• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Homage/kopia - hur tänker ni?

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Hur menar du att semestern blir dyrare enbart på grund av att försäljarna byter produkter? Jag sa inget om dyrare produkter, bara annorlunda från nu. Klockor/varor som inte är rena kopior behöver inte bli dyrare.

Efterfrågan styr tillgång eller tillgång styr efterfrågan? En banjo kanske är billigare än en Rolex, men efterfrågan lär vara rätt begränsad hos gemene man på badstranden i Goa. Eller hur menar du?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Äh var inte bitter nu Tore :) Klart det finns liknande trådar, men ibland behövs det en till för att säga allt som sagts en gång till.Tråden hade ju titeln "Homage/kopia hur tänker ni?", så det hade ju varit lätt för dig att bara strunta i att klicka på den länken.
Med tanke på att tråden skapades för 11-12 timmar sedan och har 1200 visningar tyder ju på att det finns ett visst intresse för att diskutera/läsa om frågan.

När jag skapade tråden så var det känslor jag ville väcka men om du, Tore Skogman, tycker att det var onödigt så ber jag om ursäkt till dig. Jag föreslår att vi andra diskuterar vidare eftersom vi verkar vara ganska många som vill göra det.
 
C

China

Guest
Där har vi den :p

4uru8agu.jpg

Nja, riktigt så vulgärt var det väl inte.:)

Men jag tycker att den här frågeställningen är intressant ur flera olika synvinklar. Är det bara fel när varumärken i låg/mellanprisklass producerar "homage", "kopior" eller vad man nu vill kalla fenomenet med likartade designer? Från min synvinkel så får den här debatten ganska lätt slagsida, om man per automatik utgår ifrån att marknadsledarna "kopieras" för så är inte fallet om man bemödar sig med att gräva i historiken.

Hur provocerande det än verkar, så kanske hela branschen i själva verket består av tjuvar, tiggare och plagiatörter. På sitt sätt inget underligt med tanke på hur klockindustrin är uppbyggd och har utvecklats. I grund och botten så handlar det om att tjäna pengar på lättsålda populära designer, och vinnaren har många gånger stått för historieskrivningen. Det samma gäller teknik, oftast så har inte den ursprungliga innovatören fått äran, då patent köpts upp eller omarbetats.

Vem var först, hönan eller ägget?;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nja, riktigt så vulgärt var det väl inte.:)

Men jag tycker att den här frågeställningen är intressant ur flera olika synvinklar. Är det bara fel när varumärken i låg/mellanprisklass producerar "homage", "kopior" eller vad man nu vill kalla fenomenet med likartade designer? Från min synvinkel så får den här debatten ganska lätt slagsida, om man per automatik utgår ifrån att marknadsledarna "kopieras" för så är inte fallet om man bemödar sig med att gräva i historiken.

Hur provocerande det än verkar, så kanske hela branschen i själva verket består av tjuvar, tiggare och plagiatörter. På sitt sätt inget underligt med tanke på hur klockindustrin är uppbyggd och har utvecklats. I grund och botten så handlar det om att tjäna pengar på lättsålda populära designer, och vinnaren har många gånger stått för historieskrivningen. Det samma gäller teknik, oftast så har inte den ursprungliga innovatören fått äran, då patent köpts upp eller omarbetats.

Vem var först, hönan eller ägget?;)

Fan China fattar ingenting, är du en höna?
 
Tankar om Bolovas "Royal Oak"? Hört lite här och där att det ska vara samma designer som Audemars använde sig av. Är detta sant och är det någon som har experience av om klockan är hållbar? Tack!
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Har länge försökt sätta mig in i hur de som köper kopior, eller homager om man vill använda ett finare ord, tänker men jag lyckas inte förstå.

Hjälp mig - vad är det som lockar? Är det appearence, eller vad är det?

Det kan ju helt enkelt vara så att man har hittat en klocka som man tycker är snygg, eller på annat sätt motsvarar ens krav, till ett rimligt pris. Många kanske inte ens vet att klockan är en homage.

Ur ett strikt moraliskt perspektiv kan jag inte se några problem med att företag skapar produkter som liknar framgångsrika märken; det sker ju i alla möjliga branscher. Detta förutsatt att det inte rör sig om regelrätta varumärkesintrång eller liknande, vilket är något helt annat.

