Bolio skrev: ↑
Har en fd kompis fru som använder sitt ur för att få ett maktövertag på möten med personalen. Quote Jag lägger upp klockanarmen på bordet vid samtal med underställda för att visa att jag har ett övertag. " Ska tydligen funka varje gång " och ett bevis för att jag lyckats!
Används tydligen även i viss kundkontakt för att eteblera att hon jobbar för ett framgångsrikt företag.
Bör tilläggas att vi inte snackar Rolex utan Breitling.
Så frågan kvarstår, vill man imponera på folk som imponeras av en Bratte
Var inte så säker på det. Handlar det om guldfärgad klocka så kan det säkert användas för att sätta en rang och hierarki. Sedan kan man ju diskutera om det är bästa sättet att driva ett företag i längden, men kortsiktigt kan det nog fungera.
Beroende på bransch så kan det även vara bra i mötet med kunder / samarbetspartners att kunna visa upp en dyr klocka, som bevis på kontinuerlig framgång och tydlig kapitalbuffert. "Har hon råd med den klockan så finns det mycket resurser bakom", speciellt då det gäller en klocka som de flesta "vanliga" icke-WIS bara lägger 1-2% av sin förmögenhet på. En klocka för 50 000 pekar då på en förmögenhet på minst 5 MSEK.
Ni kan yla hur mycket ni vill om hur ytligt och fel detta är, men människan är ett gruppdjur och icke muntlig kommunikation är väldigt viktig, vad vi har på oss, kroppsspråk, klockor etc.
Jag skulle dock välja att inte ha en synligt dyr klocka på mig i möten med t.ex. kommunal tjänsteman, gällande tex tillstånd etc.