• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig förstå Patek Philippe (tex. Nautilus steel)

Anton

Omega
Yes.. men det krävs som i allting annat att det finns kunder som upplever att produkten är värd degen också beroende på vilka variabler som denna innefattar... priset behöver inte motiveras... kunden motiverar priset själv genom att acceptera den profileringen och externa kommunikation bestående av t.e.x reklam i diverse kanaler (eller ingen reklam alls). Så länge den upplevda känslan av att värdet i produkten i kunds händer överstiger det satta priset så finns det inga oresonabla prissättningar.
Som du säger så kan priset i sig vara en variabel där prestige ingår... men jag vill tro att få personer enbart köper något för att det är dyrt. Det måste på något sätt motiveras.

Absolut är så tänkte bara om RM "skapade" sitt egna segment genom sitt pris, jag tycker väl inte dom är alltför snygga men priset skapar ändå ett intresse hos mig måste jag tyvärr erkänna.
 

morrism

Audemars
Yes.. men det krävs som i allting annat att det finns kunder som upplever att produkten är värd degen också beroende på vilka variabler som denna innefattar... priset behöver inte motiveras... kunden motiverar priset själv genom att acceptera den profileringen och externa kommunikation bestående av t.e.x reklam i diverse kanaler (eller ingen reklam alls). Så länge den upplevda känslan av att värdet i produkten i kunds händer överstiger det satta priset så finns det inga oresonabla prissättningar.
Som du säger så kan priset i sig vara en variabel där prestige ingår... men jag vill tro att få personer enbart köper något för att det är dyrt. Det måste på något sätt motiveras.

Precis, annars skulle man hitta RM för 20k på blocket sen.
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Är det inte så att dom lägger hundratals timmar på produktion, kontroll och tester.
Sen är det väl som att jämföra Porsche och darcia, båda tar en till målet men på lite olika sätt.
Men om det är prisvärt? Ingen aning......
/j

Det kan stämma.
Har haft Porsche och åkt med Dacia, dem tar dig till målet på helt olika sätt, skillnaden mellan dessa bilar är faktiskt något du kan ta på, känna och utnyttja.
Svårt att jämföra klockor som enbart visar tiden (ej övriga komplikationer) mot dessa bilar som är väldigt olika på många sätt.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Håller med dig ang att dem inte är dem vackraste skapelserna.
När det gäller RM så hade jag nog redan listat ut att här ligger mycket prestige i priset(eller ädelstenar), för inte kan dem vara så tekniskt/kvalitets överlägsna mot andra, så det motiverar stora prisskillnaden.


Tvärtom. Jag tycker RM kan motivera sin prislapp just med faktumet att de är så "high-tech". De forskar och utvecklar mycket, har slagit många "rekord" inom branschen osv. In-house tourbillion som väger typ 20g, det har fan kostat mycket att ta fram och får kosta mycket att sälja. Så jag förstår varför RM kostar så mycket.

Jag förstår dock ditt tänk, alltså varför ska då en Patek i stål utan komplikationer kosta så mycket? Men det går ändå inte att tänka så. En Patek kommer alltid vara en Patek oavsett material eller urverk. Det är en otrolig prestigeklocka och det betalar folk gärna för. Som Skurt var inne på, de tillverkas i relativt små volymer kontra efterfrågan.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Absolut är så tänkte bara om RM "skapade" sitt egna segment genom sitt pris, jag tycker väl inte dom är alltför snygga men priset skapar ändå ett intresse hos mig måste jag tyvärr erkänna.

Precis, annars skulle man hitta RM för 20k på blocket sen.


Exakt...tex priset i sig skapar intresse för produkten medan prestige och variabler (egenskaper i och hos produkt) hjälper till att för kund motivera pris... en intressant fråga är alltid... skulle man kunna tänka sig att köpa den om den var billigare?
Okej... du får en sprillans ny Rolex 116610 för 20tkr... är det upplevda värdet fortfarande lika högt nu när det satta priset har sjunkit? Jag vill mena att produkten nu inte längre är lika åtråvärd för den ursprungliga kundgruppen... där har vi Richard Mille... obegripligt dyrt... fullt av prestige... tekniskt innovativt och otroligt välarbetat....

Marketing A och O...
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Jag förstår dock ditt tänk, alltså varför ska då en Patek i stål utan komplikationer kosta så mycket? Men det går ändå inte att tänka så. En Patek kommer alltid vara en Patek oavsett material eller urverk. Det är en otrolig prestigeklocka och det betalar folk gärna för. Som Skurt var inne på, de tillverkas i relativt små volymer kontra efterfrågan.

Har nu förstått att det är prestigen i PP som kostar.
Det var detta jag var ute efter i tråden, bara att reda ut om det är något tekniskt som skiljer eller att folk betalar priset för det är en PP.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Har nu förstått att det är prestigen i PP som kostar.
Det var detta jag var ute efter i tråden, bara att reda ut om det är något tekniskt som skiljer eller att folk betalar priset för det är en PP.