När det sedan kommer till estetik eller personliga preferenser kan man ju mycket väl uppskatta klockmärken med en originell formgivning mer än homageklockor.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Jag tror att dom som tycker mest illa om så kallade homager är dom som själva bär det som homagen skall likna och förmodligen kostar 10 gånger mer. Det förringar ursprunget när homagen trots lägre pris ibland håller riktigt god kvalitet.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Tankar om Bolovas "Royal Oak"? Hört lite här och där att det ska vara samma designer som Audemars använde sig av. Är detta sant och är det någon som har experience av om klockan är hållbar? Tack!
1. Betvivlar att Genta gjort den. Men har haft fel förr. Troligen inte i detta fall.
2. Hört av vem?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gentastoryn har avhandlats tidigare och avfärdats, tittar man på Bulovas övriga klockor från den perioden hittar man väl dessutom en modell som misstänkt mycket liknar en datejust. Dessa modeller kom väl under en period då klockbranschen var i gungning så en del desperata beslut fattades väl i den processen.
För övrigt anser jag att det är ganska stor skillnad på kopior och hommager. Den senare kan jag leva med.
 
Om det där är en källa hoppas jag att du inte skriver på en doktorsavhandling om design.
Allt med information om något är självklart en källa. Självklart kan man dock vara ytterst källkritisk mot detta, men då jag inte pratat med Genta själv måste man ju på något sätt leta information om det här. Därför jag är öppen mot vad folk som har mer kunskap har fått veta om ämnet och vart de hört det.
 
Gentastoryn har avhandlats tidigare och avfärdats, tittar man på Bulovas övriga klockor från den perioden hittar man väl dessutom en modell som misstänkt mycket liknar en datejust. Dessa modeller kom väl under en period då klockbranschen var i gungning så en del desperata beslut fattades väl i den processen.
För övrigt anser jag att det är ganska stor skillnad på kopior och hommager. Den senare kan jag leva med.
Förstår! Har också sett att Bulova gjort många Hommager av Date Just och Submariners, men tänkte bara kring att detta har diskuterats tidigare. Tack för ditt svar!
 

UrbanRave

Breitling
Som fortsättning på ricrobs inlägg...

Så kan jag förstå att folk i allmänhet köper klockor som ser precis som en rolex, panna osv men heter något annat.
Kunskapen och intresset är helt enkelt inte lika stort som hos oss som kommit till det stadie då man googlar klockor dagarna i ända...

...MEN! Det är fan regelrätt vidrigt gjort av märken som Steinhart att rent av planka design från kända modeller och rida på vågen av deras framgång. Smart tycker dem, skit tycker jag.


Men de är ingen som klagar eller gnäller att det är vidrigt när skitmärken som Regal tex gör en Rolex liknande klocka. Hur kommer de sig
 

[Bobo]

Rolex
Snyggt trådlyft!

Jag har hittills varit tyst i frågan även fast jag rockar en "homage" till vardags.
Hur tänker man när man köper en homage/kopia? I mitt fall ungefär såhär:

Jag diskuterade att skaffa en gammal Omega Ploprof från 70-talet med min Omega AD. Han tyckte att det var en sällsynt dålig idé.
Det slutade med att jag inte skaffade någon och intresset för klockor stannade av lite. Jag "kan" inte köpa den klocka jag vill ha så då skiter jag i det.
Men sen kom reissuen (Ploprof1200) och hoppet väcktes igen. Det slocknade igen när det visade sig att den nya var större än originalet. För stor trodde urmakaren och sen blev det ingenting med det, Intresset svalnade återigen och jag släppte idén om att köpa en ny klocka.

Några år senare släppte Helson sin Sharkmaster 600, en direkt klon av original Ploprof fast med ETA-verk, safirglas och safirring. Dom sålde slut innan dom släpptes och jag blev utan. Några år senare byggde dom ca 200st till, men jag missade igen.
För några månader sedan hittade jag en begagnad i Spanien och slog till direkt.
Sedan dess har jag skaffat ett konto här på KS, spontanköpt en microklocka av en annan medlem, lagt upp ca 1000 foton på min Sharkmaster och burit den dagligen.

Tror inte att någon här tyckt att det verkat som att jag skäms över mitt inköp...
Det handlar inte om pengarna, Jag är vuxen med ett halvt yrkesliv bakom mig. Inga barn, inget hus. Jag har råd att köpa precis vad jag vill. Även en original Ploprof.
Men jag vill inte ha en vintageklocka. Jag vill ha en ny, modern klocka. Skiter egentligen i vad som står på den eller vem som har gjort den. Det finns noll mervärde i det för mig. Det är formen som intresserar mig. Om Omega hade haft den goda smaken att göra en nyutgåva av Ploprof 600 så hade jag säkerligen köpt en sådan, men det gjorde dom inte och här står vi nu.

Det man ska tänka på när man skriker om "stulen" design är att dom som säljer homager faktiskt inte tar betalt för designen. En plopp kostar det den kostar för att det har lagts ner mycket pengar i att ta fram produkten. Helson slapp den kostnaden och säljer således sina homageklockor billigare. Deras egna designer är mycket dyrare. Samma sak gäller för t.ex San Martin. Tunaklon - 2000kr, Egendesignat - uppåt 9000..

