Laddar...
Nymans Ur 1851

Hur finansierar folk sina klockköp?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Schaffenhausen, 12 juni 2017.

1. Pete11

Pete11 Y-Wing pilot

Killarna och tjejerna som sitter utanför T-banan och ICA, de är äkta rakt igenom. Inga jävla krediter där inte.
    Där har ni några ni kan imponeras av!

Gummo gillar detta.
  2. Rivalen

Rivalen X-Wing Pilot

Och via statens upplåning, ca 1,3 billioner om jag minns rätt, är vi svenskar, från baby till +100 åringar "skyldiga" ca 130.000:- per person. Så nog är man en skuldsatt bluff alltid. Men om det är till tröst så är det så mycket värre i t ex USA. Men dom köper klockor ändå, dom är inte trumpna.

3. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Det är dig väl förunnat så länge du betalat egna intjänade och skattade pengar.

Götlaborg och P-vakten gillar detta.
  4. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Nej, de har lånat sig till fördärvet. Köpt Rolex på avbetalning men känslan av att vara en bluff tvingade dem till att ta fler lån till allt dyrare livsstilsmarkörer och slutligen tog de till flaskan.

Götlaborg gillar detta.
  5. Xalle

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Apropå lån. Pratade med en god vän om klockor häromveckan. Jag sa att jag skulle gärna haft en X klocka istället för min kommande Y men att degen inte räckte till. Varav min vän säger med en mekaniskt röst att har man inte tagit klocklån så är man ingen klocknörd. Tycka vad man vill men jag är fasiken enig! Skulle jag hitta en klocka som jag hade offrat ena testikeln för och pengarna inte hade funnits på kontot hade valet inte varit svårt.

Med lite eftertanke känns det som jag har läst typ samma kommentar här på KS tidigare av någon annan medlem och då måste det ju vara sant!

marmot, Götlaborg, P-vakten och 1 annan gillar detta.
  6. Pete11

Pete11 Y-Wing pilot

Du har nog rätt. Men svårast måste nog vara att ha pengarna till Rolexen men ändå vara osäker på om man förtjänat den.. Denna vånda att inte veta om man är värdig då man faktiskt råkat vinna en viss procent av köpeskillingen på V75. Men det var förr i tiden. Nu kan man konsultera denna tråd och få svar direkt.

Strindberg och Gummo gillar detta.
  7. 16610

16610 Rebel Commander

Från:
    BORÅS
    Denna tråd var underhållande:)

När ni lägger energi på den och alla svar har jag redan hunnit jobba och hitta ett nytt objekt;)

jabla, Rivalen och P-vakten gillar detta.
  8. Brutus

Brutus Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Jag tycker man ska se sin privatekonomi i sin helhet. Tar du ett lån för att köpa en guldrolle, samtidigt som du har en lågbelånad villa, en stor aktieportföj du inte vill realisera, och precis blivit befordrad så är det ingen stor grej! Det är helheten man ska titta på, och inte lösryckta delar!

Rivalen, Erik.W, Strindberg och 6 andra gillar detta.
  9. JB_XII

JB_XII Stormtrooper

Från:
    Göteborg
    Knepig fråga. Jag kan tycka att det hade känts lite fel om man hade gått runt med en klocka som inte är i linje med resterande attribut.

Det svåra är dock att avgöra; överbelånad, naiv människa med bekräftelsebehov deluxe eller entausiastisk klocknörd som prioriterat sin drömklocka?

Vad är skillnaden? Den ena har konsumerat pga. vad andra tycker och den andra utifrån vad den själv tycker.

Så är det rätt att ta ett lån för att investera i en klocka? Frågan är nog mer: varför?

10. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Eller våndan när man som nybliven Rolexägare sitter med årgångswhiskyn och känner att man verkligen förtjänar den fina klockan men samtidigt inser att man är ett överlägset rövhål som ser ner på folk pga deras finansieringsstrategier.

Seinfeld, alfgren, Per och 6 andra gillar detta.
  11. Pete11

Pete11 Y-Wing pilot

Nu använde jag medvetet inga smileys så min sarkasm kanske var svår att detektera. Min poäng var att det finns en hel del människor som sätter sig på höga hästar för att de tycker att de har förtjänat sina köp av lyxartiklar mer än andra. Jag är medveten om att detta är en tråd som handlar just om finansiering av klockköp, men förutom viss nyfikenhet kring hur andra finansierar sina köp så skiter jag högaktningsfullt i om andra forumdeltagare sms-lånar till sina Rollar eller pantar burkar i 16 år för att få en risig gammal DJ. Jag är här för att vältra mig i klockintresset, frottera mig lite med människor som har långt mer pengar att lägga på lyx än jag samt utan att skämmas en mikrosekund spamma diverse trådar med wristshots och fiska efter komplimanger. Det är kul att vi kan hänga här, med vitt skilda bakgrunder och ekonomiska föutsättningar och diskutera lite av varje (men mest klockor) utan att det är det minsta konstigt (för det mesta). Jag kan faktiskt glädjas åt helt okända forumdeltagares klockköp, oavsett om det är en PP 5712 eller en SKX007, det är liksom intresset som förenar oss.
    För mig framstår då de personer som skall sätta sig till doms över andra gällande hur de finansierar sina klockköp som rena pajasar. Osköna clowner helt enkelt.
    Men det är vad jag tycker.

