• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

High end fieldwatch ?

76C197AC-8393-4DD6-BA01-5FFFC5883958.jpeg
C0F56382-65F3-4F03-B5D4-A3E9301E6224.jpeg
A292B98C-13BC-4DF3-8280-DF2AF945292E.jpeg

Slänger in några nato-foton när jag ändå är igång.
Ja det är väl så, har dock aldrig sett någon 6498 begagnad här.
Jag gillar enkelheten i de gamla flygarklockorna, välbyggda verkar de ju också vara. Vet du hur mkt det skiljer lug to lug och är det någon nackdel med att 6498 är fickur mer än att det är lite större?

ETA/Unita 6498/6497 (skillnaden mellan -98 och -97 är placeringen av sekundvisaren) är ett helt annat urverk. Det är ett fickurverk och det är därför också betydligt större än ETA 2804. Säkert en cm större i diameter, kanske tom lite mer än så. Jag har aldrig sett någon klocks som är mindre än 41mm med 6498. Jag tror också att det är lite dyrare.
Definitionen av bomb proof. Går ofta klockrent tills drivfjädern går av vid uppdrag efter 10-15 år.

Ja det är väl så, har dock aldrig sett någon 6498 begagnad här.
Jag gillar enkelheten i de gamla flygarklockorna, välbyggda verkar de ju också vara. Vet du hur mkt det skiljer lug to lug och är det någon nackdel med att 6498 är fickur mer än att det är lite större?
Ingen nackdel med verket, snarare cool. Det är samma verk som Panerai använder i bland annat PAM111 som jag äger. Håller tiden löjligt bra.

Vilken menar du 6498 eller 2804?
6498 är riktigt trevligt att titta på med tanke på rislappen.
6498. Men både ETA 2824 Top och Unitas-verket är kanon. Efter 3 dygn diffar min Stowa totalt 2 sekunder. IWCn jag hade med motsvarande verk höll tiden lika bra, samma gäller den ruckade Bratten jag hade med motsvarande verk. min panna håller också tiden grymt bra.

Så jag hade inte valt Stowa utifrån vilket verk som sitter i. Båda är enkla, okomplicerade, hållbara och väldigt kompetenta. Köper man en manuell så eliminerar man även det automatiska uppdraget med fördel till tillförlitlighet.

Kan dock tillägga att rotorn är väldigt tyst trots den tunna boetten. Om man föredrar automater alltså.

6498. Men både ETA 2824 Top och Unitas-verket är kanon. Efter 3 dygn diffar min Stowa totalt 2 sekunder. IWCn jag hade med motsvarande verk höll tiden lika bra, samma gäller den ruckade Bratten jag hade med motsvarande verk. min panna håller också tiden grymt bra.

Så jag hade inte valt Stowa utifrån vilket verk som sitter i. Båda är enkla, okomplicerade, hållbara och väldigt kompetenta. Köper man en manuell så eliminerar man även det automatiska uppdraget med fördel till tillförlitlighet.

Kan dock tillägga att rotorn är väldigt tyst trots den tunna boetten. Om man föredrar automater alltså.
Tack så mkt för svaren!🙂
Får se vilken jag går på, eta är ju lite tunnare men 6498 är lite trevligare att se på, blir en manuell för min del iaf.
En riktigt trevlig klocka hur som!

-Liten och smidig klocka som inte kommer åt all utrustning som man bär på när man är ute på krigsfältet:D

Oftast gör de inte lika mycket intryck som en diver eller är som en chronograph för de brukar inte ha särskilt mycket detaljer på.

Enligt nedan så har jag haft följande fieldwatches:

•Seiko Alpinist - SPB117J1
•Hamilton khaki field mechanical
•Seiko SNK805

Inga high-end klockor. De kostar från 1000kr till 10000kr. Men Alpinisten och Hamilton var riktigt bra!

