Jag har riktigt dålig koll på Rob E.
Vilka märken hade de när de var "som störst"?
Patek Philippe ocksåHela Swatch Group, Rolex, och Tudor. De blev dock av med Swatch Group först tror jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Patek Philippe ocksåHela Swatch Group, Rolex, och Tudor. De blev dock av med Swatch Group först tror jag.
Hela Swatch Group, Rolex, och Tudor. De blev dock av med Swatch Group först tror jag.
Hublot står märkligt nog kvar på hemsidan. Likaså Chopard.. Tveksamt när den uppdaterades dock.Patek, Chopard & Hublot med.
Rolex fanns ju även kvar overkligt länge efter att man tappat dem. Sidan känns lika uppdaterad som ett verk på Angelfire's platform 1996 med länkar till Torget och Passagen.Hublot står märkligt nog kvar på hemsidan. Likaså Chopard.. Tveksamt när den uppdaterades dock.![]()
Sitter inte Rolex-skylten kvar på fasaden dessutom?Rolex fanns ju även kvar overkligt länge efter att man tappat dem. Sidan känns lika uppdaterad som ett verk på Angelfire's platform 1996 med länkar till Torget och Passagen.
![]()
Skyltningen gör det iaf.Sitter inte Rolex-skylten kvar på fasaden dessutom?
Rob Engström var alltså AD för en stor mängd riktiga prestigemärken och har nu blivit av med i stort sett alla.
Låter som en bedrift i sig, men verkligheten kommer väl ikapp alla ?
Tidig information gällande att de sålde klockor till gråhandlare i USA + att
de dömdes för att inte ha ha följt penningtvättslagen med en saftig sanktionsavgift som följd.
Är det ovan nämnda anledningar till varför de tappat AD-status för så många märken?
Stockholm är trots allt en ganska liten stad. Var det rimligt med två stycken ADs inom 5 minuters promenad egentligen?
- de vägrade renovera om Rolex delen efter deras riktlinjer.
- man tappade glansen som hovleverantör
- läget
- man kan även misstänka att deras grej med handpenning inte direkt var till deras fördel från leverantörernas sida sett.
Tre om man räknade med Krons.Stockholm är trots allt en ganska liten stad. Var det rimligt med två stycken ADs inom 5 minuters promenad egentligen?
Nej verkligen inte. Men man kan ju jämföra med Omega som fanns hos Rob, Franks, NK, Kron, Nymans och Bo Berggren.Stockholm är trots allt en ganska liten stad. Var det rimligt med två stycken ADs inom 5 minuters promenad egentligen?
Killgissar att läget var förlåtligt så länge man var hovleverantör. Men när killarna med träningsoverall blev en växande del av klientelet och snabba cash lockade mer så blev det ju sköt man ju sig i foten.Tre om man räknade med Krons.
Finns som du säger ingen mening med det i Byhålan.
Och när Nymans storsatsar på att expandera sitt A- läge kan det inte ha varit ett svårt val för märkestepresentanterna att välja var man ville exponera sina produkter.
Robs största black om foten som inte kan ändras på är läget.
Det finns ingenting exklusivt med det.
Inga andra lyxbutiker i närheten,snarare tvärt om.
Det kanske dög för 30år sedan när AP såldes på NK i GBG av alla ställen.
Men idag en omöjlighet.
Farsan i familjen hade dessutom näringsförbud efter att man tidigare misskött sig.de dömdes för att inte ha ha följt penningtvättslagen med en saftig sanktionsavgift som följd.
Dumma frågor kanske men någon som vet varför dom tappade hovleverantör-status? Och varför vägrade dom renovera enligt Rolex riktlinjer? Antar att dom tänkte att dom säljer för bra och att Rolex aldrig dumpar dom som ÅF?
- de vägrade renovera om Rolex delen efter deras riktlinjer.
- man tappade glansen som hovleverantör
- läget
- man kan även misstänka att deras grej med handpenning inte direkt var till deras fördel från leverantörernas sida sett.
Dumma frågor kanske men någon som vet varför dom tappade hovleverantör-status? Och varför vägrade dom renovera enligt Rolex riktlinjer? Antar att dom tänkte att dom säljer för bra och att Rolex aldrig dumpar dom som ÅF?
