• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hommage/Copage-Affordables och liknande, den vågade utbrytartråden

Baramats

Audemars
2-Faktor
Tack. 👊🏼

Får se vad det blir av det här och med mikrotråden. Personligen tror jag det är risk för att det blir splittrat och lägre frekvens på inläggen.

Var drar man gränsen för vad som är mikro eller hommage?
I den här tråden är homage som gäller, oavsett om mikro eller ej. För sånt som liknar klassiska modeller, ja ni förstår hoppas jag.
 

FOQ

Audemars
Det kan jag göra, något mer du önskar?

Edit: Nöjd?

Grymt. Jag uppskattar din raka stil. 🥰
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Det kan jag göra, något mer du önskar?

Edit: Nöjd?
Låt oss diskutera, varför är just Rolex och Seiko dom varumärken vars design härmas mest?
Tror de säljer bäst, eller, svårt att tro att tillverkarna har något ädlare syfte.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Det kan jag göra, något mer du önskar?

Edit: Nöjd?

Jag får får lyfta på hatten och hålla med ⬇️⬇️⬇️
Grymt. Jag uppskattar din raka stil. 🥰
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Varför ska jag ge mig? Jag vill diskutera varför man härmar Rolex och Seiko i störst utsträckning, speciellt Seiko. Skulle inte fler härmningar av tex Breitling och Cartier öka försäljningen?

Edit: "Homage"ägare verkar vara lättkränkta, jag ger mig. Hej då.
För egen del så är jag övertygad om att TS inte startade denna tråden som någon fortsättning på den som låstes igår 🤔. Den låstes ju till slut av en anledning och det var helt rätt.
Diskussionerna där var rätt trista och kom ingen vart på 10 sidor, bara tjafs från båda sidor. Alltså ingen vettig diskussion utan i stort sett bara pajkastning. Ämnet känns för tillfället i alla fall ganska färdigt. Mikrotråden har gjort förändringar pga det på eget bevåg och det borde ses som ett litet sätt i alla fall att tillmötesgå "andra sidan tänker jag.
Nu känns det ju som att du vill ta upp diskussionen direkt igen i denna tråden.
Känns lite sådär faktiskt 🤷
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
@Nilas urartar det till diskussionstråd istället för att visa sin homager så får jag gå loss med ”anmäl”-knappen.
Det finns en trådrubrik, den är tydlig.

För övrigt så hoppas jag på att denna tråd blir en homage på Mikrotråden :) dvs ett trevligt häng som avlastar den tråden då dessa klockor ifrågasätts.

Undrar om KS kan skapa ett underforum för diskussioner? 😂
 

FOQ

Audemars
@Nilas urartar det till diskussionstråd istället för att visa sin homager så får jag gå loss med ”anmäl”-knappen.
Det finns en trådrubrik, den är tydlig.

För övrigt så hoppas jag på att denna tråd blir en homage på Mikrotråden :) dvs ett trevligt häng som avlastar den tråden då dessa klockor ifrågasätts.

Undrar om KS kan skapa ett underforum för diskussioner? 😂

OMG en kina-copage på microtråden. Genialt 🥰
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
För egen del så är jag övertygad om att TS inte startade denna tråden som någon fortsättning på den som låstes igår 🤔. Den låstes ju till slut av en anledning och det var helt rätt.
Diskussionerna där var rätt trista och kom ingen vart på 10 sidor, bara tjafs från båda sidor. Alltså ingen vettig diskussion utan i stort sett bara pajkastning. Ämnet känns för tillfället i alla fall ganska färdigt. Mikrotråden har gjort förändringar pga det på eget bevåg och det borde ses som ett litet sätt i alla fall att tillmötesgå "andra sidan tänker jag.
Nu känns det ju som att du vill ta upp diskussionen direkt igen i denna tråden.
Känns lite sådär faktiskt 🤷
Lugn nu, andas. Jag ville enbart få igång tråden, hade ingen baktanke alls.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
@Nilas urartar det till diskussionstråd istället för att visa sin homager så får jag gå loss med ”anmäl”-knappen.
Det finns en trådrubrik, den är tydlig.

För övrigt så hoppas jag på att denna tråd blir en homage på Mikrotråden :) dvs ett trevligt häng som avlastar den tråden då dessa klockor ifrågasätts.

Undrar om KS kan skapa ett underforum för diskussioner? 😂

Petar minsann in en bild på min Maranez 👍.
Bilder är kul ju 😊.

PSX_20210819_183707.jpg
 

Kreacon

Audemars
Det kan jag göra, något mer du önskar?

Edit: Nöjd?

Grymt. Jag uppskattar din raka stil. 🥰

Jag får får lyfta på hatten och hålla med ⬇️⬇️⬇️
Fan vad goa ni är ändå. 🥳🥳🥳
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Tydligen... 🤷🏼‍♂️


Måste medge att jag giller konceptet Islander
Typ, Jag gillar hur den här Seikon ser ut men vill gärna ha en bättre vridning och en annan färg på tavlan och safir i ställe för Hardlex

Extra kul att Long Island Watch som gör Islander också är AD för Seiko.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Mikro = Egen design av en tillverkare som tillverkar klockor i en mindre skala.
Homage = Designstöld, utan samvete.
Inte för att vara sån men så svårt är det inte att googla upp vad ordet homage betyder. På svenska betyder det vördnad eller hyllning så det är knappast designstöld. Jag förstår vad du är ute efter men kalla det då för rebrandade fulkopior eller något, inte homager.

Detta är t.ex. en homage...
SBDX019__88557.1592769774.jpg


...till denna.
15053886-ilfa4otbgfiavja26t0jsds0-ExtraLarge.jpg


Detta är en homage...
Baselworld-2019-Seiko-Prospex-1970-gear-patrol-ambiance.jpg


...till denna.
2c2670e9-c995-41f9-ac69-324f8cb08fe2.jpg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Inte för att vara sån men så svårt är det inte att googla upp vad ordet homage betyder. På svenska betyder det vördnad eller hyllning så det är knappast designstöld. Jag förstår vad du är ute efter men kalla det då för rebrandade fulkopior eller något, inte homager.

Detta är t.ex. en homage...
SBDX019__88557.1592769774.jpg


...till denna.
15053886-ilfa4otbgfiavja26t0jsds0-ExtraLarge.jpg


Detta är en homage...
Baselworld-2019-Seiko-Prospex-1970-gear-patrol-ambiance.jpg


...till denna.
2c2670e9-c995-41f9-ac69-324f8cb08fe2.jpg
Nej, det där är reissue, alltså nyutgåva på svenska.
 
Topp