• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur finansierar folk sina klockköp?

Scipio

Patek
2-Faktor
Typ, men klockor är i allmänhet ingen investering och är inget annat än lyxkonsumption. Går bra att belåna sig över öronen så länge allt går bra, men om något skiter sig är det lite värre. Hade själv aldrig trivts med ett belånat ur, känns inte som man äger det.
Förvisso, men när allt amorterat är det inte belånat längre. Hoppar man över konsumtionsvaror och krogen, som är ett sparande, går amorteringen fort. Efter det har man både en fin klocka och en god hälsa.Kontant går också bra men det finns andra alternativ som är kloka.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Förvisso, men när allt amorterat är det inte belånat längre. Hoppar man över konsumtionsvaror och krogen, som är ett sparande, går amorteringen fort. Efter det har man både en fin klocka och en god hälsa.Kontant går också bra men det finns andra alternativ som är kloka.
Det är onödiga lyxprodukter som absolut inte ska behöva lånas pengar för. Det är något man kan unna sig när man har pengar över. Att låna pengar till en klocka är inte klokt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Finns ju folk som lånar till bilar. Vem behöver egentligen en C220 -16? En Volvo från 2005 fungerar ju lika bra. Lyxkonsumtion.
Folk lånar till semesterresor. Åker man då på bilsemester vill man ju ha en bekväm. säker och pålitlig bil. Onödig lyx för vissa är ökad livskvalitet för andra. Klockor av klass får kanske ses som ökad livskvalitet för många här medans det för andra (som inte hänger här) ses som det mest onödiga som finns ungefär. Med det sagt så vill jag inte säga att låna till klockor är oklokt, var och en sätter sina egna regler här. Sen gäller ju sund privatekonomi och att inte lånen blir för stora men det är ju oavsett vad pengarna går till.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Finns ju folk som lånar till bilar. Vem behöver egentligen en C220 -16? En Volvo från 2005 fungerar ju lika bra. Lyxkonsumtion.
En bil är inte lyxkonsumtion bara för att den är ny. Det är den totala kostnader från inköp till försäljning som avgör om en nyare bil är ett billigare alternativ till en från 2005. Kör man mycket och en nyare bil drar hälften av bränslet/mil och man får mer när den säljs, kan det rent av vara ett klokt val att betala mer. Möjligen kommer de som ser den nya bilen kunna tycka att det är lyx, men inte den som ser hela ägandeperioden. Det samma gäller vid klockor. Den som säljer sina klockor frekvent eller köper från tvivelaktiga aktörer, kan köpa till ett lägre pris som man sen får betala i form av oförutsedd service eller vid försäljning. C220 som du hänvisar till drar 0,48 l/mil. Det gör inte en bil från 2005.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
En bil är inte lyxkonsumtion bara för att den är ny. Det är den totala kostnader från inköp till försäljning som avgör om en nyare bil är ett billigare alternativ till en från 2005. Kör man mycket och en nyare bil drar hälften av bränslet/mil och man får mer när den säljs, kan det rent av vara ett klokt val att betala mer. Möjligen kommer de som ser den nya bilen kunna tycka att det är lyx, men inte den som ser hela ägandeperioden. Det samma gäller vid klockor. Den som säljer sina klockor frekvent eller köper från tvivelaktiga aktörer, kan köpa till ett lägre pris som man sen får betala i form av oförutsedd service eller vid försäljning.