Självklart är det även en teknisk fråga... PP gör allting mycket bättre än många andra... folk vill ha PP för att det är riktigt bra... riktigt bra är ofta synonymt med dyrt... dyrt innefattar i lyxkonsumtion prestige... så nej... PP är inte bara prestige... men det är en del... hur stor är individuellt för kunden....
 
  • Like
Reactions: Wii

Wi

NLA
2-Faktor
Har nu förstått att det är prestigen i PP som kostar.
Det var detta jag var ute efter i tråden, bara att reda ut om det är något tekniskt som skiljer eller att folk betalar priset för det är en PP.

Nej.
Prestige är en av faktorerna. PP gör otroliga hantverk. Fina urverk, fin finish, otroliga designer och oftast med ädelmetaller (och stenar)
 

morrism

Audemars
Har nu förstått att det är prestigen i PP som kostar.
Det var detta jag var ute efter i tråden, bara att reda ut om det är något tekniskt som skiljer eller att folk betalar priset för det är en PP.

Självklart är de tekniskt bättre också, som sagt håller de tiden bättre än omega rolex mfl. Nautilus ska ligga inom 2-3 sek per dag, alltså INOM=bättre än så.
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Självklart är det även en teknisk fråga... PP gör allting mycket bättre än många andra... folk vill ha PP för att det är riktigt bra....

Ok, det är det jag frågat från början, vad är det dem gör bättre rent tekniskt, lite fakta kring detta är vad jag vill veta.
Och vad får slutkunden nytta av detta tekniska överlägsenheten, stöt tåligare, håller tider bättre, bättre vattentäthet, längre service intervaller?
Hur kan kunden uppleva detta , förutom känslan och vetskapen?
Här pratar jag bara om tekniken, alltså det jag svarar på här.
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Förstår att denna fundering kanske inte var helt seriös, men den naturliga följdfrågan blir förstås: varför tycker du att det är normalt att ädelstenar är dyrare än vanliga fina stenar?

Bra där;)
Här vet faktiskt dem flesta hur det ligger till.
Men naturligtvis finns mycket mer än prestige, begränsad tillgång mm bakom priserna på ädelstenar.
Tex diamanten pga av sin hårdhet som används i tillverkningen. ( Vet att det finns industridiamanter)
 
Det finns ytterst få som ens kan jämföra sig med Patek i kvalité.
Deras verk går helt enkelt inte att mäta sig med, de håller längre (Med rätt service självklart) och går mer exakt.
Materialen som används är inget utom det bästa, samt att de är handgjorda.

Varför är en Rolls Royce så pass dyr tycker jag du kan fråga dig?
(Inget illa menat med det)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Det kan stämma.
Har haft Porsche och åkt med Dacia, dem tar dig till målet på helt olika sätt, skillnaden mellan dessa bilar är faktiskt något du kan ta på, känna och utnyttja.
Svårt att jämföra klockor som enbart visar tiden (ej övriga komplikationer) mot dessa bilar som är väldigt olika på många sätt.
Fast på armen känner man skillnad på en PP och en casio.
Det kan jag lova dig!
/j
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Varför är en Rolls Royce så pass dyr tycker jag du kan fråga dig?
(Inget illa menat med det)

Kan vi hålla oss till PP:s tekniska fördelar som tråden handlar om?
Om jag svarar på fler av dessa bil och övriga jämförelser så kommer det bara fler.

Vissa av er verkar tro att jag har något emot PP och håller garden uppe, slappna av, vill bara veta fakta/fördelar om klockorna.
 

Josef B

Bestraffaren
Bra där;)
Här vet faktiskt dem flesta hur det ligger till.
Men naturligtvis finns mycket mer än prestige, begränsad tillgång mm bakom priserna på ädelstenar.
Tex diamanten pga av sin hårdhet som används i tillverkningen. ( Vet att det finns industridiamanter)
Deras urverk är stämplade med "Hallmark of Geneva". Få märken får den stämpeln på sina urverk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Geneva_seal

Och de har även skapat en egen kvalitetsstämpel.
vY9A9xl.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    58.1 KB · Visningar: 38

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Är du intresserad på riktigt är det bara att googla, du kan börja här t.ex

http://www.patek.com/contents/default/en/design.html

Dela gärna med dig vad du hittar


Tack för länk.
Känns mest som standard text som alla andra har på sina hemsidor, ord som superior, perfection och quality.
Jättefin sälj text men inte jämförelse fakta mot övriga kvalitets ur som jag efterfrågat.

Men för att inte denna tråd ska bara snurra runt och runt i samma slags kommentarer så jag som trådskapare säga att jag fått svar på min fråga.

Tack till alla som svarat.

