• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hublot lämnar Rob Engström

Jag har riktigt dålig koll på Rob E.
Vilka märken hade de när de var "som störst"?

Jag är tror även att Rob har haft Cartier. Vet inte när dem slutade med Cartier, men jag hittade länkar på hemsidan från 2019 gällande Cartier och vill minnas att det fanns kvar åtminstone rester av det när jag köpte min Rolex där 2021.

Någon annan som har minne av detta?

Hublot står märkligt nog kvar på hemsidan. Likaså Chopard.. Tveksamt när den uppdaterades dock. 😬
Rolex fanns ju även kvar overkligt länge efter att man tappat dem. Sidan känns lika uppdaterad som ett verk på Angelfire's platform 1996 med länkar till Torget och Passagen.
1765951839334.gif

Rob Engström var alltså AD för en stor mängd riktiga prestigemärken och har nu blivit av med i stort sett alla.
Låter som en bedrift i sig, men verkligheten kommer väl ikapp alla ?

Tidig information gällande att de sålde klockor till gråhandlare i USA + att
de dömdes för att inte ha ha följt penningtvättslagen med en saftig sanktionsavgift som följd.

Är det ovan nämnda anledningar till varför de tappat AD-status för så många märken?

Rob Engström var alltså AD för en stor mängd riktiga prestigemärken och har nu blivit av med i stort sett alla.

de dömdes för att inte ha ha följt penningtvättslagen med en saftig sanktionsavgift som följd.

Är det ovan nämnda anledningar till varför de tappat AD-status för så många märken?
  • de vägrade renovera om Rolex delen efter deras riktlinjer.
  • man tappade glansen som hovleverantör
  • läget
  • man kan även misstänka att deras grej med handpenning inte direkt var till deras fördel från leverantörernas sida sett.

Stockholm är trots allt en ganska liten stad. Var det rimligt med två stycken ADs inom 5 minuters promenad egentligen?
Tre om man räknade med Krons.
Finns som du säger ingen mening med det i Byhålan.

Och när Nymans storsatsar på att expandera sitt A- läge kan det inte ha varit ett svårt val för märkestepresentanterna att välja var man ville exponera sina produkter.
Robs största black om foten som inte kan ändras på är läget.
Det finns ingenting exklusivt med det.
Inga andra lyxbutiker i närheten,snarare tvärt om.
Det kanske dög för 30år sedan när AP såldes på NK i GBG av alla ställen.
Men idag en omöjlighet.

Stockholm är trots allt en ganska liten stad. Var det rimligt med två stycken ADs inom 5 minuters promenad egentligen?
Nej verkligen inte. Men man kan ju jämföra med Omega som fanns hos Rob, Franks, NK, Kron, Nymans och Bo Berggren. 😂
Tre om man räknade med Krons.
Finns som du säger ingen mening med det i Byhålan.

Och när Nymans storsatsar på att expandera sitt A- läge kan det inte ha varit ett svårt val för märkestepresentanterna att välja var man ville exponera sina produkter.
Robs största black om foten som inte kan ändras på är läget.
Det finns ingenting exklusivt med det.
Inga andra lyxbutiker i närheten,snarare tvärt om.
Det kanske dög för 30år sedan när AP såldes på NK i GBG av alla ställen.
Men idag en omöjlighet.
Killgissar att läget var förlåtligt så länge man var hovleverantör. Men när killarna med träningsoverall blev en växande del av klientelet och snabba cash lockade mer så blev det ju sköt man ju sig i foten.
Farsan i familjen hade dessutom näringsförbud efter att man tidigare misskött sig.

• de vägrade renovera om Rolex delen efter deras riktlinjer.
  • man tappade glansen som hovleverantör
  • läget
  • man kan även misstänka att deras grej med handpenning inte direkt var till deras fördel från leverantörernas sida sett.
Dumma frågor kanske men någon som vet varför dom tappade hovleverantör-status? Och varför vägrade dom renovera enligt Rolex riktlinjer? Antar att dom tänkte att dom säljer för bra och att Rolex aldrig dumpar dom som ÅF?

Dumma frågor kanske men någon som vet varför dom tappade hovleverantör-status? Och varför vägrade dom renovera enligt Rolex riktlinjer? Antar att dom tänkte att dom säljer för bra och att Rolex aldrig dumpar dom som ÅF?

Tror att Rob tappade status som hovleverantör efter det att de började skrivas i media om penningtvätten. Det var runt 2020/2021. Hovet är ju väldigt känsliga för allt som kan vara det minsta kontroversiellt.

Vet inte hur dem tänkte kring Rolex om man ska vara helt ärlig. Min "take" är att dem förstod att loppet var kört. På sikt hade dem inte fått behålla Rolex även om dem renoverat, tror jag. Flytt av hela butiken hade krävts. Men jag tror även att Rolex avslutade pga hur verksamheten sköttes rent allmänt med fokus på försäljning till turister osv. Rolex kan välja sina samarbetspartners och när antalet "points of sale" minskas försvinner de minsta/sämsta först.

