• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Historiens första verktygsur, Rolex 6202

Drygt fem år sedan var det, och om låt oss säga 10 år så har vi en intressant prisreferens på det ur du just köpt. Vad man får för pengarna är en intressant faktor - för de flesta.
Då hade jag gärna följt samma auktioner som dig, för de låg inte där när jag kollade för fem år sedan. Vad var det för auktion? Frågan var ju dock varför priset på just min var intressant, inget som man vanligtsvis frågar om öppet men personligen har jag inget emot att dela det.

Riktigt intressant läsning och en otroligt snygg klocka, må jag säga! Man får inget annat än att gratulera! :)

Bra fångat @Aurum. Dessa tidiga dykare är sällsynta med rätt bits and pieces. Formligen älskar den starkare lysmassan klockan sex. Riktigt rolig detalj.

Hoppas att du får stort nöje av klockan. :)

Gratulerar!
Tycker den är minst lika rolig samtida sub, men din bubbleback slår båda i mina ögon.

Svårt att avgöra skicket på tavlan på dessa bilderna men den ser ut att ha lite fuktskador på bilderna men det är kanske bara ljuset som spelar ett spratt eftersom bezeln ser ut att vara mörkgrön istället för svart.

Du brukar ha ett sinne för att nosa upp modeller som stiger i popularitet med tiden och det kan säkerligen bli så även denna gång.

Gratulerar!
Tycker den är minst lika rolig samtida sub, men din bubbleback slår båda i mina ögon.

Svårt att avgöra skicket på tavlan på dessa bilderna men den ser ut att ha lite fuktskador på bilderna men det är kanske bara ljuset som spelar ett spratt eftersom bezeln ser ut att vara mörkgrön istället för svart.

Du brukar ha ett sinne för att nosa upp modeller som stiger i popularitet med tiden och det kan säkerligen bli så även denna gång.
Tack! Extra kul att så många berömmer BBn som verkar betinga ungefär en femtedel av värdet. Men jag håller med, den är minst lika bra, lite därför jag inte tidigare lagt dessa pengar på en "sub".

Finns typ inga, eller väldigt få 6202or med blanka tavlor. Har väl med lacken och radiumhalten att göra. Min tavla var faktiskt lite mattare än jag först trott och det skuggparti du ser i nederdel finns, men är svårt att se med blotta ögat. Sedan är det även lite radiumdamm på insidan av glaset som gör det lite svårare att se tavlans skick. Vet dock inte om jag skulle kalla det fuktskador, men det är möjligt. Ser inga andra tecken på att fukt trängt in.

För mig ser det ut som det tidiga, starka 50-talsradiumet ätit lite på lacken. Har aldrig sett en glossy gilt-tavla som inte är från senare delen av 50-talet när man började experimentera med snällare lum. Det kan säkert finnas enstaka exempel som klarat sig men överlag så äts lacken upp på detta sätt. Jag tycker att den fortfarande har lite gloss och den är i mina ögon i fint skick.

För mig ser det ut som det tidiga, starka 50-talsradiumet ätit lite på lacken. Har aldrig sett en glossy gilt-tavla som inte är från senare delen av 50-talet när man började experimentera med snällare lum. Det kan säkert finnas enstaka exempel som klarat sig men överlag så äts lacken upp på detta sätt. Jag tycker att den fortfarande har lite gloss och den är i mina ögon i fint skick.
Skulle också främst skylla på radiumet. Jag är lite fascinerad av index kl 6, ljus och grön. Kan vara utan radium? Är mycket mer fluorescerande än övriga idag. Synd att några index är lite krossade men det är ett gammalt bruksur och tycker detta ändå haft mer tur än de flesta. Men det är ju inget samlarur och skulle således må bra av en polering som käre @Joakim C skulle sagt.

Skulle också främst skylla på radiumet. Jag är lite fascinerad av index kl 6, ljus och grön. Kan vara utan radium? Är mycket mer fluorescerande än övriga idag. Synd att några index är lite krossade men det är ett gammalt bruksur och tycker detta ändå haft mer tur än de flesta. Men det är ju inget samlarur och skulle således må bra av en polering som käre @Joakim C skulle sagt.
Antar det också lyser fint så jag gissar på att det bara är blandat på annat sätt. Att det är starkare är medvetet men jag vågar inte säga vad det rent kemiskt består av. Kan inte tänka mig att det är något annat än radium det med.

