• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp angående en upphittad klocka (Omega).

Här finns dagsfärska priser dok så är dessa i lite bättre skick men kanske ger en en bild på hur marknaden ser ut.

http://www.chrono24.com/omega/pre-o...delId=68&showpage=&sortorder=1&usedOrNew=used

Tack för länken, det var intressant. Jag hittar dock ingen 2517.50 vilket folk har sagt är vad min klocka är.
Det finns några som är liknande, men det skiljer sig väldigt mycket i pris mellan de två varianterna.
Jag får helt enkelt se vad urmakaren säger.

Senast ändrad:
Jag hittar dock ingen 5217.50 vilket folk har sagt är vad min klocka är.

Antingen 2517.50.00 (39,2mm) eller, som @Knypplarn påpekade i trådens inledning, den något mindre midsize 2518.50.00 (36,2mm). Knepigt att avgöra med de bilder du har givit oss. Midsize-versionen är troligen mindre efterfrågad och borde följdaktligen vara mindre värd, men det är ganska marginellt. Referensnr är också bra att klargöra med hjälp av Extranet.

Vänligen
Forumets undersköterska

Antingen 2517.50.00 (39,2mm) eller, som @Knypplarn påpekade i trådens inledning, den något mindre midsize 2518.50.00 (36,2mm). Knepigt att avgöra med de bilder du har givit oss. Midsize-versionen är troligen mindre efterfrågad och borde följdaktligen vara mindre värd, men det är ganska marginellt. Referensnr är också bra att klargöra med hjälp av Extranet.

Vänligen
Forumets undersköterska

Kan jag mäta det själv? Vad är det jag ska mäta isf? Har en linjal brevid mig, borde kunna gå att se skillnad på 3 mm :D

Bjuder man 2k kan man iofs gott bli uthängd.. Så länge vi tror att alla bud inkl skambud måste behandlas med sekretess så håller vi ju gamarna om ryggen?

Håller annars med flertalet: Lämna in hos valfri ad för batteribyte så lär äkthetskollen i princip komma på köpet, kan inte tänka mig att de låter sig fintas av en kopia.

Det ligger mycket närmare än Globen för mig, så kanske kör på den då.

All denna disskussion har faktiskt gjort mig riktigt nyfiken, blir nästan sugen på att promenera dit med en gång, dock har jag fullt upp idag. Men blir nog av i veckan iaf.
Ja inte ska du till Globen med den.

Rob E är auktoriserade på Omega och där får du nog bäst hjälp.

Bjuder man 2k kan man iofs gott bli uthängd.. Så länge vi tror att alla bud inkl skambud måste behandlas med sekretess så håller vi ju gamarna om ryggen?

Håller annars med flertalet: Lämna in hos valfri ad för batteribyte så lär äkthetskollen i princip komma på köpet, kan inte tänka mig att de låter sig fintas av en kopia.

Jag vet inte vad som är praxis på detta forum, men jag ser pm:s ses som privata, oavsett om det är skambud. Sen är ju det ett bud som trots allt kan visa sig vara till min vinst om den faktiskt är falsk. De lägre buden utgår från att jag inte ens besöker en urmakare.

Jag påpekade också att de inte ens vet om jag springer till en urmakare idag och får reda på att den är falsk, och sedan säljer den till dem. De sätter sig alltså i en rätt stor risk själva.

Jag vet inte vad som är praxis på detta forum, men enligt mig bör pm:s ses som privata. Oavsett om det är skambud. Sen är ju det ett bud som kan visa sig vara till min vinst om den faktiskt är falsk. De lägre buden utgår från att jag inte ens besöker en urmakare.
Det är praxis att hålla det privat - och det skulle jag nog också göra som ny medlem! Samtidigt tror jag att folk chansar mer gentemot nya besökare än mot oss rävar, och det gör det inte direkt mindre tråkigt...

Det ligger mycket närmare än Globen för mig, så kanske kör på den då.

All denna disskussion har faktiskt gjort mig riktigt nyfiken, blir nästan sugen på att promenera dit med en gång, dock har jag fullt upp idag. Men blir nog av i veckan iaf.
Säger bara välkommen in i värmen.
Du kommer hitta många hjälpsamma personer här på KS. :)
Var dock vaksam som du verkara vara på de som vill göra sig en hacka på okunskap.

