Saknar inte den skruvad krona? Ett av dom viktigaste argumentet för fieldwatch enligt mig.
Annars väldigt fin
-Det är skruvad krona på den så den saknar ingeting
150m WR
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Saknar inte den skruvad krona? Ett av dom viktigaste argumentet för fieldwatch enligt mig.
Annars väldigt fin
Annars väldigt fin
Varför skulle skruvkrona vara ett krav på en field watch? Det var väl knappast skruvkrona på originalen från ww2 och det är ju heller inte ett ur tänkt för bruk under vatten i första hand.
Japp! Sedan skulle jag nog ändå våga "dyka" ned mina modiga 93cm (eller vad det nu blir när jag simmar o plaskar lite) under ytan även med Stowan...
Håller med. Fieldwatch = på land.
Det är väl det enda (och 10ATM) som gör att min Stowa inte är lämplig till allt jämt. Som fieldwatch fyller den dock sin funktion.
Den har skruvad krona och 150m vattenresistens ..Varför skulle skruvkrona vara ett krav på en field watch? Det var väl knappast skruvkrona på originalen från ww2 och det är ju heller inte ett ur tänkt för bruk under vatten i första hand.
Bra att de har behållt storleken kontra originalet.Vad anser ni om dessa?
Timor Watch Company
We blend traditional British military watch design and ethos with the latest manufacturing techniques from Switzerland to create classic watches that will stand the test of time.timorwatch.com
För dom pengarna tänker jag att Stowa flieger är ett mycket trevligare köp på alla sätt även om den inte är en field watch i kategorin Hamilton khaki /dirty dozen osv. Vill man mer är det hållet men ändå få (i mitt tycke vill säga) lite roligare modell skulle jag gå på CW sandhurst på länk. (Men köra den på läder eller canvas även om CWs länkar är svinbra med mikro justering) Bilden från nätet...Vad anser ni om dessa?
Timor Watch Company
We blend traditional British military watch design and ethos with the latest manufacturing techniques from Switzerland to create classic watches that will stand the test of time.timorwatch.com
För dom pengarna tänker jag att Stowa flieger är ett mycket trevligare köp på alla sätt även om den inte är en field watch i kategorin Hamilton khaki /dirty dozen osv. Vill man mer är det hållet men ändå få (i mitt tycke vill säga) lite roligare modell skulle jag gå på CW sandhurst på länk. (Men köra den på läder eller canvas även om CWs länkar är svinbra med mikro justering) Bilden från nätet...
Jag upplever icke gängad krona som en klar försvagning av konstruktionen, i min bok ska en fieldwatch klara tuffa tag.Varför?
Jag upplever icke gängad krona som en klar försvagning av konstruktionen, i min bok ska en fieldwatch klara tuffa tag.
Du kanske likställer fieldwatch med toolwatch? Finns väl inga exakta definitioner på toolwatch kanske men field watch är väl generellt "dirty dozen" och efterföljare tänker jag. Sedan undrar jag egentligen om det inte lagas fler skruvade kronor än vanliga... Men det är ju en annan femma.Jag upplever icke gängad krona som en klar försvagning av konstruktionen, i min bok ska en fieldwatch klara tuffa tag.
Ja den där har jag haft ögonen på sedan dom släppte den för ett par år sedan. Vet inte hur många gånger den legat i köpkorgen (just nu 15% bf-rea) men det har alltid slutat med att jag inte kommer över att ha ett random engelskt namn på tavlan... alltid är det nåt eh?För dom pengarna tänker jag att Stowa flieger är ett mycket trevligare köp på alla sätt även om den inte är en field watch i kategorin Hamilton khaki /dirty dozen osv. Vill man mer är det hållet men ändå få (i mitt tycke vill säga) lite roligare modell skulle jag gå på CW sandhurst på länk. (Men köra den på läder eller canvas även om CWs länkar är svinbra med mikro justering) Bilden från nätet...
