• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur finansierar folk sina klockköp?

Jag njuter i alla fall av @Per intresse, det är vi nog många som gör här på ks. Om du har någon form av klockintresse och visste vad per har/har haft njuter du också av hans intresse.
Bara för att vara tydlig. Ingen ironi i citaten. Jag konstaterade bara och respekterade hans svar.

Jag pratade i tråden om min tes om den breda massan. Men av någon anledning så har många ett stort behov att gå på person.

Har en fd kompis fru som använder sitt ur för att få ett maktövertag på möten med personalen. Quote Jag lägger upp klockanarmen på bordet vid samtal med underställda för att visa att jag har ett övertag. " Ska tydligen funka varje gång " och ett bevis för att jag lyckats!
Används tydligen även i viss kundkontakt för att eteblera att hon jobbar för ett framgångsrikt företag.
Bör tilläggas att vi inte snackar Rolex utan Breitling.

Så frågan kvarstår, vill man imponera på folk som imponeras av en Bratte

Värsta jag hört. Antar att hon lever i någon slags drömvärld :D

Det flyter så ruskigt bra att jag skaffat mig en repig stål Breitling :)

Jag vet inte hur jag hade reagerat om någon hade kastat upp armen på bordet och försökt inge respekt på det viset. Antingen så hade det blivit ett mindre skrattanfall eller så hade jag spelat med och fått till en minnesvärd anekdot.

Bolio skrev:
Har en fd kompis fru som använder sitt ur för att få ett maktövertag på möten med personalen. Quote Jag lägger upp klockanarmen på bordet vid samtal med underställda för att visa att jag har ett övertag. " Ska tydligen funka varje gång " och ett bevis för att jag lyckats!
Används tydligen även i viss kundkontakt för att eteblera att hon jobbar för ett framgångsrikt företag.

Värsta jag hört. Antar att hon lever i någon slags drömvärld :D
Var inte så säker på det. Handlar det om guldfärgad klocka så kan det säkert användas för att sätta en rang och hierarki. Sedan kan man ju diskutera om det är bästa sättet att driva ett företag i längden, men kortsiktigt kan det nog fungera.

Beroende på bransch så kan det även vara bra i mötet med kunder / samarbetspartners att kunna visa upp en dyr klocka, som bevis på kontinuerlig framgång och tydlig kapitalbuffert. "Har hon råd med den klockan så finns det mycket resurser bakom", speciellt då det gäller en klocka som de flesta "vanliga" icke-WIS bara lägger 1-2% av sin förmögenhet på. En klocka för 50 000 pekar då på en förmögenhet på minst 5 MSEK.

Ni kan yla hur mycket ni vill om hur ytligt och fel detta är, men människan är ett gruppdjur och icke muntlig kommunikation är väldigt viktig, vad vi har på oss, kroppsspråk, klockor etc.

Jag skulle dock välja att inte ha en synligt dyr klocka på mig i möten med t.ex. kommunal tjänsteman, gällande tex tillstånd etc.

Bolio skrev:

Var inte så säker på det. Handlar det om guldfärgad klocka så kan det säkert användas för att sätta en rang och hierarki. Sedan kan man ju diskutera om det är bästa sättet att driva ett företag i längden, men kortsiktigt kan det nog fungera.

Beroende på bransch så kan det även vara bra i mötet med kunder / samarbetspartners att kunna visa upp en dyr klocka, som bevis på kontinuerlig framgång och tydlig kapitalbuffert. "Har hon råd med den klockan så finns det mycket resurser bakom", speciellt då det gäller en klocka som de flesta "vanliga" icke-WIS bara lägger 1-2% av sin förmögenhet på. En klocka för 50 000 pekar då på en förmögenhet på minst 5 MSEK.

Ni kan yla hur mycket ni vill om hur ytligt och fel detta är, men människan är ett gruppdjur och icke muntlig kommunikation är väldigt viktig, vad vi har på oss, kroppsspråk, klockor etc.

Jag skulle dock välja att inte ha en synligt dyr klocka på mig i möten med t.ex. kommunal tjänsteman, gällande tex tillstånd etc.

Haha! Jag tror verkligen inte att det ligger till så, tyvärr.
Då räknar jag inte "förmögenhet" till en belånad bostad heller.

Bolio skrev:

Med andra ord status. Håller med dig fullständigt. Det är det majoriteten köper en klocka för. Men jag har lärt mig en sak av min korta period på KS: Det pratar man inte om samt erkänner aldrig. För inte ska man riskera sin image av en sann klockentusiast.

Jag misstänker att många i denna tråd inte är i affärsvärlden eller hänger i Sthlm. Klockan är viktig för hur du uppfattas och vilken respekt du får här. Larvigt? Kanske. Men så är det.

Med andra ord status. Håller med dig fullständigt. Det är det majoriteten köper en klocka för. Men jag har lärt mig en sak av min korta period på KS: Det pratar man inte om samt erkänner aldrig. För inte ska man riskera sin image av en sann klockentusiast.

