• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur finansierar folk sina klockköp?

Riley

Panerai
Jo, men nu har Björnligan ersatts av toppstyrda ligor från östeuropa. Några fattiga människor som är utanför vårt sociala skyddnät finns inte längre i Sverige. Ingen dör ensam i Sverige. Ingen behöver stjäla för att få dagen att gå ihop. Alla pensionärer får täta besök som muntrar upp och en överfull matkasse med nybakat bröd hänger på dörren varje morgon.. Idag är vi inkluderande ner till den fattigaste. Ingen behöver stjäla, sova ute eller panta burkar i vårt Sverige. Skulle det möjligen finnas någon enstaka så har de säkert förvållat sin situation själva.
Ja jag tänkte mer för skojs skull
 

Kugghjul

Panerai
Som jag misstänkte så räcker ingen upp handen ang avbetalning. Det säger väl egentligen allt.

Man rättfärdigar det men vill inte att nån ska veta. Man är en bluff.

Förhåller mig rätten att svara efterkloka personer som träder fram efter detta inlägg med sin avbetalning.
Det är väl lite som att göra en opinionsundersökning med Trump eller SD bland alternativen. Det har visat sig vara effektivt att fråga:
"hur tror du dina grannar röstar", för att locka fram korrekta svar.

Så i detta fallet:
"hur tror du dina bekanta finansierar sina klockköp?"
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det är väl lite som att göra en opinionsundersökning med Trump eller SD bland alternativen. Det har visat sig vara effektivt att fråga:
"hur tror du dina grannar röstar", för att locka fram korrekta svar.

Så i detta fallet:
"hur tror du dina bekanta finansierar sina klockköp?"
Förmodligen cash eftersom mina bekanta tycker det är vansinne att lägga mer än 5k på en klocka :)
 

mikjon

Omega
Ärligt talat förstår jag inte riktigt problemet, var och en bestämmer väl hur man finansierar sina köp oavsett vad det är. Skit samma om någon lånar till en klocka, ska man ta upp också vilka som lånar till sitt hus. Tycker sådana här trådar har inget värde i sig.
 
Känns som att låndiskussionen främst handlar om att se som nu råkar ha lite pengar och betalt sin Rolex kontant känner sig lite mindre speciella när det visar sig att "vem som" kan fixa samma klocka via lån och helt plötsligt är man inte så speciell längre varpå man måste försvara och försöka häva sig lite ytterligare uppåt på stegen för att särskilja sig.

Är inne på samma linje som @Guskleto tror jag det var vad gäller hänvisningar till boende osv, visst bolån är i en helt annan liga och bostad måste man ha. Men inte fasen måste man bo vid havet, Östermalm, Djursholm osv ändå tar många av de som gör det lån för att finansiera det.

Alltså man tar lån till lyxkonsumtion.
 

Bolio

Panerai
Bolio skrev:
Har en fd kompis fru som använder sitt ur för att få ett maktövertag på möten med personalen. Quote Jag lägger upp klockanarmen på bordet vid samtal med underställda för att visa att jag har ett övertag. " Ska tydligen funka varje gång " och ett bevis för att jag lyckats!
Används tydligen även i viss kundkontakt för att eteblera att hon jobbar för ett framgångsrikt företag.
Bör tilläggas att vi inte snackar Rolex utan Breitling.

Så frågan kvarstår, vill man imponera på folk som imponeras av en Bratte




Var inte så säker på det. Handlar det om guldfärgad klocka så kan det säkert användas för att sätta en rang och hierarki. Sedan kan man ju diskutera om det är bästa sättet att driva ett företag i längden, men kortsiktigt kan det nog fungera.

Beroende på bransch så kan det även vara bra i mötet med kunder / samarbetspartners att kunna visa upp en dyr klocka, som bevis på kontinuerlig framgång och tydlig kapitalbuffert. "Har hon råd med den klockan så finns det mycket resurser bakom", speciellt då det gäller en klocka som de flesta "vanliga" icke-WIS bara lägger 1-2% av sin förmögenhet på. En klocka för 50 000 pekar då på en förmögenhet på minst 5 MSEK.

