• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med facit klocka

Trizones

Breitling
2-Faktor
Jag har hittat en gammal facit klocka som tillhörde min farfar för många år sedan som jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera. Har ingen aning om när klockan tillverkades eller när den användes senast, den är automatisk och fungerar fortfarande om man snurrar upp den. Den är ganska illa tilltyglad men funderar på om man eventuellt kan lämna in den och få den uppiffad eller om det är som att slänga pengar i sjön. Ni får ursäkta mina grundläggande kunskaper inom ämnet klockor.
OZN9VER.jpg

OZN9VER.jpg
[/IMG]
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag har hittat en gammal facit klocka som tillhörde min farfar för många år sedan som jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera. Har ingen aning om när klockan tillverkades eller när den användes senast, den är automatisk och fungerar fortfarande om man snurrar upp den. Den är ganska illa tilltyglad men funderar på om man eventuellt kan lämna in den och få den uppiffad eller om det är som att slänga pengar i sjön. Ni får ursäkta mina grundläggande kunskaper inom ämnet klockor.
OZN9VER.jpg


OZN9VER.jpg
[/IMG]

Du kan givetvis lämna in och få den vidgjord, men rent ekonomiskt så är det som att slänga pengar i sjön.
I stort sett uteslutande så säljs Facit-klockor för mellan några tior och nån hundring.

Man kan ju däremot lämna in klockan för lite uppiffning om det är så att den har något sentimentalt värde.
Du får väl räkna med att det kostar nån tusenlapp eller så.
 

Martin Lovasz

Audemars
25 juvelers automat var fint på sin tid så det var inte Facit's billigaste modell. Det brukar då vara ett Felsa urverk i dem och vissa av dessa verk är ganska eftertraktade av de som samlar klockor av lite mindre värde.

Din klocka ser ut att vara från mitten till slutet av 60-talet och det ser ut att vara en spricka i glaset och kronan ser sliten ut så dessa måste du bytas.
 

Trizones

Breitling
2-Faktor
Du kan givetvis lämna in och få den vidgjord, men rent ekonomiskt så är det som att slänga pengar i sjön.
I stort sett uteslutande så säljs Facit-klockor för mellan några tior och nån hundring.

Man kan ju däremot lämna in klockan för lite uppiffning om det är så att den har något sentimentalt värde.
Du får väl räkna med att det kostar nån tusenlapp eller så.
25 juvelers automat var fint på sin tid så det var inte Facit's billigaste modell. Det brukar då vara ett Felsa urverk i dem och vissa av dessa verk är ganska eftertraktade av de som samlar klockor av lite mindre värde.

Din klocka ser ut att vara från mitten till slutet av 60-talet och det ser ut att vara en spricka i glaset och kronan ser sliten ut så dessa måste du bytas.
Tack så mycket för svar! Får se om jag kan laga den någorlunda billigt i stan annars får det kanske vara. Tror ni man kan få något för den om man lagar den och säljer den senare?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack så mycket för svar! Får se om jag kan laga den någorlunda billigt i stan annars får det kanske vara. Tror ni man kan få något för den om man lagar den och säljer den senare?
Nej tyvärr, även om den är fixad tror jag inte du får mer än 2-300:- Att fixa den går nog på minst 5-700:- om du får det billigt.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja det är bara om du vill ha klocka för dig själv det är värt att fixa den.

Nu är det sällan värt att laga någon vintage klocka om man vill tjäna pengar på gamla klockor om man inte gör det själv för urmakare är dyra.
 
Senast ändrad:

solex

Omega
Det är mycket orättvis för Facit märke, trots tycker jag att inget fel med klocka och även den klockan har Eta urverk med kaliber nummer 2783 med automatiskt mekaniskt urverk i gissning (står nummer vid balansen). Facit hamnar alltid i lägre klasspris nivå jämförs med andra märke i samma kaliber urverk från Eta med 25 juveler med incabloc (stötsäkert). Din klocka kom kanske från slutet av 60 eller tidigt av 70 talet baserar på boett och klockdesign, visare samt urtavla. Plexiglas får polera bort med repor och montera nya armband, ser klockan fräsch igen med stor skinnad med utseende ;)
 
Topp