• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Historiens första verktygsur, Rolex 6202

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast vi pratar väl ändå om en klocka för 100 000 kr? Den kostar naturligtvis inte lika mycket som en samtida sub, men den är ju inte billig på något sätt... :)
Nä. Den går upp på samma sätt som allt annat sportrolex. Jämför du med motsvarande subbar, GMTs och explorers så är den fortfarande väldigt billig.
 

frere

Audemars
2-Faktor
- Du tar ju ändå inget ansvar för det som publiceras och det står dig fritt att sanera ditt eget forum, ta bort bilderna vetja. För de som kommer in på Klocksnack som nya "medlemmar" undrar säkert över tonen som du tillåter - men ni verkar också gå igång på när det hettar till. Om att ropa på vargen så klagade jag tidigare när en "medlem" publicerade en bild över psykisk ohälsa. Denna tog du bort.

Jag ska lugna ner Lindström och föreslår att dina moderatorer vaknar till liv även om du vill ha högt i tak. Tuffa diskussioner är roligt och leder framåt, en del klarar det en del inte och då är de som skriver kritiskt "troll". Eller så blir man kallad det ena och det andra som inte går och ska bemötas. Då gillar jag satir.

Jag hör vad du säger och hoppas det är fler som gör det.
Tuffa diskussioner är i regel helt meningslöst på ett klockforum. Den här tråden skulle i normalfallet ha fått handla om att Aurum har köpt en kul och udda klocka, att några funderar kring olika lysmassor och att några funderar kring prisutvecklingen för nämnda klocka. Det blir väldigt märkligt när en enda person kliver in och vill ha debatt och provocera, slänga in smaklösa skämtteckningar och ladda bössan. Vi andra är ett gäng kufar med tejpade glasögon som gillar lugn, ro och nördsaker. Ibland har vi en intern jargong som möjligen är svår att förstå för en utomstående utan fingertoppskänsla. Jag föreslår att du ger dig i kast med några likasinnade på nåt annat ställe och låter KS/vintage vara i fred, jag kan t ex tänka mig att det finns en livskraftig tråd om vargjakt på Flashback som du säkert kan få ut din livsfrustration i med "roligare" gensvar.

Du behöver inte bemöda dig om att svara mig för du är härmed den förste och ende på min ignore-lista.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
- Du tar ju ändå inget ansvar för det som publiceras och det står dig fritt att sanera ditt eget forum, ta bort bilderna vetja. För de som kommer in på Klocksnack som nya "medlemmar" undrar säkert över tonen som du tillåter - men ni verkar också gå igång på när det hettar till. Om att ropa på vargen så klagade jag tidigare när en "medlem" publicerade en bild över psykisk ohälsa. Denna tog du bort.

Jag ska lugna ner Lindström och föreslår att dina moderatorer vaknar till liv även om du vill ha högt i tak. Tuffa diskussioner är roligt och leder framåt, en del klarar det en del inte och då är de som skriver kritiskt "troll". Eller så blir man kallad det ena och det andra som inte går och ska bemötas. Då gillar jag satir.

Jag hör vad du säger och hoppas det är fler som gör det.
Helt tondövt.
Tuffa diskussioner kan du ta på andra ställen - det verkar enbart vara du som tycker det är roligt. Fukta ett finger, sätt upp i luften och känn av läget vetja'.

Nu är det färdigdiskuterat i den här tråden. Har du fler synpunkter så skickar du dem privat, och inget annat. Allt annat kommer gömmas undan för publik vy (nej, inte raderas) i den här tråden.

@Aurum, ursäkta att din tråd fick lite fläckar. Fantastisk klocka, och den förtjänar bättre än det här.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tuffa diskussioner är i regel helt meningslöst på ett klockforum. Den här tråden skulle i normalfallet ha fått handla om att Aurum har köpt en kul och udda klocka, att några funderar kring olika lysmassor och att några funderar kring prisutvecklingen för nämnda klocka. Det blir väldigt märkligt när en enda person kliver in och vill ha debatt och provocera, slänga in smaklösa skämtteckningar och ladda bössan. Vi andra är ett gäng kufar med tejpade glasögon som gillar lugn, ro och nördsaker. Ibland har vi en intern jargong som möjligen är svår att förstå för en utomstående utan fingertoppskänsla. Jag föreslår att du ger dig i kast med några likasinnade på nåt annat ställe och låter KS/vintage vara i fred, jag kan t ex tänka mig att det finns en livskraftig tråd om vargjakt på Flashback som du säkert kan få ut din livsfrustration i med "roligare" gensvar.

Du behöver inte bemöda dig om att svara mig för du är härmed den förste och ende på min ignore-lista.
Guy Of Gisborne har talat. :)

images (3).jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inga fler synpunkter. Du kan alltid avsluta mitt "medlemskap" på Klocksnack men då vill jag att du tar bort allt mitt material som jag publicerat (av ren hövlighet även om du inte "måste". Då ska jag inte bidra med något mera, bara läsa.
Av med offerkoftan och prata klockor istället.

