• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

HEUER-tråden

Tror du har helt rätt! Den såg riktigt bra ut under jordlagret! Blir bara en så konstigt diskrepans mellan den tydliga och korrekta beskrivningen med högkvalitativa bilder och att man inte ens bemödat sig att torka av det värsta. Känns mer som något man kan hitta på en liten auktionsfirma med bilder och beskrivning som gör det svårt för den oinsatte att se potentialen. Här gjordes halva jobbet proffsigt!

Jo, håller med. Jag tror inte det är medvetet (eller?), men hur konstigt det än låter blir ju smutsen en del av proveniensen på den här typen av ur. Hur resonerar du, @Anders Forsberg ?

Söker du med google lens hittar du några stycken. Är inte helt säker på om den är ok eller inte. I vilket fall en rät tråkig budgetmodell kan jag tycka.
Håller helt med! Jag tror den är korrekt, men känns som en ganska tråkig snikvariant av automatiska Montreal. Budgetverk (visserligen driftsäkert) och kromad boett gör den mindre attraktiv för mig! Tycker redan 10000 plus avgifter är för dyrt, men smaken är som baken!

Håller helt med! Jag tror den är korrekt, men känns som en ganska tråkig snikvariant av automatiska Montreal. Budgetverk (visserligen driftsäkert) och kromad boett gör den mindre attraktiv för mig! Tycker redan 10000 plus avgifter är för dyrt, men smaken är som baken!
Tackar! Kände inte att den var så fin att jag ville köpa, blev mest förvånad när jag inte hittade den på OTD.

Tackar! Kände inte att den var så fin att jag ville köpa, blev mest förvånad när jag inte hittade den på OTD.

Heuern är ett skolboksexempel på hur många välrenommerade märken gick tillväga för att överleva quartz-krisen under framförallt mitten av 70-talet. Enklare boetter, tavlor, standardverk mm. Känner man inte till den delen av historien blir det ibland kortslutning när man hittar vintage-ur som inte ser ut att stämma in på hur man lärt känna tillverkaren.

Jag börjar luta åt det hållet också, eftersom jag inte kan hitta modellen i någon katalog från 60-80-talet, det finns väldigt få referensobjekt online samt att det saknas referensnummer och/eller modellnamn. Lite ovanligt att Kaplans släpper igenom fake dock. Urverket sägs ju vara märkt Heuer-Leonidas och jag kan hitta ett referensobjekt online som också har denna märkning. Kvalitetsmässigt lutar jag åt att någon konverterat t.ex. en enklare Dugena till en ovanlig ”Heuer”.

Tillbaka
Topp