• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heuer äkta eller fejk

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
:)
låter det för bra för att vara sant...då är det inte sant....
Det kulle kunna vara nåt annat med en ommålad tavla :)
Tycker inte detta låter för bra för att vara sant? Jäkligt udda synsätt. Isf finns det väldigt mycket äkta klockor du misstror hos de stora samlarna/handlarna. Om man kan/vill lägga ner så mycket kraft på att få till perfekt lysmassa, skarpt tryck, bra centrerna och färgskiftningar på ett så här billigt ur är jag mer än mörkrädd.
Jag har inga problem med urtavlan/händerna för det ser bra ut och boetten vet jag inget om utan det är bara känslan jag får när jag titta på urverket och många urverk har jag skruvat i men sällan har de en så ojämnt utseende som denna har.
Ojämnt utseende?
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja titta på skruvarna som håller urverket i boetten och titta sedan på de olika plattorna så ser du hur missfärgade de är. Om det är smuts varför är inte skruvarna lika smutsiga för de ser helt nya ut?
Om du kan verk borde du veta att det handlar om två helt olika material. Skruvarna är i solitt stål medan bryggorna är i belagd metall. Det är inte smuts du ser utan oxidering.
 

Martin Lovasz

Audemars
Om du kan verk borde du veta att det handlar om två helt olika material. Skruvarna är i solitt stål medan bryggorna är i belagd metall. Det är inte smuts du ser utan oxidering.
Jag kan inte riktigt köpa det utan det är för stor skillnad även mellan plattorna och det har jag inte sett förutom på urverk med vattenskador. Jag skulle vilja ta en nära titt själv för att jag skall bli övertygad.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kan inte riktigt köpa det utan det är för stor skillnad även mellan plattorna och det har jag inte sett förutom på urverk med vattenskador.
Har sett det på 40-talskronografer, även på dem i bra skick. Ibland är alla bryggorna mörkt oxiderade, ibland inte. Börjar bli lite sugen att köpa denna nu, synd den inte var lite större/billigare bara.
 

Martin Lovasz

Audemars
Har sett det på 40-talskronografer, även på dem i bra skick. Ibland är alla bryggorna mörkt oxiderade, ibland inte. Börjar bli lite sugen att köpa denna nu, synd den inte var lite större/billigare bara.
Jag har bara en valjoux 77 från denna period.
P2231382.jpg


Lite smutsig och lite oxidering men allt ser jämnt ut.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
När jag kikade på den här är det de här sakerna jag tänkte på.
Tavlan ser mycket bra ut och för mig ser det ut som radium-lysmassa som åldrats.
Boetten i fint skick, plus tidsenligt armband. Originalbandet?
Viss oxidation på verket, det betyder dock inte att det behöver vara gammalt och slitet. Om man jämför med skruvarna (inte bara skruvarna som håller verket) så ser skruvarna i @Martin Lovasz verk ut som att klockan blivit servad ett par gånger, medan skruvarna i "heuer verket" ser oskruvade ut (vad jag kan se på bilderna). Något som jag tycker verka stämma bra med klockans ytterligare skick. Visst skulle någon ha kunnat hitta en nära på oanvänd klocka och sedan en fin gammal reservdelstavla, men jag tycker också det låter långsökt.
Sedan är det väl alltid lite chansning med gamla heuer/breitling kronografer. Precis som att när du köper en äldre rolex inte kan vara säker på att alla delar kommer från samma klocka.

Edit: om jag hade varit intresserad av klockan, hade jag försökt bilda mig en uppfattning om boetten är av rätt sort för att sitta på en gammal heuer. Dvs googlat allt vad jag kunnat komma åt om form, text och nummer... :)
 
Senast ändrad:

Nero13

Panerai
Jag har försökt få mer info om klockan men säljaren vill inte säga mer och har sagt att även om jag vinner budgivningen så kommer jag inte få köpa den bara för att jag sa att om klockan är fejk så kommer det bli problem efteråt då jag kommer lämna in klockan för att se att allt är som det ska. Bara det fick mig att backa synd bara att jag har ledande budet(änsålänge)
 
Topp