URlakad, tgadler, BadkarsPiraten och 16 andra gillar detta.
  12. Den som är försatt i skuld är inte fri.

Hexagon gillar detta.
  13. Hugii

Hugii X-Wing Pilot

Glöm inte att kredit är pengar.

Mvh
    Wasa Kredit

GordonG gillar detta.
  14. Kugghjul

Kugghjul Y-Wing pilot

Tyvärr har du fel där. De luras ofta att resa till Sverige av sin Boss, då uppstår en skuld, som de sedan får sitta länge och tigga för att betala tillbaka. Så nog har de skulder.

Intresant om hej-hejarna:
    https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000617/18-04-2017

15. Pete11

Pete11 Y-Wing pilot

Jo, jag vet. Svårt det där med ironi. Om man inte använder smileys finns risken att bli missförstådd, använder man smileys blir det inte roligt.

MrRolex gillar detta.
  16. Brakan

Brakan Stormtrooper

Tycker den här tråden börjar spåra ur fullständigt! Upprepade gånger läser jag att klockor inte skulle vara viktigt? :S bara jag som tycker att det är ett jävligt magstarkt påstående? :D behöver man en ny klocka så är det som det är :) skämt o sido, inte lånat själv, men tycker inte det är nåt fel så länge man gör det för sin egen skull och ungarna slipper svälta ;) kärlek klockbröder och klocksystrar! <3

Seinfeld, sherwan, Mforce och 1 annan gillar detta.
  17. Götlaborg

Götlaborg Tie Fighter pilot

Från:
    Götlaborg
    Är vi nu överens om att klockor är livsnödvändigt och hur finansieringen går till är irrelevant så länge bebisen får välling. :D

Seinfeld, sherwan, hollow123 och 11 andra gillar detta.
  18. B Wooster

B Wooster Rebel soldier

Tack för svar.
    Banken säger så klart att man kan låna. Det ligger i deras intresse känns det som. Men eftersom jag inte känner mig bekväm med att låna för lyxkonsumtion har jag nu istället sålt en njure till.

//B

Seinfeld, xmb216bc, Hexagon och 1 annan gillar detta.
  19. stelah

stelah Tie Fighter pilot

Gummo och B Wooster gillar detta.
  20. appaz

appaz Rebel soldier

Synd att tråden snurrade iväg i den här riktningen, istället för att bli till en konstruktiv diskussion där vi eländiga trashankar som inte köpt någon Rolex eller dylikt än kunnat hämta lite tips ;)

Själv har jag inte tagit något lån till klocka än, och sparar just nu för att (förhoppningsvis) kunna köpa mig en sub till 30-årsdagen. Jag ser dock inget som helst fel med att någon tar ett lån för att finansiera "lyxkonsumtion", så länge den gör ett någorlunda smart och informerat val. Jag tror nog vi ska skilja på lån och lån.

Sen är det här med vem som "förtjänat" vad och inte en väldigt intressant filosofisk fråga... :)

Mforce, stelah, Pete11 och 1 annan gillar detta.
  21. Stroboman

Stroboman Tie Fighter pilot

Från:
    Medelpad
    @Guskleto glöm inte högra armen! Då har du fullständig makt! Du kommer inte att behöva förhandla öht!

Götlaborg gillar detta.
  22. B Wooster

B Wooster Rebel soldier

@stelah

Försöker du antyda att det vore bättre att låna?
    Det står mellan RO 15202, DD 118206 och PP 5711.
    //B

23. Brakan

Brakan Stormtrooper

Jag skriver under på den :D

Rivalen, Pete11 och Götlaborg gillar detta.
  24. stelah

stelah Tie Fighter pilot

Ja, jag också. Om den som betalar kontant är den ende som är förtjänar en fin klocka, den som lånar är inte förtjänt, den som ärvt pengar inte är det, hur är det då med den som köpt en klocka utan kvitto eller undanhållit skatt? Jag behöver vägledning här. Hur ska man tänka här?

B Wooster, appaz och Stroboman gillar detta.
  25. Stroboman

Från:
    Medelpad
    Det finns till och med de som ÄRVT sin fina klocka, hur ska vi agera i de fallen?

B Wooster och appaz gillar detta.
  26. JLC

JLC Y-Wing pilot

Kör 1/10 regeln. För er som inte kan teorin eller läst böckerna handlar det om att för att få pengar att växa ska 1/10 av det man tjänar alltid investeras. Avkastningen på denna 1/10-del växer över tid...

Sen hjälper såklart hög lön, för att hålla topic... ;-)

Stroboman gillar detta.
  27. Bra val, lätt värt den sista njuren. Du kommer dö som en lycklig man.

B Wooster gillar detta.
  28. nissehult

nissehult Tie Fighter pilot

https://klocksnack.se/threads/få-pengar-att-växa.40275/

appaz gillar detta.
  29. _Freddan

_Freddan Ewok

För att inte tala om de som helt sonika fått en fin klocka i gåva?

marmot, Stroboman och B Wooster gillar detta.
  30. Stroboman

Från:
    Medelpad
    Det är helt enkelt för jävligt!:banghead: