Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En snabb googling säger $3-5 per 1000 visningar. Om han nu hade 70k följare så följer de nog inte hans uppladdningar slaviskt men om vi räknar på ett snitt på säg 100k visningar per video över tid skulle det motsvara $300-500 per video så inget man blir stenrik på direkt även om det är en trevlig inkomstkälla för ett hobbyprojekt.Mycket tråkig historia. Hur mycket kan han ha degat på sin youtube kanal? Inte tillräckligt verkar det som...
Det är klart att man har förtroende för någon med ett sådant inflytande. Nu säger jag absolut inte att de är bedragare, snarare tvärtom och att de är så pass GG som det bara går att bli, men det är lätt att se till våra egna välkända profiler för en relevant jämförelse. Det är nog få som skulle tveka inför att göra affär med de gamla rävarna som har massvis med goda referenser så jag tycker inte att man ska vara allt för dömande.Läste ifatt övriga sidorna på Rolex forumet. Folk försöker förstå. Det visar kanske sig tillslut vad som gömmer sig bakom.
Intressant att så många sätter så hög tilltro på människor med Youtube kanal, självutnämnda experter, som gillar att briljera och stå i centrum.
På kort tid idag kan de göra sig ett namn via dessa sociala medier utan större bakgrund och kasta bort allt lika snabbt som om de aldrig existerat. Kvar står de drabbade och fattar inget.
Man kan inte vara för försiktig.
Det är samma sak som väldigt många handlare såväl svenska som internationella sysslar med vilket är anledningen till att man ofta får vänta ett bra tag innan varan levereras. Uret är ett bra exempel på en svensk handlare som ägnar sig åt detta och det gör väl egentligen ingen skillnad om det är en privatperson eller ett företag även om man kan tänka sig att det sistnämnda kanske har ett bredare kontaktnät och att man eventuellt får någon slags trygghet.Något jag har lite svårt för är det här med ”sourcing”, eller vad man nu kallar det, som varit hans modus operandi. Dvs, ta handpenning eller fulla belopp på en klocka som inte finns i förskott. Det från en privatperson där noll och intet skydd finns att få. Är det vanligt förekommande ?
Rolexköer etc undantaget givetvis då jag förstår tillvägagångssättet och det är en ÅF man handlar med.
Precis som någon ovan påpekade.. I det lugnaste vattnen simmar de fulaste fiskarna.
Ännu en anledning till att vara ännu mer noggrann med vem man väljer göra affärer med.
Vad jag förstår har HH funnits en längre tid och långsamt byggt upp sitt rykte och varumärke så det handlar inte om någon som lagt upp ett gäng videos och fått stjärnstatus över en natt.
Det är svårt att forska i det då alla konton på sociala medier är raderade men vid en snabb googling hittade jag referenser från åtminstone sensommaren 2017 så det handlar ändå om ett par år av videos, inlägg m.m. och han var dessutom admin (eventuellt grundare?) till Australiens största klockcommunity/marknadsplats på Facebook.Han är ingen gammal räv i sammanhanget som jag uppfattar det. Någon som handlat med klockor i åratal med känt rykte och historik över tid. Kanske längre tillbaka än forum, sociala medier etc.
Han är en youtube kändis som upphöjts med hjälp av moderna sociala medier som Instagram, forum etc på förhållandevis kort tid där han har kunnat agera och kontrollera miljön där transaktionerna skett och gömma sig bakom sin ”stjärnstatus”.
Nej, inget ”stackars sate” här inte! Skit ska skit ha!Haha stackars sate. Att få hela klock-internet mot sig är nog värre än en vanlig polisanmälan och en dom i skymundan. Han har verkligen satt sig i skiten.
Hoppas alla drabbade kan få tillbaks sina pengar och att han kommer med en vettig och sann förklaring till allt. Samt får ett lämpligt straff.
Nej, inget ”stackars sate” här inte! Skit ska skit ha!
Du har givetvis ett annat skydd som köpare från ett företag jämfört med som köpare av en privatperson. Inte lätt att kräva pengar av en person som har minus på kontot.Det är samma sak som väldigt många handlare såväl svenska som internationella sysslar med vilket är anledningen till att man ofta får vänta ett bra tag innan varan levereras. Uret är ett bra exempel på en svensk handlare som ägnar sig åt detta och det gör väl egentligen ingen skillnad om det är en privatperson eller ett företag även om man kan tänka sig att det sistnämnda kanske har ett bredare kontaktnät och att man eventuellt får någon slags trygghet.
Nu har jag plöjt alla sidor på TRF, imponerande att det formligen flödar in folk som haft bekymmer med HH efter att första personen startat tråden. Det säger väldigt mycket om den rädsla, skam och ångest folk sitter på när de är i en ekonomisk beroendesituation.
