• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig pruta på bilpriset!

Maxim

Cartier
Tjenare vänner, går i tankarna att köpa en ny bil och hittat ett trevligt alternativ i form av en Skoda Octavia Combi.
Den har rullat 0 mil, kom från fabrik i helgen och har en utrustningsnivå med listpris på 280 000kr. Priset på bilen hamnar på 225400kr vilket jag tyckte verkade bra för en icke utgående modell samt med utrustning som jag vill ha (dragkrok, webasteo, förarassistans, halvläder) samt några nice to have som jag inte riktigt har krav på (backkamera och främre sensorer samt bättre ljudanläggning), men som jag förmodligen ändå kommer tycka är kul att ha.

Jag bad först om offert för leasing via jobbet och fick ner priset till 222900kr, men bestämde mig sen för att köpa den privat. Då ville han inte ge mig det lägre priset med hänvisning till att han får backning från Leaseplan om jag tar det via dem.
De hade även 20% på vinterhjul, vilket gav mig samma pris som om jag skulle köpa dem billigt online.

Sen fick jag en ränta på 3.95, 4.77% effektiv. Går det att pruta på räntan?

Ska jag vara nöjd med priset, alternativt vad kan jag försöka mig på?
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Tjenare vänner, går i tankarna att köpa en ny bil och hittat ett trevligt alternativ i form av en Skoda Octavia Combi.
Den har rullat 0 mil, kom från fabrik i helgen och har en utrustningsnivå med listpris på 280 000kr. Priset på bilen hamnar på 225400kr vilket jag tyckte verkade bra för en icke utgående modell samt med utrustning som jag vill ha (dragkrok, webasteo, förarassistans, halvläder) samt några nice to have som jag inte riktigt har krav på (backkamera och främre sensorer samt bättre ljudanläggning), men som jag förmodligen ändå kommer tycka är kul att ha.

Jag bad först om offert för leasing via jobbet och fick ner priset till 222900kr, men bestämde mig sen för att köpa den privat. Då ville han inte ge mig det lägre priset med hänvisning till att han får backning från Leaseplan om jag tar det via dem.
De hade även 20% på vinterhjul, vilket gav mig samma pris som om jag skulle köpa dem billigt online.

Sen fick jag en ränta på 3.95, 4.77% effektiv. Går det att pruta på räntan?

Ska jag vara nöjd med priset, alternativt vad kan jag försöka mig på?

Låter ju som ett ganska bra pris, vinterdäck brukar dock vara relativt lätt att få med på köpet så det är väl kanske där eller i annan utrustning som du kan "pruta".
 

BCKSTRM

Rolex
Hej,
Har aldrig köpt en bil men här är mina tankar:
1. I ljuset av min boränta på 1.3% låter 4% mycket. Har du en bostad du kan belåna lite till istället? Då kommer du dessutom (i bilförsäljarens ögon) betala cash vilket borde underlätta prut.
2. Min generella erfarenhet är att man kan säga, "du får 223k annars skiter jag i det".
3. Tycker dock du ska köpa en nästan ny bil istället men det är ju upp till dig ;)

Lycka till!

Edit. Ja man kan pruta på räntan iaf på banken.
 

hedbrg

Panerai
Har sett billån med ränta under 3% iallafall. Men som sagts är det bästa om du har en bostad att låna upp på ur räntehänsyn. Prutmässigt vill bilhandlare hellre att du köper med lån än cash iallafall då dom tjänar på att du tar lån.
Sen handlar de faktiskt bara om 2500kr extra "rabatt", se till att dom slänger in någon fri service istället.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Hej,
Har aldrig köpt en bil men här är mina tankar:
1. I ljuset av min boränta på 1.3% låter 4% mycket. Har du en bostad du kan belåna lite till istället? Då kommer du dessutom (i bilförsäljarens ögon) betala cash vilket borde underlätta prut.
2. Min generella erfarenhet är att man kan säga, "du får 223k annars skiter jag i det".
3. Tycker dock du ska köpa en nästan ny bil istället men det är ju upp till dig ;)

Lycka till!

Edit. Ja man kan pruta på räntan iaf på banken.
Edit: Såg att svaret redan fanns.
 