Antar det också lyser fint så jag gissar på att det bara är blandat på annat sätt. Att det är starkare är medvetet men jag vågar inte säga vad det rent kemiskt består av. Kan inte tänka mig att det är något annat än radium det med.
Nja, tror du har fel faktiskt. Index kl 6 lyser inte bra om man inte ljusladdar den. De övriga glöder lite mysigt i mörkret. När man däremot laddar med ljus lyser kl 6 klart starkare och längre. Därför misstänker jag att radiumet inte har bränt sönder det flouecerande som på övriga index. Bara en egenskapad teori dock. Får testa mer framöver helt enkelt.

• Like
Reactions: Per
Nja, tror du har fel faktiskt. Index kl 6 lyser inte bra om man inte ljusladdar den. De övriga glöder lite mysigt i mörkret. När man däremot laddar med ljus lyser kl 6 klart starkare och längre. Därför misstänker jag att radiumet inte har bränt sönder det flouecerande som på övriga index. Bara en egenskapad teori dock. Får testa mer framöver helt enkelt.
Läste på lite. De teorier dom jag hittar är att index kl6 kan vara med tritium-blandning. Det skulle förklara varför övriga glöder och den kräver uppladdning. Det förklarar också den ofta ljusare färgen. Det är också fullt möjligt att tritium lyste bättre/annorlunda än radium när tavlan var ny med tanke på att det vi ser idag är klart försämrat med tanke på tritiums klart kortare halveringstid.

Garanterat att damen som penslade Radiumet på tavlan led en kvalfull död.......ville bara ha det sagt.....man får ta det goda med det onda.....

Om jag spenderat 100 papp på ett dylikt ur hade jag grävt till "hålets botten" för att ta reda på varför index på en del ur klockan 6 är avvikande, vidare hade jag, om velat köpa ett dylikt ur letat efter ett med harmonierande visare - eller försökt få fatt på sådana. Alla "alternativa fakta" desinformation och önsketänkande som finns på nätet om gamla Rolex och andra gamla ur, gör ju egna efterforskningar och kontakter med folk som har vederhäftig information verkligt spännande.
Tänk utanför internet i informationssökandet. Prata med folk vetja. Det går ju att skicka e-post, ringa och så vidare. Vist är det skoj med en tråd som har en del antaganden och gissningar - men till slut vill man kliva upp ett steg till på trappan.....
Tja, hittar du en till opolerad med bättre visare för 100' kan jag vara intresserad! Index kl 6 ska vara annorlunda, varför det är det och vad index innehåller är väl ett roligt projekt? Vad resten av inlägget ovan vill säga förstår jag inte, men sökandet efter mer information kommer såklart fortsätta till jag vet tillräckligt.

Att index kl6 är annorlunda hängde ihop med läsbarhet. Det är inget mysterium. Det som är intressant är vad som gör det annorlunda och det är det som vi diskuterar.

Vore spännande att veta vilka du tycker man ska ringa, träffa eller skicka flaskpost till @Joakim C. I dagens värld så använder man forum, instagram och andra kanaler för att nå ut och kommunikationen sker oftast via snabbare kanaler än de ni använde på den gamla goda tiden.

Om jag spenderat 100 papp på ett dylikt ur hade jag grävt till "hålets botten" för att ta reda på varför index på en del ur klockan 6 är avvikande, vidare hade jag, om velat köpa ett dylikt ur letat efter ett med harmonierande visare - eller försökt få fatt på sådana. Alla "alternativa fakta" desinformation och önsketänkande som finns på nätet om gamla Rolex och andra gamla ur, gör ju egna efterforskningar och kontakter med folk som har vederhäftig information verkligt spännande.
Tänk utanför internet i informationssökandet. Prata med folk vetja. Det går ju att skicka e-post, ringa och så vidare. Visst är det skoj med en tråd som har en del antaganden och gissningar - men till slut vill man kliva upp ett steg till på trappan.....
Väl skrivit och jag håller med dig till fullo. Hade jag köpt en klocka i den prisklassen hade jag velat ta reda på allt som går att få reda på.