Ni kan yla hur mycket ni vill om hur ytligt och fel detta är, men människan är ett gruppdjur och icke muntlig kommunikation är väldigt viktig, vad vi har på oss, kroppsspråk, klockor etc.

Jag skulle dock välja att inte ha en synligt dyr klocka på mig i möten med t.ex. kommunal tjänsteman, gällande tex tillstånd etc.

För det första tror jag inte att en ej klockinsatt person kan bedöma priset på en Breitling. Sen 1-2% av sin förmögenhet är jag rätt övertygad om att max 1-2% kommer upp till. Läser man runt lite snabbt här så sparar folk och köper sitt dröm ur direkt när sista lönen täcker köpeskildringen.
I just det fall jag tar upp är det nog snarare så att förmögenheten ligger på nån miljon back om alla lån skulle lösas. Är ju tyvärr en hel del människor som lever efter att, ju mer jag har i lön ju mer lån har jag.
För visst är det väl lite konstigt att vissa bär rätt dyra ur men måste låna upp på huset för att byta kök. Har man då lån på köket el klockan man har på armen?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad säger boken om din del i den gemensamma välfärden? Hur förändras dina beslut med filosofiska och etiska ställningstaganden på din väg mot rikedom? Våra fäder och förfäder gav 10% till församlingen för att de skulle hjälpa behövande globalt och lära oss tänka på andra. Är det dessa tionde som flyttats över till den egna investeringsfonden? Hur beskriver boken att vi är alla delar i ett större sammanhang för att bidra om vi kan och få hjälp när vi behöver.
Du tycker inte det räcker med världens högsta skatter? Ska man se ner på folk som investerar den lilla delen man får över när man har varit med och betalat för "välfärden"?
Skärp dig.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du tycker inte det räcker med världens högsta skatter? Ska man se ner på folk som investerar den lilla delen man får över när man har varit med och betalat för "välfärden"?
Skärp dig.
Det är en komplicerad värld vi lever i och vi lever alla i våra bubblor, i våra små microvärldar där vi möter människor som bekräftar det vi redan tycker. Det är skönt och bekvämt, bara vi förstår att vi inte ser världen så som den är. Min fråga till @JLC hade som avsikt att just fråga hur brett den boken tog upp samhällets alla delar. Den var inte avsedd att se ner på person. För mig är varje människas heder, civilkurage, integritet och förmåga att se macro och megaperspektiv det viktigaste, annars blir vi robotar. Pengar kan visst få ta sin del, men som mycket annat kan det också utvecklas till ett missbruk som urholkar ens inre. Vi lever i en tid av faktaresistens, filterbubblor och alternativ fakta. Jag vet inte varför du valt Greve Dracula som avatar, men han är knappast symbolen för breda samförståndslösningar. Om Greve Dracula var för eller emot skatter och om han ens betalade skatt låter jag vara osagt, för det vet jag inget om. Det jag vet något om är att om alla kör sitt race och sakna insikt om helheter, går det åt helvete. Vad har du för åsikter kring klockfinansiering för att nu komma tillbaka till ämnet?

Edit: Jag såg att du var emot lån.
 

Kugghjul

Panerai
För det första tror jag inte att en ej klockinsatt person kan bedöma priset på en Breitling. Sen 1-2% av sin förmögenhet är jag rätt övertygad om att max 1-2% kommer upp till. Läser man runt lite snabbt här så sparar folk och köper sitt dröm ur direkt när sista lönen täcker köpeskildringen.
I just det fall jag tar upp är det nog snarare så att förmögenheten ligger på nån miljon back om alla lån skulle lösas. Är ju tyvärr en hel del människor som lever efter att, ju mer jag har i lön ju mer lån har jag.
För visst är det väl lite konstigt att vissa bär rätt dyra ur men måste låna upp på huset för att byta kök. Har man då lån på köket el klockan man har på armen?