Man räknar bara själva boetten (klockhuset) på bredden och räknar inte med kronan (knappen du ändrar tid med).
Hmm, det finns flera "nivåer", vilken är det jag ska mäta efter?

PS: Det där är inte min klocka utan ville få en med bra bildkvalite så tog från nätet.

Bilagor

• FFF.png
    FFF.png
    101.4 KB · Visningar: 120
Eftersom folk är så hjälpsamma, jag ser att min klocka har ett tresiffrigt nummer graverat på baksidan också.

Liksom denna klocka har det skrivit "899".

Vad betyder/står det nummret för? Kan det hjälpa mig på något sätt?

Bilagor

• F.png
    F.png
    91.7 KB · Visningar: 136
Eftersom folk är så hjälpsamma, jag ser att min klocka har ett tresiffrigt nummer graverat på baksidan också.

Liksom denna klocka har det skrivit "899".

Vad betyder/står det nummret för? Kan det hjälpa mig på något sätt?
Modellnumret på ändlänken. Spelar inte så jättestor roll när det handlar om att artbestämma klockan! ;)

Edit.
*Doh* Tvåa på den!

Tror krons ur listar service utan polering för 2300 kr. Frågade en gång där om service på just en Aqua terra Quartz och de sa att oftast byts hela urverket - dvs invändigt blir klockan som ny. Ett batteribyte och en täthetsservice får du bra mkt billigare. PS. Behåll klockan!

Jag vet inte vad som är praxis på detta forum, men jag ser pm:s ses som privata, oavsett om det är skambud. Sen är ju det ett bud som trots allt kan visa sig vara till min vinst om den faktiskt är falsk. De lägre buden utgår från att jag inte ens besöker en urmakare.

Jag påpekade också att de inte ens vet om jag springer till en urmakare idag och får reda på att den är falsk, och sedan säljer den till dem. De sätter sig alltså i en rätt stor risk själva.
Jag hoppas du inte säljer vidare klockan om den visar sig vara fake. Det var säkert inte så du menade men blev lite fundersam i din formulering.

Jag hoppas du inte säljer vidare klockan om den visar sig vara fake. Det var säkert inte så du menade men blev lite fundersam i din formulering.

Tvärt om. Jag varnade (liksom i posten du citerar) de som föreslog denna deal om att jag tekniskt sett skulle kunna göra det. Så att deras ide är väldigt riskabel för oss båda, men framförallt dem. Ifall det var min plan skulle jag väl inte sagt det till dem? :p

Tvärt om, jag varnade (liksom i posten du citerar) de som föreslog denna deal om att jag tekniskt sett skulle kunna göra det. Så att deras ide är väldigt riskabel för oss båda, men framförallt dem. Ifall det var min plan skulle jag väl inte sagt det till dem :p
Jag tänkte väl det! :) Får gratulera om klockan visar sig vara äkta, jag hade behållt den men samtidigt snackar vi mycket pengar och som student förstår jag att det kan vara knapert!

Absolut, men som jag sa tidigare har jag svårt att få riktigt bra bilder då ljus reflekteras i glaset/metallen.

Är det någon speciell vinkel eller del du vill se? Om det bara handlar om liknande bilder med bättre kvalite vet jag inte om jag lyckas.
Jag är inte så bra på nya klockor men ta bilder från lite olika vinklar. Se till att du får till fokusen, dvs var inte för nära.

Hade spontant sagt tvärtom - d.v.s. att den ser ganska bra ut.
Har haft automatversionen av denna, och kan inte några direkta skillnader.
Kronan (som tidigare diskuterats) ser ut som jag kommer ihåg min.

Men som sagt - med hjälp av bättre bilder går det att bedöma bättre.
...men om den ändå ska till en urmakare så är halvdan bildbedömning över nätet ganska överflödigt (om än hyggligt roligt).

Jag är inte så bra på nya klockor men ta bilder från lite olika vinklar. Se till att du får till fokusen, dvs var inte för nära.

Men som sagt - med hjälp av bättre bilder går det att bedöma bättre.
...men om den ändå ska till en urmakare så är halvdan bildbedömning över nätet ganska överflödigt (om än hyggligt roligt).

Tog bilder på lite allt möjligt, men säg till om det är något speciellt du vill se.

http://imgur.com/a/av0QB

Tillbaka
Topp