• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heuer äkta eller fejk

Nero13

Panerai
Tjenare tänkte se ifall någon här kan hjälpa mig att se om denna är äkta eller fejk? Det är en heuer från 40talet med Cal Landeron 13. Säljaren påstår att det finns intyg ifrån Kaplans men vill inte skicka bild på intyget samt kaplans vill inte bekräfta när jag ringde då det är sekretess.
214872391_879d958d-0606-452d-8d45-4a086ee17f65.jpg

untitled.png
214872391_879d958d-0606-452d-8d45-4a086ee17f65.jpg
 
Senast ändrad:

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Också sett den där.. Långt ifrån någon form av expert i ämnet men lume´n på tavlan ser ju sådär ut.
Och att klockan skall vara "oanvänd"? o_O
 

Nero13

Panerai
Enligt säljare så görs det inga fejk Heuer ifrån 1940 och att jag skulle läsa på men alla bilder jag hitta på nätet så ser siffrorna annorlunda ut på urtavlan och boetten ser annorlunda ut med siffrorna. Har mejlat Tag Heuer men inte fått svar.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Vill inte göra anspråk på att kunna något om Heuer, men den där loggan har nog inte suttit på tavlan från början?
image.png
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Urtavlan ser renoverad ut , indexstrecken ser ut att vara olika långa på sina ställen plus att den svarta linjen runt om tavlan verkar skum antingen är Inner bezeln skev eller tavlan, eller kanske indexlinjen
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker den ser perfekt ut på min telefon. Om inte oanvänd är det mycket nära. Däremot är 32mm rätt litet och inte så populärt.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Tycker den ser perfekt ut på min telefon. Om inte oanvänd är det mycket nära. Däremot är 32mm rätt litet och inte så populärt.
Jag kan inget om vintage heuers men ska index verkligen se ut så där? Framförallt 1 på 12 ser sjukt grötig ut. Loggan eller glaset har något nagg som inte borde finnas på en oanvänd också?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Märkte Heuer inte alltid sina urverk under 1940-talet likt Breitling?
Hur menar du, Breitling märkte inte alla verk vad jag vet? Skall jag vara ärlig vet jag inte om de märkte alla verk. Inte omöjligt att någon skulle ha kunnat bytt verk men känns inte så troligt om allt annat stämmer? Har sett en tendens att verk och boetter inte alltid var märkta på 40-talet i allmänhet.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Hur menar du, Breitling märkte inte alla verk vad jag vet? Skall jag vara ärlig vet jag inte om de märkte alla verk. Inte omöjligt att någon skulle ha kunnat bytt verk men känns inte så troligt om allt annat stämmer? Har sett en tendens att verk och boetter inte alltid var märkta på 40-talet i allmänhet.
Ja precis, Breitling märkte inte alltid sina verk och undrade om det var detsamma med Heuer eftersom det inte verkade som att man alltid gjorde det under 1940-talet.
 

Nero13

Panerai
Kollar man telefon numret och om man söker på tradera säljaren så är det hennes man. Och det var han som mejlade ifrån sin mejl och inte den som är kopplad till tradera kontot. Får se har kontaktat Tradera för utredning.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag skulle tro att urverket inte suttit i en Heuer tidigare för det skall både finnas Heuer och ett serienummer stämplat på urverket så i mina ögon är det en Franken. Jag har även svårt att tro att Kaplans skulle ha gett ett äkthetsintyg för klockan då det inte finns vad jag kan se något som skulle visa på att klockan var helt äkta.

Det finns en mängd helt osignerade Landeron 13 urverk att få tag i så det är lätt att bygga sig en egen Heuer om man skulle vilja och tjäna massor av pengar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag skulle tro att urverket inte suttit i en Heuer tidigare för det skall både finnas Heuer och ett serienummer stämplat på urverket så i mina ögon är det en Franken. Jag har även svårt att tro att Kaplans skulle ha gett ett äkthetsintyg för klockan då det inte finns vad jag kan se något som skulle visa på att klockan var helt äkta.

