålde bort dom sista 2018 årsmodellerna 2019 på hifi klubben.

Nu kan jag ju tänka mig betala några kronor till men över 20 papp har jag inte lust att lägga på tv. Så jag får väl hålla span kring black Friday eller nästa vår efter en ny 65a.

Om de blir oled eller mini led spelar nog mig egentligen mindre roll. Blir nog det som är bra deal på.

Har du någon erfarenhet(inte i butik) av tcl's bättre modeller?
Bara i butik som nästan alla andra TV's.
Jag som bara är intresserad av filmflyt (alla andra egenskaper är bra nog på alla kvalitets-TV's för mig) är det enkelt att jämföra dom bredvid varandra.
Sony o Panasonic har en naturlighet i rörelser för min hjärna gör bilden "mer som på riktigt" jämfört med andra TV's.
För andra är färger och kontrast viktigt.
Våra hjärnor är olika :)

Jag skulle hoppa TLC av redan nämnda skäl, och gå på Sony Bravia 9 istället. Bra grejer!
Har en TLC av senare slag och to be fair, jag är väldigt glatt överraskad.. bildkvaliten är ruskigt bra, snabb och responsiv i menyerna osv. Har absolut noll att klaga på här. Skulle aldrig lägga dubbla pengen för att köpa en Sony.

Har två andra high end Sony hemma och har tidigare enkom köpt Sony och alla har haft issues med clouding och pixelfel..

Så med det sagt kommer jag aldrig att köpa en Sony igen och då har jag ändå varit märkestrogen i över 20år.

Har en TLC av senare slag och to be fair, jag är väldigt glatt överraskad.. bildkvaliten är ruskigt bra, snabb och responsiv i menyerna osv. Har absolut noll att klaga på här. Skulle aldrig lägga dubbla pengen för att köpa en Sony.

Har två andra high end Sony hemma och har tidigare enkom köpt Sony och alla har haft issues med clouding och pixelfel..

Så med det sagt kommer jag aldrig att köpa en Sony igen och då har jag ändå varit märkestrogen i över 20år.
Låter som jag får göra min undersökning här innan jag slår till.

Jag köpte en LG OLED för ett par år sedan och skulle aldrig någonsin kunna gå tillbaka till något annat igen. Svärtan är fenomenal.
Behöver skaffa en ny TV till barnens häng och det lutar åt en OLED även där, risken för inbränningar är inte alls lika stor längre. Dessutom har LG ofta kampanj på sina modeller, det går att få 65" för ca 15tkr och 77" runt 20tkr om det lockar.

Har också en TCL (C855 98") och en LG OLED GX65, helt ärligt så är det grym bild på båda. LGn är iofs 5 år gammal nu men ändå.
Svärtan är riktigt jäkla bra på 98", har inte sett någon blooming (kanske finns där om man pausar och specifik letar efter det). Har ingen clouding heller som märks vid tittande(finns ingen mer eller mindre vid helt vit bild). Ska bli kul att jämföra med min Valerion Vision Master Max (när den nu kommer...). Men 65" ser ut som en frukost-tv i jämförelse och bildytan är bra mycket större jämfört med exv 83" med

Men om man tittar på TCLs modeller exv MQLED85K(C7K) som finns nu så verkar den vara grym. Speciellt om man räknar in storleken och priset per tum.
Efter kalibreringen så ligger dem grymt till avviklserna vad gäller färg och gråskala.

Sen så har vi ljusstyrkan den är sjukt bra(nästan för mycket ibland)!

Kolla tester på C7K/C8K dem verkar vara riktigt riktigt bra. Tyvärr verkar dem knappt säljas i SE och de ligger bra mycket högre i SE jämfört med andra delar av europa.
Tyvärr så är TCL's modellbetäckningar katastrof!

