• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Homage/kopia - hur tänker ni?

galácticon

Patek
2-Faktor
Har länge försökt sätta mig in i hur de som köper kopior, eller homager om man vill använda ett finare ord, tänker men jag lyckas inte förstå.

Hjälp mig - vad är det som lockar? Är det appearence, eller vad är det?
 
  • Like
Reactions: K-S

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Har en PAM hommage som jag köpte för att jag ville testa storleken och den typen av klocka.
 
I grunden så anser jag att den här världen med varumärken är oviktig.
Det finns annat som är viktigare i livet. Om man nu inte vill investera i en pryl med starkt varumärke.
Köper själv inte kopior eller homager då jag främst är tilltalad av vintageur från 40, 50 och 60-talet. Kvaliteten var då god på de flesta uren och de ger mera än dagens "dyra" ur.
Det viktiga, eller inte, är väl att inga lagar bryts.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Det jag varit med om - man vill ge sken av att saker är "bättre" än de egentligen är och att man för ett okänt öga äger originalet, jag har kommit på ett gäng bärare av sådana ur och alltid fått ett generat ansikte som stirrat upp lite stressat, samma sak som de som sätter M emblem på vanliga stylade bmw bilar och åker runt i Nyköping eller GTI badge på en vanlig golf, eller turbo vinge på en carrera eller bygger en Ferrari kit-car, ja ni förstår vart jag vill komma.. Sedan finns det säkerligen undantag, det gör det väl alltid?! Men ja.. unket smakar sånt i munnen för mig iaf. Speciellt när det finns så många bra alternativ som i klockvärlden där underbara Seikos finns för de som inte vill lägga mer pengar eller med lite mindre plånka.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Ja Seiko har tydligen också plankat men inte fullt lika illa, sååå ja men ni fattar säkert.... :D
 

F-L-P

Panerai
Det jag varit med om - man vill ge sken av att saker är "bättre" än de egentligen är och att man för ett okänt öga äger originalet, jag har kommit på ett gäng bärare av sådana ur och alltid fått ett generat ansikte som stirrat upp lite stressat, samma sak som de som sätter M emblem på vanliga stylade bmw bilar och åker runt i Nyköping eller GTI badge på en vanlig golf, eller turbo vinge på en carrera eller bygger en Ferrari kit-car, ja ni förstår vart jag vill komma.. Sedan finns det säkerligen undantag, det gör det väl alltid?! Men ja.. unket smakar sånt i munnen för mig iaf. Speciellt när det finns så många bra alternativ som i klockvärlden där underbara Seikos finns för de som inte vill lägga mer pengar eller med lite mindre plånka.

Skulle man inte köpa en regelrätt piratkopia i sånt fall?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag kan, som ägare till en hommage, uttala mig. Även om jag pratar i egen sak kanske det kan vara värt att notera att det är skillnad mellan hommage och kopia. En hommage är, i ordets rätta bemärkelse, en hyllning till något. Det är inte meningen att det skall vara lika. Graden av likhet kan vidare givetvis variera, men till slut kommer man till en punkt när hommaget övergår till en kopia.

Gällande min Seiko SKX033 som är en hommage till en Blancpain fifty fathoms framgår det tydligt att det inte är en äkta Blancpain, bland annat på tavlan som är märkt Fifty five fathoms... Det är enligt mitt ovanstående resonemang således just en hommage och inte en kopia.

Hur tänker man då som ägare till en FFF moddad Seiko. Jag tycker att Blancpain FF, bland många, är en mycket trevlig klocka som är väl värd att hylla. Dessutom kostar en vintage en större förmögenhet, vilket inte är ett alternativ. Jag måste dock erkänna att det vid några tillfällen slagit mig att det kan komma att kännas dumt om någon insatt tar upp frågan. Blancpain är dock ett märke inte många icke klocknördar känner till.

Hade jag haft möjligheten hade jag givetvis gärna haft en FF.
 

Anfield

Panerai
Var och en är salig i sin tro!