Tyvärr kan nog ditt svar tolkas lite sarkastiskt med tanke på dina tidigare inlägg på forumet, vilket jag inte tror tanken var i detta fallet.

Håll kvar denna nivå på inläggen så slipper vi massa "onödiga" kommentarer och inlägg utanför kärnämnet.

Kan du belägga att det beror på läsbarhet? Och i så fall varför är index klockan 12 triangelformat? Det i sig gör ju att man vet vad som är upp och ner på uret samt just klockan 12. Jämför med piloturen. Är det antagande eller har du frågat Rolex?
Det är vedertagen kunskap i communityn och något som du ser på många av de första dykarna. Att fråga Rolex är dessvärre lönlöst men annan färg på index kl6 är inget som oroar någon när dykaruren är från mitten av 50-talet. Du får självklart tro vad du vill men det är bara att googla runt på andra 6202, 6536, 6538 mfl så ser du samma sak på många klockor.

Varför kl6 och inte kl12 vet ingen. Det bara är så. Spelulationerna bland samlare är att det var pga läsbarhet. Vill du eller dina kontakter tillföra know-how eller egna spekulationer så är det självklart alltid välkommet.

Här kan du läsa mer "spekulationer" från webben:
http://rolexpassionreport.com/15606/the-evolution-of-rolex-luminous/

Senast ändrad:
Det är vedertagen kunskap i communityn och något som du ser på många av de första dykarna. Att fråga Rolex är dessvärre lönlöst men annan färg på index kl6 är inget som oroar någon när dykaruren är från mitten av 50-talet. Du får självklart tro vad du vill men det är bara att googla runt på andra 6202, 6536, 6538 mfl så ser du samma sak på många klockor.

Varför kl6 och inte kl12 vet ingen. Det bara är så. Spelulationerna bland samlare är att det var pga läsbarhet. Vill du eller dina kontakter tillföra know-how eller egna spekulationer så är det självklart alltid välkommet.
Känns inte helt självklar att det är för läsbarhet, visst lyste väl även radiumindex grönt?

Känns inte helt självklar att det är för läsbarhet, visst lyste väl även radiumindex grönt?
Jag skulle tro att det lyste med ett annat ljus än resten men det är självklart bara spekulationer. Det är iaf vad folk tror. Jag ser spontant ingen annan anledning till att man använt en annan lysmassa på det nedre indexet. Hade det lyst exakt likadant nytt så kan jag inte se att man använt något annat än samma som på övriga.

Jag skulle tro att det lyste med ett annat ljus än resten men det är självklart bara spekulationer. Det är iaf vad folk tror. Jag ser spontant ingen annan anledning till att man använt en annan lysmassa på det nedre indexet. Hade det lyst exakt likadant nytt så kan jag inte se att man använt något annat än samma som på övriga.
Skulle ju kunna vara Strontiumaluminat också? Varför man skulle välja att blanda självförsörjande lyspunkter och uv-laddade vet jag dock inte. Annars misstänker jag att ämnet som gör att det lyse borde vara samma i radiumladdade som tritium.

Skulle ju kunna vara Strontiumaluminat också? Varför man skulle välja att blanda självförsörjande lyspunkter och uv-laddade vet jag dock inte. Annars misstänker jag att ämnet som gör att det lyse borde vara samma i radiumladdade som tritium.
Mja kanske. Strontium glöder väl dock på ett liknande sätt som radium? Hade det varit strontium så tror jag också att vi sett det nämnt i dokument från amerikanska myndigheter (AEC) som krävde att Rolex skulle byta ut bakelitinserts med Strontium 90. Nu nämndes bara 6542 så om det funnits på en massa dykare så tror jag att man också att man jagat dessa.