Jag misstänker att många i denna tråd inte är i affärsvärlden eller hänger i Sthlm. Klockan är viktig för hur du uppfattas och vilken respekt du får här. Larvigt? Kanske. Men så är det.

Detta är ju nördforum för klocktokar så vad hade du förväntat dig egentligen. Stureplanssnack, stekarsnack, skrytsnack... Nä, Klocksnack.

Beror nog helt på bransch. Inom den bransch jag jobbar inom så har många en hygglig klocka. Att komma med en Rolex sänder då ungefär samma signaler som att inte komma med en klocka alls. För all del så kanske andra bryr sig mer om perception men det enda jag noterar ibland är om folk är intresserade eller ej. Då sänder klädsel och uppförande betydligt starkare signaler om jag ska vara ärlig.

I mindre städer så kanske en fin klocka är ett statement men i Stockholm så är det inget jag reagerar på. Att köpa en fin klocka handlar enbart om prioriteringar om man är i en bransch där folk tjänar hyfsat.

Ja, men om vi tittar på Sturelplan vs Landet så ser vi:
Landet: dyr klocka gör att du särskiljer dig, syns
Stureplan: dyr klocka gör att du är med i gänget, hör till

Beror nog helt på bransch. Inom den bransch jag jobbar inom så har många en hygglig klocka. Att komma med en Rolex sänder då ungefär samma signaler som att inte komma med en klocka alls. För all del så kanske andra bryr sig mer om perception men det enda jag noterar ibland är om folk är intresserade eller ej. Då sänder klädsel och uppförande betydligt starkare signaler om jag ska vara ärlig.

I mindre städer så kanske en fin klocka är ett statement men i Stockholm så är det inget jag reagerar på. Att köpa en fin klocka handlar enbart om prioriteringar om man är i en bransch där folk tjänar hyfsat.
Handlar det inte om exakt samma sak i din omgivning också, bara det att ni har en annan kalibrering?

När man på bruket i Norrland behöver en Rolex Datejust för att sticka ut bland alla Casios, kan man åstadkomma samma sak i din bransch med en Patek Perpetual Chrono, eller någon av Langes värstingmodeller. Eller för de lite mer extroverta en MB&F. Eller har jag helt fel?

Samma sak, bara annan kalibrering? Sedan är ju kläder och uppförande också viktigt, men jag går inte med på att helt avskriva klockor även i din bransch, vilken den nu är :)
Patek-Philippe-5270R-001-Perpetual-Calendar-Chronograph-aBlogtoWatch-18jpg.jpg

(obs lånad bild!!! :) )

Senast ändrad:

Stämmer som det är skrivet. Tack för en nyanserad diskussion.

Handlar det inte om exakt samma sak i din omgivning också, bara det att ni har en annan kalibrering?

När man på bruket i Norrland behöver en Rolex Datejust för att sticka ut bland alla Casios, kan man åstadkomma samma sak i din bransch med en Patek Perpetual, eller någon av Langes värstingmodeller. Eller en MB&F. Eller har jag helt fel?

Samma sak, bara annan kalibrering?
Tycker jag inte. Att ha en fin klocka sänder inga direkta signaler. Ser jag någon med en fantastisk klocka så säger det väl bara att personen är väldigt intresserad alternativt väldigt välbergad. Det är inget som påverkar mitt möte eller min inställning att göra business. Sedan kan jag för all del tycka att folk som säljer bör välja något som inte sticker ut för mycket. Som köpare vill jag inte ha känslan att jag överbetalar även om jag är väl införstådd att i princip vem som helst kan ha en fin klocka, bil etc.

Tycker jag inte. Att ha en fin klocka sänder inga direkta signaler. Ser jag någon med en fantastisk klocka så säger det väl bara att personen är väldigt intresserad alternativt väldigt välbergad. Det är inget som påverkar mitt möte eller min inställning att göra business. Sedan kan jag för all del tycka att folk som säljer bör välja något som inte sticker ut för mycket. Som köpare vill jag inte ha känslan att jag överbetalar även om jag är väl införstådd att i princip vem som helst kan ha en fin klocka, bil etc.
OK. Jag håller helt med din inställning vid inköp.

Sedan är jag inte säker på att alla delar din uppfattning kring fantastiska klockor, även om jag förstår vad du menar.

Dock ville jag peka på att det finns en nivå över "fin" (= Rolex Datejust (?)) klocka, typ när klockan börjar kosta 1 MSEK eller mer. Men visst, i en situation där kroppsarbetare tjänat miljontals kronor på sina bostadsrätter i halvtaskiga förorter till mellanstora städer, vad är en miljon kr värt längre egentligen? Perspektiven förskjuts. Men då kanske inte en dyr klocka är no 1 på deras inköpslista, enligt mina egna fördomar.
2013-11-19_0028.jpg

(behöver jag tillägga, obs lånad bild? :)
Men varför ständigt dessa för långa armband? Vems gorillahandleder är de gjorda för?)

