• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Historiens första verktygsur, Rolex 6202

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
- Jag ser att Davvan hotar Aurum med fysiskt våld. Nu är det dags att agera för forumledningen; det är utan tvekan ett skäl att avstänga denne "Davvan" från forumet. Det är ett fullständigt oacceptabelt beteende! Sådana individer ska forumet saneras från och att ens skriva något dylikt - ynkedom.
PM skickat om detta.

Du är bara avis på att du inte är aktuell för motsv behandling........det är få förunnat......en lavett åt ditt håll vore verkligen att mata marsvin i onödan.....
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Man får väl maila vad man vill dit förvisso. Den är inte ständigt övervakad dock, så man kan ju inte förvänta sig blixtsnabba svar.
Mycket som hamnar där tas dock med några nypor salt. Väldigt mycket.

Info-truppen är på caset! som iglar...
d1f0a54721ff80cac28f73f311540bc6.jpg

(The Nap, Henri Cartier-Bresson, 1960)
 

Mr Chance

Kalmar
- Jag ser att Davvan hotar Aurum med fysiskt våld. Nu är det dags att agera för forumledningen; det är utan tvekan ett skäl att avstänga denne "Davvan" från forumet. Det är ett fullständigt oacceptabelt beteende! Sådana individer ska forumet saneras från och att ens skriva något dylikt - ynkedom.
PM skickat om detta.
Stor (ofrivillig?) humor i detta inlägg.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
- Nej det är möjligt att tonåringar eller fyllon kan skriva dylikt när de stärkt sig på kammaren. Men när man i min värld uttrycker sig så utan att peka på att det är ett skämt agerar jag. "Tar jag fram bössan och lägger i två plugg är jag också beredd att trycka på avtryckaren", så kanske du förstår vad jag menar. Tack för klargörandet. Tuffa diskussioner är en sak, men det finns gränser man inte ska passera - då stöter man på patrull.
Framgår väl med all önskvärd tydlighet att det var ett skämt? Tur du inte modererar på forumet - det höga taket som omnämns i diskussionsforumets beskrivning hade genast försvunnit...
 

Mr Chance

Kalmar
- Nej det är möjligt att tonåringar eller fyllon kan skriva dylikt när de stärkt sig på kammaren. Men när man i min värld uttrycker sig så utan att peka på att det är ett skämt agerar jag. "Tar jag fram bössan och lägger i två plugg är jag också beredd att trycka på avtryckaren", så kanske du förstår vad jag menar. Tack för klargörandet. Tuffa diskussioner är en sak, men det finns gränser man inte ska passera - då stöter man på patrull.
Efter att ha läst alla dina inlägg i den här tråden undrar jag om det är du som är den där tonåringen du skriver om i inlägget ovanför? Dina inlägg skulle nämligen kunna vara skrivna av vilken trulig tonåring som helst...

OnT, vill jag bara påpeka att Rollen grym, @Aurum ! Ska bli intressant att följa "spekulationerna" om indexen, visarna och tavlan. :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
- Nej det är möjligt att tonåringar eller fyllon kan skriva dylikt när de stärkt sig på kammaren. Men när man i min värld uttrycker sig så utan att peka på att det är ett skämt agerar jag. "Tar jag fram bössan och lägger i två plugg är jag också beredd att trycka på avtryckaren", så kanske du förstår vad jag menar. Tack för klargörandet. Tuffa diskussioner är en sak, men det finns gränser man inte ska passera - då stöter man på patrull.
En bakside lavett hämtar man sig ifrån på ca 45 sek....speciellt en verbal....tveksamt att man gör det alls när du är klar med hagelbrakaren........ du känner ingen här......vi som hängt här sedan starten har utvecklat en viss kemi och vet var gränserna går......behövs ingen självutnämnd forumlänsman som går i spinn över lite jargong.....tack!!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag förstod uppenbarligen inte det, och humor är bra.....
Jag tror att jag talar för alla när jag ber dig sluta förstöra trådar med din "humor". Lite jävla nivå kan du väl försöka hålla? Om inte så tycker jag på fullaste allvar att du kan ta ditt pick och pack för att dra. Du tillför inte med något annat än dålig stämning och jag tvivlar på att du ens är intresserad av klockor när nio av tio inlägg enbart är konfliktsökande.

Delar du inte min uppfattning så är det fine så det behövs inget svar. Jag vill bara att du begriper att din stil inte alls är välkommen här i vintagedelen. Antingen anpassar du den eller så slutar du störa den annars alltid trevliga stämnigen som råder här.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja, så verkar det vara. Min släktings ex är dessutom orört (så när som på en mild service för något år sedan) vad jag har förstått så där vet vi att ingen varit och duttat.
Den ser absolut trevlig ut. Trodde för en sekund att det var unge Bs klocka. :)

Roligt med korrekt länk och otroligt härlig färg på radiumet. Den där supermysiga gultonen som man nästan bara ser från 50-talet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
- Du menar att en stolle bakom en hockeymask framställer din seriösa sida på forumet? :D
Jag tror att de allra flesta klarar av att bedöma mig pga mina inlägg och inte pga eventuella avatar-bilder. Sluta svara på mina inlägg om du inte har något vettigt att komma med.

