• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Historiens första verktygsur, Rolex 6202

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Visarstilen kan absolut vara rätt. Så sen så behöver den inte ha pennvisare. Jag anar fortfarande att visarna är relumade under åren och min lösning hade varit att hitta någon som kan luma om dem med radium eller tritium och matcha färgen mot tavlan. Iom det ändå är gjort något någon gång så ser jag inga större problem i att göra det igen, bättre, istället för att försöka sig på ett omöjligt projekt att leta ett löst set i perfekt skick med matchande patina.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visarstilen kan absolut vara rätt. Så sen så behöver den inte ha pennvisare. Jag anar fortfarande att visarna är relumade under åren och min lösning hade varit att hitta någon som kan luma om dem med radium eller tritium och matcha färgen mot tavlan. Iom det ändå är gjort något någon gång så ser jag inga större problem i att göra det igen, bättre, istället för att försöka sig på ett omöjligt projekt att leta ett löst set i perfekt skick med matchande patina.
Hade gillat guldfärgade visare dock... Men sällan man ser så här gammal radium intakt och orörd så har mer eller mindre accepterat läget. Är mao väldigt osäker på vad jag vill.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hade gillat guldfärgade visare dock... Men sällan man ser så här gammal radium intakt och orörd så har mer eller mindre accepterat läget. Är mao väldigt osäker på vad jag vill.
Jag har väldigt svårt att tro att visarna har radium iom de är i stål. Men jag har för all del inte sett klockan live så jag får väl ta ditt ord på det. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har väldigt svårt att tro att visarna har radium iom de är i stål. Men jag har för all del inte sett klockan live så jag får väl ta ditt ord på det. :)
Var otydlig, tror inte jag har radiumvisare. Skulle velat ha smutsiga och mörkare radium på guldvisare. Men det är ju väldigt ovanligt så har accepterat mina nyare. Ogillar när det ser nyfixat ut, och mina är inte så långt ifrån tavlans olika färger att det sticker i ögat. Vi får se...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Var otydlig, tror inte jag har radiumvisare. Skulle velat ha smutsiga och mörkare radium på guldvisare. Men det är ju väldigt ovanligt så har accepterat mina nyare. Ogillar när det ser nyfixat ut, och mina är inte så långt ifrån tavlans olika färger att det sticker i ögat. Vi får se...
Det går ju att göra så att det inte ser tillfixat ut. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nog kan lumet sitta cleant även på gamla visare.
Knappt. På radium tror jag inte ens det. Men det är mer än jag vet egentligen. Så mycket tillfixat när det kommer till visare idag. Radium och mässing verkar inte varit en vinnarlösning sådär 60 år senare.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Knappt. På radium tror jag inte ens det. Men det är mer än jag vet egentligen. Så mycket tillfixat när det kommer till visare idag. Radium och mässing verkar inte varit en vinnarlösning sådär 60 år senare.
Jag delar inte din uppfattning men visst är det vanligt att saker ser uppätna ut. Men på samma sätt som det ändå finns gilt-tavlor där lacken klarat sig så tror jag också att det finns visare som hållit sig crisp. Allt handlar om ursprungskvalitet och ev yttre påverkan. De allra flesta har säkert fått in fukt och då går det säkert snabbt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag delar inte din uppfattning men visst är det vanligt att saker ser uppätna ut. Men på samma sätt som det ändå finns gilt-tavlor där lacken klarat sig så tror jag också att det finns visare som hållit sig crisp. Allt handlar om ursprungskvalitet och ev yttre påverkan. De allra flesta har säkert fått in fukt och då går det säkert snabbt.
Samtidigt så länge uren kostar mycket pengar och folk inte gillar missmatch eller tror på missmatch så kommer de ha matchande lysmassa...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Samtidigt så länge uren kostar mycket pengar och folk inte gillar missmatch eller tror på missmatch så kommer de ha matchande lysmassa...
Klart mycket är bytt och fixat men hyfsat naivt att per automatik förkasta allt.

Här är Bukkans TOG. Har väl ganska så cleant lum?

IMG_4845.JPG
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klart mycket är bytt och fixat men hyfsat naivt att per automatik förkasta allt.

Här är Bukkans TOG. Har väl ganska så cleant lum?

IMG_4845.JPG
Nja, finns ju grader på allt. Tycker nog motsatsen är naivare, att tro det är original för att det matchar. Gäller iaf att vara kritisk.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nja, finns ju grader på allt. Tycker nog motsatsen är naivare, att tro det är original för att det matchar. Gäller iaf att vara kritisk.
Gäller att titta på allt och sen göra en avvägning. Med en bra lupp och en uv-lampa så ser man om det är relumat. Inte svårare än så.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har mycket svårt att se att man inte skulle kunna duplicera det.
Ska mycket till om du kan duplicera radium som fejdar av liknande tavlan i samma färg och textur. Sedan så är det få gånger relumes är lika precist applicerade som från fabrik. För all del kan det säkert finnas ngt geni som lyckas men jag har svårt att se att man kan få ihop alla parametrar. Ofta är det lite kladd på kanterna, ojämnt applicerat och lyser annorlunda.

Nytt lum har också en lyster eller vad man nu ska säga vilket gör att det ser nyare ut om man kollar noga. Fullt möjligt att den dör av med tiden men jag tror inte att relumes som gjordes under 70-80-90-talet höll den nivå som vi nu pratar om.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Appropå visare, är det endast tidiga 6202 TOG (tidigt 50-tal) med A296-verk som har pennvisare och liten lollopop sekund?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Appropå visare, är det endast tidiga 6202 TOG (tidigt 50-tal) med A296-verk som har pennvisare och liten lollopop sekund?
Det undrar jag med!
När ändrades de från penn-visare till mercedes?
Vet inte om det är helt lätt att säga då det är väldigt länge sedan och det finns rätt så få referensobjekt. Klart är att de initialt hade pennvisare och att de under typ -54 börjar komma med mercedesvisare. Rolex being Rolex så är det fullt möjligt att det är en hyfsat lång overlap där man använder det som finns. Inte direkt att de uppdaterade allt på samma gång och presenterade det som någon nyhet.

Det sagt så har jag verkligen ingen aning. Det jag säger är enbart utifrån de exemplar som finns tillgängliga idag samt Rolex gamla marknadsföring som visar hur klockorna såg ut. Om någon annan har bättre koll så vore det intressant att höra. :)
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har inte själv koll på brytpunkt, men vi kan se att de inte valde mercedesvisare initialt. Min BB från 1941 har mercedesvisare.
 
Topp