• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig ge mig in i klock-träsket

dyrare än väntat pga tull, inte rätt låda till klockan osv kör på Creation :D

Vad gäller skx tycker jag du ska starta med tyngre grejjer på en gång, det är lite som att komma vattenkammad i mormors stickade tröja med chips och läsk till ett crack-party...
Haha så illa. Just nu känns skx precis som det jag letar efter, en billig men trofast introduktion som ändå uppfyller vissa estetiska krav. Jag har ju trots allt ändå varit vattenkammad på majoriteten av de Crackpartys jag haft äran att få uppleva. ;)

Lite OT: Varför skulle CW ha sämre klockor än någon annan på marknaden menar ni? :)
Produceras dom finare Seiko i ett underjordiskt superlabb medan klockorna som CW säljer produceras av dom vanliga människorna utan högskoleutbildning i Malaysia?

Fråga 2: Tror ni att Seiko själva skulle vara intresserade av att sälja av 2a-hands-sorteringen till en spelare som sålde vidare dessa och på så sätt äventyrade Seikos rykte världen över? :rolleyes:

(Jag har min brandsäkra filt liggandes nära till hands, antar att jag kommer bli grillad)

Håller med. Och varför skulle man ens replikera en skx? Alltså en klocka för det priset

Kan tänka mig att CW säljer så stora mängder klockor att det helt enkelt blir några otursverk som skickas bland alla lyckade klockor och att man därför oftare får höra om det online just pga att det är ett så populärt ställe att köpa från ? Grundar detta på min magkänsla dvs ingen fakta alls hehe.

Kan tänka mig att CW säljer så stora mängder klockor att det helt enkelt blir några otursverk som skickas bland alla lyckade klockor och att man därför oftare får höra om det online just pga att det är ett så populärt ställe att köpa från ? Grundar detta på min magkänsla dvs ingen fakta alls hehe.

Med andra ord PRECIS lika stor risk som att köpa från vilken online-spelare som helst där man inte får klämma på klockan innan köp :)

Med andra ord PRECIS lika stor risk som att köpa från vilken online-spelare som helst där man inte får klämma på klockan innan köp :)
Känns nu nästan oemotståndligt att beställa från creation watches, en jävla ryskt roulette där jag antingen får hem en billig fin klocka att avnjuta under juldagarna eller en defekt styggelse byggd på kinesisk cancer-plast och vietnamesiska tårar!

Känns nu nästan oemotståndligt att beställa från creation watches, en jävla ryskt roulette där jag antingen får hem en billig fin klocka att avnjuta under juldagarna eller en defekt styggelse byggd på kinesisk plast och vietnamesiska tårar!

Jag var också nojig i början av all kritik jag hade hört men som tidigare sagt, ifall du ska ha en skx för bästa möjliga pris så får det bli från CW eller någon annan stor onlineshop. Är den defekt så kommer paypal stå vid din sida till 100% men jag förstår dig att det inte är så attraktivt att vilja starta en tvist om den efter att du hört att vissa har varit defekta. Sen bör du tänka på att folk hellre gör en status om att de varit med om ett dåligt köp än ett bra köp.

Som det tidigare har nämts så har Orient också trevliga dykare i samma prisklass som skx. Här kommer två bilder på min Ray 2 med ett lädernato. Som du ser har jag väldigt små handledar men jag tycker denna sitter helt okej även om jag föredrar storlekar kring 36mm.
Ray 2 tror jag ligger på 41.5mm.
IMG_1037.JPG

IMG_1038.JPG

Hej, jag köpte nyligen min första vintageklocka, en Omega Genevé av kaliber 166.0169 på Chrono24. Det är alltså en automatisk klocka. Har dessa klockor också en uppskuvningsbar reserv likt en mekanisk klocka eller är det bara den kinematiska funktionen som kan driva klockan?

Ursprungligen klarade sig klockan utan att stanna under hela natten men efter bara några veckor så stannar den efter bara några timmar (2-4h) efter användning. Är det något särskilt man bör tänka på i det vardagliga bruket av gamla automatiska klockor och är det någon som har en aning om varför klockan stannar så mycket snabbare nu en från början?
Tacksam för all hjälp!
Omega_Genéve_3.JPG

Omega_Genéve_5.JPG

Hej, jag köpte nyligen min första vintageklocka, en Omega Genevé av kaliber 166.0169 på Chrono24. Det är alltså en automatisk klocka. Har dessa klockor också en uppskuvningsbar reserv likt en mekanisk klocka eller är det bara den kinematiska funktionen som kan driva klockan?

Ursprungligen klarade sig klockan utan att stanna under hela natten men efter bara några veckor så stannar den efter bara några timmar (2-4h) efter användning. Är det något särskilt man bör tänka på i det vardagliga bruket av gamla automatiska klockor och är det någon som har en aning om varför klockan stannar så mycket snabbare nu en från början?
Tacksam för all hjälp!
Omega_Genéve_3.JPG

Omega_Genéve_5.JPG

Haha hur vågar du claima min tråd på det här viset. Du har guts det respekterar jag.

Sitt ner i båte ;)
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar (och fel ställe att ställa frågan?)

Jag tycker det ser ut som att din klocka även går att dra upp manuellt. Vet inte exakt kaliber men om när du kollar på bilden ser du 3 små kugghjul som går från kronan/stammen till ett stort kugghjul. Det stora är fjädern som driver klockans drivlina.

Om du snurrar på kronan ”framåt” (om du har tavlan mot dig) då borde den dra upp klockan.

Ifall du har ett väldigt stillasittande arbete och inte har klockan på dig hela dagen så kanske den inte dra upp tillräckligt för att klara natten? Prova att dra upp den manuellt hela vägen tills det tar stopp. Hjälper inte det är det nog dags för service.

Om du vill ha den fulla klockträskupplevelsen; ångest över trasig klocka, dålig tidhållning, dyrare än väntat pga tull, inte rätt låda till klockan osv kör på Creation :D

Vad gäller skx tycker jag du ska starta med tyngre grejjer på en gång, det är lite som att komma vattenkammad i mormors stickade tröja med chips och läsk till ett crack-party...
HAHAHA, dog precis lite av skratt :D

Är jag den enda som får fullt utlopp för hela mitt intresse för klockor och kan koppla bort det rätt lätt?
Kan förvisso ha med att göra att jag jobbar med det och håller på det det varje dag...
OnT: SKX är en riktigt bra start, det roliga med den är att i princip alla delar kan bytas/modifieras till andra så får man till synes en helt ny klocka!
Hade jag fortfarande bott i Sverige hade jag gärna hjälpt dig med detta, men internationell frakt är inte alltid så lätt.
Sorry för OT, men:
Går det att få i en PADI-tavla i en SKX009? älskar tavlan men hatar Case't på padin..

Tillbaka
Topp