Henrik.
 

morrism

Audemars
Tack för länk.
Känns mest som standard text som alla andra har på sina hemsidor, ord som superior, perfection och quality.
Jättefin sälj text men inte jämförelse fakta mot övriga kvalitets ur som jag efterfrågat.

Men för att inte denna tråd ska bara snurra runt och runt i samma slags kommentarer så jag som trådskapare säga att jag fått svar på min fråga.

Tack till alla som svarat.

Henrik.

Men vafan lite energi får du lägga ;), klicka dig vidare från "design", de listar massa fakta under "quality control" "manufacturing" technologies
 

Knight

Cartier
Som jag tror att flera i tråden redan har konstaterat så är det i slutändan utbud och efterfrågan (likt vilken produkt eller råvara som helst) i kombination med ekonomins allmänna hälsa som är den viktigaste komponenten i ett slutpris mot konsument. Kvalitet, hantverk och prestige är faktorer som påverkar efterfrågan. Patek själva påverkar utbudet. Sedan är upplevt värde något som många producenter av lyxvaror sysslar med via marknadsföring, vilket även det givetvis påverkar efterfrågan.

(jag arbetar med marknadsföring ;))
 

Sputniq

Panerai
Sen kan man säkert tänka att en urmakare som är certifierad på Patek Philippe (och jobbar där) drar nog in lite mer kosing än en som är certifierad och jobbar på Omega? Saker som set driver också upp priset :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Sen kan man säkert tänka att en urmakare som är certifierad på Patek Philippe (och jobbar där) drar nog in lite mer kosing än en som är certifierad och jobbar på Omega? Saker som set driver också upp priset :)


Precis, tror den genomsnittlige urmakaren på Patek har högre kompetens än den genomsnittlige på Omega och Rolex.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Som jag tror att flera i tråden redan har konstaterat så är det i slutändan utbud och efterfrågan (likt vilken produkt eller råvara som helst) i kombination med ekonomins allmänna hälsa som är den viktigaste komponenten i ett slutpris mot konsument. Kvalitet, hantverk och prestige är faktorer som påverkar efterfrågan. Patek själva påverkar utbudet. Sedan är upplevt värde något som många producenter av lyxvaror sysslar med via marknadsföring, vilket även det givetvis påverkar efterfrågan.

(jag arbetar med marknadsföring ;))


Intressant.. jag läser marknadsföring och påstod exakt samma sak någon sida bak... skönt att du kommer med facit :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Självklart betalar man för prestige och exklusivitet precis som med alla andra lyxmärken. Därmed inte sagt att det är dåliga grejer.
 
Det finns ytterst få som ens kan jämföra sig med Patek i kvalité.
Deras verk går helt enkelt inte att mäta sig med, de håller längre (Med rätt service självklart) och går mer exakt.
Materialen som används är inget utom det bästa, samt att de är handgjorda.

Varför är en Rolls Royce så pass dyr tycker jag du kan fråga dig?
(Inget illa menat med det)

Förutom deras 'known issue' med 324 verket menar du då? Dom verkar ha problem med datumväxling och flertalet verkar ha haft problem, även Spencer hade problem med sin sprillans nya, dock inte datumproblemet av vad jag kommer ihåg....

http://www.rolexforums.com/showthread.php?p=4127695

https://www.rolexforums.com/~trfcom/showthread.php?t=284212

SÅ även om dom är högst i ligan så verkar flertalet missar slippa igenom deras kvalitetskontroll....

I slutändan så handlar det om prestige, personligen så tror jag inte det är sådan stor kvalitetskillnad på en PP Stålis mot en Rolex Stålis (typ Nautulus VS SUbC), lika lite som att det är kvalitetskilnad mellan en SubC och en PO, man betalar för märket i alla fallen och märkerna tar ut så mycket dom kan, Patek har nog en hel del fler manuella moment men om det är märkbart på slutprodukten för användaren tror jag är svårt att säga...

PP lever nog upp till sitt rykte mer i sina komplicerade klockor...
 

Josef B

Bestraffaren
Förutom deras 'known issue' med 324 verket menar du då? Dom verkar ha problem med datumväxling och flertalet verkar ha haft problem, även Spencer hade problem med sin sprillans nya, dock inte datumproblemet av vad jag kommer ihåg....

http://www.rolexforums.com/showthread.php?p=4127695

https://www.rolexforums.com/~trfcom/showthread.php?t=284212

SÅ även om dom är högst i ligan så verkar flertalet missar slippa igenom deras kvalitetskontroll....
Det är inte bara PP som kan ha lite problem. Även Rolex har haft problem med sina urverk att få inom Cosc. Problemet med PPs 324c är datumet som på något sätt fastnar på sniskan. Justeras lätt hos AD, men skickas till Schweiz för utförliga tester som tar flera veckor.
 
Topp