Finns folk med annan tolkning av läget i sthlm, vilket iofs inte är speciellt underligt. Finns så mycket olika samligar av folk så väldigt svårt att generalisera utan riktig data.

Om du hade betett dig mindre som ett troll och haft en faktabaserad "sanning" hade det nog gått bättre. Med det sagt har folk svårt att erkänna att de följer flocken, luras av reklam och är berörda av status.
Jag kollade dina närmare 13k inlägg och jag ser att majoriteten av dina inlägg baseras på empirisk forskning. Men jag ska ge dig en sak att jag känner igen mig i det du skrev kl: 11:51 idag i en annan tråd: "Jag säger alltid vad jag tycker och får därför en hel del skit för det".

OK. Dock ville jag peka på att det finns en nivå över "fin" (= Rolex Datejust (?)) klocka, typ när klockan börjar kosta 1 MSEK eller mer. Men visst, i en situation där kroppsarbetare tjänat miljontals kronor på sina bostadsrätter i halvtaskiga förorter till mellanstora städer, vad är en miljon kr värt längre egentligen? Perspektiven förskjuts.
2013-11-19_0028.jpg

(behöver jag tillägga, obs lånad bild? :)
Men varför ständigt dessa för långa armband? Vems gorillahandleder är de gjorda för?)
Vet inte riktigt var du är på väg? Det enda jag säger är att en dyr klocka är vad det är. Inte som om någon vuxen person i en lagom framgångsrik bransch sitter som starstruck över en Rolex eller en Nautilus. Springer man på folk med perpetualpatekkronografer så säger det väl bara att personen uppenbarligen har det rätt bra och att denne också prioriterat en klocka. Möter man oljeoligarker med stenade vulgour så säger väl det också något men diskussionen nu handlade väl mest om "vanliga" lyxklockor som de flesta med en bra inkomst kan prioritera in om de bara vill. Sedan om vissa tror det sänder signaler så funkar det nog enbart på liknande klientel som en själv. Dvs på duktigt osäkra människor.

Jag kollade dina närmare 13k inlägg och jag ser att majoriteten av dina inlägg baseras på empirisk forskning. Men jag ska ge dig en sak att jag känner igen mig i det du skrev kl: 11:51 idag i en annan tråd: "Jag säger alltid vad jag tycker och får därför en hel del skit för det".
Ser du inte skillnaden och precisionen (relevansen) får det vara så, inget att orda om. Ser dock inte kopplingen mellan dina hittepåsiffror och designstringens. Om det nu var det du syftade på.

Bolio skrev:

Man är nog på fel plats om man behöver en dyr klocka för att bli tagen på allvar som chef. Blotta tanken på att det skulle behövas en klocka för att få auktoritet, får mig att rysa.

Sitter man med en väldigt dyr klocka i ett möte med kund, kan kunden tänka - Oj, har han/hon lånat 600000 kr till en Patek? Här verkar det inte finnas några reserver bakom fasaden.

Senast ändrad:
På tal om diskussionen om huruvida klockan används som "maktspråk" måste jag flika in att de flesta människor inte är ett dugg intresserade av klockor. Jag skulle tro att 95+-3 % av "vanligt" folk inte har en aning om vad en PP eller AP är för något, och en A. lange & söhne är det ännu mindre folk som hört talas om.

Det finns "fina" (läs snygga) klockor som är billiga, men som ser ut att kosta flis...........Och det finns riktiga juveler som är värdefulla men som inte ser så mycket ut för världen.

Jag tror man är ute på hal is om man ser attiraljer som ett förstärkningsmedel för att få "makt". De som är trygga i sig själv klarar nog av en förhandling iklädda en vit T-shirt och ett par blåjeans om kunskap, värdighet och den sociala kompetensen finns där. Själv ser jag (och nu tänker jag inte bara på klockor) ofta det som att en person försöker dölja något om han eller hon kompenserar med att se ut som en klädd julgran.

Stabilt att du kollade hans 13k inlägg, antar att du började redan den 30:e April när du blev medlem?

Tror inte de flesta ,av "allmänheten", är så pass intresserade att de ser skillnad på en dyr eller mindre dyr klocka. Inte heller på en jättevanlig klocka eller en sällsynt samlarklocka. Så är det motivationen är det säkerligen oftast alldeles bortkastat.

Ja där skrev redan någon något liknande... bra skrivet.

Ser du inte skillnaden och precisionen (relevansen) får det vara så, inget att orda om. Ser dock inte kopplingen mellan dina hittepåsiffror och designstringens. Om det nu var det du syftade på.

Om du hade tagit dig tid att förstå mitt inlägg så var det tydligt att siffran inte byggde på något alls utan vad jag tror. Att du inte förstår det gör denna diskussion meningslös. Jag har sagt vad jag tycker, inget mer. Men jag har uppenbarligen trampat på en mycket öm tå. Och du vet ju vad det brukar betyda? Att det är sant.

Så istället för att kalla mig troll. Argumentera med eller mot mig om frågan.

Tillbaka
Topp