Jag har sedan jag skaffade Sharkmastern letat efter ett nyproducerat alternativ till Tudor Snowflake. Kommer antagligen sluta med att jag skaffar något från en homagetillverkare även i det fallet. Kan bli en NTH... Tudor tillverkar nämligen inte det jag vill ha, längre. Om dom börjar göra det kommer saken i ett helt annat läge.

Jag tycker alltså att det är skillnad på att göra något som någon annan redan gör och att göra något som någon annan slutat med. Där har vi sammanfattningen.
 

Yax

Breitling
Atlantic gör egna Quartz Submariners (som heter just Mariners) där de snor de stora dragen rakt av. De känner jag är lite gränsfall för vad jag skulle kunna köpa eller inte. Det är ändå tillräckligt mycket avsteg för att det inte ska kännas som en renodlad ripoff.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Snyggt trådlyft!

Jag har hittills varit tyst i frågan även fast jag rockar en "homage" till vardags.
Hur tänker man när man köper en homage/kopia? I mitt fall ungefär såhär:

Jag diskuterade att skaffa en gammal Omega Ploprof från 70-talet med min Omega AD. Han tyckte att det var en sällsynt dålig idé.
Det slutade med att jag inte skaffade någon och intresset för klockor stannade av lite. Jag "kan" inte köpa den klocka jag vill ha så då skiter jag i det.
Men sen kom reissuen (Ploprof1200) och hoppet väcktes igen. Det slocknade igen när det visade sig att den nya var större än originalet. För stor trodde urmakaren och sen blev det ingenting med det, Intresset svalnade återigen och jag släppte idén om att köpa en ny klocka.

Några år senare släppte Helson sin Sharkmaster 600, en direkt klon av original Ploprof fast med ETA-verk, safirglas och safirring. Dom sålde slut innan dom släpptes och jag blev utan. Några år senare byggde dom ca 200st till, men jag missade igen.
För några månader sedan hittade jag en begagnad i Spanien och slog till direkt.
Sedan dess har jag skaffat ett konto här på KS, spontanköpt en microklocka av en annan medlem, lagt upp ca 1000 foton på min Sharkmaster och burit den dagligen.

Tror inte att någon här tyckt att det verkat som att jag skäms över mitt inköp...
Det handlar inte om pengarna, Jag är vuxen med ett halvt yrkesliv bakom mig. Inga barn, inget hus. Jag har råd att köpa precis vad jag vill. Även en original Ploprof.
Men jag vill inte ha en vintageklocka. Jag vill ha en ny, modern klocka. Skiter egentligen i vad som står på den eller vem som har gjort den. Det finns noll mervärde i det för mig. Det är formen som intresserar mig. Om Omega hade haft den goda smaken att göra en nyutgåva av Ploprof 600 så hade jag säkerligen köpt en sådan, men det gjorde dom inte och här står vi nu.

Det man ska tänka på när man skriker om "stulen" design är att dom som säljer homager faktiskt inte tar betalt för designen. En plopp kostar det den kostar för att det har lagts ner mycket pengar i att ta fram produkten. Helson slapp den kostnaden och säljer således sina homageklockor billigare. Deras egna designer är mycket dyrare. Samma sak gäller för t.ex San Martin. Tunaklon - 2000kr, Egendesignat - uppåt 9000..

Jag har sedan jag skaffade Sharkmastern letat efter ett nyproducerat alternativ till Tudor Snowflake. Kommer antagligen sluta med att jag skaffar något från en homagetillverkare även i det fallet. Kan bli en NTH... Tudor tillverkar nämligen inte det jag vill ha, längre. Om dom börjar göra det kommer saken i ett helt annat läge.

Jag tycker alltså att det är skillnad på att göra något som någon annan redan gör och att göra något som någon annan slutat med. Där har vi sammanfattningen.
Jag har varit inne och doppat tårna inom homager och håller med i det du skriver. Det är inte jättekul med klockor vars enda syfte är att efterlikna en befintlig modern produkt ända ner till minsta detalj (bortsett från logotypen) men vintagehomager och vidareutvecklingar av befintlig design har jag inga som helst problem med då de som sagt faktiskt erbjuder något som originalet inte gör.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag är ambivalent. Å ena sidan tycker jag det är lite fult att snylta på andras arbete, å andra sidan kan homager vara god reklam för originalet. En lite märklig sak på just KS är att man omöjligen kan se varför en Steinhart Ocean One skulle vara annat än en direkt kopia av en Sub, medan man med lätthet kan se skillnaden på en Batman och en Batgirl bara genom att snegla snabbt på luggarna eller längden på minutvisarna.

