• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp angående en upphittad klocka (Omega).

Choppe

Rolex
2-Faktor
Såg inget utmärkande fel på mobilen iaf. Så hittar ingen något udda hör tycker jag du ska lämna in den för batteribyte. Du kan även googla den lilla serienummret du ser på baksidan av bandhornet, om du får någon träff.
Det verkar tyvärr inte finnas om jag har förstått det hela rätt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Glaset är enligt min bedömning helt perfekt, däremot finns det flera mindre repor på metalldelarna.

Någon sa att modellen är 10+ år gammal (?), så gissar att glaset är bytt sedan dess, men inte metallen.
Glaset är safirglas och repas inte i första taget. Jag har samma klocka med silverfärgad sunburst tavla :). Det sitter ett väldigt bra quartzverk i denna modell. Min fortar sig ca 15sekunder/år. Den är alldeles säkert inte någon fejk. Gör som många andra redan sagt, gå till urmakaren och be om ett nytt batteri (10-200kr) och njut av klockan tills du har råd att lämna in den på en service där dom kan polera upp den och se över urverket med lite rengöring och nya oljor. Eller, njut bara av att du nu är ägare till en Omega. En riktigt snygg modell med en skön historia och patina :D Angående pris kan jag säga att min sticker ingenstans under 15k, it´s a keeper!
 
Jag frågade tidigare men fick inte svar. Bör jag visa serienummret öppet eller kan någon annan göra något dumt med den informationen?

Finns ingen anledning att visa det öppet i nuläget. Som @Aurum skrev kan du googla på numret och se om det kommer fram något (om klockan skulle vara stulen eller borttappad är det ju möjligt att den ursprunglige ägaren efterlyst den på klockforum etc), annars är det ju mest AD'n du besöker som kan söka på numret för att klargöra referensnr etc. Den här tråden har ju väckt stort intresse så jag hoppas du å det allra snaraste besöker din närmaste AD och därefter berättar för oss vad du har kommit fram till. Att glaset är repfritt trots klockans i övrigt lite härjade utseende talar för safirglas, något som också talar för att det är äkta vara då i alla fall billigare kopior sällan brukar kosta på sig detta. Iväg till AD'n med dig nu :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Första tipset : Sälj inte!
Detta var inte pengar du väntat dig och om du ska ut och fira efter du sålt den så bränner du pengarna och eftersmaken är bitter.
Hade det varit min situation, som har verktyg att öppna med så hade jag slitit av locket på den direkt när jag fått tillbaka den. :)

Måste uppdatera snart så man får veta vad du hittat.
Är den äkta så är det bara att gratulera! :)
 
Finns ingen anledning att visa det öppet i nuläget. Som @Aurum skrev kan du googla på numret och se om det kommer fram något (om klockan skulle vara stulen eller borttappad är det ju möjligt att den ursprunglige ägaren efterlyst den på klockforum etc),

Okej, då tar jag bort en av bilderna, råkande visst få med serienummret på en av dem.

Jag googlade på nummret tidigare då jag fick reda på det, tror faktikt det var så jag hittade detta forum. Inte genom en direkt träff på serienummret, men via strängen "borttappad klocka" eller något liknande.

Google hittar inga direkta träffar på serienummret, vilket jag antar är positivt.

Finns det några bättre sökmotorer än google för att leta efter klockor via serienummret? Försäkrar mig gärna att den inte är snodd innan jag går till en urmakare med den.
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag säger sälj. Om herren ifråga inte är intresserad av klockor, vad ska han då med en Omega för 10k till?
Han kanske har 10st andra intressen som äter pengar. Att han inte har betalat något är egentligen ovidkommande. Jag skulle inte behålla en gratis golfbag full med klubbor heller.

Eller skulle jag börja spela golf? Hmm....
 
Finns det några bättre sökmotorer än google för att leta efter klockor via serienummret? Försäkrar mig gärna att den inte är snodd innan jag går till en urmakare med den.