Tapiren

Cartier
Hej,
Har aldrig köpt en bil men här är mina tankar:
1. I ljuset av min boränta på 1.3% låter 4% mycket. Har du en bostad du kan belåna lite till istället? Då kommer du dessutom (i bilförsäljarens ögon) betala cash vilket borde underlätta prut.
2. Min generella erfarenhet är att man kan säga, "du får 223k annars skiter jag i det".
3. Tycker dock du ska köpa en nästan ny bil istället men det är ju upp till dig ;)

Lycka till!

Edit. Ja man kan pruta på räntan iaf på banken.

Min erfarenhet är tvärtom angående punkt 1, säljaren/handlaren får ofta en fin provis från banken om han säljer en rejäl avbetalningsplan, så som kund får man bättre pris på bilen om man tar den på avbetalning (med slutnotan blir högre, förstås). Men absolut, rent ekonomiskt är det bättre att belåna bostaden.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
En lösning som förekommer för att få billigare pris eller andra fördelar som medföljer billånet är att köpa bilen med lån och sedan lösa lånet så snabbt det tillåts (inom någon månad). Vet inte om det funkar med Skoda dock.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om någon bilhandlare därute som faktiskt får provision i cash (och inte någon vinflarra eller någon mindre resa) vill höra av sig och berätta vilket finansbolag som erbjuder det så skulle jag bli glad. För vår del (MC) så är cash bäst på grund av ingen tid att lägga på pappershantering gentemot finansbolag, allra bäst är dock bra inbyten där man kanske kan dra in lite där också.
 

Bottega

Cartier
Tjenare vänner, går i tankarna att köpa en ny bil och hittat ett trevligt alternativ i form av en Skoda Octavia Combi.
Den har rullat 0 mil, kom från fabrik i helgen och har en utrustningsnivå med listpris på 280 000kr. Priset på bilen hamnar på 225400kr vilket jag tyckte verkade bra för en icke utgående modell samt med utrustning som jag vill ha (dragkrok, webasteo, förarassistans, halvläder) samt några nice to have som jag inte riktigt har krav på (backkamera och främre sensorer samt bättre ljudanläggning), men som jag förmodligen ändå kommer tycka är kul att ha.

Jag bad först om offert för leasing via jobbet och fick ner priset till 222900kr, men bestämde mig sen för att köpa den privat. Då ville han inte ge mig det lägre priset med hänvisning till att han får backning från Leaseplan om jag tar det via dem.
De hade även 20% på vinterhjul, vilket gav mig samma pris som om jag skulle köpa dem billigt online.

Sen fick jag en ränta på 3.95, 4.77% effektiv. Går det att pruta på räntan?

Ska jag vara nöjd med priset, alternativt vad kan jag försöka mig på?


Hej!

Jag är nybilshandlare sedan några år tillbaka och kan hjälpa dig med frågorna.
Först och främst, en leasing innebär vagnparksstöd från generalagent. VP kan innebära 6-12% extra beroende på märke, kampanjer etc. Som privatperson har du aldrig rätt till dessa rabatter, då går jag och mina kollegor med stor förlust. Leaseplan/Autoplan/ALD brukar erbjuda upp till 11% rabatt samt 10% på tillbehör samt 10% på inhouse-tillbehör såsom drag, motorvärmare, vinterhjul etc. Det är inte heller något hemligt. Som privatperson får du 5-6%, i vissa fall 8% rabatt. Vissa märken har inte mer än 6-7% marginal medan andra har 12-15%

Som privatperson kan du ju jaga offerter så mycket som du vill, helt upp till dig men du kommer inte komma i de summorna som en leasing. Kolla upp exempelvis Fleetedition på Mercedes, 7,5-8 basbelopp för en kittad E-klass. Motsvarande bil är minst 100 tusen dyrare ut till privatkund. GLK, C-klass, E-klass (förutsatt att det inte är lagerbil hos exempelvis Hedin).

