• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig välja klocka till kavaj <20 k

dunbor

Basic
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att välja en klocka som lämpar sig väl till skjorta/kavaj då den befintliga kollektionen till stor del består av sportigare modeller som antigen bygger för mycket i höjd eller rent estetiskt inte lämpar sig för ändamålet.

Budgeten är upp till ca 20k men behöver nödvändigtvis inte nyttjas fullt ut. 😊 Har klockan en snygg blå urtavla är det ett plus.

Modeller jag sneglar på:
  • Tissot Gentleman
  • Seiko SARX045
  • Nomos Tangente
  • Nomos Orion

Nomos är ju riktigt nice dressare! Men är du inte rädd för vintage så skulle jag köra på någon Omega, Longines eller kanske Rolex 👍

Jag skulle slagit till på en Baum et mercier Hampton eller ökat budgeten och gått på en Cartier.
Rektangulärt på läder är trevligt till skjorta.

Bra förslag! En vintage Omega eller Longines skulle också fungera. När det kommer till Rolex föredrar jag nyare modeller.

Kanske dum fråga men är det kavaj/kostym till fest eller arbete?

Hursom tycker jag du ska spana in Hermes Arceau, både kvartsen och automaten går att hitta under 20 och kvaliten är grym och designen sticker ut. Ägt en brun 38 men sneglar då och då på en svarttavlad 40mm att komplettera min Tank Solo med ..

Kanske dum fråga men är det kavaj/kostym till fest eller arbete?

Hursom tycker jag du ska spana in Hermes Arceau, både kvartsen och automaten går att hitta under 20 och kvaliten är grym och designen sticker ut. Ägt en brun 38 men sneglar då och då på en svarttavlad 40mm att komplettera min Tank Solo med ..
Primärt till kontoret/arbetsmöten men självklart även till fest. När skjorta/kavaj åker på känner jag helt enkelt att jag inte har en lämplig klocka som glider in under ärmen smidigt.

Mycket intressant tips som helt hade undgått mig sedan innan. Snygga klockor men jag har lite svårt för de skruvade siffrorna. Letar dock vidare bland modellerna!

Jag hade kollat på Omega Constellation pie pan. Ett sportigare alternativ som kanske skulle funka är en Omega Aqua Terra på ett läderband.
Båda dessa har jag suktat efter länge, särskilt Aqua Terran med blå urtavla. Även om den i mitt tycke är lite för tjock för detta ändamålet med sina 13,2 mm och lämpar sig bättre som sportklocka. Constellation funkar bättre här i mitt tycke.

Har dock en Omega Speedmaster 57 så jag vill i första hand fylla på med ett annat varumärke.

Någon Grand Seiko SBGX?

SBGX265 kanske?

Tack för denna pärla!

GS ligger högt upp på önskelistan och den modellen du länkar till checkar många boxar. Fin storlek på 37 mm, underbart stilren urtavla i blått, bara 10 mm tjock. Men så kommer man fram till att den är kvarts.. Är det värt att lägga 20k? Verkar dessutom vara svårt att få tag på utanför Japan enligt Chrono24?

Tråd kan stängas.

En riktig looker måste jag ändå medge. Är dock osäker på om jag är bekväm med en guldklocka 🤔

Båda dessa har jag suktat efter länge, särskilt Aqua Terran med blå urtavla. Även om den i mitt tycke är lite för tjock för detta ändamålet med sina 13,2 mm och lämpar sig bättre som sportklocka. Constellation funkar bättre här i mitt tycke.

Har dock en Omega Speedmaster 57 så jag vill i första hand fylla på med ett annat varumärke.
Baltic MR-01? Billig, stilig och vacker. De har även någon liknande som heter roulette tror jag. Värt att kolla upp iallafall!

Eftersom Cartier redan har avfärdats måste jag givetvis föreslå en sådan: Pasha på hudband; runt så det smäller om det. Men kanske inte så jäkla dressigt 🤔 nä det blev kanske inte så bra när jag tänker efter..

19F8F37F-B64B-4374-9590-9624DE3E2031.jpeg

Jag är själv på väg att införskaffa en klocka för snarlika ändamål som du nämner, och det lutar mer och mer åt en Junghans Max Bill Automatic. Föredrar den framför Nomos, men det verkar jag vara ganska ensam om ;)

Jag är själv på väg att införskaffa en klocka för snarlika ändamål som du nämner, och det lutar mer och mer åt en Junghans Max Bill Automatic. Föredrar den framför Nomos, men det verkar jag vara ganska ensam om ;)
Jag gillar också flertalet av Junghans modeller, däribland den du nämner som är en klockren dressklocka i min mening! Men av någon anledning får jag ingen exklusiv känsla när jag bläddrar i deras katalog och vet inte riktigt varför jag tänker på DW och liknande budgetmärken. Kanske är det pga. det enorma utbudet av modeller med väldigt många variationer?

Inte blå, men grön urtavla (erbjuds även med blå tavla, men du guldindex. i mina ögon är den gröna bättre ;) )! Välkommet nytillskott från certina som knappt verkar vara officiellt släppt än? funnits i större storlek (40mm) i flera år men denna alltså i nytt 38mm utförande. Rätt storlek för skjorta/kavaj och väl inom budget! https://www.klockia.se/klockmarken/...ertina-ds-1-powermatic-80-38mm-c0292071609100
Det var inget dåligt alternativ och ska tittad närmare på. Tack för förslaget!

Instämmer om en grön DS-1:a - köpte den större jubileumsversionen med Big Date-komplikation till sonen. Riktig eye-catcher som samtidigt har klassisk och enkel design för en lagom peng. Han är nöjd och använder den ofta till kostym.

1724862792644.png

Instämmer om en grön DS-1:a - köpte den större jubileumsversionen med Big Date-komplikation till sonen. Riktig eye-catcher som samtidigt har klassisk och enkel design för en lagom peng. Han är nöjd och använder den ofta till kostym.

1724862792644.png
Mycket tjusig måste jag säga. 😊 Stjärnurmakarna verkar sälja den så jag ska kolla om det går att hitta den i butik och prova.

Jag kanske framstår som lite skitnödig nu men när det kommer till dressur tycker jag det är bra att undvika färger som blått och grönt på urtavlan. Don´t get me wrong, jag tycker det är snyggt med färg på tavlorna men till kostym tycker jag i såna fall man behöver matcha färg med urtavla och kostymtyg. Inga problem om man bara har blå kostym såklart men jag tycker vit eller champagnefärgad tavla blir cleanare.

Själv föredrar jag att damma av vintage guldklocka när det ska kostym på men då är det till fest och inte vardagskostym.

På en meters håll syns det ändå inte om klockan är dyr eller billig...

Här en billig Seiko 5 på svart Hirsch-läder till blå skjorta och grå kavaj:
PXL_20221202_123112167.jpg

På en meters håll syns det ändå inte om klockan är dyr eller billig...

Här en billig Seiko 5 på svart Hirsch-läder till blå skjorta och grå kavaj:
PXL_20221202_123112167.jpg
Håller med om att det inte behöver vara en dyr klocka. Det viktiga är att den är estetiskt tilltalande och passar outfiten/situationen.

Tillbaka
Topp