Max 1-2 % av förmögenheten är min bedömning av vad icke-WIS:ar och icke-posörer köper klockor för. En student köper en DW för 1000 kr har kanske 100 000 i förmögenhet. En framgångsrik småföretagare köper sig den där datejusten han alltid velat ha, 50 000 kr, 5 MSEK i förmögenhet. För posörer, och oss här på klocksnack, handlar det ju om helt andra procent

Det är inte många som kan värdera en Breitling, nej. Men det är här guldklockor, och då icke vitt guld-guldklockor, kommer in. Guld är ett material som nästan finns i människans DNA, alla vill ha det, alla vet att det är värdefullt.
Att då trycka upp en guldklocka, då helst även med guldmetallarmband, i ansiktet på några som har låga löner, är väl ett tydligt sätt att synliggöra en rangordning?
De vet utan att fråga att klockan är värd några av deras månadslöner, själva har de kanske 0 kr på kontot i slutet av månaden.
Att jag inte tror på att detta är det bästa sättet att bygga ett företag, är en annan diskussion.
 

Kugghjul

Panerai
Det är en komplicerad värld vi lever i och vi lever alla i våra bubblor, i våra små microvärldar där vi möter människor som bekräftar det vi redan tycker. Det är skönt och bekvämt, bara vi förstår att vi inte ser världen så som den är. Min fråga till @JLC hade som avsikt att just fråga hur brett den boken tog upp samhällets alla delar. Den var inte avsedd att se ner på person. För mig är varje människas heder, civilkurage, integritet och förmåga att se macro och megaperspektiv det viktigaste, annars blir vi robotar. Pengar kan visst få ta sin del, men som mycket annat kan det också utvecklas till ett missbruk som urholkar ens inre. Vi lever i en tid av faktaresistens, filterbubblor och alternativ fakta. Jag vet inte varför du valt Greve Dracula som avatar, men han är knappast symbolen för breda samförståndslösningar. Om Greve Dracula var för eller emot skatter och om han ens betalade skatt låter jag vara osagt, för det vet jag inget om. Det jag vet något om är att om alla kör sitt race och sakna insikt om helheter, går det åt helvete. Vad har du för åsikter kring klockfinansiering för att nu komma tillbaka till ämnet?

Edit: Jag såg att du var emot lån.
se nedan!
Jo, men nu har Björnligan ersatts av toppstyrda ligor från östeuropa. Några fattiga människor som är utanför vårt sociala skyddnät finns inte längre i Sverige. Ingen dör ensam i Sverige. Ingen behöver stjäla för att få dagen att gå ihop. Alla pensionärer får täta besök som muntrar upp och en överfull matkasse med nybakat bröd hänger på dörren varje morgon.. Idag är vi inkluderande ner till den fattigaste. Ingen behöver stjäla, sova ute eller panta burkar i vårt Sverige. Skulle det möjligen finnas någon enstaka så har de säkert förvållat sin situation själva.
Fint exempel på en äkta södermalmsk filterbubbla! (Jag förstår att du är ironisk!)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
se nedan!

Fint exempel på en äkta södermalmsk filterbubbla! (Jag förstår att du är ironisk!)
Det är bara verklighetens alla sidor, vilja att söka ny kunskap och nyfikenhet som kan förflytta våra trögflytande fördomar. Ja, jag var ironisk till 100%. Livet blir enkelt om man blundar och ständigt läser samma bok.

Den här filmen om Hans Rosling är en bra början mot att se världen som den är. Han kämpade för att verkligheten skulle vara en bas för bra beslut och för att alla skulle ha tillgång till den.
https://www.svtplay.se/video/56351/roslings-varld/roslings-varld-avsnitt-1?start=auto