Lägg ner att avvika från trådens ämne nu. Nästa inlägg som är OT försvinner.
 

Fadershan

Patek
Ett ämne som ofta är uppe för diskussion är vem som skapade det första moderna dykaruret med vridring. Första dykaruret lanserade Omega 1932 och var tätt till 135 m, modellen hette Marine. Det är dock inte Omegan vi tänker på när vi pratar om dykarur utan det är snarare lite kraftigare klockor med vridring. Vem var då först? Inte helt lätt att säga och jag har inte heller lagt tillräckligt med tid på att göra efterforskningar så därför kommer jag redogöra den informationen jag hittade. Vridringar är inget nytt det heller, fanns på vissa beobachtungsur, Longines Czech, Weems och även Rolex hade en Bubbleback med vridring (Zerograph) 1937.
tumblr_lsuiozHHf71r4y8quo1_500.jpg

1412448918385

Rolex-Zerograph_6197.jpg


Dessa var dock inte speciellt vattentäta även om Zerographen var nära. Den delen av historien som får mest uppmärksamhet är istället vem som kombinerade vattentäthet med en svart vridring. Ofta kivas det om Blancpain med sin Fifty Fathoms eller Rolex med sin Submariner var först. Generella uppfattningen är att BP visade upp sin före Rolex visade upp sin Submariner, men det var så nära inpå att den är omöjligt att säga vem som skapade den först. Rolex började dock försäljningen före BP. MEN någon kom precis innan Submarinern, något som var Rolex stora satsning på ett verktygsur för den moderne mannen i rörelse. Enligt en källa så lanserades den ett par månader före Fifty Fathoms.
turn-o-graph--9nlqei8i8w_s600x0_q80_noupscale.jpg

Visst, 6202an var "bara" tät till 100 m och "bara" 35,5 mm stor boett men detta är rimligen urfadern till de mest hypeade klockorna idag. Tror de flesta spontant skulle kalla detta ett dykarur idag fast det inte var tanken från början. Det var helt enkelt en vattentät DJ med tidtagningsfunktion som Rolex själv skriver. Uret kunde underlätta matlagning, långdistanstelefonsamtal, bilrace och kappsegling. Modellen floppade däremot rejält och blev snabbt omseglad av den lite bitigare Submarinern som i sin ungdom var lite schizofren innan den fick behålla sitt modellnamn permanent. Någon skrev att det bara blev ett par hundra 6202or, tillverkades 53-54.

Modellen kom i några olika versioner, den svarttavlade kom med våfflad tavla och blank gilttavla. De tidigaste hade sk. pennvisare medan de senare hade de klassiska mercedesvisarna. Dessa sålde som sagt inte så bra så det var sedan de med gulddetaljer och ljusare tavlor som fick leva vidare. TOGn blev helt enkelt en DJ med vridring medan Submarinern fick leva vidare med de attribut som lanserades med 6202an.

Jag har i ärlighetens namn tröttnat lite på just Rolex. Fantastiskt bra och moderna klockor för sin tid men de är så vanliga och överrepresenterade att det blivit lite för mycket. Ett annat problem är att jag tycker en Submariner på 40 mm är lite stor. Visst, de mindre och äldre utan kronskydd är ju trevliga men har alltid varit för dyra i mitt tycke. Snubblade då över 6202an och förstod att detta kunde vara något för mig, dock fortfarande lite för dyr... Men man lever bara en gång så när det dök upp en lokalt på en pantbank var det svårt att motstå.

IMG_1327.JPG
IMG_1328.JPG
IMG_1329.JPG
IMG_1334.JPG
IMG_1340.JPG
IMG_1341.JPG
IMG_1342.JPG
IMG_1352.JPG
IMG_1370.JPG


Detta uret kommer från första ägaren, en plåtslagare, och ska ha servats en gång då den även fick en ny länk. Länken är märkt 72 så det är väl då den servades första gången. 1953-1972, bara 19 år mellan service. Kanske dags att serva igen? Vad jag kan bedöma är boetten opolerad, vridringen original. Ett trevligt och ärligt ur mao. Länken, kronan och kanske visarna är utbytta. 6202 är ett rätt gammalt ur så den har den äldre generationens verk, ett A260, och har därför en sk. bubbleback (buktat boettlock). Tydligen ett stabilt verk, sista generationen av verkskonstruktionen, som slår de senare verket på fingrarna när det gäller robusthet. Som ni ser är index kl 6 annorlunda i färgen. Detta är ingen skada eller en tillfällighet, man gjorde på detta viset. Lite osäker på varför men index klockan 6 är mycket mer fluorescerande idag.
Fantastiskt! Har nu "offrat" några jobbminuter på att läsa igenom alla 6 sidor (de sista var lite nedlusade av käbbel från ett håll). Tack Aurum och alla andra för vintagedelen av forumet, grymt nördigt och kul! Aurum jag tar din 6202 framför vilken annan dussinrolle som helst, svinkool! Grattis!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag tror att jag talar för alla när jag ber dig sluta förstöra trådar med din "humor". Lite jävla nivå kan du väl försöka hålla? Om inte så tycker jag på fullaste allvar att du kan ta ditt pick och pack för att dra. Du tillför inte med något annat än dålig stämning och jag tvivlar på att du ens är intresserad av klockor när nio av tio inlägg enbart är konfliktsökande.