Senast ändrad:
Jag köpte en LG OLED för ett par år sedan och skulle aldrig någonsin kunna gå tillbaka till något annat igen. Svärtan är fenomenal.
Behöver skaffa en ny TV till barnens häng och det lutar åt en OLED även där, risken för inbränningar är inte alls lika stor längre. Dessutom har LG ofta kampanj på sina modeller, det går att få 65" för ca 15tkr och 77" runt 20tkr om det lockar.
Ja, svärta är viktig! Gick från Pioneers värstingplasma till LG OLED 2021 och har aldrig saknat någonting. Fortfarande lika nöjd! Ok, plasman var från 2007… men LG’s fjärr är riktigt kass, scrollhjulet pajade dessutom. Amazon hade billiga OEM-fjärrar.

Ja, svärta är viktig! Gick från Pioneers värstingplasma till LG OLED 2021 och har aldrig saknat någonting. Fortfarande lika nöjd! Ok, plasman var från 2007… men LG’s fjärr är riktigt kass, scrollhjulet pajade dessutom. Amazon hade billiga OEM-fjärrar.
Har också läst mycket kritik mot LG's fjärr. Själv har jag bara använt fjärren till min Apple TV, den kopplar upp sig automatiskt och TV'n går på och av samtidigt som ATV'n. Mycket smidigt.

Har varit extremt skeptisk förr, men TCL har några riktigt fina modeller.

Men dom har mycket skrot i dom lägre prisklasserna, och tyvärr heter deras modeller olika i EU och USA, och vissa butiker döper även om modeller för att förvirra.. Så man måste göra mer research då dom har ett bredare spann än många andra aktörer på marknaden, högt och lågt helt enkelt.

Tror detta är de mest prisvärda TVn där ute just nu. Har en sådan i källaren och är mycket mycket positiv till bilden som levereras.

Ruskigt bra pris faktiskt. Men 75 blir jävligt stort hemma 😅 synd att de inte hade lika bra deal på en 65a

Jepp, vår hjärna är känsliga för olika saker. Ju mer du demar, destå snabbare förstår du vad just DIN hjärna anser vara viktigast.
De flesta av de lite dyrare TV's är "bra nog" idag. Vad är bra nog för dig?
Lycka Till !
Precis. Jag är egentligen rätt nöjd fortfarande de med min xf9005 från 2018 men de börjar klia i fingrarna för en uppgradering.

Mini led eller oled känns relevant och gillar ju Sony också. Ska man jämföra päron och päron så ser ju en TCL C8k och Sony Bravia 5 ut att vara direkta konkurrenter i mini led segmentet och kostar dessutom typ precis samma. Kring knappt 20k.

Jämfört med nuvarande tv blir de ju vassare på alla vis båda två men för samma peng väljer jag ju Sony framför TCL.

Är nyfiken på oled också men då får de bli en riktigt bra deal på någon för de är lite dyra, iaf Sony.

Jag måste nog ta mig till butik och undersöka hur LG fixar Sonys motsvarighet till motion flow. Jag är lite allergisk mot hackig bild men LG har ju klart frestande priser på sina 65" oled ibland.

Äsch, 75 kommer kännas alldeles lämpligt efter nån vecka. Hade lätt kört även om det känns i största laget till en början. Särskilt med tanke på prisbild och vad man får..
Ja priset kan man ju inte klaga på. Kommer ihåg att jag gick från 55" till 43" en stund när 55an gick sönder. Sen från 43" till 65", kändes enormt.

Fullt medveten om att man vänjer sig men tror jag spar på att gå upp i storlek och går på en ny vass 65a beroende på rea. Hade ju varit riktigt trevlig ifall en Sony oled i 65 blir bra deal på kring black Friday. Annars får jag hålla utkik i vår.

Min tv fungerar ju fint idag men haft den i 6år nu. Fördelen med att ha väntat med oled är att dagens paneler till och med är mer ljusstarka än min idag och jag tycker min kan bli duktigt ljus ändå.

Blir det oled står det nog mellan LG c4 och Sony bravia 8 i dagsläget vid första efterforskning.

Mini led står de mellan Sony bravia 5 och Tcl c8k.

Nästa steg blir helt enkelt att kika på dom i butik och be att få fjärren så jag kan lattja med motion Flow för att se vilken jag föredrar.

Tillbaka
Topp