• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med examenspresent 20-25k

Hej KS!

Jag tar snart min YH examen och har lovat mig själv en fin klocka i present. Budgeten ligger runt 20-25k, och jag vill ha något som funkar till vardags, inga dressklockor och gärna på länk.

Jag har ganska smala handleder och brukar använda klockor runt 36-38 mm, så större än så blir svårt. Har ni några förslag på klockor i den storleken och prisklassen? :)

Tack för det här grymma forumet!
Jag tog förresten min YH examen för ett par år sedan i Tudor Prince Date-Day 36 kom jag på. Rätt trevlig, och stämmer in på både budget o beskrivning skulle jag säga. Dock sålt min. 😉
IMG_7813.jpeg

Oris divers date. Finns även i vit och blå.
IMG_3215.jpeg
39mm så lite större än vad du frågade efter men ändå i rätt prisklass och mycket klocka för pengarna. Toppen om du saknar en dykare. Annars är tidigare alternativ bra också! Jag själv vill ha skruvad krona och minst 100m WR på en vardagsklocka men detta uppfyller ju både BB36 och AT36.

Hej KS!

Jag tar snart min YH examen och har lovat mig själv en fin klocka i present. Budgeten ligger runt 20-25k, och jag vill ha något som funkar till vardags, inga dressklockor och gärna på länk.

Jag har ganska smala handleder och brukar använda klockor runt 36-38 mm, så större än så blir svårt. Har ni några förslag på klockor i den storleken och prisklassen? :)

Tack för det här grymma forumet!
En bättre begagnad Baume Mercier Riviera 36 mm bör gå att hitta i den prisklassen 🙂

Nu är examen klar och det är dags för köp!

Om någon här sitter på en Svart Tudor black bay 36 eller en Svart Tudor black bay 54 får ni gärna höra av er till mig! :)

Tack igen för alla tips, ni är fan grymma!

Nu är examen klar och det är dags för köp!

Om någon här sitter på en Svart Tudor black bay 36 eller en Svart Tudor black bay 54 får ni gärna höra av er till mig! :)

Tack igen för alla tips, ni är fan grymma!
Grattis till examen! Hoppsa du hittar något skoj både i arbetslivet och klockvärlden.

Letar du fortfarande Omega så finns denna med snart avslut.

Grattis till examen! Hoppsa du hittar något skoj både i arbetslivet och klockvärlden.

Letar du fortfarande Omega så finns denna med snart avslut.

Väldigt fin modell, men där bör man nog budgetera 9 600 kr extra för en service. Jag skulle inte kallt räkna med att den går som den ska. Rätt härjad av bilderna att döma. Dessutom saknas den medföljande halvlänken vad jag kan se, så det kan bli knepigt att få till passformen. Och vad är det för fel på ändlänkarna? Aldrig sett så stora glapp på en AT förut. Buyer beware. Här bör man veta vad man ger sig in på innan man budar.

Väldigt fin modell, men där bör man nog budgetera 9 600 kr extra för en service. Jag skulle inte kallt räkna med att den går som den ska. Rätt härjad av bilderna att döma. Dessutom saknas den medföljande halvlänken vad jag kan se, så det kan bli knepigt att få till passformen. Och vad är det för fel på ändlänkarna? Aldrig sett så stora glapp på en AT förut. Buyer beware. Här bör man veta vad man ger sig in på innan man budar.
9600 för servicen vete tusan. Kanske hos Omega själva men jag kan aldrig tänka mig att Urbrev eller någon annan fristående urmakare tar 10k för att serva ett ETA-verk. Men oavsett även om det är 9600:- extra så är det ett relativt okej pris just nu. Tveksamt om det slutar där dock. Men ja den ser lite härjad ut så man får lägga lite tid på att återställa den till normalt fint skick.

Ändlänkarna vete fasen vad det är med. Det hade nästan behövts lite inspektion IRL på den. De ser normala ut vid liggande men när länken böjer sig så sticker de all världens väg.

9600 för servicen vete tusan. Kanske hos Omega själva men jag kan aldrig tänka mig att Urbrev eller någon annan fristående urmakare tar 10k för att serva ett ETA-verk.
Det är inget standardverk från ETA i denna. Kaliber 2500, Omegas första Co-Axial. Omega har strypt tillgången till reservdelar för fristående urmakare. Du måste vara certifierad. 9600 kr är riktpriset oavsett var du lämnar in den. Jag har ringt och mejlat runt för några månader sedan och det är vad det kostar. Det kan skilja ett par hundralappar hit eller dit, men 9600 kr är vad en fullservice av en trehandare i stål kostar.

Det är inget standardverk från ETA i denna. Kaliber 2500, Omegas första Co-Axial. Omega har strypt tillgången till reservdelar för fristående urmakare. Du måste vara certifierad. 9600 kr är riktpriset oavsett var du lämnar in den. Jag har ringt och mejlat runt för några månader sedan och det är vad det kostar. Det kan skilja ett par hundralappar hit eller dit, men 9600 kr är vad en fullservice av en trehandare i stål kostar.
Det enda som skiljer är ju Co-Axial escapement. Men okej. Har du kollat det får jag väl anta att det är det som gäller. I så fall är det inte värt det.

Tack för tipsen! Jag är nu tack vare tidigare konversationer här på forumet inställd på svart Tudor BB 36 eller svart Tudor BB 54 så jag letar som en tok efter någon av dessa inom min prisklass som nu ligger på kring 30k (rätt mycket ner för 36an och liknande upp för 54an)

Har kollat på den svarta BB 58an också men är lite skraj att den kommer vara stor på mig, har typ 17 cm runt handleden och är van vid mindre klockor

Är inte den 39mm? Har själv 17,5 ish och bär betydligt större än så men det där med storlekar är ju personligt, men spontant så tycker jag inte det ska avskräcka👍

Är inte den 39mm? Har själv 17,5 ish och bär betydligt större än så men det där med storlekar är ju personligt, men spontant så tycker jag inte det ska avskräcka👍
Ja precis! Med tanke på prisklassen 58an ligger på nu och att den vart intressant längre för mig så kan den vara en kandidat

IMG_2096.jpeg

Som referens är min handled 16cm och BB58 på 39mm är nog det största jag kan bära, så det lär inte vara för stort för dig.

Tillbaka
Topp