• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Historiens första verktygsur, Rolex 6202

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite olika erfarenhet men radium kräver ofast uv-lampa för att reagera. Även om jag tycker jag kan se tritium glöda av sig själv i mörker så glöder radium klart skarpare.
Då måste man ha blandat i ytterligare ett ämne som kan lagra solenergi tillsammans med radiumet och zinksulfid? Blir ett ämne att jaga efter på nätet om ingen expert ansluter här.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men varför skulle man använda två olika sorters radioaktiva ämnen, radium i sig själv lyser ju inte utan det är ju den andra komponenten som lyser. Beroende vilken komponent som tillsätts så borde det kunna lysa annorlunda. Lite som att du inte tillverkar en tv-fjärrkontroll med ett AA batteri och ett AAA, radiumet agerar väl bara kraftkälla?
You tell me. Jag gissar bara och iom strålningen sägs vara lägre och lumet reagerar olika så tror jag att det är något annat än radium. Index lär också sett relativt likadana ut i dagsljus när de var nya så därför tror jag också att de lyste olika i mörker. Varför skulle man annars göra sig besväret att ha en annan lysmassa på ett specifikt index?
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
You tell me. Jag gissar bara och iom strålningen sägs vara lägre och lumet reagerar olika så tror jag att det är något annat än radium. Index lär också sett relativt likadana ut i dagsljus nör de var nya så därför tror jag också att de lyste olika i mörker. Varför skulle man annars göra sig besväret att ha en annan lysmassa på ett specifikt index?
För ena laddas av solljus och lyser starkare en kort tid? Orienteringen har du ju redan genom index kl 12.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För ena laddas av solljus och lyser starkare en kort tid? Orienteringen har du ju redan genom index kl 12.
Bättre med två riktmärken än med ett? Visare kan dölja index kl12 och kl3/9 så då kanske man ville ha fler sätt att orientera sig? Nu slutade man för all del med detta mot slutet av 50-talet så jag inbillar mig att det inte var en av de bästa idéerna man haft. Jag är dock öppen för andra förslag men det enda jag sagt är att det är det folk tror är syftet med det unika indexet kl6.

Jag antar att vi nu får prata, eposta eller ringa till någon expert för att slutligen reda ut det som resten av internetcommunityn misslyckats med. Tar du på dig den uppgiften?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bättre med två riktmärken än med ett? Visare kan dölja index kl12 och kl3/9 så då kanske man ville ha fler sätt att orientera sig? Nu slutade man för all del med detta mot slutet av 50-talet så jag inbillar mig att det inte var en av de bästa idéerna man haft. Jag är dock öppen för andra förslag men det enda jag sagt är att det är det folk tror är syftet med det unika indexet kl6.

Jag antar att vi nu får eposta, ringa eller skriva brev till någon expert för att slutligen reda ut det som resten av internetcommunityn missat.
Tror tyvärr de ämnen som avger ljuset lös med samma färg, mao det borde inte varit någon skillnad som nya. Har dock inte läst på om zinksulfid och strontium aluminates ljusspektrum så höftar här.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Säger du efter att ha "googlat" att detta.... Har du försökt eller inte?
Nej. Jag har inte försökt. Kan inte påstå att jag känt något större behov heller men jag känner mig trygg i att veta att jag knappast skulle ha större chans än vad riktiga auktoriteter inom hobbyn har när det gäller detta.

Bevisa mig gärna fel istället för att trolla runt i vanlig ordning. Det finns som sagt personer som vigt sitt liv åt ämnet och som dessutom har kraftig inside i företaget men ändå kammar noll när de försökt bekräfta teorier. Rolex gör det bara inte.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
- Du har alltså inte ens försökt; och blir sur för att jag ställer på dig. Bättre kan du Per. Kontakta Rolex, skriv ett formellt brev vetja och använd snigelpost. Det kan vara just det som behövs i den digitala informationsöverflödseran. Men, det kräver som sagt lite jobb och tankemöda.....
Men snälla rara.. Gör det själv om du nu så gärna vill dumförklara mig.

Jag har full tillit till de som försökt i åratal. De som försökt är inte unga livsstilssamlare på 22 år; det är folk som hållit på med detta i hela sitt liv. De har ringt, de har skickat brev, de har besökt Rolex och de har ändå kammat noll. En av de mer kunniga i ämnet är dessutom son till en fd hög exec i Geneve och även han står där utan svar.

Få en officiell förklaring gällande lumet på kl6 så kan du få valfri av mina rollar. Om inte för att du nu skulle vilja ha sån smuts men du kan kanske sälja den och köpa något som blänker istället.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Men snälla rara.. Gör det själv om du nu så gärna vill dumförklara mig.