Tänker läsa igenom hela whatsappkonversationen imorgon, ser det som en lektion i att snabbt upptäcka idioter. Är inte förvånad att han försöker förhala med ursäkter som nedbrunnet hus osv. Dödsfall och annat sjukt är ganska vanliga ursäkter som scammers använder sig av för att förhala.
Att han bara orkar komma med alla dessa ursäkter... han måste ju nästan tro på det själv! Skrämmande vilket folk det finns!!
Det förutsätter så klart att företaget är reko därav kommentaren men det var jag som otydlig.Du har givetvis ett annat skydd som köpare från ett företag jämfört med som köpare av en privatperson. Inte lätt att kräva pengar av en person som har minus på kontot.
Ja, när man läser runt verkar många ifrågasätta varför det tog så lång tid innan tråden skapades eftersom andra blev blåsta under tiden och varför han inte bara krävde tillbaka pengarna direkt men man har samtidigt förståelse för att man kanske inte vill stöta sig med någon som sitter på 200k av dina pengar med risk för att aldrig få tillbaka dem.Nu har jag plöjt alla sidor på TRF, imponerande att det formligen flödar in folk som haft bekymmer med HH efter att första personen startat tråden. Det säger väldigt mycket om den rädsla, skam och ångest folk sitter på när de är i en ekonomisk beroendesituation.
Tänker läsa igenom hela whatsappkonversationen imorgon, ser det som en lektion i att snabbt upptäcka idioter. Är inte förvånad att han försöker förhala med ursäkter som nedbrunnet hus osv. Dödsfall och annat sjukt är ganska vanliga ursäkter som scammers använder sig av för att förhala.
En oerhört tråkig situation för samtliga inblandade. Är det några som fortfarande inte har fått tillbaka sina pengar än?
Om du handlar av en butik som riktar sig till Sverige, med svensk text och svenska priser, då är det de svenska konsumentlagarna som gäller.Det förutsätter så klart att företaget är reko därav kommentaren men det var jag som otydlig.Handlar man av ett respekterat och väletablerat företag har man så klart en större trygghet än när man handlar av en privatperson men något som också ställer till det vid gråhandel är att man i de allra flesta fall förlitar sig på butiker utanför Sverige och i en del fall även utanför EU som omfattas av helt andra konsumentlagar än om man köper från t.ex. Uret (även om klockan i slutändan levereras från samma gråhandlare).
Tack för svar, har inte riktigt ork eller tid att plöja igenom tråden. Många verkar ha fått sina pengar återbetalda och upplägget framstår som något slags sätt att kunna ta räntefria lån men det är jättemärkligt att han börjar blanda in en uppenbar piratkopia istället för att skylla på vad som helst men han fick väl slut på ursäkter och drabbades av panik antar jag.I tråden som nu är låst nämns det att personer fortfarande inte har fått sina pengar återbetalade eller fått klocka levererad. Förutom det några som nu vill få sina klockor verifierade att de är äkta. Säkert andra som inte känner till det som hänt som också borde få sina klockor verifierade som har gjort affärer med killen i fråga.
Den här länken finns i tråden som jag hade kvar i min historik. Den förklarar rätt kortfattat vad som har hänt och kanske ett försök till rationell förståelse vad som kan ha inträffat. Det sista får visa sig. Tillvägagångssättet verkar vara satt i system. Ljuga, förhala, komma med bortförklaringar, tillslut återbetala/skicka en klocka som vid minst ett tillfälle var en replika (Daytonan som tråden handlar om). Så agerar ingen pålitlig karaktär.
https://www.bosshunting.com.au/gear/chris-essery-accused-of-scamming-buyers
Det var ju det jag skrev.Om du handlar av en butik som riktar sig till Sverige, med svensk text och svenska priser, då är det de svenska konsumentlagarna som gäller.
Fast det jag menar är att även utländska företag ska följa svensk konsumentlag om de riktar sig till svenska marknaden med svenska priser, svenskt språk osv.Det var ju det jag skrev.Att man vid gråhandel ofta är kund hos ett företag i ett annat land eller till och med en annan kontinent och det är så klart besvärligt att själv driva en process mot en italiensk, polsk eller amerikansk butik jämfört med att t.ex. handla av Uret vilka som sagt omfattas av våra egna konsumentlagar.
Jo, men hur många gör det? Jag kan inte komma på en enda så här på rak arm även om det säkert finns någon där ute.Fast det jag menar är att även utländska företag ska följa svensk konsumentlag om de riktar sig till svenska marknaden med svenska priser, svenskt språk osv.