Haha näe... Fast om det stått Phillipe Dufour eller Laurent Ferrier hade man ju kunnat leva med det . Ergo.... Inga engelska klocknamn tack!Ja den där har jag haft ögonen på sedan dom släppte den för ett par år sedan. Vet inte hur många gånger den legat i köpkorgen (just nu 15% bf-rea) men det har alltid slutat med att jag inte kommer över att ha ett random engelskt namn på tavlan... alltid är det nåt eh?
Vad är det för gummiband du har på seikon? Gillar looken-Sen jag fått intresset för klockor har jag aldrig definierat att min typ av klocka är ”field-watches”, ”fieldwatch-type” eller ”explorer-look”.
Men när jag bläddrar tillbaka bland mina bilder då inser jag att jag har ett hyfsat långt CV inom ”fieldwatches”. Så det är bara att inse att det är den typen av klocka som jag dras till, och det finns mycket kul att upptäcka.
Vad jag har haft hittills i varierande prisklasser och varierande nivåer av finish:
Bra och genomarbetat inlägg men… Tudorn är ju inte high end.-Sen jag fått intresset för klockor har jag aldrig definierat att min typ av klocka är ”field-watches”, ”fieldwatch-type” eller ”explorer-look”.
Men när jag bläddrar tillbaka bland mina bilder då inser jag att jag har ett hyfsat långt CV inom ”fieldwatches”. Så det är bara att inse att det är den typen av klocka som jag dras till, och det finns mycket kul att upptäcka.
Vad jag har haft hittills i varierande prisklasser och varierande nivåer av finish:
Och det finns myyycket kvar att upptäcka. Men vad är senaste idén? Ja, det är nog ingen på forumet som gått miste om min plötsliga förälskelse i Tudor BB36
BB36 har inte heller postats i den här tråden innan vad jag kan se. Så jag får desto större anledning att posta klockan i den här tråden. BB36 har de karakteristiska mått som en fieldwatch ska ha och tillfredställande bra nivå av finish som är i linje med sin prisklass enligt mig 🛡
Vad är det för gummiband du har på seikon? Gillar looken
Bra och genomarbetat inlägg men… Tudorn är ju inte high end.
Hehe, nej, inte IWC Mark-serien heller. Läste bakåt i tråden och skämdes lite. Stowan är dock en bra klocka (även Tudorn såklart).-Inte Stowa heller
Vafalls är high-end då om IWC's eller Tudor's inte passar in?Hehe, nej, inte IWC Mark-serien heller. Läste bakåt i tråden och skämdes lite. Stowan är dock en bra klocka (även Tudorn såklart).
Kör på en Big Pilot när du ändå är igång! Här en bild på min gamla. 7 dagar PR, in house-verk, fantastisk finish. Den finaste klocka jag ägt men jag hade helt enkelt för smala handleder...
Varning för lång utläggning.Vafalls är high-end då om IWC's eller Tudor's inte passar in?
Blancpain ish bör vara benchmark, vetifan om ens high end passar sig här.Vafalls är high-end då om IWC's eller Tudor's inte passar in?
-Sen jag fått intresset för klockor har jag aldrig definierat att min typ av klocka är ”field-watches”, ”fieldwatch-type” eller ”explorer-look”.
Och det finns myyycket kvar att upptäcka. Men vad är senaste idén? Ja, det är nog ingen på forumet som gått miste om min plötsliga förälskelse i Tudor BB36
BB36 har inte heller postats i den här tråden innan vad jag kan se. Så jag får desto större anledning att posta klockan i den här tråden. BB36 har de karakteristiska mått som en fieldwatch ska ha och tillfredställande bra nivå av finish som är i linje med sin prisklass enligt mig 🛡
1:an är i mina ögon tusen gånger finare än 2:an. Riktigt lyckad design.…så om jag fortsätter på mitt förra inlägg så landar på att senaste tillskottet är den ultimata high end fieldwatch för mig.