3.95 är en BRA ränta för billån. Det är inte Swedbank du får lån hos precis. Det är med stor sannorlikhet en renodlad bilfinans, VW finans, MB-finans, DNB finans. Det går kampanjer, väntar du till jul så har du kanske 3.33%. Vissa små handlare kör 2.95, eventuellt ett litet familjeföretag som pysslar med nybilar men det är inget Dinbil Stockholm sysslar med. Vi ska inte glömma, det är en vinstdrivande verksamhet vi har att göra med.

Du ska vara nöjd, du har fått en bra deal som det låter. Återigen, det är upp till dig om du vill jaga säljare på nya offerter, men det bidrar med huvudvärk. Är du nöjd med säljaren så tycker jag att du ska fokusera på den personen och köpa bilen ifrån honom. Han hjälper dig enbart att köpa en bil.

Har du eller andra fler frågor så hjälper er jag gärna.
 

Bottega

Cartier
Ang. belåning på bostad är ENBART fördelaktigt om du betalar av det på 3 år som ett "vanligt" billån. Helvete, det är så många som lägger upp det på bostadslånet utan att amortera av det snabbt. I slutändan, om du inte amorterar av det så slutar det med att det kommer kosta sjuka pengar.

edit: några nämner att cash is king. Vilket inte är sant. Du har större chans att få bättre rabatt om du finansierar än bara cashar. Bilhandlare får duktiga kickbacks och marginalförbättring via finans. Vill du jävlas så är det bara att betala kontakt, annars inte. Bästa scenario, inbytesbil samt finans = eventuellt hög rabatt.

Edit 2: ang. vinterhjul, så får du endast se det som rabatt och inget annat. Du får antagligen vinterhjul på köpet, eller rabatt. Eller v-hjul och liiiten rabatt. Vissa firmor erbjuder centralt från generalagent typ Mitsubishi ASX där har de vinterhjulskampanj för 0:- inkl. bagagerumsmatta. Då har du v-hjul + eventuellt bra rabatt. Men då gäller det att vara på hugget och agera snabbt. Börjar man tänka och dra sig, då blir det försent :)
 
Senast ändrad:

Bottega

Cartier
En lösning som förekommer för att få billigare pris eller andra fördelar som medföljer billånet är att köpa bilen med lån och sedan lösa lånet så snabbt det tillåts (inom någon månad). Vet inte om det funkar med Skoda dock.

Fungerar bra för privatpersoner om det är bilfinans från DNB och Santander, ej hundra på VW-finans eller andra finansbolag. Däremot Nordea, Swedbank, Handelsbanken, ja då åker du på straff och betala tillbaka resterande som de förlorar. Leasing får du inte lösa hur du vill, DNB erbjuder snabblösen utav leasing om jag inte har helt fel men resten är stenhårda på de avtal du har kommit överrens om. Du får konka bolaget om du är AB för att bli av med bilen i värsta fall :snaphappy::snaphappy::snaphappy:
 

MrPlow

Rolex
Ang. belåning på bostad är ENBART fördelaktigt om du betalar av det på 3 år som ett "vanligt" billån. Helvete, det är så många som lägger upp det på bostadslånet utan att amortera av det snabbt. I slutändan, om du inte amorterar av det så slutar det med att det kommer kosta sjuka pengar.

edit: några nämner att cash is king. Vilket inte är sant. Du har större chans att få bättre rabatt om du finansierar än bara cashar. Bilhandlare får duktiga kickbacks och marginalförbättring via finans. Vill du jävlas så är det bara att betala kontakt, annars inte. Bästa scenario, inbytesbil samt finans = eventuellt hög rabatt.
Förklara för mig hur ett lån med 1,x % kan bli dyrare än 4,77 %... Man får ju anta att personen i fråga räknar med samma amorteringstakt.
 

Bottega

Cartier
Förklara för mig hur ett lån med 1,x % kan bli dyrare än 4,77 %... Man får ju anta att personen i fråga räknar med samma amorteringstakt.
Äh var väl lite hård, 3 år eller 6 år. Men många amorterar inte i takt med 3-6 år. De lägger upp det som vanligt i bostadslånet och låter det ticka 15-20 år. Oftare än du tror.
 

MrPlow

Rolex
Äh var väl lite hård, 3 år eller 6 år. Men många amorterar inte i takt med 3-6 år. De lägger upp det som ett vanligt bostadslån och låter det ticka. Oftare än du tror.
Jo, det kan jag hålla med om! Den som är satt i skuld är icke fri, eller vad var det Persson sa?