Nu är vi verkligen djupt inne i klockfinansiering, nästan så man går bort sig och tror det är OT.
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är en komplicerad värld vi lever i och vi lever alla i våra bubblor, i våra små microvärldar där vi möter människor som bekräftar det vi redan tycker. Det är skönt och bekvämt, bara vi förstår att vi inte ser världen så som den är. Min fråga till @JLC hade som avsikt att just fråga hur brett den boken tog upp samhällets alla delar. Den var inte avsedd att se ner på person. För mig är varje människas heder, civilkurage, integritet och förmåga att se macro och megaperspektiv det viktigaste, annars blir vi robotar. Pengar kan visst få ta sin del, men som mycket annat kan det också utvecklas till ett missbruk som urholkar ens inre. Vi lever i en tid av faktaresistens, filterbubblor och alternativ fakta. Jag vet inte varför du valt Greve Dracula som avatar, men han är knappast symbolen för breda samförståndslösningar. Om Greve Dracula var för eller emot skatter och om han ens betalade skatt låter jag vara osagt, för det vet jag inget om. Det jag vet något om är att om alla kör sitt race och sakna insikt om helheter, går det åt helvete. Vad har du för åsikter kring klockfinansiering för att nu komma tillbaka till ämnet?

Edit: Jag såg att du var emot lån.
Om du tycker 10% i investering är mycket så lever du över din gräns.
Handla lyxkonsumption med andras pengar är inte min grej. Det eskalerar lätt och plöstligt är du med i ett avsnitt av lyxfällan.
 

Chad

Rolex
Max 1-2 % av förmögenheten är min bedömning av vad icke-WIS:ar och icke-posörer köper klockor för. En student köper en DW för 1000 kr har kanske 100 000 i förmögenhet. En framgångsrik småföretagare köper sig den där datejusten han alltid velat ha, 50 000 kr, 5 MSEK i förmögenhet. För posörer, och oss här på klocksnack, handlar det ju om helt andra procent

Det är inte många som kan värdera en Breitling, nej. Men det är här guldklockor, och då icke vitt guld-guldklockor, kommer in. Guld är ett material som nästan finns i människans DNA, alla vill ha det, alla vet att det är värdefullt.
Att då trycka upp en guldklocka, då helst även med guldmetallarmband, i ansiktet på några som har låga löner, är väl ett tydligt sätt att synliggöra en rangordning?
De vet utan att fråga att klockan är värd några av deras månadslöner, själva har de kanske 0 kr på kontot i slutet av månaden.
Att jag inte tror på att detta är det bästa sättet att bygga ett företag, är en annan diskussion.

Du är ute och cyklar med ditt 1-2% snack. Tror du på fullaste allvar att de flesta studenter som bär DW har en förmögenhet på 100 papp?

Snarare är de allra flesta studenter skuldsatta o_O
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om du tycker 10% i investering är mycket så lever du över din gräns.
Handla lyxkonsumption med andras pengar är inte min grej. Det eskalerar lätt och plöstligt är du med i ett avsnitt av lyxfällan.
Nu tror jag du svarade på någon annans inlägg. Jag har aldrig diskuterat någon gräns.

Du har en viktigt poäng kring överkonsumtion. Vet man med sig att man ligger i riskzonen för att lyxkonsumtion har en benägenhet att eskalera, måste man vara mer försiktig än andra. Personligen är jag åt andra hållet. Jag läser på, sätter in mig ordentligt, överväger risker innan jag fattar beslut. Jag kan förstå den andra sidan som handlar mer spontant för det är roligare, just då men inte sen, när verkligheten kommer ifatt. Man har sällan råd två gånger så det måste hålla på första.
 

TCB

Cartier
En del människor kan ha bra inkomst men vara totalt oförmögna att spara och planera sin ekonomi. Oavsett hur mycket det kommer in varje månad så är det tomt lagom till nästa löning. För dessa är "tvångssparade" med exemplevis amortering på bostaden som dras via autogiro varje månaden god idé. Att köpa en klocka som håller värdet på avbetalning behöver inte heller vara fel, kanske rent av deras enda chans att någonsin köpa en, trots att "pengarna egentligen finns".
 

Buffi

Panerai
För visst är det väl lite konstigt att vissa bär rätt dyra ur men måste låna upp på huset för att byta kök. Har man då lån på köket el klockan man har på armen?
Byta kök innebär ju inte sällan en värdeökning nära på renoveringskonstnaden dock.