Nu när ingen av dem finns kvar så har jag bokat en Sinn 556i. En fieldwatch med flygar-DNA som erbjuder hög kvalitetskänsla. Jag ser fram emot att få hämta den om några veckor på Eriksson Urhandel.
8A17FDF6-F928-4DE1-84CF-D15D206C35B9.jpeg
6DC5CDB5-5B1B-4CE2-A517-A11EB2045F0F.jpeg
02BDBF20-7C7A-476A-B0F0-868CBB510D19.jpeg
En bild på sinnen måste vi ha, så att vi vet vad vi väntar på menar jag..😃

Snubblade in i denna länk. Spännande, och många fina fältur här.
Mitt go-to-märke är brittiska Nite.
Ett tag levererade de dessa till brittiska specialförbandet S.A.S.
Tritium är ju liksom aldrig fel ...
1603014903648.png

Nu har jag bestämt mig, det blir eta versionen som är lite mindre och nättare samt har smalare band. Frågan är ju om man ska gå på B tavlan, händer ju lite mer.
Den andra är iof inte så tokig den heller och jag gillar att man kan få Stowa printat på tavlan.

DE2D131C-3E48-41DD-A67E-184B8E8672EF.jpeg
7BCDC5F7-0770-4BD2-B173-53A15DBBA08F.jpeg
Måste säga att jag är positivt överraskad! Finishen är kanon på allt! Lätt i nivå med IWC Mark XVIII. Boetten är väldigt bra borstad, tavlan är perfekt, visarna skiftar mellan blått och nästan svart och tidhållningen är än så länge spotless.
Kul att Stowa får uppskattning från en av de verkliga forum-rävarna! Du har ju lite att jämför med! Jag kan inte annat än hålla med. Har själv en Marine classic 36 som egentligen är ganska mycket samma klocka. Grym finish ifht pris. Och att Stowa dessutom har en intressant bakgrund och är väldigt trevliga i kontakten gör inte saken sämre. Givet val bland klassika fliegers!

-Jaha ok då förstår jag :) Jag lovar att posta flitigt bilder på Sinn när jag varit och hämtat den ;)

- @MrJazze , det är nästan synd att lägga ut bilder på annat än Speedmaster på en tisdag men som lovat här kommer lite bildmaterial på min nya fieldwatch från Sinn. Det blev en 556i och den trivs jag bra med :)

A2CF6318-A0AE-4805-9DBE-B5B14D6F39AC.jpeg
94D3CCB6-3480-4BE7-97F6-8F6DAD1FB057.jpeg

A9BE8C8C-9956-4473-B44D-B1A22179AC5E.jpeg
51990C1A-3559-4C5C-AF08-6D11830A7D13.jpeg
1F110C26-8E8E-4727-A82D-416C0FD61E35.jpeg

Senast ändrad:
Hade du valt samma spec om du skulle göra om beställningen igen?
Hittade en som var några veckor gammal så beställde den inte ny. Som ny hade jag nog köpt utan datum och utan logo. Dock automat tror jag, tror den blir FÖR tunn som manuell. Men datum är ju praktiskt och logon är diskret så det stör inte.

Steinharts premiumflygare finns att gå i någon sorts customutförande av ETA Unitas 6497-01.

• 3/4-bridge with escape wheel island of our own production
  • Radial, decentralized Geneva stripes
  • Pallet fork bridge pearled
  • Two-spoke screw balance
  • Bevelled swan-neck fine adjustment of our own production
  • Skeletonized and brushed ratchet wheel
  • Perlage under the ratchet wheel
Har ärligt talat inte sett något i närheten för prisklassen.
Lite saxon inspo på bryggdesignen. OBS: Äger inte ett ex.

Bilagor

• Steinhart Unitas.png
    Steinhart Unitas.png
    131.6 KB · Visningar: 43
Någon som vet hur det är med leveranser från Tyskland i dagsläget. Stowa lovar lev i slutet av januari men det känns skakigt..

Tillbaka
Topp