När det gäller alla amortering så tycker jag att den ska vara större än värdeminskningen. T.ex. ett billån (även om det är lagt på bostadslånet) bör ju amorteras till minst halva värdet på 3 år. En bostad - inte lika självklart eftersom den i regel ökar i värde. En klocka (och andra ickenödvändiga saker) - ja, de sparar man ihop till innan.
 

Bottega

Cartier
Jo, det kan jag hålla med om! Den som är satt i skuld är icke fri, eller vad var det Persson sa?

När det gäller alla amortering så tycker jag att den ska vara större än värdeminskningen. T.ex. ett billån (även om det är lagt på bostadslånet) bör ju amorteras till minst halva värdet på 3 år. En bostad - inte lika självklart eftersom den i regel ökar i värde. En klocka (och andra ickenödvändiga saker) - ja, de sparar man ihop till innan.

Det är extremt lätt och billigt i dagsläget att ta ett billån. Det är lätt att få drömsiffror med hjälp utav höga restvärden. Folk tänker i nuet och inte om 3-5 år när bilen ska lösas. Det händer ofta att man får in kunder som har för hög skuld kvar efter 3-4 år som vill nu byta då garantier etc. har tagit slut. De blir lätt siffror för 20 tusen och över för att endast lösa bilen, sen kommer ytterligare minst 20% i kontantinsants.
 

MrPlow

Rolex
Tjenare vänner, går i tankarna att köpa en ny bil och hittat ett trevligt alternativ i form av en Skoda Octavia Combi.
Den har rullat 0 mil, kom från fabrik i helgen och har en utrustningsnivå med listpris på 280 000kr. Priset på bilen hamnar på 225400kr vilket jag tyckte verkade bra för en icke utgående modell samt med utrustning som jag vill ha (dragkrok, webasteo, förarassistans, halvläder) samt några nice to have som jag inte riktigt har krav på (backkamera och främre sensorer samt bättre ljudanläggning), men som jag förmodligen ändå kommer tycka är kul att ha.

Jag bad först om offert för leasing via jobbet och fick ner priset till 222900kr, men bestämde mig sen för att köpa den privat. Då ville han inte ge mig det lägre priset med hänvisning till att han får backning från Leaseplan om jag tar det via dem.
De hade även 20% på vinterhjul, vilket gav mig samma pris som om jag skulle köpa dem billigt online.

Sen fick jag en ränta på 3.95, 4.77% effektiv. Går det att pruta på räntan?

Ska jag vara nöjd med priset, alternativt vad kan jag försöka mig på?
Backkamera (sjukt smidigt när man kopplar släp) och framför allt främre sensorer kommer du vara sjukt nöjd med att få!

Har du möjlighet att utöka ett bostadslån?

Låter som procenten du fått är riktigt bra. Men ny bil är ju alltid en förlustaffär.
 

MrPlow

Rolex
Det är extremt lätt och billigt i dagsläget att ta ett billån. Det är lätt att få drömsiffror med hjälp utav höga restvärden. Folk tänker i nuet och inte om 3-5 år när bilen ska lösas. Det händer ofta att man får in kunder som har för hög skuld kvar efter 3-4 år som vill nu byta då garantier etc. har tagit slut. De blir lätt siffror för 20 tusen och över för att endast lösa bilen, sen kommer ytterligare minst 20% i kontantinsants.
Jo, kan tänka mig att det är par "lyxfällan" om dagen...

Tråkigt för folks privatekonomi, bra för landets ekonomi :)
 

Maxim

Cartier
Tack för alla fina svar!
Att belåna en bostad är tyvärr inte möjligt då jag bor i hyresrätt, så då slipper jag åtminstone tänka på det. Jag kontaktade mymoney som jag fått rekommenderat av en bekant (som för övrigt jobbar med leasing till företag) och fick där en effektiv ränta ut på 3.47% via autogiro vilket sparar mig iaf 2500kr över 3 år.