För mig är känslan av att komma hem servera sig själv något
härligt i ett glas, packa upp en nyinskaffad Äkta Rolex med box och papper samt
alla andra små fåniga plast detaljer och klisterlappar som kommer med. Prova den
för första gången, titta på den och mycket nöjt och glupskt njuta av alla de
härliga nya intrycken dessa fantastiska ur utstrålar. Insupa denna första ensamma
stund med sin nyinskaffade Äkta Rolex, är en av de ting som gör livet lite
ljuvligare att leva. :)



Senast det begav sig för mig var ett tag sedan tyvärr 1,5 år sedan :(


iPhone 4 018.JPG
iPhone 4 027.JPG
iPhone 4 030.JPG
iPhone 4 031.JPG

Men shit vilken känsla det är !
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tror det finns en okunskap hos vissa också, tror väldigt få av dessa mainstream klockköpare kollar vad som gjorts av andra tillverkare och om dem ev. tillverkades av någon annan tillverkare före den ev. tillverkare dem själva tänkt köpa.
 

Johan M

Cartier
Tror det finns en okunskap hos vissa också, tror väldigt få av dessa mainstream klockköpare kollar vad som gjorts av andra tillverkare och om dem ev. tillverkades av någon annan tillverkare före den ev. tillverkare dem själva tänkt köpa.

Nä jag håller med och varför skulle de göra det? Det finns ju mängder med klockor som är nästan likadana eller som påminner om varandra. :)

Jag tycker inte det handlar om kopior. Kopior är sådana man köper i Thailand. Och hommager är t ex Tärnan Oceanographer där det uttryckligen sades att det är en rolexprototyp som är förlagan. Det finns väldigt få hommager.
 

Apansson

Torpare
För mig är enda reko anledningen att "pröva på" innan man köper den riktiga. Då är det bra att homage finns (ej kopior, det är aldrig ok)
 

sveol

Cartier
Jag förstår de som har problem med homager. Det är självklart att om någon designat något för kanske 50 år sedan så skall det självklart aldrig mer få tillverkas något som liknar detta. Oavsett vad patentet säger. Hur kan man ens ifrågasätta en sådan ståndpunkt?
 

fredtiger

Cartier
Lite osäker på exakta definitionen på Hommage. Skulle dock kunna tänka mig ex. Glycine Combat Sub trots designmässigt stora influenser från Rolex Submariner. Gärna i en färg som tydligt markerat för klockbröder att det inte är en Rolex. Lite samma sak med Squale i ex. blått, en snygg klocka, dock med stulen design, med hög kvalitet till lågt pris. Dessutom en urtavla som både i färg och design avviker väsentligt från orginal. Detta är dock klockor som är avsevärt billigare än förlagorna, kommer från "riktiga" klocktillverkare och håller god kvalitet. Någon euforisk känsla skulle nog aldrig infinna sig, men väl känslan av "mycket klocka för pengarna". Och snygg!

Hur hamnar en klocka som Tudor Submariner i resonemanget om hommage?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Lite osäker på exakta definitionen på Hommage. Skulle dock kunna tänka mig ex. Glycine Combat Sub trots designmässigt stora influenser från Rolex Submariner. Gärna i en färg som tydligt markerat för klockbröder att det inte är en Rolex. Lite samma sak med Squale i ex. blått, en snygg klocka, dock med stulen design, med hög kvalitet till lågt pris. Dessutom en urtavla son både i färg och design avviker väsentligt från orginal. Detta är dock klockor som är avsevärt billigare än förlagorna, kommer från "riktiga" klocktillverkare och håller god kvalitet. Någon euforisk känsla skulle nog aldrig infinna sig, men väl känslan av "mycket klocka för pengarna". Och snygg!

Hur hamnar en klocka som Tudor Submariner i resonemanget om hommage?
Vet inte hur man tänker kring Tudor idag,men förr var väl Tudor verkligen tillverkade i Rolexhuset och som en lite billigare och enklare variant? Vet dock inte va den enkelheten skulle bestått i. Kanske lite som Lexus / Toyota? Eller är det helt fel?
 
Topp