Jag har haft en Ocean One GMT, som är en homage till GMT Master II Pepsi, och sålde den ironiskt nog för att jag inte ville att folk skulle tro att jag köpt den för att jag egentligen vill ha en Rolex. Nu har jag en Steinhart Ocean Thirty-Nine GMT, med betydligt tydligare skillnader från en Batman men fortfarande med vissa av de karaktäristiska elementen. Det känns bättre, men sanningen är att jag i verkligheten såklart skulle vilja ha en Batman. En klocka jag rent krasst har råd med, men samtidigt inte tycker den är värd riktigt de pengarna.

Till syvende och sist är det väl upp till var och en. Om det är mest töntigt att ha en snarlik homage eller att bli upprörd över att någon har en homage har jag svårt att avgöra. Som vanligt är det de som egentligen inte bryr sig som drar vinstlotten. Det är bara en sak jag är riktigt säker på, och det är att kopior är värre. Hur mycket värre kanske kan diskuteras, men jag skulle aldrig bära en kopia. Jag personligen tycker det säger något om vederbörandes karaktär om man försöker lura sin omgivning med stulna varumärken.

Bifogar bild på min Steinhart som jag tycker är ett perfekt exempel på hur en homage borde utföras (eller är det inte en homage?). Det är tydligt vad man inspirerats av, men man har tagit designen i en distinkt riktning, i detta fallet mot ett mer kontemporärt utförande.

QV-X1MFbj0fM8ioSIcVdjJicYVTL_NPprVh9yndL5ulFygw3vWlFVFCHNTj5yI9vSlx91JwyJPElAdGSoAEZ3yRjmI97iDIqSCx6-PASPB6C_XG0RqD30jnmjvZPS1RyweIthbSD4Re0I9TpSJLkb5YsWh6w2CfH7tyct_dqTXhoSV9pQMIWsI6-IsVwilxtJaIFssTEpYdS8B9DhfnjDMVulgsRAgNqj31iE6rADDr_N_Eoej9Wh5zP4Hj4BrE83p714MAWXC-dgdzOjBR-n2vHUJhZji5XcvqHo9AsLI6kJm2JPRTfdD4gEvhMG345Nnl44XxPVIMLPUum4mWGde7LerKERPVHzWN6s35VZN6Z5a2yGo5jmmuhjp7JerEIf1WiQ3yOSGLC0axUKGtLgDLaIoBqe3nposmk4HqzfDGg-17R96qPmccPJKEMrNykpepvA1rp32d2s5EMdIUwqLCd-WxcIFel-jnjEWEuXvqWpFAeIKYItS9-WRKoL40t1yH0NDWzKnXIu40__2cZUkfeg0M1ibZgGiy9GxobenDDCnZ4x85jLL6p2NYUfBpaol7-iCtLeynwMPnCM_QS02UZCMB95ib5GYs_UdNUoHb2CzXC22S8CPpR3aQAEjTq2HAzWJ2LDM8L7PZRZvbLuU2h4zD9yD_5ukMq3wnEfvkCqd9ri_CqkxCnK4QKuq8=w1448-h1086-no
 
Senast ändrad:

[Bobo]

Rolex
Må va packad, me. Spyr på dem alla.
Jag måste erkänna att jag också spyr på en del. Ganska många till och med...
Men det är skillnad på skit och pannkaka (gammalt köksordspråk). Grader i helvetet, om man så vill.
Och då pratar jag inte nödvändigtvis om kvalitén på homagerna kontra originalen.

Snarare om syftet med inköpet. Argumentet att man aldrig kommer vara nöjd med sin homage för att man vet att den inte är "the real deal" faller ju om homagen är mer tilltalande för bäraren än originalet.

Med steinharten som @Olipheus visar upp här ovan, känns det som ett betydligt mer attraktivt alternativ än en Rolex om man som jag inte är så förtjust i Mercedesvisarna. Jag skulle, om jag skaffade en sådan, snarare se den som en förbättring av designen än sukta efter "the real deal".
Kort sagt, en mer tilltalande design till ett mer attraktivt pris. Varför skulle man ha köpånger efter en sådan affär?

För min del är det ok att använda någon annans design om:
  • Originalet inte längre tillverkas.
  • Designen används som grund för egen design.
  • Material eller färger byts
Det finns ju inget rätt eller fel. Vi har bara vår egen magkänsla att gå efter och som bekant skiljer sig våra individuella magkänslor åt en aning.
Det viktigaste är väl att vi själva är nöjda med våra klockor? :)
 
Topp