Merca för 400 eller Toyota för 200. Blir svårt att motivera.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En bil är inte lyxkonsumtion bara för att den är ny. Det är den totala kostnader från inköp till försäljning som avgör om en nyare bil är ett billigare alternativ till en från 2005. Kör man mycket och en nyare bil drar hälften av bränslet/mil och man får mer när den säljs, kan det rent av vara ett klokt val att betala mer. Möjligen kommer de som ser den nya bilen kunna tycka att det är lyx, men inte den som ser hela ägandeperioden. Det samma gäller vid klockor. Den som säljer sina klockor frekvent eller köper från tvivelaktiga aktörer, kan köpa till ett lägre pris som man sen får betala i form av oförutsedd service eller vid försäljning. C220 som du hänvisar till drar 0,48 l/mil. Det gör inte en bil från 2005.
Det gör inte en C220 heller i verkligheten. Lägg till 50% så är du i närheten. Realistisk skillnad för två motsvarande bilar är ~2dl per mil 2005vs2015.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om folk i allmänhet kunde räkna skulle nybilsförsäljningen dö ut. Skitjobbigt för mig dock eftersom jag försörjs av intäkter från branschen...
Det skulle vara intressant att få höra dig utveckla det, men över till klockor. Det samma gäller för klockor. Om alla förstod att en klocka håller (vi säger) 50 år så förstår vi att en klockas normala tillstånd är med repor. Nyförsäljningen skull dö för klockor också om alla kunde tänka mer långsiktigt. Av ett nyköp kommer klockan att vara repig i 49 år.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Exakt den där artikeln visar att bilen _inte_ drar 0.48 vid normal körning. Kör du så där?
Nej, jag förstår mycket väl att det inte stämmer på mig. Jag har egna erfarenheter som påverkar mina tankar inför köp i framtiden. Det företag jag jobbade i tidigare köpte den här typen av tester så jag vet att man ska läsa dem mycket kritiskt. Jag har aldrig köpt en ny bil. Lågmilare som är tre år gamla brukar vara min utgångspunkt. Lyxen i det kan vara att jag betalar extra för en roligare motor.
 
maslows-behovstrappa.jpg
 

ClubSY

Omega
Du är inte seriös utan har enbart för avsikt att provocera och därmed anser jag att du är ett troll.
Nej du känner dig provocerad av mig och svarar genom att beskylla mig för troll. Jag säger bara vad jag tycker. Jag vill inte provocera någon. Jag tror för övrigt du inte vet vad ett troll är.

Jag skulle uppskatta om du höll dig till ämnet och inte personangrepp.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Man amorterar av en anledning: man har inte råd.

Att jämföra klocklån med bostadslån och billån är inte relevant.

Man tar väl lån för att man inte har pengar eller för att man vill använda de pengar man har till andra saker. Man amorterar väl för att minska sina skulder? Det är inte många som sparat sig till rikedom.

Att likställa klocklån med billån och bostadslån är inte relevant, men att jämföra dem är högst relevant eftersom de påverkar varandra. Jag tror vi är överens om att bostadslånet är viktigast och också fungerar som möjliggörare för både bil och klockor för många.

Jag vill gratulera dig till ett vackert hus. Jag har av flera anledningar sett den kusten utvecklas.
 

ClubSY

Omega
Man tar väl lån för att man inte har pengar eller för att man vill använda de pengar man har till andra saker. Man amorterar väl för att minska sina skulder? Det är inte många som sparat sig till rikedom.

Att likställa klocklån med billån och bostadslån är inte relevant, men att jämföra dem är högst relevant eftersom de påverkar varandra. Jag tror vi är överens om att bostadslånet är viktigast och också fungerar som möjliggörare för både bil och klockor för många.

Jag vill gratulera dig till ett vackert hus. Jag har av flera anledningar sett den kusten utvecklas.

Du har helt rätt ur den synvinkeln. våra vanliga lån som hus, bil och CSN påverkar vår konsumtion. Men en lyxklocka kanske man inte ska överväga att ta lån för om man är beroende över hur reporäntan utvecklar sig?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hvårnår smager en Tuborg bedst? Vergang! Det är aldrig fel att kompensera våra mänskliga behov med en klocka :) Hemska tanke! Måste man leva i celibat i en labil tillvaro utan vänner eller partner, vara osynlig inför andra och sakna såväl socialt sammanhang som intressen, kan man alltid köpa en klocka och regga sig på KS.
 
Topp