Jag har full tillit till de som försökt i åratal. De som försökt är inte unga livsstilssamlare på 22 år; det är folk som hållit på med detta i hela sitt liv. De har ringt, de har skickat brev, de har besökt Rolex och de har ändå kammat noll. En av de mer kunniga i ämnet är dessutom son till en fd hög exec i Geneve och även han står där utan svar.
Men du har alltså inte försökt? Så du bara gissar? :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
- Du har alltså inte ens försökt, och blir sur för att jag ställer på dig. Bättre kan du Per. Kontakta Rolex, skriv ett formellt brev vetja och använd snigelpost. Det kan vara just det som behövs i den digitala informationsöverflödseran. Men, det kräver som sagt lite jobb och tankemöda.....
Jag vet inte om du glömt det, men @Aurum frågade dig tidigare om vart du sett en likvärdig klocka säljas för 20k för drygt fem år sen. Eftersom du frågade om pris (vilket vi sällan gör, vill man prompt veta så kan man ju enkelt hitta auktionen t ex via Google...) och fick ett konkret svar tycker jag att det kunde höra till god ton att svara på det. Rota i ditt referensarkiv och visa din välbelagda källa. För inte gör väl du några uttalanden på lösa grunder? Det vore ju ganska pinsamt isf, med tanke på hur du vevar...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inte försöker jag dumförklara dig inte (det gör du lite själv när du återkommande hänvisar till polering, när proppen går). Men jag begriper inte att du som är så väldans intresserad av detta ämne inte ens gör ett seriöst försök själv. Varför ta det som skrivs på allehanda forum som sanning innan man ens gjort ett försök? Om index klockan 6 föreslår jag att ta kontakt med en fysiker, kanske en sjukhusfysiker för att få bekräftat vilket ämne det är.

Ålder har inget med kompetens att göra, erfarenhet är en annan sak.
Om du läst vad jag skrivit så har man redan gjort detta och konstaterat att strålningen är klart lägre kl6. Jag tror dock inte att någon gjort prover på exakt vad det är men det är också något som du gärna får testa själv.

Även om det verkar som detta är jätteviktigt så härjar jag på detta forum för att dela min kunskap samt av det enkla faktum att jag tycker det är roligt att diskutera med de flesta här på vintage. Gällande lum, strålning mm så bygger väldigt mycket av detta på sånt jag läst då det inte är något jag är utbildad på. Jag har däremot hanterat bra många klockor så jag vet hur det ser ut och på vilka ex det bör finnas på så jag har erfarenhet om det nu känns viktigt för dig att veta. Dessvärre kan jag inte göra mer än alla andra när det gäller att spekulera i why's and how's och det är fine för mig.

Du får mer än gärna lägga tid på att kontakta Rolex för detta och andra mysterier när det kommer till märket. När du sedan etablerat en kontakt där du faktiskt får bra svar så vågar jag lova att det finns hundratals frågor som du kan hjälpa resten av samlarvärlden med. Jag är dessvärre inte mer kapabel än de som försökt i många år så därför är både jag och säkerligen många andra otroligt tacksamma för din effort när du sedan lyclats med det som ingen annan gjort. Det skulle driva hobbyn framåt och vara extremt viktigt.
 

frere

Audemars
2-Faktor
- Det får jag be om ursäkt för och då gör jag om och rätt!. Det var en lokal auktion i Gent, Belgien för drygt fem år sedan. Jag har ingen "google-referens" att ange. Det kan också vara 7-8 år sedan, minnet sviker där.
Okej, tack! Men då får vi också ta i beaktande att vi inte kan jämföra de båda objekten vad gäller skick, utbytesdelar, polering etc. Små saker, men som icke desto mindre har väldigt stor betydelse för försäljningspriset. För en sådan här modell gäller ju numera att även ett halvdant ex är dyrt, men att ett bra ex är helt ohemult dyrt och att hela skillnaden sitter i smådetaljerna.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
- Det får jag be om ursäkt för och då gör jag om och rätt!. Det var en lokal auktion i Gent, Belgien för drygt fem år sedan. Jag har ingen "google-referens" att ange. Det kan också vara 7-8 år sedan, minnet sviker där.
Låter som en riktig guldgruva men även som en dålig prisreferens. Tyvärr svårare med fynd idag, djeffla internet!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har försökt mig på att hänga på 'diskussion'. Efter en stund där vill jag typ ge upp det här med klockor...

Att få komma in på vintage och se några nördar bjäbba sida upp och sida ner om strontium hit och radium dit i en liten prick på en lastgammal urtavla är en lisa för själen. Tack!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
- Du har alltså inte ens försökt, och blir sur för att jag ställer på dig. Bättre kan du Per. Kontakta Rolex, skriv ett formellt brev vetja och använd snigelpost. Det kan vara just det som behövs i den digitala informationsöverflödseran. Men, det kräver som sagt lite jobb och tankemöda.....
Du är så härligt verklighetsfrånvänd.....det är nästan lite befriande.......och samtidigt lite sorgligt då det blottar dig så fundamentalt....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
IMG_1419.JPG
IMG_1422.JPG
 

JohanHLM

Rolex
Det är inte så att pärlan och index kl 6 har samma typ av lume? I normalfallet är den ju placerad kl 12 och då får man vid mörker en indikation på vad klockan är om det nu varit så att pärla, visare och index kl 6 lyst kraftigare i mörker.
Detta låter förvisso inte heller som en fullt logisk förklaring.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sitter som en smäck på dig! Riktigt bra klocka det där. Om man törs gissa, hur många kan finnas kvar idag?
Ingen aning, tycker siffran jag nämnde känns hög. Ligger ju rätt många ute på chrono24. Helt klart en av de bortglömda och undervärderade klockorna i sin klass.
 
Senast ändrad:
Topp