Höj nivån eller hoppa tillbaka till under den sten där du tidigare gömde dig.
 

JesperO

Rolex
Jag tror att de allra flesta klarar av att bedöma mig pga mina inlägg och inte pga eventuella avatar-bilder. Sluta svara på mina inlägg om du inte har något vettigt att komma med.

Höj nivån eller hoppa tillbaka till under den sten där du tidigare gömde dig.

och jag tror vi kan alla bara sluta svara på Joakims inlägg också - nu är det ju ställt utom att tvivel att han trollar så då kan man ju undvika mata honom...

OnT: underbar tråd, underbar klocka @Aurum och grymt bidrag från @Denke - att det finns två sådana fina här på forumet.
Tror själv att värdet gick rejält upp på dessa ref nu :) - klart coolare alternativ än vintagesubbarna man ser
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
OnT: underbar tråd, underbar klocka @Aurum och grymt bidrag från @Denke - att det finns två sådana fina här på forumet.
Tror själv att värdet gick rejält upp på dessa ref nu :) - klart coolare alternativ än vintagesubbarna man ser
De är absolut otroligt charmiga men av någon anledning så tar de aldrig fart. Även om smallcrowns överlag är väldigt underskattade så har 6202 på något konstigt sätt fallit bort från radarn hos samlare. Subbarna 6204 och 6205 som i sig är hyfsat lika TOGen är betydligt hetare. Jag gissar på att det hänger ihop med den mer dressliknande boetten kontra subbarna men jag tror också att bara namnet Turn-O-Graph stjälper denna coola modell efter att Rolex senare utvecklat modellerna i väldigt olika riktning.

Allt som allt är det en ruggigt bra modell men den visar också hur känslig värdeutvecklingen är när det kommer till småsaker. Jag hoppas att dessa en dag får den uppskattning som de förtjänar med tanke på hur tooliga och tuffa de en gång var.
 

deddas

Rolex
De är absolut otroligt charmiga men av någon anledning så tar de aldrig fart. Även om smallcrowns överlag är väldigt underskattade så har 6202 på något konstigt sätt fallit bort från radarn hos samlare. Subbarna 6204 och 6205 som i sig är hyfsat lika TOGen är betydligt hetare. Jag gissar på att det hänger ihop med den mer dressliknande boetten kontra subbarna men jag tror också att bara namnet Turn-O-Graph stjälper denna coola modell efter att Rolex senare utvecklat modellerna i väldigt olika riktning.

Allt som allt är det en ruggigt bra modell men den visar också hur känslig värdeutvecklingen är när det kommer till småsaker. Jag hoppas att dessa en dag får den uppskattning som de förtjänar med tanke på hur tooliga och tuffa de en gång var.
Håller med dig helt!
Hoppas bara man hinner köpa en innan "boom:en" kommer.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Håller med dig helt!
Hoppas bara man hinner köpa en innan "boom:en" kommer.
Don't hold your breath. De går säkert upp i pris som allt annat men jag tror det är en högoddsare om det är en late bloomer. Det gör den dock inte ett dugg mindre rolig.

Rolex reklamblad som syns i trådstarten visar rätt kul hur olika man satsade på den tiden och vilka spår som sedan lyckades. Dykning, bergsbestigning och flygande var tydligen hetare än att ta tid på telefonsamtal och bakning. :)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Don't hold your breath. De går säkert upp i pris som allt annat men jag tror det är en högoddsare om det är en late bloomer. Det gör den dock inte ett dugg mindre rolig.

Rolex reklamblad som syns i trådstarten visar rätt kul hur olika man satsade på den tiden och vilka spår som sedan lyckades. Dykning, bergsbestigning och flygande var tydligen hetare än att ta tid på telefonsamtal och bakning. :)
Och nu när roamingkostnaderna minskar så lär ju det ju den funktionen inte heller driva upp priserna på Turn-o-Graphen.
Överhuvudtaget så är det fascinerande att se Rolex vandring från vardags- till extrem lyxprodukt i annonserna genom tiderna.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att denna modell är satt på undantag är inte underligt. Storleken begränsar den ju en del. Även om nu några tycker relativt små ur fungerar vill de flesta ha ur omkring 38-40 mm. Folk har helt enkelt blivit större i storlek under årens lopp.
Är inte så insatt när det geller explorerpriserna, men tror de är lite högre? Iofs svårt att jämföra modeller rakt av. Sedan har vi tex UG tri-compax som drog rejält prismässigt även fast de är rätt små.
 
Topp