Det finns en mängd helt osignerade Landeron 13 urverk att få tag i så det är lätt att bygga sig en egen Heuer om man skulle vilja och tjäna massor av pengar.
Vad har du för belägg för detta? Vad finns det som skulle visa på att uret inte är äkta?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag skulle tro att urverket inte suttit i en Heuer tidigare för det skall både finnas Heuer och ett serienummer stämplat på urverket så i mina ögon är det en Franken. Jag har även svårt att tro att Kaplans skulle ha gett ett äkthetsintyg för klockan då det inte finns vad jag kan se något som skulle visa på att klockan var helt äkta.

Det finns en mängd helt osignerade Landeron 13 urverk att få tag i så det är lätt att bygga sig en egen Heuer om man skulle vilja och tjäna massor av pengar.
När började heuer "signera" sina verk?
Här pratas det om att tidiga heuers inte var signerade...
http://chronocentric.com/forums/heuer/index.cgi?md=read;id=53262

Edit: tydligen var det inte förrän 1945 som alla heuers som såldes hade märkta verk.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja det är ganska hopplöst svårt med tidiga Heuer klockor men för mig ser skruvarna som håller urverket på plats nyare ut än de andra skruvarna och man tycker att allt borde vara i samma skick på en oanvänd klocka. Jag får helt enkelt känslan av att urverket är ett bygge.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja det är ganska hopplöst svårt med tidiga Heuer klockor men för mig ser skruvarna som håller urverket på plats nyare ut än de andra skruvarna och man tycker att allt borde vara i samma skick på en oanvänd klocka. Jag får helt enkelt känslan av att urverket är ett bygge.
Annan typ av skruvar med annan yta och finish. Har fortfarande inte hört ett enda vettigt belägg på att det skulle vara något fel med uret.
 

Martin Lovasz

Audemars
Annan typ av skruvar med annan yta och finish. Har fortfarande inte hört ett enda vettigt belägg på att det skulle vara något fel med uret.
Nej och jag skriver att det är vad jag tror och "känner" och jag skulle kunna skruva ihop ett 20-tal klockor med delar jag har som inte heller de skulle kunna sägas att de inte var äkta var. Jag kan fråga dig om du anser att klockan är helt äkta och vilka bevis du har om detta?

Historien har visat att många så kallade äkta klockor visat sig vara falska och tvärt om falska klockor som visat sig vara äkta så man får gå med känslan i många fall.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej och jag skriver att det är vad jag tror och "känner" och jag skulle kunna skruva ihop ett 20-tal klockor med delar jag har som inte heller de skulle kunna sägas att de inte var äkta var. Jag kan fråga dig om du anser att klockan är helt äkta och vilka bevis du har om detta?

Historien har visat att många så kallade äkta klockor visat sig vara falska och tvärt om falska klockor som visat sig vara äkta så man får gå med känslan i många fall.
Bevisbördan bör ligga på dem som ropar varg. Jag tror den är äkta pga: Storleken (inte populär), jämn patina på index och visare, tidstypiskt (tavla, visare, band, boett, verk osv). Är något äkta innebär det att man inte kan anmärka på något som verkar fel, jag och uppenbarligen ingen annan kan hitta några. Jag utmanar dig att bygga ihop en lika fin Heuer.
 

Martin Lovasz

Audemars
Bevisbördan bör ligga på dem som ropar varg. Jag tror den är äkta pga: Storleken (inte populär), jämn patina på index och visare, tidstypiskt (tavla, visare, band, boett, verk osv). Är något äkta innebär det att man inte kan anmärka på något som verkar fel, jag och uppenbarligen ingen annan kan hitta några. Jag utmanar dig att bygga ihop en lika fin Heuer.
Jag har inga problem med urtavlan/händerna för det ser bra ut och boetten vet jag inget om utan det är bara känslan jag får när jag titta på urverket och många urverk har jag skruvat i men sällan har de ett så ojämnt utseende som denna har.
 
Topp