Vinterdäck har jag fått offert på 9200kr med Nokian R2 samt original 16":are vilket var nära det jag kunde hitta online. Säljaren verkar inte vara det minsta intresserad av att skicka med något eller liknande, men jag tycker fortfarande det är ett hyfsat pris för bilen. Då jag tänkt behålla bilen i 6år är inte leasing intressant då jag då tvingas lämna tillbaks bilen efter 3 år.

Biforgar en bild på kampanjen för de som är intresserade :) Det är alltså en kampanj på en kampanj den hade i somras.
 

Bilagor

  • slack-imgs.com.jpg
    slack-imgs.com.jpg
    154.5 KB · Visningar: 287
  • Like
Reactions: par

hedbrg

Panerai
Tack för alla fina svar!
Att belåna en bostad är tyvärr inte möjligt då jag bor i hyresrätt, så då slipper jag åtminstone tänka på det. Jag kontaktade mymoney som jag fått rekommenderat av en bekant (som för övrigt jobbar med leasing till företag) och fick där en effektiv ränta ut på 3.47% via autogiro vilket sparar mig iaf 2500kr över 3 år.

Vinterdäck har jag fått offert på 9200kr med Nokian R2 samt original 16":are vilket var nära det jag kunde hitta online. Säljaren verkar inte vara det minsta intresserad av att skicka med något eller liknande, men jag tycker fortfarande det är ett hyfsat pris för bilen. Då jag tänkt behålla bilen i 6år är inte leasing intressant då jag då tvingas lämna tillbaks bilen efter 3 år.

Biforgar en bild på kampanjen för de som är intresserade :)
Efter 3 år brukar man kunna välja att förlänga leasingen till ett billigare pris
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag tycker det känns som en bra deal utan att vara bilhandlare..
Tycker dock att det är tråkigt att handlaren inte kan "slänga med något roligt", det känns nästan som att det hör till när man köper ny bil?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Slänga med och slänga med...
Nästan 20% rabatt mot listpris måste väl anses fantastiskt?
Räntan via MyMoney verkar också helt okej. Hade dock dragit det förbi säljaren en gång till - möjligt att han kan matcha? Klart smidigare för din/deras del!
 

Maxim

Cartier
Säljaren ville inte sänka räntan eller ge rabatt på något annat, Så det blir mymoney.

Vill mest slippa sitta och undra om jag gjorde ett mycket sämre köp än jag kunnat göra varje gång jag sätter mig i bilen
 

Edin

Panerai
Säljaren ville inte sänka räntan eller ge rabatt på något annat, Så det blir mymoney.

Vill mest slippa sitta och undra om jag gjorde ett mycket sämre köp än jag kunnat göra varje gång jag sätter mig i bilen

Du har inte kollat med någon annan handlare och spela ut dom mot varrandra? Någon måste ju vara snäppet sugnare på att sälja..
 

Maxim

Cartier
Tack för hjälpen vänner!
Bilen är nu beställd och den är redo för leverans så fort vinterhjulen är klara och rekonden är gjord. Ska bli roligt att snurra runt i en ny bil framöver :)
Finansieringen blev via mymoney och jag lyckades pruta ner den hela 0 kronor!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Grattis! Är själv lite sugen på en Skoda Octavia så du får väl återkomma om några månader med en recension. :)
 

Knät

Cartier
Det kan löna sig rätt bra att spela bankerna mot varandra. Köpte en V70 tidigare i år och lyckades pressa ner räntan till 2,90. Kommer vara helt avbetald om fyra år när det är dags att byta till en S90 när första treårsleasingbilarna kommer ut. Alltid bästa bilköpet att köpa en tre år gammal leasing.
Nu är det ju iofs försent för din del att hustla ner räntan till en trevlig bil iallafall!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Det kan löna sig rätt bra att spela bankerna mot varandra. Köpte en V70 tidigare i år och lyckades pressa ner räntan till 2,90. Kommer vara helt avbetald om fyra år när det är dags att byta till en S90 när första treårsleasingbilarna kommer ut. Alltid bästa bilköpet att köpa en tre år gammal leasing.
Nu är det ju iofs försent för din del att hustla ner räntan till en trevlig bil iallafall!

OT:
Vad tror du om kombi modellen av s90 (v90) är den på gång?
 
Topp