Tror att Rob tappade status som hovleverantör efter det att de började skrivas i media om penningtvätten. Det var runt 2020/2021. Hovet är ju väldigt känsliga för allt som kan vara det minsta kontroversiellt.

Vet inte hur dem tänkte kring Rolex om man ska vara helt ärlig. Min "take" är att dem förstod att loppet var kört. På sikt hade dem inte fått behålla Rolex även om dem renoverat, tror jag. Flytt av hela butiken hade krävts. Men jag tror även att Rolex avslutade pga hur verksamheten sköttes rent allmänt med fokus på försäljning till turister osv. Rolex kan välja sina samarbetspartners och när antalet "points of sale" minskas försvinner de minsta/sämsta först.
Vad som gäller för Hovleverantörsstatus. Glasklart varför man förlorade den.

Den där sanktionsavgiften åkte ju två andra handlare på i samma veva varav nuvarande AD var en av dem. Låt vara att Rob fick på högst belopp men samtliga avgifter var rejäla.

Så att de slarvade (tog en kalkylerad risk) med sin kontanthantering var nog inte det enda avgörande. Om man däremot summerar samtliga faktorer så anar man kanske varför det gick som det gick.

Finns inga ADs med på listan som hovleverantör? Men det klart, nånstans måste de ju köpa dem.

Nope. Det finns andra juvelerare men inga urhandlare/urmakare numera. Rob var ensam tidigare och det verkar inte som att någon kommit i deras ställe. Man hade kanske kunnat tänka sig att NYMANS var intressant som ersättare.

Den där sanktionsavgiften åkte ju två andra handlare på i samma veva varav nuvarande AD var en av dem. Låt vara att Rob fick på högst belopp men samtliga avgifter var rejäla.

Så att de slarvade (tog en kalkylerad risk) med sin kontanthantering var nog inte det enda avgörande. Om man däremot summerar samtliga faktorer så anar man kanske varför det gick som det gick.
Skulle nog tro att alla skriverier om hur de dumpade Omegaklockor hos gråhandlare spelade rätt stor roll. Många har säkert glömt, men det uppmärksammades även internationellt då många klockor från Rob dök upp lite varstans i världen.

Så att Swatch Group dumpade dem var ju rätt självklart, men det är ju ett så otroligt oseriöst beteende att även Rolex och andra märken lär ha noterat det.

Skulle nog tro att alla skriverier om hur de dumpade Omegaklockor hos gråhandlare spelade rätt stor roll. Många har säkert glömt, men det uppmärksammades även internationellt då många klockor från Rob dök upp lite varstans i världen.

Så att Swatch Group dumpade dem var ju rätt självklart, men det är ju ett så otroligt oseriöst beteende att även Rolex och andra märken lär ha noterat det.
Jag har hört/läst om just detta och funderat på hur mycket det faktiskt rörde sig om. Dvs bunkrade dem upp ett överdrivet lager, med syftet att just sälja vidare till gråhandlare. Jag har dessutom ett minne av att Rob E brukade ha en fin decemberrea på Omega, typ 20-30%.

Ovan nämnda anledningar var inget unikt för Rob utan var mer normen för hur varje AD jobbade.
Däremot när andra butiker slutade/minskade körde Rob vidare i gamla hjulspår rätt in i kaklet.
Att dom senare förlorade Omega, konsekvent vägrade renovera trots varumärkens rekommendationer i över 15 år samt att adressen inte hör till det mest attraktiva så var det en rätt given utgång.

Jag har hört/läst om just detta och funderat på hur mycket det faktiskt rörde sig om. Dvs bunkrade dem upp ett överdrivet lager, med syftet att just sälja vidare till gråhandlare. Jag har dessutom ett minne av att Rob E brukade ha en fin decemberrea på Omega, typ 20-30%.

Nej dom bunkrade inte.. SGN var minst sagt medvetna om vad som hände.
Rob sålde mer Omega än vad landets totala AD´s försäljning var per år.

Okej detta var en nyhet för mig. Då finns det en anledning till att Nymans inte är kunglig hovleverantör och aldrig kommer att bli.

Man fattar ju dock att branschen i alla fall historisk har varit något av en Monkey Business. Någon apa behövde falla från trädet och den minsta apan som satt längst ut på grenen var Rob. typ

Blir nog svårt att driva verksamheten vidare med de kvarvarande märkena.

Minns när jag var där för några år sedan med min Omega Railmaster och bad dem rucka den, fick tillbaka klockan med en upplysning om att den behövde en full service. När jag fick tillbaka klockan gick den sämre än någonsin, jag gav den till en annan urmakare jag känner som ruckade den så den gick bra igen och han undrade vad som hänt med klockan eftersom justerskruvarna var skruvade till max = extremt dålig ganggenauigheit.

Blev lite fundersam efter den upplevelsen.

Tillbaka
Topp