Du har ju fått klockan av polisen och kan bevisa det, så den frågan skulle jag inte lägga ner mer tid på. Det är polisens uppgift att kontrollera detta, något de i samarbete med försäkringsbolagen helt säkert redan har gjort. Klockan är din egendom. Det vi alla nu väntar på är ett utlåtande från AD och hur du sedan själv ställer dig till om du ska behålla klockan (den kommer inte att tappa i värde framöver) eller sälja den om den visar sig vara äkta; om du väljer det sistnämnda är vi många här som gärna hjälper dig med lite tips och råd.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Jag säger sälj. Om herren ifråga inte är intresserad av klockor, vad ska han då med en Omega för 10k till?
Han kanske har 10st andra intressen som äter pengar. Att han inte har betalat något är egentligen ovidkommande. Jag skulle inte behålla en gratis golfbag full med klubbor heller.

Eller skulle jag börja spela golf? Hmm....
Haha :)
Vetefan, jag använder inte klocka alls. Man har ju en på mobilen redan. Men antar att det är hädelse att säga så här :p
Åh andra sidan kan jag uppskatta att den är rätt vacker, och att det trots allt ligger lite status/respekt i en sådan fin klocka, det är ju inte helt fel ifall man får vara sånn. Om jag behåller den lär det vara något jag endast bär på finare tillfällen, inte direkt när jag sitter på tuben och nöter kurslitteratur.

Åh andra sidan, om chansen finns att jag får 10 000 kr för den så är det enorma pengar för mig idag. Jag skulle antingen kunna använda det till hyra/mat, eller ifall jag ser det som en bonus lägga det på en dator, vilket är mitt faktiskta intresse. Har helt klart roligare med en dator än med en klocka.

Men men, nu går vi skedet i förväg, allt detta låter för bra för att vara sant. Jag är fortfarande intställd på att den är fake. Kan inte tänka mig någon annan anledning till att jag fick tillbaka den från polisen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hmm, jaså? Folk har ju sagt att man kan slå i databaser på serienummret för att se om den är stulen etc. Hur går det ihop ifall serienummren inte är unika?
Ett exempel... jag köper en NY Omega och får både servicekort och cert med klockans nummer. 10 år senare behöver jag pengar och säljer klockan till en jobbarkompis. "Jag har nog kartonger och papper någonstans i källarförådet". Kompisen är inte någon "klockentusiast" utan vill bara äga min gamla Omega, så han säger att det spelar ingen roll, kanske prutar en lax istället. Sen säljer han den i sin tur den till sin tjejs bror. Han är ute och slarvar på byn och tappar klockan på fyllan, och du hittar den. NU, det där numret... vem hade koll på det nu igen? Och vad skulle man med det till? Du förstår vad jag menar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej, då tar jag bort en av bilderna, råkande visst få med serienummret på en av dem.

Jag googlade på nummret tidigare då jag fick reda på det, tror faktikt det var så jag hittade detta forum. Inte genom en direkt träff på serienummret, men via strängen "borttappad klocka" eller något liknande.

Google hittar direkta träffar på serienummret, vilket jag antar är positivt.

Finns det några bättre sökmotorer än google för att leta efter klockor via serienummret? Försäkrar mig gärna att den inte är snodd innan jag går till en urmakare med den.
Direkta träffar på serienumret? Låter inte bra tycker jag. Ska ju bara finnas en AT med det serienumret.
 
Du har ju fått klockan av polisen och kan bevisa det, så den frågan skulle jag inte lägga ner mer tid på. Det är polisens uppgift att kontrollera detta, något de i samarbete med försäkringsbolagen helt säkert redan har gjort. Klockan är din egendom. Det vi alla nu väntar på är ett utlåtande från AD och hur du sedan själv ställer dig till om du ska behålla klockan (den kommer inte att tappa i värde framöver) eller sälja den om den visar sig vara äkta; om du väljer det sistnämnda är vi många här som gärna hjälper dig med lite tips och råd.

Vänligen
Forumets undersköterska

Jo du har rätt, ska sluta nojja mig. Tror jag går ner till Rob imorgon!
 

midikem

Cartier
Grattis till nya klockan! Omegas Aqua Terra är en fantastiskt fin klocka. Låt oss hoppas att den är äkta, men det lutar ju åt det. Ödet vill nog att du ska behålla klockan och börja använda den tror jag. Klockor är ju i princip det enda smycket killar kan ha. Det är dags att börja använda klocka helt enkelt.
 
Topp