Jag har också för mig att någon tok tog några gamla Rolex-tavlor till laboratorium där man sedan lyckades mäta att strålningen var klart lägre på indexet kl6 i de fall där de skiljer sig. Jag ska för all del låta det vara osagt då jag inte hittar det nu men det är iaf vad jag minns. Därav min gissning att det kan vara en tritiumblandning.

Mja kanske. Strontium glöder väl dock på ett liknande sätt som radium? Hade det varit strontium så tror jag också att vi sett det nämnt i dokument från amerikanska myndigheter (AEC) som krävde att Rolex skulle byta ut bakelitinserts med Strontium 90. Nu nämndes bara 6542 så om det funnits på en massa dykare så tror jag att man också att man jagat dessa.

Jag har också för mig att någon tok tog några gamla Rolex-tavlor till laboratorium där man sedan lyckades mäta att strålningen var klart lägre på indexet kl6 i de fall där de skiljer sig. Jag ska för all del låta det vara osagt då jag inte hittar det nu men det är iaf vad jag minns. Därav min gissning att det kan vara en tritiumblandning.
Läste själv lite snabbt jag med, strontiumaluminat är inte radioaktivt, däremot är det bara själva substansen som avger ljuset vi ser. Är en komponent i super-luminova tex. Mao fanns det säkert i radiumindexen med.

Strålningen måste vara mindre eller ej existerande på index kl 6, annars hade den inte lyst så bra idag med ljusladdning. Mina andra index laddas inte alls av ljus. Inte visarna heller för den delen.

Senast ändrad:
Detta är verkligen inte mitt starkaste ämne men jag vet att vissa också spekulerar i att Rolex experimenterade med Promethium 147. Det skulle ev kunna förklara tavlor och index som inte reagerar alls idag och har väldigt låga strålningsvärden med geiger.

Det finns milstals med diskussioner på VRF där entusiaster och till och med strålningsexperter diskuterar detta ämne till döddagar. Klart läsvärt även om man i slutändan inte vet mycket mer även fast man spenderat alldeles för många timmar att läsa igenom det. :)

Läste själv lite snabbt jag med, strontiumaluminat är inte radioaktivt, däremot att det bara själva substansen som avger ljuset vi ser. Är en komponent i super-luminova tex. Mao fanns det säkert i radiumindexen med.

Strålningen måste vara mindre eller ej existerande på index kl 6, annars hade den inte lyst så bra idag med ljusladdning. Mina andra index laddas inte alls av ljus. Inte visarna heller för den delen.
Skulle tro att det är något annat reaktivt material, radiumet fungerar ju enbart som en aktivator för att få annat material att lysa. Troligtvis radium i alla index men en annan komponent som aktiverades och lyste med annan färg/effekt. Zinksulfid har jag för mig var en vanlig komponent som aktiverades av radiumet? Kanske någon annan blandning med radium till kl6?

Skulle tro att det är något annat reaktivt material, radiumet fungerar ju enbart som en aktivator för att få annat material att lysa. Troligtvis radium i alla index men en annan komponent som aktiverades och lyste med annan färg/effekt. Zinksulfid har jag för mig var en vanlig komponent som aktiverades av radiumet? Kanske någon annan blandning med radium till kl6?
Samma sak med tritium och beroende på blandning så kan tritium idag lysa eller vara dött. Tex så lyser det mesta tritiumlum från 60-talet medan det oftast är dött från 70-talet.

Zinksulfid verkar ha varit den billigare av de två? flourocerande materialen. Måste kolla hur min BB lyser, för jag är lite förvånad att övriga index inte aktiveras alls av ljus på min 6202.
Samma sak med tritium och beroende på blandning så kan tritium idag lysa eller vara dött. Tex så lyser det mesta tritiumlum från 60-talet medan det oftast är dött från 70-talet.
Laddas dessa tritiumindex av ljus också?

Men varför skulle man använda två olika sorters radioaktiva ämnen, radium i sig själv lyser ju inte utan det är ju den andra komponenten som lyser. Beroende vilken komponent som tillsätts så borde det kunna lysa annorlunda. Lite som att du inte tillverkar en tv-fjärrkontroll med ett AA batteri och ett AAA, radiumet agerar väl bara kraftkälla?

Tillbaka
Topp