Vad som gäller för Hovleverantörsstatus. Glasklart varför man förlorade den.Tror att Rob tappade status som hovleverantör efter det att de började skrivas i media om penningtvätten. Det var runt 2020/2021. Hovet är ju väldigt känsliga för allt som kan vara det minsta kontroversiellt.
Vet inte hur dem tänkte kring Rolex om man ska vara helt ärlig. Min "take" är att dem förstod att loppet var kört. På sikt hade dem inte fått behålla Rolex även om dem renoverat, tror jag. Flytt av hela butiken hade krävts. Men jag tror även att Rolex avslutade pga hur verksamheten sköttes rent allmänt med fokus på försäljning till turister osv. Rolex kan välja sina samarbetspartners och när antalet "points of sale" minskas försvinner de minsta/sämsta först.
Den där sanktionsavgiften åkte ju två andra handlare på i samma veva varav nuvarande AD var en av dem. Låt vara att Rob fick på högst belopp men samtliga avgifter var rejäla.Rob Engström var alltså AD för en stor mängd riktiga prestigemärken och har nu blivit av med i stort sett alla.
de dömdes för att inte ha ha följt penningtvättslagen med en saftig sanktionsavgift som följd.
Är det ovan nämnda anledningar till varför de tappat AD-status för så många märken?
Finns inga ADs med på listan som hovleverantör? Men det klart, nånstans måste de ju köpa dem.Den där sanktionsavgiften åkte ju två andra handlare på i samma veva varav nuvarande AD var en av dem. Låt vara att Rob fick på högst belopp men samtliga avgifter var rejäla.
Finns inga ADs med på listan som hovleverantör? Men det klart, nånstans måste de ju köpa dem.
Skulle nog tro att alla skriverier om hur de dumpade Omegaklockor hos gråhandlare spelade rätt stor roll. Många har säkert glömt, men det uppmärksammades även internationellt då många klockor från Rob dök upp lite varstans i världen.Den där sanktionsavgiften åkte ju två andra handlare på i samma veva varav nuvarande AD var en av dem. Låt vara att Rob fick på högst belopp men samtliga avgifter var rejäla.
Så att de slarvade (tog en kalkylerad risk) med sin kontanthantering var nog inte det enda avgörande. Om man däremot summerar samtliga faktorer så anar man kanske varför det gick som det gick.
Med tanke på hur deras VD har betett sig så skulle de nog inte prata högt om det. Hade "incidenten" hänt idag hade han suttit i fängelse.Man hade kanske kunnat tänka sig att NYMANS var intressant som ersättare.
Vad är det för incident ?Med tanke på hur deras VD har betett sig så skulle de nog inte prata högt om det. Hade "incidenten" hänt idag hade han suttit i fängelse.
Jag har hört/läst om just detta och funderat på hur mycket det faktiskt rörde sig om. Dvs bunkrade dem upp ett överdrivet lager, med syftet att just sälja vidare till gråhandlare. Jag har dessutom ett minne av att Rob E brukade ha en fin decemberrea på Omega, typ 20-30%.Skulle nog tro att alla skriverier om hur de dumpade Omegaklockor hos gråhandlare spelade rätt stor roll. Många har säkert glömt, men det uppmärksammades även internationellt då många klockor från Rob dök upp lite varstans i världen.
Så att Swatch Group dumpade dem var ju rätt självklart, men det är ju ett så otroligt oseriöst beteende att även Rolex och andra märken lär ha noterat det.
Vad är det för incident ?
Inte bra….![]()
Vimmelföretagare med urmakeri, Stockholm, häktad för våldtäkt, juni -14
Vimmelföretagare med urmakeri, Stockholm, häktad för våldtäkt, juni -14 Aktuella brott och kriminalfallwww.flashback.org
Rob Engström var alltså AD för en stor mängd riktiga prestigemärken och har nu blivit av med i stort sett alla.
Jag har hört/läst om just detta och funderat på hur mycket det faktiskt rörde sig om. Dvs bunkrade dem upp ett överdrivet lager, med syftet att just sälja vidare till gråhandlare. Jag har dessutom ett minne av att Rob E brukade ha en fin decemberrea på Omega, typ 20-30%.
Fy fan, vilken läsning![]()
Vimmelföretagare med urmakeri, Stockholm, häktad för våldtäkt, juni -14
Vimmelföretagare med urmakeri, Stockholm, häktad för våldtäkt, juni -14 Aktuella brott och kriminalfallwww.flashback.org
Fast det där är ju Nymans.Fy fan, vilken läsning