Lite osäker på exakta definitionen på Hommage. Skulle dock kunna tänka mig ex. Glycine Combat Sub trots designmässigt stora influenser från Rolex Submariner. Gärna i en färg som tydligt markerat för klockbröder att det inte är en Rolex. Lite samma sak med Squale i ex. blått, en snygg klocka, dock med stulen design, med hög kvalitet till lågt pris. Dessutom en urtavla som både i färg och design avviker väsentligt från orginal. Detta är dock klockor som är avsevärt billigare än förlagorna, kommer från "riktiga" klocktillverkare och håller god kvalitet. Någon euforisk känsla skulle nog aldrig infinna sig, men väl känslan av "mycket klocka för pengarna". Och snygg!
Hur hamnar en klocka som Tudor Submariner i resonemanget om hommage?
Vad Rolex gjort som är smart i min mening är att dom gjorde en "back off" till sitt premium märke. Genom att fortfarande köra Tudor men med en tydlig linje i det "lägre" segmentet med ETA (om jag inte är ute och cyklar) så fångar dom upp prisklassen 20-30 samtidigt som Rolex stannar som ett premium märke.
Rolex är Rolex och Tudor är Tudor, ser man till märken som IWC och Panerai där det i ena portugisen sitter ett moddat ETA och i den andra ett Inhouse så blir det för mig lite utav att vilja ha det bästa från två värdar på något vis.
Breitling och Omega jobbar sig uppåt med sina nya inhouse verk men i många fall uppfattas som som dyra även om det är fantastiska klockor just för att dom en gång positionerat sig. Självklart säljer dom nya klockorna och kommer också etablera sig så småningom.
Tänk om Breitling hade fortsatt vara det Breitling med traktor Valjoux verken i Navitimern medan de redan haft ett "premium" märke och inte behövt genomgå denna förändring. Då tror i alla fall jag att prisstegen och positioneringen för de olika varumärkena hade blivit starkare och tydligare mot kunden och marknaden.
Denna är min högst personliga tolkning och syn på ett exempel.
En IWC portuguese med moddat ETA eller inhouse. (bortsett från chrono komplikationen)
En Rolex 116610LN eller en Tudor Pelagos?
I detta fall från ett varumärkesperspektiv så lyckas Rolex bäst enligt mig,
Min personliga lösning vore en Pelagos, trots att titan kanske inte är min personliga favorit.
Blev längre kvällssvammel än väntat men intressant frågeställning,
Som nämnt i tidigare trådar finns det för mig inga ursäkter för Kopior i syfte att anspela på ett original. Dock kan jag inte fördöma dem helt då det var en fake Daytona från Bangkok som 17åring som idag gör att jag sitter med det intresse och den klocklåda jag idag gör....