En del människor kan ha bra inkomst men vara totalt oförmögna att spara och planera sin ekonomi. Oavsett hur mycket det kommer in varje månad så är det tomt lagom till nästa löning. För dessa är "tvångssparade" med exemplevis amortering på bostaden som dras via autogiro varje månaden god idé. Att köpa en klocka som håller värdet på avbetalning behöver inte heller vara fel, kanske rent av deras enda chans att någonsin köpa en, trots att "pengarna egentligen finns".
Typ alla banker har det ju väldigt enkelt att sätta in automatiska överföringar till ISK investeringar nu för tiden, så är ju rätt vettigt att sätta upp automatiskt sparande för alla, inte bara folk som har sämre koll på sin ekonomi. Väldigt smidigt, och ger nog bättre resultat på sikt än att amortera på huslån som ju ligger på bara runt 1% nu typ...
 

Psykel

Patek
Jag bor i hyresrätt och är skuldfri och äger ingen bil, så finns ingen jätterisk för stora oförutsedda utgifter. Lägger in några tusenlappar, allt mellan 1.000-5.000, på sparkontot varje månad (har ingen skyhög lön direkt). Dock så känner jag att jag vill ha en buffert på sparkontot.
Nu har jag inte köpt nån klocka som kostat mer än runt 5.000 (hittills i år har jag köpt en massa vintage för under tusenlappen), men skulle jag exempelvis köpa mig en Rolex Datejust (vilket jag ändå har som nån form av plan) för omkring 22.000, så vill jag nog helst ha kanske iallafall 15.000 kvar på sparkontot. Egentligen mest bara så jag inte står helt pank om jag skulle hitta nåt annat jag vill ha! :D
 

Sjobedan

Rolex
Klocka på avbetalning hade lockat om jag hade förstått mig på aktier. Men som det är nu så får en klocka max kosta 50% av vad jag totalt har sparat/tillgängligt.
 

TCB

Cartier
Byta kök innebär ju inte sällan en värdeökning nära på renoveringskonstnaden dock.


Typ alla banker har det ju väldigt enkelt att sätta in automatiska överföringar till ISK investeringar nu för tiden, så är ju rätt vettigt att sätta upp automatiskt sparande för alla, inte bara folk som har sämre koll på sin ekonomi. Väldigt smidigt, och ger nog bättre resultat på sikt än att amortera på huslån som ju ligger på bara runt 1% nu typ...

Det har du absolut en poäng i. Jag tror dock att man måste ha aktier och affärer som ett intresse för att nå framgång. Något som absolut inte alla har. Att på några decenniers sikt bo i en obelånad bostad är en trygghet.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
En klocka är för mig i slutet av dagen endast en klocka även om det betyder mer för mig än för många andra. Att låna till materiella ting är otänkbart för mig, de två grejerna jag skulle kunna tänka mig att låna till är lägenhet (och eventuellt bil men hellre en lite billigare bil eller leasing i så fall). Skulle säga att max 10% (okej, kanske upp till 20% om det är en riiiiiiktigt nice klocka) av det jag har tillgängligt känns rimligt att lägga på en klocka för mig. Men jag förstår att vissa är villiga att lägga mer av sina pengar på en klocka som lätt kan säljas i framtiden om pengar skulle behövas.
 

Kugghjul

Panerai
Jag vill bara lägga till att i kulturer där de haft mer krig och oro i närtid, så tenderar man att lägga större tyngd vid dyra objekt som är lätta att ta med. Då kanske det är mindre stigma mot att låna till klockor? Jämfört med ett hus, vars beständighet och fixa plats ses som ett plus i sverige, ses kanske som en belastning på andra ställen.
 

Bernardo01

Cartier
Jobba, jobba och jobba! Det som blir över efter alla räkningar sparar jag sedan köper jag en klocka för pengarna. Ser det mer som en investering och kul grej.
 
Ja, jag skriker iaf som en kärring när jag ser sista raden på Paypal. Sedan säljer jag allt som inte är fastskruvat under några ångestfyllda dagar. Beter mig ungefär som en heroinist. När pengarna är i balans svär jag; aldrig mer. Följes av några veckors stiltje. Läst åter från början.
 
Topp