Delar du inte min uppfattning så är det fine så det behövs inget svar. Jag vill bara att du begriper att din stil inte alls är välkommen här i vintagedelen. Antingen anpassar du den eller så slutar du störa den annars alltid trevliga stämnigen som råder här.
Ooops, han verkade ta till sig det du skrev för en gångs skull och drog :wideyed:
Kommer troligtvis leda till mycket trevligare stämning här utan den där surmöken men det känns lite snopet, jag hade gärna velat be honom hålla käften och dra åt helvete först :(
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ooops, han verkade ta till sig det du skrev för en gångs skull och drog :wideyed:
Kommer troligtvis leda till mycket trevligare stämning här utan den där surmöken men det känns lite snopet, jag hade gärna velat be honom hålla käften och dra åt helvete först :(
Synd att han valde att hellre dra än att försöka anpassa sin stil och tillföra till forumet. Det vi förlorar i eventuell kunskap tjänar vi tillbaka mångfalt i trevligare miljö på forumet.

Åter till klockor. :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Rolex svarta får! Cyklade med klockhanden från styret när det var ojämt underlag. Lite ovärdigt för ett gammalt verktygsur. Men den fick känna på frisk lift iaf!
IMG_1446.JPG
Mycket trevligt cykelsällskap den där!
@eriksson850 i "kan jag åka Segway med min klocka-trådar" brukar jag berätta att tavel-piggarna på min skx rök när jag cyklade mtb. Sen dess brukar jag instinktivt släppa klockhanden från styret när det blir stötigt:rolleyes:

Synd att han valde att hellre dra än att försöka anpassa sin stil och tillföra till forumet. Det vi förlorar i eventuell kunskap tjänar vi tillbaka mångfalt i trevligare miljö på forumet.

Åter till klockor. :)
+1 men hans eventuella kunskap dåldes väl bakom mängder med smörja.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mycket trevligt cykelsällskap den där!
@eriksson850 i "kan jag åka Segway med min klocka-trådar" brukar jag berätta att tavel-piggarna på min skx rök när jag cyklade mtb. Sen dess brukar jag instinktivt släppa klockhanden från styret när det blir stötigt:rolleyes:


+1 men hans eventuella kunskap dåldes väl bakom mängder med smörja.
Jämför du finRolex med SKX nu?
 

Esquared

Cartier
Tycker ni inte själva att den här tråden håller förjävla låg nivå? Det är ju rena högstadiemobbningen!! Spelar ingen roll om "Joakim C" maler på som han gör - har ni inga spärrar? Varför inte bara dölja honom om ni stör er?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker ni inte själva att den här tråden håller förjävla låg nivå? Det är ju rena högstadiemobbningen!! Spelar ingen roll om "Joakim C" maler på som han gör - har ni inga spärrar? Varför inte bara dölja honom om ni stör er?
Vänta nu, du läste igenom tråden och det enda du kommenterar är att du tycker alla är taskiga mot jocke?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
@Aurum
Om det inte avhandlats tidigare......kommer du ge dig ut på visarjakt på sikt? Inget fel att köra på as found......men jag vet hur jag själv skulle se på saken när första kärleksdammet lagt sig......
Ursprungs modell av visare kanske kostar för stor % av själva klockan när de väl dyker upp?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@Aurum
Om det inte avhandlats tidigare......kommer du ge dig ut på visarjakt på sikt? Inget fel att köra på as found......men jag vet hur jag själv skulle se på saken när första kärleksdammet lagt sig......
Ursprungs modell av visare kanske kostar för stor % av själva klockan när de väl dyker upp?
Oklart, lite samma som länken och kronan. Jag vet inte ens vad det sitter för visare på och om original är samma som något annat... Denna tavlan är ju mindre än de flesta (alla?) andra tavlor. Hade varit läckert med skadade guldvisare men misstänker att jag kommer tycka det är för dyrt. Men får se, är fortfarande nykär.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Oklart, lite samma som länken och kronan. Jag vet inte ens vad det sitter för visare på och om original är samma som något annat... Denna tavlan är ju mindre än de flesta (alla?) andra tavlor. Hade varit läckert med skadade guldvisare men misstänker att jag kommer tycka det är för dyrt. Men får se, är fortfarande nykär.
Vad är serienumret?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Oklart, lite samma som länken och kronan. Jag vet inte ens vad det sitter för visare på och om original är samma som något annat... Denna tavlan är ju mindre än de flesta (alla?) andra tavlor. Hade varit läckert med skadade guldvisare men misstänker att jag kommer tycka det är för dyrt. Men får se, är fortfarande nykär.
We shall C..... @Per löser det åt dig.....mot nån % i företaget :)
 
Topp